الحمد لله,
اليوم صباحا متجها إلى عملي على طريق الأوتوستراد من حلوان باتجاه المعادي بعد الجبلين بحوالي 700 متر وعلى سرعة 164 كم/س, إنفجر الإطار الأمامي الأيمن (أحد شهود العيان شاف شيء لامع يشبه قطع الحديد (جاويط مثلا) وهي طايرة من الكاوتش).
ما حدث إني سمعت صوت خبطة عادية زي أي خبطة باسمعها من عدم إنتظام الأسفلت مثلا, وبعد كام ثانية سمعت صوت يشبه صوت الكاوتش لما يكون ماشي على أسفلت عليه زلط.
بدأت أهدي شوية من سرعة 164 كم/س وشغلت إشارة الإنتظار ووقفت على اليمين, لقيت عربيتين (شاهين و بي إم 316) وقفو أمامي برضو على اليمين و جايين جري عليا, نزلت أشوف المشكلة و أنا عيني على الإكصدام والرفرف وجنب العربية, مش في بالي إنه الكاوتش, وسمعت حد في الإتنين اللي جايين عليا بيقول الحمد لله الحمد لله جت سليمة, عيني وقعت على الكاوتش الأمامي ولاقيته إنفجر لدرجة إن فيه قطعة مقاس 0.5 بوصة * 1.5 بوصة طارت من الكاوتش, مش مجرد قطع.
قمت بتغييره بالاستبن إللي أول مرة يتفك من مسمار التثبيت و يخرج من شنطة العربية, الحمد لله, وذهبت لعملي.



Uploaded with ImageShack.us

تعليقي عما حدث:
1- ألف حمد و ألف شكر لله الحافظ من كل سوء إني لم أصب بشيء.
2- الحمد لله على حسن إختياري (للسيفيك) وإللي كانت السبب (بفضل الله أولا وأخيرا) في سلامتي من هذا الحادث, والله العظيم لم أشعر بأي خطر إلى أن توقفت تماما, زي إن العربية تحدف باتجاه الإطار المنفجر أو تعوم ودي أقل حاجة كان المفروض تحصل.

موضوع الإطارات ذات البروفايل (Aspect Ratio) الصغير ده مهم جدا جدا جدا جدا جدا ,,,, في مثل هذه المواقف, لأن قيمة الهبوط ناحية الإطار المنفجر بتكون لا تذكر و خصوصا إن المساعد بيعوضها وكل ما تشعر به خشونة كأن الطريق عليه زلط مثلا.
ال ABS وال EBD على نفس القدر من الأهمية في مثل هذه المواقف وده بيمنع إن العربية (تعوم) أثناء الفرملة.

الحمد لله.
الآن, عربيتي عاملة 40 ألف والإطارات إللي فيها ستوك, تنصحوني بإيه دلوقتي؟
شكرا مقدما,