| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 22

  1. #1

    الصورة الرمزية emadkamel

    رقم العضوية : 751

    تاريخ التسجيل : 21May2007

    المشاركات : 630

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: ..............

    السيارة[2]: سوبارو ليجاسى 2011

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : emadkamel غير متواجد حالياً

    افتراضي قانون المرور الجديد - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    اهم ملامح قانون المرور الجديد:
    1- تغيير كل قواعد البيانات وجعل كل المخالفات مثبته بوسائل الكترونيه (كاميرات سرعه، رادار، صندوق اسود ....إلخ)
    2- دوره المخالفات الكترونية بالكامل تمنع التلاعب او التغاضى عن تحصيل المخالفة
    3- لا توقيف لأى سياره لسحب رخص او اعطاء مخالفه بل يتم الاستدعاء عن طريق النيابة
    4- عقوبة للميكروباص اللى بابه مفتوح اثناء القياده (كل الالترامكو والرمسيس ....)
    5- عقوبة الميكروباص الواقفه عند مطلع كوبرى او منزل نفق 1000 جنيه وحبس وسحب الرخصة !!!!!
    6- السرعات يتم مراقبتها باجهزه حديثة وفى حاله وجود مخالفه سرعه يتم ارسال صوره السياره والسرعه المسجله "لحظياً" للنيابه ويتم اخطار المواطن من خلال النيابه لعدد معين من المرات واذا لم يرتدع يتم الغاء رخصته وعدة إجراءات استخراجها واذا لم يرتدع يتم الزامه دخول مدرسه معتمده لتعليم القياده
    7- سيتم الغاء كل المقطورات خلال سنه ولا يتم تجديد ترخيصها والغاء الاستيراد على ان تعدل المصانع الحاليه اوضاعها لتنتقل إلى النقل الكبير
    8- يتم تركيب صندوق اسود ومحدد سرعه "اجبارياً" لسيارات النقل واتوبيسات السياحة
    9- استخدام وسائل حديثه (عينة نفس أو لعاب) للكشف على سائقى النقل
    10- عقوبه على النقل اللى ماشى يمين او من لا يغطى البضاعه المنقوله
    11- معاقبه صاحب السياره التى يقودها قصر او شخص بدون رخصه
    12- حبس من يقوم باستخراج رخصه بدل فاقد او تالف تجنباً لسحب رخصته
    13- حبس من يقود عكس الاتجاه (هييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييه)
    14- ممنوع – تانى - ..... ممنووووووع ... إصدار ترخيص بإنشاء عقار ايا كان استخدامه بدون وجود مكان لجراج يتناسب مع حجم واستخدام العقار فى الرسم الاصلى ... يعنى اللى عايز يبنى هايروح المرور برضه
    15- سيتم ترخيص التوكتوك !!!
    16- تغليظ مخالفات التلوث السمعى او البيئى
    17- "الحبس" لمن ينشئ مطب صناعى بدون ترخيص

    رأيكوا ايه؟ انا شايف ان الكلام حلو ...بس التطبيق ....؟؟؟؟

    رأس الحكمه مخافه الله
    وبخ الحكيم يزداد حكمه وبخ الجاهل يزداد جهاله
    لا تكن حكيماً فى عينى نفسك

    http://www3.0zz0.com/2008/03/31/11/728664843.jpg


  2. #2

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أفلح ان صدق


  3. #3

    الصورة الرمزية mshamy

    رقم العضوية : 5834

    تاريخ التسجيل : 16Feb2008

    المشاركات : 2,723

    النوع : ذكر

    الاقامة : Port Said

    السيارة: NA

    السيارة[2]: Subaru Legacy 2.0i 2010

    الحالة : mshamy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    المثل الشعبي بيقول "أطبخي يا جارية.....كلف ياسيدي"

    قال تعالى " وَاتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ " 281 البقرة


  4. #4

    الصورة الرمزية cpt_shawky

    رقم العضوية : 19

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,097

    الاقامة : Madinet Nasr

    الحالة : cpt_shawky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadkamel مشاهدة المشاركة
    اهم ملامح قانون المرور الجديد:
    1- تغيير كل قواعد البيانات وجعل كل المخالفات مثبته بوسائل الكترونيه (كاميرات سرعه، رادار، صندوق اسود ....إلخ)
    2- دوره المخالفات الكترونية بالكامل تمنع التلاعب او التغاضى عن تحصيل المخالفة
    3- لا توقيف لأى سياره لسحب رخص او اعطاء مخالفه بل يتم الاستدعاء عن طريق النيابة
    4- عقوبة للميكروباص اللى بابه مفتوح اثناء القياده (كل الالترامكو والرمسيس ....)
    5- عقوبة الميكروباص الواقفه عند مطلع كوبرى او منزل نفق 1000 جنيه وحبس وسحب الرخصة !!!!!
    6- السرعات يتم مراقبتها باجهزه حديثة وفى حاله وجود مخالفه سرعه يتم ارسال صوره السياره والسرعه المسجله "لحظياً" للنيابه ويتم اخطار المواطن من خلال النيابه لعدد معين من المرات واذا لم يرتدع يتم الغاء رخصته وعدة إجراءات استخراجها واذا لم يرتدع يتم الزامه دخول مدرسه معتمده لتعليم القياده
    7- سيتم الغاء كل المقطورات خلال سنه ولا يتم تجديد ترخيصها والغاء الاستيراد على ان تعدل المصانع الحاليه اوضاعها لتنتقل إلى النقل الكبير
    8- يتم تركيب صندوق اسود ومحدد سرعه "اجبارياً" لسيارات النقل واتوبيسات السياحة
    9- استخدام وسائل حديثه (عينة نفس أو لعاب) للكشف على سائقى النقل
    10- عقوبه على النقل اللى ماشى يمين او من لا يغطى البضاعه المنقوله
    11- معاقبه صاحب السياره التى يقودها قصر او شخص بدون رخصه
    12- حبس من يقوم باستخراج رخصه بدل فاقد او تالف تجنباً لسحب رخصته
    13- حبس من يقود عكس الاتجاه (هييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييه)
    14- ممنوع – تانى - ..... ممنووووووع ... إصدار ترخيص بإنشاء عقار ايا كان استخدامه بدون وجود مكان لجراج يتناسب مع حجم واستخدام العقار فى الرسم الاصلى ... يعنى اللى عايز يبنى هايروح المرور برضه
    15- سيتم ترخيص التوكتوك !!!
    16- تغليظ مخالفات التلوث السمعى او البيئى
    17- "الحبس" لمن ينشئ مطب صناعى بدون ترخيص

