حتي لو هو كاره اهلها مبيروحش بس يسيبها تروح لاهلها حتي لصله الرحم مش اكتر
رقم العضوية : 25
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 3,360
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: na
السيارة[2]: lanos
دراجة بخارية: no
الحالة :
رقم العضوية : 50384
تاريخ التسجيل : 19Oct2009
المشاركات : 5,706
النوع : ذكر
الاقامة : ......
السيارة: .........
السيارة[2]: .........
دراجة بخارية: ..........
الحالة :
حتي لو هو كاره اهلها مبيروحش بس يسيبها تروح لاهلها حتي لصله الرحم مش اكتر
رقم العضوية : 25216
تاريخ التسجيل : 15Nov2008
المشاركات : 14,019
النوع : ذكر
الاقامة : Haram & My mobile phone
السيارة: New Accent 08
السيارة[2]: Picanto 09
دراجة بخارية: no
الحالة :
لان زيارتها ليهم هتكون مضرة ببيته
يعنى بيعصوها عليه مثلا
بيقولوها بلاش لبس محتشم وافرحى بشبباك
اطلقى ونجوزك جون ترافولتا ولا احمد عز
A.Saad
رقم العضوية : 82141
تاريخ التسجيل : 07Oct2010
المشاركات : 15
النوع : ذكر
الاقامة : EGYPTE
السيارة: مش اما اجيب الاولي اجيب التانيه
السيارة[2]: ان شاء الله هيونداي
الحالة :
هوه المفروض لا يمنعها
بس في زوجات
يعني ياساتر عليها
كل شويه عايزه تروح عن اهلها
ملحوظه صغنونه
انا مش متجوز
رقم العضوية : 265
تاريخ التسجيل : 26Apr2007
المشاركات : 926
النوع : ذكر
الاقامة : KSA
السيارة: .........
السيارة[2]: Dodge Charger RT 5.7 2013
دراجة بخارية: .......
الحالة :
دي فتوى تخص الموضوع ده
إسلام ويب - مركز الفتوى - هل للزوج أن يمنع زوجته من زيارة والديها؟
النص:
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:
فالأصل هو قرار المرأة في بيتها، وطاعتها لزوجها، كما قال تعالى: ( وقرن في بيوتكن) [الأحزاب:33] وقوله صلى الله عليه وسلم: " لو كنت آمراً أحداً أن يسجد لغير الله لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها، والذي نفس محمد بيده لا تؤدي المرأة حق ربها حتى تؤدي حق زوجها كله، حتى لو سألها نفسها وهي على قتب لم تمنعه". رواه أحمد وابن ماجه بسند حسن وهو عند الترمذي إلى قوله: " أن تسجد لزوجها" إلى غير ذلك من النصوص.
واتفق الفقهاء على جواز خروجها بلا إذن زوجها عند الضرورة والحاجة التي لا بد منها، كخوف هدم وعدو وحريق وللاستفتاء في مسألة تحتاجها إذا لم يغنها الزوج في ذلك.
واختلف الفقهاء في خروجها لزيارة أهلها وعيادتهم، فذهب الحنابلة إلى أن للزوج أن يمنعها من ذلك، وأن عليها أن تطيعه حينئذ. قال أحمد في امرأة لها زوج وأم مريضة: طاعة زوجها أوجب عليها من أمها إلا أن يأذن لها.
إلا أنهم قالوا: يستحب للزوج أن يأذن لها في الخروج لما في ذلك من صلة الرحم، ولما في منعها من قطيعة رحم، وربما حملها عدم إذنه على مخالفته.
وعندهم: لا يملك الزوج منعها من كلامهما، ولا يملك منعهما من زيارتهما لها ، إلا مع ظن حصول ضرر بسبب زيارتهما فله أن يمنع دفعاً للضرر.
واستدلوا بما رواه ابن بطة في أحكام النساء عن أنس: أن رجلاً سافر ومنع زوجته الخروج، فمرض أبوها فاستأذنت رسول الله صلى الله عليه وسلم في حضور جنازته فقال لها: اتقي الله، ولا تخالفي زوجك، فأوحى الله إلى النبي صلى الله عليه وسلم أني قد غفرت لها بطاعة زوجها".
