| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 20 1 2 3 4 5 6 11 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 198

  1. #1

    الصورة الرمزية sky_walker

    رقم العضوية : 88705

    تاريخ التسجيل : 16Feb2011

    المشاركات : 72

    النوع : انثى

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Punto-evo: auto pkg1

    السيارة[2]: Lancer 2005

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : sky_walker غير متواجد حالياً

    افتراضي عيب تصنيع فرامل في الإيفو - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">



    قبل أن أبدأ في سرد القصة أود التنويه أن بإرسالي هذه القصة أكون قد لجأت لأقصى حالات اليأس في استرداد حقي و ذلك بعد بذل أقصى جهودى مع شركة أوماترا توكيل فيات و مع جهاز حماية المستهلك. و قد اتخذت هذه الخطوة فقط حفاظا على حياة كل مشتري لتلك السيارة حيث لاحظت تزايد نسبة مبيعتها في الإسكندرية خاصة و في باقي المحافظات مؤخرا.

    في 24 أكتوبر 2010 قمت بشراء سيارة فيات (evo) موديل 2011 بسعر 100.000 جنيه مصري و هي من فئة (easytronic) و قد لاحظت بعض الملاحظات على فرامل السيارة في الأسبوع الأول بعد شراء السيارة و عمل بعض الإنذارات داخل السيارة بدون أي مقدمات (dashboard lamps and .....s) مع عمل صفارة مثل صوت الحزام و عند التوجه لمعرض فيات المتخصص و قد قام البائع بتجريبها و كان الرد "العربية زي الفل مفيهاش حاجة انت بس اللى مش متعودة على سواقتها و لو حصل حاجة تانى وديها مركز الصيانة" و بعدها وقع حادث في يوم 22 نوفمبر 2010 أي بعد شهر إلا يومين و عمل 700 كلم فقط للسيارة و ذلك إذ فجأة أجد أن السيارة ما زالت سرعتها تتزايد بعد إزالة قدمي من على دواسة الوقود و قدمي على دواسة الفرامل حيث وصلت لأرض السيارة و حتى لم تتهاون سرعة السيارة و كان الحادث كالتالي: في شارع مزدحم في منطقة أبو قير في الساعة الثامنة و النصف صباحا حيث ان الإزدحام سيارات و مشاة أيضا و حين لم أجد أي فرامل للسيارة بدأت التوجه لأكثر منطة خالية من السيارات و المشاة مع عدم القدرة على السيطرة عليها تمااااما و كان امامي سيارات على مطب فدخلت فى الإتجاه المعاكس و حين وجدت السيارات تقابلنى اخترت التوجه نحو الرصيف لإيقاف السيارة و إذا بي أستقر بمقدمة السيارة على الرصيف في قهوة على الناحية المعاكسة و رأفة الله بي أن جميع من كانوا على القهوة ركضوا حين رأوا السيارة تتجه نحوهم بتلك السرعة و قمت بصدم سيارة راكنة امام تلك القهوة...... مع العلم أنني تحملت تكاليف إصلاح السيارة الأخرى و تعويض أصحاب القهوة. و حمداَ لله كثيرا عدم إصابة المشاة و الجالسين على القهوة بمكروه.

