الف شكر على الشهاده الغاليه
جزاك الله كل خير وربنا يجعل هذا الجهد والتعب في ميزان حسناتك
الف مبروك للفائزين
وشكرا يا بسكوته على اللفته الرقيقه المقدمه من المنتدى
ومن يستحق التكريم في هذا الموضوع هو الشيخ خالد
الله يبارك في حضرتك
رقم العضوية : 22268
تاريخ التسجيل : 15Oct2008
المشاركات : 4,169
النوع : ذكر
الاقامة : ح حلوان / المعادي
السيارة: It Was Matrix
السيارة[2]: Kia Carens 2012 M/T
الحالة :
وجزاك الله مثله أخي الحبيب أبو عمرو
أحبك في الله , وشهادة أعتز بها إن حضرتك تعتبرني أخاك الكبير
أسأل الله أن يجمع بيننا دائما في طاعته وأن يجعلنا من أهل القرءان الذين هم أهل الله وخاصته
وصل اللهم وسلم على سيدنا محمد وءاله أجمعين
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيرا يا أستاذة / ســـما
وجزى الله خيرا أدارة المنتدى الفاضلة المحترمة على إتاحة هذه الفرصة لتعليم أحكام التجويد
وتكريم الإخوة والأخوات المتميزين
وصل اللهم وسلم على سيدنا محمد وءاله أجمعين
جزاك الله خيرا أخي الحبيب مهندس / محمد
وصل اللهم وسلم على سيدنا محمد وءاله أجمعين
Shikh_Khaled سابقا
رقم العضوية : 40484
تاريخ التسجيل : 17May2009
المشاركات : 2,043
النوع : انثى
الاقامة : Cairo
السيارة: Picanto 2010 Auto
السيارة[2]: TAXI
الحالة :
الف شكر على الشهاده الغاليه
جزاك الله كل خير وربنا يجعل هذا الجهد والتعب في ميزان حسناتك
الف مبروك للفائزين
وشكرا يا بسكوته على اللفته الرقيقه المقدمه من المنتدى
ومن يستحق التكريم في هذا الموضوع هو الشيخ خالد
الله يبارك في حضرتك
* لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين *
رقم العضوية : 22268
تاريخ التسجيل : 15Oct2008
المشاركات : 4,169
النوع : ذكر
الاقامة : ح حلوان / المعادي
السيارة: It Was Matrix
السيارة[2]: Kia Carens 2012 M/T
الحالة :
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إخوة الإيمان والإسلام هذه إجابات النصف الأول من مسابقة التجويد الأخيرة
وجدير بالذكر أن هذه إجابات زملائكم الذين قاموا باجتياز اختبار التجويد بامتياز بفضل الله وحده ثم
بصبرهم على تعلم علم من أشرف العلوم هو علم التجويد , ما شاء الله لا قوة لا بالله
نبدأ بسم الله توكلنا على الله اعتصمنا بالله
1 - اذكر ( ي ) باختصار :
- الدليل على وجوب المد من سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟
الإجابة : الدليل على وجوب المد من سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم ما أورده الشيخ الألباني
رحمه الله عن بن مسعود رضي الله عنه أنه كان يقرىء رجلا فقرأ الرجل " إنما الصدقات للفقراء
والمساكين " مرسله أي بدون مد الألف في كلمة الفقراء فقال له ما هكذا اقرأنيها النبي صلى الله
