| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 48

  1. #21

    الصورة الرمزية زينة الله

    رقم العضوية : 62456

    تاريخ التسجيل : 17Feb2010

    المشاركات : 1,812

    النوع : انثى

    الاقامة : مصر

    السيارة: لما نتعلم ع الأولانية

    السيارة[2]: 128

    دراجة بخارية: -

    الحالة : زينة الله غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    طيب لقيت رابط لموازنة المواطن على موقع وزارة المالية للزملاء اللى يحبوا يطلعوا عليه

    http://www.mof.gov.eg/Arabic/%D8%B9%D9%86%D8%A7%D9%88%D9%8A%D9%86%20%D8%B1%D8%A 6%D9%8A%D8%B3%D9%8A%D9%87/PE/Pages/Balancing_citizen2010-2011.aspx

    أما هذا الحوار من قناة العربية

    ظ…طµط± طھطµط¯ط± ط£ظˆظ„ "ظ…ظˆط§ط²ظ†ط© ظ„ظ„ظ…ظˆط§ط·ظ†" ظ„ط¯ط¹ظ… ظ…ط´ط§ط±ظƒطھظ‡ ظپظٹ طھط±طھظٹط¨ ط£ظˆظ„ظˆظٹط§طھظ‡

    وقال وزير المالية في بيان صحفي حصلت العربية نت على نسخة منه "أن موازنة الواطن تعد أحد آليات تدعيم اللامركزية المالية حيث تتيح لكل مواطن التعرف على المخصصات المالية الموجهة للخدمات العامة مثل التعليم والصحة والثقافة والشباب والرياضة وغيرها من الخدمات داخل محافظته أو المركز الذى يعيش فيه وبالتالي تسمح له باقتراح المشروعات التى يراها ذات أولوية في دائرة إقامته وهو نوع من أنواع المشاركة المجتمعية المطلوبة في اتخاذ القرار والذي سينصب في النهاية لخدمة المجتمع وتحديد أولوياته".
    ولكن ممدوح الولي يرى "أن هذه المبادرة ليست جديدة كما زعمت وزارة المالية حيث أعلن عنها الوزير السابق مدحت حسنين وكانت أكثر فاعلية، وهي موجودة في معظم دول العالم المتقدم، ولكن المواطن في هذه الدول هو الذي يضع هذه الميزانية وليس الحكومة طبقا لاحتياجاته".
    وقال غالي إن موازنة المواطن سوف تصدر سنوياً عقب تصديق مجلس الشعب على الموازنة العامة للدولة في شكل نشرة مختصرة وسوف تتضمن في البداية المصروفات والإيرادات العامة على مستوى الموازنة العامة للدولة ويليها بعد ذلك إصدارات تفصيلية لجانبي الإنفاق والإيرادات العامة على مستوى كل محافظة من محافظات الجمهورية والمراكز التابعة لها".
    وأوضح ممدوح الولي "أن الأمر المتعارف عليه في جميع دول العالم أن المواطن هو الذي يضع الموازنة فمثلا هناك بلاد تعتمد اللامركزية في إدارة شؤونها فتأتي المجالس المحلية المعبرة عن المحافظات وتطرح احتياجاتها السنوية ثم يتم رفع هذه الاحتياجات الى المسؤولين، ويتم توفير هذه الاحتياجات حسب ما طرحه المواطنون، لكن ليس الأمر مجرد تعريف المواطن بالموازنة وجعله مجرد متلق".
    وأكد ممدوح الولي "أنه من المستحيل أن يضع المواطن المصري أو يشارك في وضع الموازنة لأسباب اقتصادية وسياسية".

    وتابع ممدوح الولي "أما عن الأسباب الاقتصادية فمن خلال قراءة في ميزانية العام الحالي 2010 /2011 سنجد أن إجمالي الإنفاق فيها بلغ 490 مليار جنيها مصرياً وجملة الإيرادات 299 مليار جنيه فيصبح العجز 191 مليار جنيها، هذا العجز يجعل الدولة مقيدة في تلبية احتياجات المواطن، أو حتى الموافقة على أي اقتراحات يراها المواطنون ".
    وأشار ممدوح الولي الى أنه بعد هذه الموازنة يتبقى للحكومة مبلغ 40 مليار جنيه من جملة الموازنة العامة للدولة يتم صرفها على خمس بنود أساسية هي الأجور ، والدعم السلعي مثل الزيت والسكر بمبلغ 14 مليار جنيه فقط ، أيضا تأتي مصروفات الجيش والشرطة ، والمعاشات والتأمينات ومشروعات البنية الأساسية لتحسين معيشة المواطن والمصروفات السيادية التي لا يمكن أن تؤجلها وزارة المالية ، ومن هنا ما تبقى وهو 40 مليار جنيها لا تفي بتلبية احتياجات المواطن العادية .
    وأضاف الولي أن هناك أيضا 173 مليار جنيه هي أقساط وفوائد الديون المحلية والخارجية من جملة الإنفاق في الميزانية أي 35% منها، فماذا يتبقى للمواطن كي يشارك في هذه الميزانية.