وذهب الحنفية والمالكية إلى أنه ليس للزوج أن يمنعها من زيارة والديها، قال الزيلعي في تبين الحقائق: قيل لا يمنعها من الخروج إلى الوالدين إلخ. قال الكمال: ولو كان أبوها زمنا (مريضاً) مثلاً، وهو يحتاج إلى خدمتها، والزوج يمنعها من تعاهده فعليها أن تعصيه، مسلماً كان الأب أو كافراً.
وقيد بعض الحنفية بما إذا لم يقدر الأبوان على إتيانها.
وعند المالكية: لو حلف أن لا تزور والديها حنث، وقضي لها بالزيارة إن كان والداها في نفس البلد.
بشرط أن تكون مأمونة، والأصل حملها على الأمانة حتى يظهر خلافها.
واختلف في المدة التي تزور الزوجة فيها أبويها:
فقال المالكية: يقضى لها في الجمعة مرة.
وإلى هذا ذهب جماعة من الحنفية، لكن قال ابن الهمام ( ينبغي أن يأذن لها في زيارتهما في الحين بعد الحين على قدر متعارف، أما في كل جمعة فهو بعيد، فإنه في كثرة الخروج فتح باب الفتنة، خصوصاً إذا كانت شابة والزوج من ذوي الهيئات) انتهى.
والحاصل أنه ليس للزوج أن يمنع زوجته من زيارة والديها مطلقاً في قول جماعة من أهل العلم إلا أن يكون في ذهابها إليهما ضرر ومفسدة.
وعلى الزوج أن يعلم أن في سعادة زوجته واطمئنان بالها وخاطرها على والديها سعادة له ولأبنائه. وأنه ينبغي له أن يعين زوجته على الطاعة، ومنها: برها بوالديها، والقيام على رعايتهما عند الحاجة.
وفي زيارة الزوج والزوجة وأبنائهما لهؤلاء الأرحام تقوية للأواصر، ودعم للألفة والمحبة، وتنشئة للأبناء على البر والإحسان، وغير ذلك من الفوائد التي يُحْرَم منها الزوج وأبناؤه بسبب القطيعة.
والله أعلم.
[aldl]http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/187900_178902862160730_2430898_n.jpg[/aldl]
[aldl]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/66150_603643096318500_1743303927_n.jpg[/aldl]
رقم العضوية : 17999
تاريخ التسجيل : 05Sep2008
المشاركات : 4,235
النوع : ذكر
الاقامة : El-Haram, Giza
السيارة: Mercedes C200 K 09
السيارة[2]: Kia Cerato High Line 09
الحالة :
على فكره...
لو أمر الزوج زوجته انها ماتزورش اهلها, او لا تصادق فلانه, او اي امر
غير الشرك بالله سبحانه و تعالى, (وجب) على الزوجه ان تطيع امر زوجها...
لو كان امره هيخليها تقطع صلة الرحم بينها و بين اهلها, فهو اللي هيشيل
الذنب ده كااااملاً, و ليس عليها اي لوم على الاطلاق... لكن ممكن تتناقش
معاه في الاسباب (بهدوء) مش بعند و تحاول ترضيه و تحل الموقف بحكمه...
اما عن الاسباب... فالاسباب كتييير, ممكن تكون بسبب ان الاهل بيلعبوا
بدماغ بنتهم, او بيعصوها على جوزها, و ممكن يكون السبب انه مثلاُ
مش بيحبهم او مش عايزها تختلط بيهم... و ممكن يكون هو انسان عنده
مشكله في الاختلاط و الاجتماعيات و عايز مراته زيه, و ممكن يكون
فرض رأي و بدون اي سبب و هو كده و دماغه راكبه شمال..........
الاسباب كتيير و بتفرق من شخص للتاني و من حاله للتانيه... لكن لا نقاش
على ان الزوجه (ملزمه) انها تطيعه الطاعه الكامله في امره مهما كان, إلا في حالة
ان يطلب منها الشرك بالله سبحانه و تعالى (استغفر الله), ساعتها تعصى امره...