عليه وسلم فقال وكيف اقرأكها؟ فقال أقرأنيها "إنما الصدقات للفقراء والمساكين" ومد الألف في
كلمة الفقراءأي انه لم يرخص له في ترك القراءه بدون مد وأنكر عليه أن يقرأ بغير قراءة النبي
صلى الله عليه وسلم
- الفرق بين المد المتصل والمد المنفصل ؟
الإجابة :
(1) - أن المد المتصل (يتصل فيه حرف المد بالهمز في كلمه واحده)
بينما المد المنفصل ينفصل فيه حرف حرف المد عن الهمز فيأتي كل منهما في كلمه (يأتي حرف المد
في آخر الكلمه وبعده الهمز في اول الكلمه التي تليها)
(2) - المد المتصل يجب مده ويسمى المد الواجب ومقداره ( أربع أو خمس أو ست حركات)
المد المنفصل يجوز قصره ومده ومقداره ( حركتين ويسمى القصر أو أربع حركات ويسمى التوسط
أو خمس حركات ويسمى فويق التوسط )
- الفرق بين المد اللازم الكلمي المثقّل والمد اللازم الكلمي المخفف ؟
الإجابة : المد اللازم الكلمي المثقل يأتي بعد حرف المد حرف مشدد , أما المد اللازم الكلمي
المخفف يأتي بعد حرف المد حرف ساكن غير مشدد
2 - بيّن ( ي ) نوع كل مد مما تحته خط في الأيات الكريمات التاليات , واذكر( ي ) حكمه :
- وإذ قال إبراهيم لأبيه ءازر أتتخذ اصناما ءالهة إني أراك وقومك في ضلال مبين
ءازر (مد بدل وحكمه يمد حركتين مثل الطبيعي )
إني أراك ( مد منفصل يمد حركتين أو أربع أو خمس حركات ) ( والآلف في أراك مد طبيعي حركتين)
مبين ( مد عارض للسكون يمد حركتين أو أربع أو ست حركات )
- وحاجّه قومه فال أتحاجّونّي في الله وقد هدان ولا أخاف ما تشركون به إلا أن يشاء ربّي شيئا
- قل ءالذّكرين حرّم أم الأنثيين
أتحاجّونّي (الألف والواو مد لازم كلمي مثقل وحكمه يمد ست حركات)
يشاء ( مد متصل وحكمه وجوب مده بمقدارأربع أو خمس أو ست حركات)
ءالذّكرين ( الألف مد لازم كلمي مخفف ويسمى أيضاً مد الفرق وحكمه يمد ست حركات & الياء مد
لين يجوز قصره بمقدار حركتين أو التوسط بمقدار أربع حركات أو الإشباع بمقدار ست حركات)
الأنثيين( مد اللين ويجوز قصره بمقدار حركتين أو أربع حركات أو ست حركات)
3 - تخير ( ي ) الإجابة الصحيحة مما بين القوسين :
- عدد السور القرءانية التي افتتحها الله بحروف هجاء مقطعة ( 14 – 17 – 29 )
29 سورة
- عدد حروف الهجاء التي شرفها الله بذكرها في أوائل السور ( 14 – 17 – 29 )
14 حرفا
.............................................
وإن شاء الله في المشاركة القادمة نضع إجابات النصف الثاني من أسئلة التجويد
وصل اللهم وسلم على الحبيب محمد
Shikh_Khaled سابقا
رقم العضوية : 125978
تاريخ التسجيل : 11Jun2012
المشاركات : 113
النوع : انثى
الاقامة : شرقيه
السيارة: طيارو 2
السيارة[2]: طباره 1
دراجة بخارية: 2
الحالة :
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اتشرف بجد للتواجد بمنتداكم الطيب
شكر خاااااااص لشيخنا الكريم الاخ خالد
جزاك الله عنا كل خير...