  2. #22

    الصورة الرمزية زينة الله

    رقم العضوية : 62456

    تاريخ التسجيل : 17Feb2010

    المشاركات : 1,812

    النوع : انثى

    الاقامة : مصر

    السيارة: لما نتعلم ع الأولانية

    السيارة[2]: 128

    دراجة بخارية: -

    الحالة : زينة الله غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أما فى الوفد فتناول الموضوع كالتالى :

    مع ارتفاع الأسعار غير المسبوق والبطالة، فاجأت وزارة المالية المواطنين بالإعلان عن مبادرة جديدة هى "موازنة المواطن". حيث يفترض أن يشارك المواطن في تحديد موازنة الدولة والرقابة على الحكومة فى حالة الإخفاق.
    و"موازنة المواطن" المزعومة عبارة عن نسخة مختصرة من الموازنة العامة للدولة توزع على المواطنين, ومنذ عدة أيام أصدرت الوزارة أول موازنة مبسطة للمواطن، فى كتيب صغير من 9 صفحات ملونة تم توزيعه مجانًا مع جريدة الأهرام، تضمن الكتيب شرح ما هي موازنة المواطن والهدف منها، وأهداف السياسة المالية فى مصر، ومصادر الإيرادات العامة وأوجه الإنفاق مع شرح لبرامج الحماية الاجتماعية ودعم محدودى الدخل وأقساط القروض المستحق سدادها أثناء السنة المالية.

    وقال د.يوسف بطرس غالي، وزير المالية: إن هذه الخطوة تساعد على التفاعل بين المواطن والخزانة العامة، بحيث يصبح "على دراية بالقيود التى نواجهها، وكلما فهم بشكل أكبر سيساعدنا فى تحسين إدارتنا للموازنة"، معتبرًا أن زيادة فهم المواطن ستتيح له مزيدًا من المحاسبة والمراقبة للحكومة عبر ممثليه فى البرلمان، وعبر وسائل الإعلام.
    وأوضح الوزير أن هذه الموازنة ستتيح للمواطن فرصة اقتراح المشروعات التى يراها ذات أولوية فى دائرة إقامته, لذا نصدر الموازنة علها تكون قناة جديدة للاتصال بين الحكومة والشعب.
    وبادرت محافظتي المنوفية وأسيوط فى التعاون مع وزارة المالية فى إعداد أول موازنة للمواطن على المستوى المحلي, والتي شملت إيرادات ومصروفات المحافظة والاعتمادات الموجهة للخدمات على مستوى المراكز وحجم الاستثمارات فى المحافظة.

    وردًا على اقتراحات الوزير أكد د.علي العسكري أستاذ المالية بجامعة الإسكندرية، أن أمريكا وانجلترا وفرنسا من أول الدول التى تطبق نظام الرقابة الشعبية وهو ما يطلق عليه "العمل فى ضوء الشمس"، هذا النظام يتيح للمواطن أن يعرف ما له وما عليه، ففي هذه الدول إذا أراد أحد المواطنين الحصول على مستند ما يكون متاحا له دون أي مشاكل، وفى هذه الدول كل مواطن يعلم أوجه إنفاق الضرائب والموازنة العامة بالضبط.

    ويضيف العسكري أنه من المفترض أن الشفافية هى أساس العمل الحكومي وغير الحكومي, ومن المفترض أيضًا أن تأتي الرقابة الشعبية من المواطن قبل البرلمان, ونحن نفتقد فى مصر إلى الرقابة الشعبية, فأقصى ما يمكن أن يعرفه المواطن هو إجمالي الموازنة العامة وإجمالي العجز فيها.