    وقد استعنت بأحد متخصصي العفشة لتحريك السيارة من مكان الحادث و ذلك لعدم اللجوء لنقلها بأسلوب أخر لتوفير أقل ضرر للسيارة و قاموا فعلا بنقلها لمركز الصيانة (مقادة و ليست محمولة) و حين فحصوها وجدوا أن الفرامل بها عيب تصنيع فعلا و يوجد تسريب زيت داخل المواسير أو شيء من ذلك القبيل و قد قمت بالتواصل مع شركة فيات الأم في ايطاليا و كانت ردودهم بالأسف الشديد و انهم سيعالجون المشكلة في أقرب وقت ممكن بعد التواصل مع الوكيل المحلي في مصر و بذلك قدم مسئول توكيل أوماترا أسفه لما حدث و عرضوا تصليح السيارة مع تحمل كافة التكاليف كحل مبدأي و إن لم يعجبني يمكنني طلب ما أريد و بذلك قمت بالتوقيع على قائمة بكافة قطع الغيار المطلوبة للسيارة على نفقة التوكيل و عدم تحمل أي نوع من أنواع الإصلاحات في السيارة و وبعد ذلك طالبت بسيارة أخرى لأنهم اثبتوا جهلهم بالسيارة و نظامها الإلكتروني و كان كل التركيز على الناحية الميكانيكية و كان الرد قطعاَ لا و ان هذا الطلب ليس له وجود في سياسة شركة فيات و أن السيارة ستعود كالجديدة و طبعا يمكنكم تخيل كم فقدت تلك السيارة من قيمتها و خاصة انها فيات و الطلب عليها ليس بالكثير و حادث بذلك القوة فكيف يمكنني بيع تلك السيارة بنصف ثمنها بعد استهلاكها أقل من شهر؟؟؟؟؟ و كيف يمكنني الوثوق فيها و المسئولون عن بيعها و صيانتها لا يفهمون فيها بالقدر الكافي؟؟؟؟ و قد رفضت استلام السيارة خوفا على حياتي و حياة كل من في الطريق من تلك السيارة....

    و بذلك توجهت لجهاز حماية المستهلك الذي يشاد إليه بالمصداقية و الحفاظ على حقوق المستهلكين الضائعة.... و بعد ان أخذت الأمور مجراها و وقتها يوم الخميس السابق 10فبراير 2011 أي بعد حوالي ثلاثة اشهر من الحادث كان ميعادي مع لجنة السيارات و في حضور مقررة لجنة السيارات و مستشار قانوني و أستاذ دكتور من جامعة الهندسة و عدد 2 مهندسين متخصصين في مجال السيارات و ممثل شركة أوماترا و بعد أن روت الأحداث تأكدوا من القصة أن السيارة بها عيب مصنع خطير و بتغييره لكل تلك قطع الغيار و خاصة الفرامل و أشياء أخرى تكلف الشركة الكثير و بذلك فهنالك حلقة مفقودة قامت شركة فيات بإخفاء الحقيقة بتصليحها و عدم تمكني من إثبات العيب المصنعي عند الفحص عليها (الذي لم يحدث من قبل جهاز حماية المستهلك).... و كانت حجة حماية المستهلك توقيعي على قائمة قطع الغيار أضاعت كل حقوقي و ان حتى بلجوئي للقضاء لن ينفعنى و عدم إجبار شركة أوماترا بأي مسئوليات فقط عرضوا عليهم إذ يمكنهم تقديم صاينة كمصنعية مجاناَ لي و ذلك لعدم إلزام الشركة بشيئ خارج نطاق صلاحيتهم و حفاظاَ على مصداقية جهاز حماية المستهلك في المجتمع و أين حق المستهلك؟؟؟!! (الله أعلم).... و حين الإشارة إلى الإيميلات المتبادلة بيني و بين فيات إيطاليا كان رد المستشار القانوني "أنا مليش دعوة بإيطاليا انا كلامي مع اللي هنا اللى في بلدي" فأين و كيف و متى يمكن لأي مواطن مصري أن يجد حقه بدون كل ذلك العذاب؟؟؟؟؟!!!

    و بعد فقداني للأمل توجهت بائسة لإستلام السيارة المعيبة أمس الإثنين 14 فبراير 2011 و التى قاموا بتصليحها و إجراء جميع الفحوصات عليها حفاظاَ على سلامتى و على ضمانتهم و لم يقدموا أي أوراق تثبت تصليح السيارة لديهم و حتى عدم إمضاء إستلام سيارة و ها أنا في طريقي للعودة إلى المنزل أجد نفس الإنذار السابق فى ال (dashboard lamps and .....s) بالعمل و قمت بالاتصال بالمهندس و طلب مني إحضار السيارة مرة اخرى للكشف عليها... و حين اتصلت مرة أخرى بجهاز حماية المستهلك ليقوموا بفحص السيارة لم يقوموا برد الإتصال....... كيف يمكن لأحد في مكاني الوثوق فى تلك السيارة و ذلك التوكيل و مركز الصيانة و جهاز حماية المستهلك؟؟!!!