    رأيكوا ايه؟ انا شايف ان الكلام حلو ...بس التطبيق ....؟؟؟؟

    قوانين ممتازة بس حضرتك ايه مصدر الكلام ده ومتى سيتم تطبيقه ؟؟؟؟


  5. #5

    الصورة الرمزية Chicco

    رقم العضوية : 1375

    تاريخ التسجيل : 08Jul2007

    المشاركات : 2,957

    الحالة : Chicco غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    قوانين ممتازة بس حضرتك ايه مصدر الكلام ده ومتى سيتم تطبيقه ؟؟؟؟
    راجع حضرتك الرابط ده

    http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=18720


  6. #6

    الصورة الرمزية emadkamel

    رقم العضوية : 751

    تاريخ التسجيل : 21May2007

    المشاركات : 630

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: ..............

    السيارة[2]: سوبارو ليجاسى 2011

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : emadkamel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cpt_shawky مشاهدة المشاركة
    قوانين ممتازة بس حضرتك ايه مصدر الكلام ده ومتى سيتم تطبيقه ؟؟؟؟
    المصدر هو اللواء شريف جمعه مساعد وزير الداخليه والقانون ده المفروض انه بيتم عرضه للمناقشه على مجلس الشعب حالياً

    رأس الحكمه مخافه الله
    وبخ الحكيم يزداد حكمه وبخ الجاهل يزداد جهاله
    لا تكن حكيماً فى عينى نفسك

    http://www3.0zz0.com/2008/03/31/11/728664843.jpg


  7. #7

    الصورة الرمزية cpt_shawky

    رقم العضوية : 19

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,097

    الاقامة : Madinet Nasr

    الحالة : cpt_shawky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadkamel مشاهدة المشاركة
    المصدر هو اللواء شريف جمعه مساعد وزير الداخليه والقانون ده المفروض انه بيتم عرضه للمناقشه على مجلس الشعب حالياً
    هل معنى ذلك أن اللواء شريف جمعة بيشارك معانا فالمنتدى بصورة أو بأخرى....هل يمكن قيام المنتدى باضافات مقترحات للقانون ؟؟


  8. #8

    الصورة الرمزية mahamedaraby

    رقم العضوية : 5719

    تاريخ التسجيل : 14Feb2008

    المشاركات : 3,044

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: accident Accent 2011

    السيارة[2]: Opel Corsa 2007

    الحالة : mahamedaraby غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ياااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اريت يطبق الكلام ده ياه لو اطبق

    وياريت لو يعملوا قوانين لاحترام اشاره المرور

    [shr71=http://www.dieselstation.com/pics/Hyundai%20Accent%202009-car-pictures.jpg]Hyndai Accent 2011[/shr71]


  9. #9

    الصورة الرمزية Hossam_Hassan

    رقم العضوية : 333

    تاريخ التسجيل : 29Apr2007

    المشاركات : 3,621

    النوع : ذكر

    الاقامة : شرم الشيخ

    السيارة: Optra 2010 A/T

    السيارة[2]: Optra 2010 A/T

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Hossam_Hassan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لو طبقنا القوانين الحالية ستكفى، بس المشكلة ان محدش بيطبق، يبقى ايه الفايدة من عمل 1000 قانون جديد

    أخوكم حسام حسن {أبو ليليا و سيليا}


  10. #10

    الصورة الرمزية mina_ramsis

    رقم العضوية : 101

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 1,140

    النوع : ذكر

    الاقامة : tanta & alex

    السيارة: ربنا يرزق

    السيارة[2]: optra at 2007

    الحالة : mina_ramsis غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    قانون ممتاز الصراحة و ياريته يتطبق بس مش ملاحظين انهم ماجبوش سيره الغاء ترخيص العربيات القديمة



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. في ظل قانون المرور الجديد
    بواسطة ahmed_said_13 في المنتدى جميع أنواع و فئات سيارات الديزل
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 27-10-2012, 11:57 PM
  2. حد سال نفسة لة المرور طلع قانون المرور الجديد
    بواسطة lada2010 في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 30-01-2010, 10:26 AM
  3. ايطاليا اللي هيا مصر وقواعد المرور بمناسبة قانون المرور الجديد
    بواسطة masryxt في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 23-04-2009, 11:07 AM
  4. قانون المرور....الجديد
    بواسطة A7MED_PHARMA في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 30-01-2009, 10:01 AM
  5. قانون المرور الجديد ..
    بواسطة bee في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 29-08-2008, 02:29 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2