    وطالب د.علي العسكرى الحكومة بضرورة وجود قنوات فعلية للتواصل بين الشعب والحكومة إذا كانت تبحث عن الشفافية الحقيقية وليس مجرد كلام جرايد.
    بدوره وصف د.محمد النجار أستاذ الاقتصاد بجامعة بنها "موازنة المواطن" بأنها "تهريج نعرف جميعًا ما وراءه" لأن بطرس غالي مؤمن بالإقلال فى الإنفاق على المجالات غير الاستثمارية وتقليل الدعم وهو حاليًا يحاول إشراك القطاع الخاص فى الإنفاق على البنية الأساسية.

    ويتابع النجار ولأن وزير المالية مؤمن بالرأسمالية المتوحشة فهو يرى أن المعضلة الأساسية فى مصر تتمثل فى عجز الموازنة العامة للدولة, ويرى أن الحل الوحيد لهذه المشكلة هو واحد من اثنين إما زيادة الإيرادت وإما تقليل الإنفاق ولأنه فشل فى تحقيق البند الأول خاصة بعد أن جفت منابع الخصخصة لم يجد أمامه سوى تقليل الإنفاق حتى يرضى عنه صندوق النقد الدولي ولكن هذا الموضوع صعب للغاية ولابد أن يقترب منه بحذر شديد فلا يمكن أن يقلل الأجور ولا يمكن أن يقلل الإنفاق العسكري وبالتالي لم يجد أمامه سوى تقليل الدعم والإنفاق على المجالات الاجتماعية, لذا فهو يريد إشراك المواطن معه فى الموازنة حتى يقنعه بضرورة تقليل الدعم، وكان يجب عليه التغلب على عجز الموازنة بزيادة الإنتاج.

    وحذر النجار من أن عام 2012 سوف يشهد ارتفاعا غير مسبوق في الأسعار وبشكل لم يتصوره أحد, لأن ارتفاع الأسعار فى العام المقبل 2011 عام الانتخابات الرئاسية سوف يتم كبته والسيطرة عليه من قِبل الحكومة.

    http://www.alwafd.org/%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%B1/%D9%85%D8%AD%D9%84%D9%8A%D8%A9/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B7%D9%86-%D8%A2%D8%AE%D8%B1-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B9-%D8%A8%D8%B7%D8%B1%D8%B3-%D8%BA%D8%A7%D9%84%D9%8A


  3. #23

    الصورة الرمزية زينة الله

    رقم العضوية : 62456

    تاريخ التسجيل : 17Feb2010

    المشاركات : 1,812

    النوع : انثى

    الاقامة : مصر

    السيارة: لما نتعلم ع الأولانية

    السيارة[2]: 128

    دراجة بخارية: -

    الحالة : زينة الله غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed4000 مشاهدة المشاركة
    ردا على موضوع توزيع الدعم بين المواطن والمستثمر حرجع حضرتك لموضوع الصناعة المصرية اللى المهندس مزاجنجى عمله وحتلاقى فيه ازاى بره مصر بيدوا الارض ببلاش وبيدعم الطاقة مقابل انك تنتج وتصدر وتشغل ناس...فايه المشكلة انك تدعم الطاقة للمستثمر (فى راى احسن ميت مرة من تدعيم الطاقة اللى بشغل بيها التلفزيون 24 ساعة) على الاقل الطاقة دى بتخلق فرص عمل وبتصدر و...الخ وعلى فكرة لو مدعمتش الكهرباء المستثمر ببساطة شديدة حينقل سعر الكهرباء للمستهلك وحيرفع سعر السلعة ناهيك ان السلعة مش حتبقى منافسة خارجيا

    الناس كلها بتطالب بان الارض بتكون ببلاش للى يزرعها أو يبنيها وشوف لما ارض مدينتى اتباعت ب14 مليار جنيه وهى كانت صحراء الناس قطعت الحكومة ولعنت فيها اد ايه (الشعب يعانى من ازدواجية غريبة)
    بالنسبة للتصدير أو أرض مدينتى أو الأراضى المستصلحة و المخصصة بكميات أكبر مما نص عليها الدستور على ذكر حضرتك له هل مالوش أى سقف يعنى مش تكفى الناس الأول فى بلدها وبعدين نصدر الزائد و خصوصا إنهم بيصدروا باسعار أقل كتير من البيع فى مصر و لكن مع الكميات الكبيرة بيجمع المستثمرين فى جيوبهم عائد كبير لزيادة رأس مالهم الشخصى

    أيه منفعة الشعب كدا إنه يبقى مجرد عامل عند جناب المستثمر و ليه ميبقاش مالك متوسط أو صغير حتى

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A7MED_PHARMA مشاهدة المشاركة
    هي نوع من الشياكة الدعائية
    يعني محاولة لتحسين الصورة .. وحفظ ماء الوجه
    قال يعني لما يقولوا إن الدخل كذا..والمصروف كذا
    إحنا نصدق زي المهابيل كده...