    برجاء إعطاء أهمية للموضوع و توصيله لأكبر قدر ممكن للشباب حفاظا على حياتهم اولاَ و نقودهم الضائعة ثانياَ.....


  2. #2

    الصورة الرمزية Sala7.Bravo

    رقم العضوية : 5056

    تاريخ التسجيل : 29Jan2008

    المشاركات : 221

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Elantra 2008 manual

    السيارة[2]: Fiat Bravo A5

    دراجة بخارية: nooooooooooooo

    الحالة : Sala7.Bravo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله ربنا يكون في عونك بس أنا ليا رأي احنا لازم كلنا نعمل حاجة لازم نقف مع بعض عشان نعرف نجيب حقنا من التوكيل .. حد يدي إقتراحات ممكن نعمل أيه عشان محدش هيعرف يسلك مع التوكيل

    ((( لا اله إلا الله محمد رسول الله )))


  3. #3

    الصورة الرمزية eng.m7md.ali

    رقم العضوية : 55300

    تاريخ التسجيل : 09Dec2009

    المشاركات : 8,794

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة العبور

    السيارة: PROTON GEN2

    السيارة[2]: ...

    دراجة بخارية: no bike

    الحالة : eng.m7md.ali غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لاحول ولا قوة الا بالله
    ربنا يعينك ويصبرك على مشكلتك وان شاء الله كلو يتحل
    وياريت تطمنا

    eng f3lix سابقا


  4. #4

    الصورة الرمزية sky_walker

    رقم العضوية : 88705

    تاريخ التسجيل : 16Feb2011

    المشاركات : 72

    النوع : انثى

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Punto-evo: auto pkg1

    السيارة[2]: Lancer 2005

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : sky_walker غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله انا فقدت الأمل تماما و ربنا يستر لأني وديت العربية تاني إنهاردة التوكيل عشان اللمبة دي و قاللي دي حاجة بسيطة و ظبطهالك متقلقيش خالص مفيهاش خطورة و أنا في طريقي للبيت مع كل دوسة فرامل العربية بتفرك و ترجرج عشن تقف لكم ان تتخيلو المنظر في زحمة مصر و الله روحت بستر ربنا و لما كلمت المهندس بيقوللي هتيهالي بكرة هغيرلك ال (brake switch) كانه لعبة مثلا و اللعب بحياة الناس عندهم عادي..... أرجوكو اللى يعرف حد معاه العربية أو عاوزها قولولو على القصة دي.....


  5. #5

    الصورة الرمزية karimalaa

    رقم العضوية : 3997

    تاريخ التسجيل : 07Jan2008

    المشاركات : 595

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Punto EVO 1.4 8V Man

    السيارة[2]: Fiat Palio 1.2 16V ELX

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : karimalaa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ربنا يصبرك يا رب...مشكلة كبيرة فعلا....أنا أعرف ناس كتير معاهم ايفو و سوقتها كتير...بس الحمدلله لم تكن معيوبة...بس طبيعي تطلع سيارة معيوبة من أي شركة أو مصنع (احنا بني أدمين) و ماشي حتصدق و نقول في الفحوصات اللي تمت على العربية ما ظهرش حاجة من ديه...و ده عيب عن سوء النقل من الميناء أو كده ( حنصدق حتى لو حنضحك على نفسنا ) بس اللي مش طبيعي اني معرفش أخد حقي!!!!
    دا انتوا المفروض تبعتوا العربية دي ايطاليا و تجيبولي عربية جديدة و تدوني تعويض و فوقيهم بوسة كمان!!!!
    ده الطبيعي في أي بلد في العالم!
    بس معلش دي ضريبة اننا كنا ساكتين بقلنا كتير و ان شاء الله مصر من النهاردة أحسن و واحدة واحدة ايدنا مع بعض حنجيب لكل واحد حقه و الغشاش أو عديمي الضمير أو الحرامية نديهم على دماغهم و مالهومش مكان بيننا (مش حنكون من تاني بنغضب و نصفى بعد يومين!)
    و أي شكوى أو احتجاج أنا مستعد أكتب اسمي فيه خلينا ننضف البلد شوية بقى من القرف اللي ماليها! :s