وجعل كل حرف تقوم به بميزان حسناتك
سبحان الله احنا النهارده كنا شيخنا الفاضل
بيشرح لنا حلقه فى المدود
وكل كلمه قلتها لسه سمعاها النهارده
يمكن دى رساله جيالى كمراجعه او لتثبيت المعلومه
بس سؤالى لحضرتك ياشيخ خالد
انتوا هنا بتشرحوا التهجى ولا لسه؟؟؟؟؟؟
لانى كنت غايبه حوالى اسبوع
واكتشفت انهم اخدوه تلات حصص
وبيعاقبونى انى غبت ومش هيشرحوه
وانا مضايقه موت لان فاتتنى حاجات
انا سعيده والله ان فى صفحه بالمنتدى
مكثفه كده... ربنا يبارك فيكم يارب
متابعه معاكم ان شاء الله
لو فى اى اضافه او معلومه استفاد منها
جزيتم خيرا
رقم العضوية : 125978
تاريخ التسجيل : 11Jun2012
المشاركات : 113
النوع : انثى
الاقامة : شرقيه
السيارة: طيارو 2
السيارة[2]: طباره 1
دراجة بخارية: 2
الحالة :
وانا بقرا المدود ياشيخ خالد ربنا يبارك فيك على شرحك الميسر
لاحظت حاجه تسمحلى اقولها؟؟؟؟؟؟؟
فى مثال ربى أعلم ..حضرتك بتقول مد منفصل 2 او 4 او5 حركات
علاطول من غير مانبين الحكم
ان كان واجب ولا جائز
وكلمه جاء مد متصل 4 او 5 او 6حركات
الشخ عندنا بيقول لازم تقولوا مد جائز منفصل لازم تبينوا الحكم وبعدين نقول المقدار
4او5 او احتمال 6حركات
اما المد المتصل نبين حكمه ونقول مد واجب متصل 4او5 او6حركات
المنفصل زى المتصل فى مقدار الحركات بيكون 4 او 5 او6
النقطه التانيه...ان فى ناس ممكن تستصعب الكلام ده او متحاولش تقرأه رغم اهميته الشديده
ايه رأى حضرتك بما ان ده موضوع مفيد وشامل ولك الاجر والثواب ان شاء الله
تحاول تشرحه عملى من المصحف علاطول بالاضافه للشرح الاساسى
بمعنى نفتح سورة كزا مثلا ونحاول نستخرج منها درس اليوم شفهى
طريقه تانيه لل مش هيقدروا يتمكنوا من النظرى
اتطبيق مهم جدااااااااا والامر يرجع لحضرتك
علشان الافاده تعم للجميع
ربنا يبارك فيكم
رقم العضوية : 22268
تاريخ التسجيل : 15Oct2008
المشاركات : 4,169
النوع : ذكر
الاقامة : ح حلوان / المعادي
السيارة: It Was Matrix
السيارة[2]: Kia Carens 2012 M/T
الحالة :
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله
الأخت الفاضلة الأستاذة / نور
مرحبا بحضرتك في نايل موتورز , حضرتك شرفتي المنتدى ,
ونتمنى أن تجدي حضرتك في المنتدى الموضوعات الهادفة القيمة المفيدة
و بالنسبة لأسئلة حضرتك
1 - المثال المذكور يوجد بالمشاركة رقم 162 من الموضوع وهي عبارة عن إجابات أسئلة التجويد في أحد الإختبارت
ولو عدت حضرتك لدرس المد المنفصل ( مشاركة رقم 144 ) لوجدتِ بيان للحكم كما يلي :
وبالنسبة لإستفسار حضرتك عن المد المتصل الواجب
لو عدنا لدرس المد المتصل ( المشاركة رقم 143 ) لوجدنا بيان الحكم كما يلي :
وبالنسبة لكلام حضرتك التالي :
المنفصل مش زي المتصل
المنفصل مد فرعي جائز 2 أو 4 أو 5 حركات
المتصل مد فرعي واجب 4 أو 5 أو 6 حركات
وبالنسبة لإقتراح حضرتك الأخير , اقتراح جميل وإن شاء الله نحاول تطبيقه
جزاك الله خيرا على هذه المشاركة المفيدة
وأتمنى إن حضرتك تتابعي معنا
وأي استفسار من حضرتك تحت أمر حضرتك وجميع الزملاء