    يروحوا يشوف البرازيل عملت ايه...بلا نيلا
    شياكة دعائية أم تغطية لزيادة مرتقبة فى الأسعار و اننخفاض الخدمات و ........

    بس برضو كويس إن الناس تفهم أزاى الموازنة بتتعمل بس المنشور مش كافى للفهم


  4. #24

    الصورة الرمزية MaZaGAngeE

    رقم العضوية : 19004

    تاريخ التسجيل : 14Sep2008

    المشاركات : 5,735

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-menya

    السيارة: Lancer 1993 & VW 1964

    السيارة[2]: نيسان صني فيس لفت

    دراجة بخارية: هانكو 150

    الحالة : MaZaGAngeE غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    باختصار . . . . . نصبة جديدة من حكومة علي بابا . . . . و اللي تابع مؤتمر الحزب في قناة المحور و سمع جمال مبارك أو سمع عز أكيد فهم

    [mshosh2]http://www.4shared.com/photo/lCkSz74F/morsee.html[/mshosh2]


  5. #25

    الصورة الرمزية Dr Zezo

    رقم العضوية : 1952

    تاريخ التسجيل : 29Aug2007

    المشاركات : 1,413

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: .

    السيارة[2]: .

    الحالة : Dr Zezo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بصراحة لم اسمع عن هذا الموضوع اطلاقا لكن كما ذكر السيد ahmed4000

    الاقتصاد في مصر ينمو بشكل جيد خلال الفترة الماضية خلافا لدول كثيرة في العالم

    لكن هذا النمو غير كاف و موجه لفئة معينة

    اي ببساطة مصر ليست متأخرة كما نتصور
    و ليست متقدمة كما نتمني و كما يجب

    و موضوع مدينتي لا يحتاج الي خبراء في الاقتصاد كي يستوعبوا ما حدث فيه
    يكفي لغير المختصين - مثلي - قراءة حكم المحكمة بهذا الشأن ليكون وجهة نظر اخري
    وقالت المحكمة في أسباب الحكم "بمقارنة هذا البيع بعدد من البيوع التي تمت في حالات أخرى فان الوضع بدا وكأنه عجب. ففي حالة عقد مشروع مدينتي بدا التصرف في المال العام محاطا بالكتمان لا يعلم أحد من أمره شيئا فتمخض الامر عن بيع لاراضي الدولة بمقابل عيني ضئيل يتم أداؤه خلال 20 عاما يمكن زيادتها الى 25 عاما."

    وأضافت أن العقد اشتمل على "شروط مجحفة...بدا مقابل البيع ضئيلا غير متناسب مع قيمة الارض

    و الحكومة لا تحتاج الي خبراء لكي تحوز ثقة الشعب
    فقط يكفي ان تبدأ الحكومة من اكبر رأس الي اصغر فرد بالتعامل مع الناس علي ان الحكومة هي خادم للامة ليس الا ..
    " اولي كلمات سعد زغلول في برلمان 1923 المنتخب شرعيا "
    الذي شاهدته بالفعل هو حديث احمد بيه عز في الحزب الوطني

    و عندما تحدثت في الامر مع احد الاصدقاء ذكر لي عبارة لخبيرة اقتصاد بريطانية " Joan Robinson"

    ينطبق عليها موقف احمد بيه


    "The purpose of studying economics is not to acquire a set of ready-made answers to economic questions, but to learn how to avoid being deceived by economists"


  6. #26

    الصورة الرمزية ahmed4000

    رقم العضوية : 41050

    تاريخ التسجيل : 25May2009

    المشاركات : 2,179

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ahmed4000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زينة الله مشاهدة المشاركة
    هل مالوش أى سقف يعنى مش تكفى الناس الأول فى بلدها وبعدين نصدر الزائد و خصوصا إنهم بيصدروا باسعار أقل كتير من البيع فى مصر و لكن مع الكميات الكبيرة بيجمع المستثمرين فى جيوبهم عائد كبير لزيادة رأس مالهم الشخصى