في الآخر هو اللي هيتحاسب على امره لزوجته, و زوجته هتاخد ثواب على الطاعه...
ربنا يهدينا جميعاً...
Eng. Mohammed Ghazy
The New Mercedes-Benz C 300
رقم العضوية : 265
تاريخ التسجيل : 26Apr2007
المشاركات : 926
النوع : ذكر
الاقامة : KSA
السيارة: .........
السيارة[2]: Dodge Charger RT 5.7 2013
دراجة بخارية: .......
الحالة :
[aldl]http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/187900_178902862160730_2430898_n.jpg[/aldl]
[aldl]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/66150_603643096318500_1743303927_n.jpg[/aldl]
رقم العضوية : 17999
تاريخ التسجيل : 05Sep2008
المشاركات : 4,235
النوع : ذكر
الاقامة : El-Haram, Giza
السيارة: Mercedes C200 K 09
السيارة[2]: Kia Cerato High Line 09
الحالة :
يعني اكيييييد اكييييييييييد مش هيكون ده القصد ابداً, و مستحيل لو فكرت شويه في كلامي ان يبقى قصدي كده..!!!
و يا سيدي الفاضل لو خانني التعبير فالقصد عموماً ان العصيان يكون على كل ما حرمه الله,
و اكييييد مش هاجي انا و هحلل ما حرمه الله حتى لو كان امر من الزوج لزوجته و مهما كان...!!!
حضرتك بتقولني كلام انا ماقلتوش و لا هقوله, و حللت كلامي بشكل غريب جداا..!!!!
رجاء خاص جدااا نفترض حسن النيه في المواضيع الحساسه و الخاصه بالدين منعاً لحدوث سوء تفاهم
هنكون بكل تأكيد في غنى عنه, و خصوصاً لو الموضوع بديهي و مش محتاج شرح...
Eng. Mohammed Ghazy
The New Mercedes-Benz C 300
رقم العضوية : 47164
تاريخ التسجيل : 15Sep2009
المشاركات : 1,565
النوع : ذكر
الاقامة : مصر
السيارة: كينبو فان
السيارة[2]: ريتمو -ريجاتا نوفا
دراجة بخارية: no
الحالة :
تروح لاهلها طالما بتسمع كلامى لو قلت لها لا تذهبى لاهلك لا تذهب
وبالنسبه للزوج اللى مش حابب يزور بيت اهل زوجته ميروحش
بس خلى بالك سوف تصبح واحده بواحده ليه
لان النساء ناقصات عقل ودين
ناقصات عقل لانهم مندفعين فى اتخاذ القرارات المصيرية
ناقصات دين للذكر مثل حظ الانثيين
اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه للتواصل 01025698091 01149400460
رقم العضوية : 265
تاريخ التسجيل : 26Apr2007
المشاركات : 926
النوع : ذكر
الاقامة : KSA
السيارة: .........
السيارة[2]: Dodge Charger RT 5.7 2013
دراجة بخارية: .......
الحالة :
يا غازي باشا حسن النية موجود طبعا بدون أدنى شك، وانا متأكد ان زي مانت قلت (خانك التعبير)
وانا بس حبيت أوضح المسأله عشان محدش يفهمها خطأ، لأن صدقني في ناس كتير وخصوصا اللي سنهم صغير ممكن ياخدوا الكلام زي ما هو ويترسخ في دماغهم وهما فاهمينوا خطأ بسبب انه مكانش واضح 100*100
واسمحلي(والاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية) أنا مختلف معاك في جزئية الموضوع بديهي ومش محتاج شرح
انا شايف حضرتك ان المسائل الفقهية مينفعش تتقال باختصار، بل بالعكس لازم تتشرح باستفاضة منعا لسوء الفهم. حتى لو كانت بسيطة جدا وذلك لأن مش كل الناس درجة استيعابها واحده.
[aldl]http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/187900_178902862160730_2430898_n.jpg[/aldl]
[aldl]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/66150_603643096318500_1743303927_n.jpg[/aldl]
المفضلات