خادم القرءان الكريم وأهله
الفقير إلى الله , راجي رحمة ربه الغفور
خالد سيف
وصل اللهم وسلم على من نزل على قليه القرءان بشيرا ونذيرا
Shikh_Khaled سابقا
رقم العضوية : 125978
تاريخ التسجيل : 11Jun2012
المشاركات : 113
النوع : انثى
الاقامة : شرقيه
السيارة: طيارو 2
السيارة[2]: طباره 1
دراجة بخارية: 2
الحالة :
كفيت ووفيت ياشيخنا ربنا يبارك فيكم ويرفع قدركم يارب
انا سألت الشيخ عندنا اليوم قالى بالنسبه للمد الجائز المنفصل
حركتين فى حاله القصر لو هنقصر يبقى حركتين
لكن بنقولها اربع او خمس حركات ساعه القصر اتنين
بصراحه شديده هو شرح لنا المدود كلها حصه واحده
فى ساعه ونصف سريعا يعنى حصل لبس الحمدلله
ولما دخلت هنا وشوفت المدود بالتفصيل الممل فرحت بجد
وحسيت ان ربنا بيساعدنى علشان بنحرج نكلمه كتير هناك
المهم بحمد الله زاكرتهم كويس وراجعت وطبقت من المصحف
لو مطبقتش كانى بضحك على نفسى بصراحه
السبب ال خلانى اقول الاقتراح ده
لانى مستخسرة كلام قيم لا يقدر بثمن كده يتقرا وخلاص
النظر فى المصحف والتطبيق بيشجع الناس اكتر
يعنى مثلا المعلم او الشيخ معتاد يشرح نظرى بكام مثال وبس
ويشرح شرح وافى وجميل جداااااااااااااا
بس لو تانى حصه مطبقناش فى المصحف مرة فى مرة
هنجيد كويس لو معملناش كده كاننا بنضحك على نفسنا او كاننا بتلقن ونحفظ من غير فهم وتطبيق
يعنى اقتراحى يكون يوم الخميس شرح نظرى بمثال
ويوم تانى يكون شرح عملى فى المصحف نطلع احنا
جزء عم طلعت منه المدود اكتريتهم مد جائز منفصل
ومد اصلى طبيعى الخ مرة فى مرة بالتطبيق بتبقى العمليه سهله جدااااااااااااااااااااااا ااا الناس لو قرأت كده الدروس هتحس
ممكن بصعوبه او هيقولوا مش فاهمين حاجه وميدخلوش تانى
او يكبروا دماغهم البعض كتير كده
عاوزين تشجيع للكل يدخل ويسأل ويشارك
ويكون فى منافسه شريفه وجوايز وتطبيق عملى من المصحف
بس عموما ده مجرد اقتراح مش عاوزة اتقل على حضرتك
فالامر فى الاول والاخر يرجع لحضرتك بس نفسى الكل يستفاد
ربنا يبارك فيكم ويرزقكم الاخلاص يارب دائما وابداااااااا
رقم العضوية : 125978
تاريخ التسجيل : 11Jun2012
المشاركات : 113
النوع : انثى
الاقامة : شرقيه
السيارة: طيارو 2
السيارة[2]: طباره 1
دراجة بخارية: 2
الحالة :
الله يكرمك ياشيخنا ....تجاوب لى على السؤال ده
النهارده الشيخ عندنا صاحب الدار بيشرح لنا
درس التفخيم والترقيق
قال بينقسم الى تلات تفخيم تجتمع فى خص ضغط قظ وحروف ترقيق ..وحروف تارة مفخمه وتارة مرققه ..تمام
وتوقف عند الحروف المفخمه تارة ومرققه تارة
توقف عند اللام لفظ الجلاله الله...بتكون تابعه لما قبلها
يعنى لو قبلها مفتوح او مضموح يبقى لام فى لفظ الجلاله تفخيم
مثال ...لك الله الكاف مفتوحه يبقى اللام هنا تفخيم
وكان الله... النون مفتوحه يبقى اللام تفخيم
لوجاء قبلها مكسور تبقى لام فى لفظ الجلاله ترقيق
مثل بأيات الله التاء هنا مكسورة...تمام يبقى اللام ترقيق
السؤال بقه ال سألنا فيه اليوم وقال ال هيجاوبه الحصه الجايه له جايزة حلوة بجد