    أيه منفعة الشعب كدا إنه يبقى مجرد عامل عند جناب المستثمر و ليه ميبقاش مالك متوسط أو صغير حتى
    وياترى الصين او اليابان او امريكا بيتقال فيهم الكلام ده
    هل ياترى حد بيطلع يقول متصدروش الا لما تكفوا السوق المحلى الاول
    المصنع فى اى دولة فى العالم لما بيصدر بيفتح الف بيت وراه وبيشغل 100 مورد لسلع وسيطة ونقل وخلافه
    يعنى مش صاجب المصنع بس هو اللى بيكسب ولما الناس اللى معاه تكسب حتصرف اكتر وبالتالى حتفتح بيوت ناس تانية وهكذا دايرة وبتدور ايجابا او سلباً

    دكتور زيزو فى رايك متر الارض كان يبقى بكام فى مدينتى -ايام مكانت صحرا يعنى سنة 2005- علشان ميبقاش مجحف؟

    ارجوووك وطى الحنفية شوية ووفر فى استهلاك المياه احنا داخلين على ايام ما يعلم بيها الا ربنا
    ارجوك علشان خاطر صحتنا وفر شوية فى استهلاك الكهربااء
    ارجووووك وفر شوية فى استهلاك البنزييييين
    اللى اغنى مننا مليون مرة بيوفروا فى كل حاجة ومبيقولوش الحكومة حلوة ولا وحشة

    خليك ايجابى لنفسك حتى..زهقت من "الامعة" اللى بقم ماليين المجتمع..كل متقول لحد بطل حاجة غلط يقولك مكل الناس بتعملها ومش حبطلها الا لما الناس تبطل "وهو ده وصف الامعة بالظبط فى الحديث الشريف"


  7. #27

    الصورة الرمزية Dr Zezo

    رقم العضوية : 1952

    تاريخ التسجيل : 29Aug2007

    المشاركات : 1,413

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: .

    السيارة[2]: .

    الحالة : Dr Zezo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    دكتور زيزو فى رايك متر الارض كان يبقى بكام فى مدينتى -ايام مكانت صحرا يعنى سنة 2005- علشان ميبقاش مجحف
    اعتذر لحضرتك عن الاجابة لجهلي بالامر كله
    فليس لدي اي خبرة او مقومات علمية في الامر او حتي المام كافي بالموضوع برمته حتي ابدي رأي فيه

    من وكل اليهم الامر و اعطيت لهم كافة الصلاحيات للاطلاع علي كافة الوثائق اللازمة و مدي ملاءمتها للقوانين المنظمة لبيع الاراضي

    اصدروا حكما
    و الحكم له حيثيات و الرابط بالاعلي به بعض منها

    ما رأيك حضرتك فيه ؟


  8. #28

    الصورة الرمزية toptraction

    رقم العضوية : 67952

    تاريخ التسجيل : 14Apr2010

    المشاركات : 93

    النوع : ذكر

    الاقامة : no where

    السيارة: no car

    السيارة[2]: no car

    الحالة : toptraction غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا رائي اني كل المشاكل الي الحكومة فيها ومخلينا احنا بكل شرايحنا فيها هي تجميد مبالغ مهولة في مجال العقارات في

    بلد لازم كل حاجة تكون مدعومة عشان المرتبات الفلة وانا مش بقول الي بياخد 1000جنية دانا كمان بقول الي بياخد 5000و10000


  9. #29

    الصورة الرمزية ahmed4000

    رقم العضوية : 41050

    تاريخ التسجيل : 25May2009

    المشاركات : 2,179

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ahmed4000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr zezo مشاهدة المشاركة
    اعتذر لحضرتك عن الاجابة لجهلي بالامر كله
    فليس لدي اي خبرة او مقومات علمية في الامر او حتي المام كافي بالموضوع برمته حتي ابدي رأي فيه

    من وكل اليهم الامر و اعطيت لهم كافة الصلاحيات للاطلاع علي كافة الوثائق اللازمة و مدي ملاءمتها للقوانين المنظمة لبيع الاراضي

    اصدروا حكما
    و الحكم له حيثيات و الرابط بالاعلي به بعض منها


    ما رأيك حضرتك فيه ؟
    لا تعليق على احكام القضاء ولكن هل القضاء عنده القدرة على تحديد قيمة عادلة للارض؟ لكن حكمه اعتمد على مخالفة قانون مناقصات وليس على السعر نفسه...اى ان الامر يصنف على انه خطا ادارى وليس فساد

    لو انا الحكومة -وده اللى انت بتطالبوا بيه فعلا- حدى الارض لاى حد ببلاش بشرط يبنيها ويعمرها ويشغل ناس

    فمبالك لو عملت كده وخدت 14 مليار جنيه تمنها؟ والراجل اللى جوا الوزارة اللى رفض مقابل مادى وطلب مقابل عينى يستحق التكريم لانه لو كان باعها نقدى كان خدله بالكتير 7 مليار جنيه وكان حيبقى تمن عادل ليه...لكن اصراره على انه ياخد عينى حيخلى الدولة تستفيد من الارتفاع المستمر فى اسعار العقارات وبالتالى الحصيلة تزيد (على فكرة طلعت مصطفى كانوا حيموتوا ويدفعوا مقابل مادى وهو ما يعنى ان المقابل المادى افضل لهم)

    انا عارف انى خرجت على الموضوع الاساسى لكن كله بيدور فى سياق واحد ان الناس بتحكم فى الاقتصاد مع انهم مش متخصصين ودى كانى بالظبط عديت قدام عمارة وقلت ايه المهندس الغبى اللى بناها كان المفروض يعمل كذا وكذا ويعدل كذا ويعمل دى بالطريقة كذا وانا اصلا معرفش حاجةف ى الهندسة

    ارجوووك وطى الحنفية شوية ووفر فى استهلاك المياه احنا داخلين على ايام ما يعلم بيها الا ربنا
    ارجوك علشان خاطر صحتنا وفر شوية فى استهلاك الكهربااء
    ارجووووك وفر شوية فى استهلاك البنزييييين
    اللى اغنى مننا مليون مرة بيوفروا فى كل حاجة ومبيقولوش الحكومة حلوة ولا وحشة

    خليك ايجابى لنفسك حتى..زهقت من "الامعة" اللى بقم ماليين المجتمع..كل متقول لحد بطل حاجة غلط يقولك مكل الناس بتعملها ومش حبطلها الا لما الناس تبطل "وهو ده وصف الامعة بالظبط فى الحديث الشريف"


  10. #30

    الصورة الرمزية ahmed4000

    رقم العضوية : 41050

    تاريخ التسجيل : 25May2009

    المشاركات : 2,179

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ahmed4000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    خد عندك قضايا كتير بالنوعية دى زى رفع المرتبات إلى 1200 جنيه ودى صدر بيها حكم قضائى لكن هل حد حاول يفكر حيحصل ايه لو اطبق الموضوع ده؟ الاسعار حتقفز عشر مرات ارتفاعها المعتاد، اللى بيقبض 5 الاف جنيه دلوقتى حيبقوا كانه بيقبض 700 جنيه بمعايير دلوقتى...ساعتها كل صاحب مصنع حيروح يجب الهنود والبنجلاديش ويديهم 500 جنيه وحيبقوا طايرين من الفرحة وبيشتغلوا احسن مننا مليون مرة

    وحنرجع نلاقى اللى بيبقبض 1200 يعتبر تحت خط الفقر بالمقاييس الجديدة لكن كل اللى حيكون عمله انه ضرب كل الفئات التانية فى مقتل

    وقيس على كده قضايا كتير بنحكم عليها بعاطفية شديدة وشايفين اننا اللى فاهمين كل حاجة وان اللى بياخدوا قرارات طبيعى يكونوا جهلة ومش فاهمين حاجة

    ارجوووك وطى الحنفية شوية ووفر فى استهلاك المياه احنا داخلين على ايام ما يعلم بيها الا ربنا
    ارجوك علشان خاطر صحتنا وفر شوية فى استهلاك الكهربااء
    ارجووووك وفر شوية فى استهلاك البنزييييين
    اللى اغنى مننا مليون مرة بيوفروا فى كل حاجة ومبيقولوش الحكومة حلوة ولا وحشة

    خليك ايجابى لنفسك حتى..زهقت من "الامعة" اللى بقم ماليين المجتمع..كل متقول لحد بطل حاجة غلط يقولك مكل الناس بتعملها ومش حبطلها الا لما الناس تبطل "وهو ده وصف الامعة بالظبط فى الحديث الشريف"



 
صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ماذا تعنى obd
    بواسطة alexcdx في المنتدى القــــسم التعلــــيمى
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 15-10-2015, 10:31 AM
  2. ماذا تعنى هذه اللمبه فى التبلوه مثلث فوق عداد السرعات بنور احمر
    بواسطة pop_king3 في المنتدى مشاكل الكهربــاء
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 08-06-2011, 05:23 AM
  3. كيا mpv .... تعنى فينجا
    بواسطة Sharky في المنتدى كـــــيا
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 22-08-2009, 04:03 PM
  4. ماذا تعنى
    بواسطة ads في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 18-05-2008, 03:42 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2