وابحثوا من اى مكان بس عاوز اجابه صحيحه
يقولك ايه...كما فى سورة الاخلاص
قل هو الله احد...الله الصمد
طبعا فى قلقله وبقف عند كل ايه
قال لا انا عاوزكم توصلوا الايتين ببعض متقفوش
طبعا الدال تنوين بالضم لما اوصلها بلفظ الجلاله لله
هقول ايه احد الله الصمد قال كل الناس تقول
لام لفظ الجلاله هنا مفخمه ويضموها
بس الصح فى القراءة بقولها احد الله كسرها
قال هى ترقيق عاوز اعرف ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ابحثوا وعرفونى ...قولت طبعا الشيخ خالد ربنا يكرمه
اكيد هيفيدنا سبحان الله الصفحه دى جيالى والله
من عند ربنا
ربنا يبارك فى ال كانوا سبب انى دخلت هنا عموما
فى القسم الاجتماعى بس صفحه زى دى محدش يضيعها اكيد ههههههه
ربنا يبارك فيكم وينفع بكم
رقم العضوية : 22268
تاريخ التسجيل : 15Oct2008
المشاركات : 4,169
النوع : ذكر
الاقامة : ح حلوان / المعادي
السيارة: It Was Matrix
السيارة[2]: Kia Carens 2012 M/T
الحالة :
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد
جزاك الله خيرا أختنا الفاضلة حرصك على تعلم احكام التجويد التي أوجبها الله على كل من أراد أن
يقرأ شيئا من القرءان وقال ورتل ترتيلا
أولا أعتذر عن التأخير في الرد لأني لسه شايف الموضوع حالا
بالنسبة لأحكام التفخيم والترقيق سنتناولها إن شاء الله بالتفصيل
والكلام اللي الشيخ الفاضل قاله لكم صحيح بإذن الله فالحروف منها من يفخم مطلقا ومنها من
يرقق مطلقا ومنها من يفخم احيانا ويرقق أحيانا
ومن هذه الحروف التي تفخم أحيانا وترقق أحيانا حرف اللام
وكما قال لكم الشيخ الفاضل يفخم إن سبق بضم أو بفتح ويرقق إن سبق بكسر
وبانسبة لإجابة سؤال حضرتك عن ترقيق لام لفظ الجلالة عند وصلها بما قبلها في أحد الله الصمد
فهناك درس في التجويد يسمى درس التقاء الساكنين ( يعني كلمة تنتهي بسالكن والتي بعدها تبدأ
بساكن أيضا )
هنا يجب تغيير حركن الساكن الأول أما بالضم أو بالفتح أو بالكسر أو بالحذف أو بالمد
وكل طريقة من هذه الطرق الخمس تستخدم ، توافر لها شروط معينة سندرسها إن شاء الله
نرجع ل أحد الله
أحد تنتهي بتنوين والتنوين نون ساكنة ( فتنطق أحدن )
ولفظ الجلالة يبدأ بهمزة وصل ساكنة
إذن هذه حالة من حالات التقاء ساكنين ويتخلص من السالكن الأول بكسره ( طبقا لما سنتعلمه فيما
بعد )
إذن نحن أمام لفظ جلالة ( الله ) سبقه نون مكسورة في لفظ أحدن
هنا يجب ترقيق لام لفظ الجلالة
أرجو أن أكون أفدت حضرتك
وحضرتك تابعي معانا الدروس وسيكون هناك شرح واف لهذا الدرس إن شاء الله
فالتقاء الساكنين يجب التخلص منه
وصل اللهم وسلم على من نزل القرءان على قلبه بشيرا ونذيرا
Shikh_Khaled سابقا
رقم العضوية : 125978
تاريخ التسجيل : 11Jun2012
المشاركات : 113
النوع : انثى
الاقامة : شرقيه
السيارة: طيارو 2
السيارة[2]: طباره 1
دراجة بخارية: 2
الحالة :
تم توصيل المعلومه ربنا يبارك فيكم
شكرا ياشيخ خالد ...لسه الاتنين الجاى هنجاوب عليه ان شاء الله
هعرفه انى غشتها ههههههههه
المفضلات