    [aldl]http://farm6.static.flickr.com/5297/5491061589_22d60a8664_z.jpg[/aldl]
    Everytime I see an ALFA Romeo go by i tip my hat


  6. #6

    الصورة الرمزية yoko

    رقم العضوية : 33656

    تاريخ التسجيل : 22Feb2009

    المشاركات : 20,472

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الجديدة

    السيارة: Fiat 128

    السيارة[2]: Fiat Linea

    دراجة بخارية: no

    الحالة : yoko غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ممكن تبعتلي شكوى رسمي بالعربي على الميل aikin1989@gmail.com
    ويا ريت تكون ملف وورد وهوصلها للمدير التنفيذي لفيات مصر
    بس للأسف موفقتك للتصليح جهاز حمايه المستهلك مش في إيده حاجة ملكش غير قضية

    [img3]http://img21.imageshack.us/img21/3957/28138510150332809507433.jpg[/img3]


  7. #7

    الصورة الرمزية sky_walker

    رقم العضوية : 88705

    تاريخ التسجيل : 16Feb2011

    المشاركات : 72

    النوع : انثى

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Punto-evo: auto pkg1

    السيارة[2]: Lancer 2005

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : sky_walker غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    و الله أنا دخلت محامي في الموضوع و حماية المستلك طلعت مش قد كدة تمامااااا و لسة بلجألهم مع اني أشك كل الشك من إنهم يقدملوا حاجة بس بحاول و خلاص و اللى بيتعامل معايا مدير مراكز صيانة أوماترا و يؤسفني أقول إن ربنا يسامحه هو اللي ضيع حقي و مازال بيحاول يضيعه و اما نشوف ايه اللي هيحصل قوللي ايه ممكن تساعدني بيه أنا معايا ايميلاتي مع ايطاليا و رد المحامي لحماية المستهلك و الموضوع اللي فوق ده بعته للمصري اليوم و اليوم السابع..... ابعتلك مين فيهم؟؟؟؟


  8. #8

    الصورة الرمزية yoko

    رقم العضوية : 33656

    تاريخ التسجيل : 22Feb2009

    المشاركات : 20,472

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الجديدة

    السيارة: Fiat 128

    السيارة[2]: Fiat Linea

    دراجة بخارية: no

    الحالة : yoko غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كله وكل واحد مبعوت لمين
    ومدير المركز مين؟ طارق جبريل؟

    [img3]http://img21.imageshack.us/img21/3957/28138510150332809507433.jpg[/img3]


  9. #9

    الصورة الرمزية MagedFahmy2010

    رقم العضوية : 67163

    تاريخ التسجيل : 06Apr2010

    المشاركات : 34

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: NA

    السيارة[2]: Punto Evo pk1

    الحالة : MagedFahmy2010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimalaa مشاهدة المشاركة
    ربنا يصبرك يا رب...مشكلة كبيرة فعلا....أنا أعرف ناس كتير معاهم ايفو و سوقتها كتير...بس الحمدلله لم تكن معيوبة...بس طبيعي تطلع سيارة معيوبة من أي شركة أو مصنع (احنا بني أدمين) و ماشي حتصدق و نقول في الفحوصات اللي تمت على العربية ما ظهرش حاجة من ديه...و ده عيب عن سوء النقل من الميناء أو كده ( حنصدق حتى لو حنضحك على نفسنا ) بس اللي مش طبيعي اني معرفش أخد حقي!!!!
    دا انتوا المفروض تبعتوا العربية دي ايطاليا و تجيبولي عربية جديدة و تدوني تعويض و فوقيهم بوسة كمان!!!!
    ده الطبيعي في أي بلد في العالم!
    بس معلش دي ضريبة اننا كنا ساكتين بقلنا كتير و ان شاء الله مصر من النهاردة أحسن و واحدة واحدة ايدنا مع بعض حنجيب لكل واحد حقه و الغشاش أو عديمي الضمير أو الحرامية نديهم على دماغهم و مالهومش مكان بيننا (مش حنكون من تاني بنغضب و نصفى بعد يومين!)
    و أي شكوى أو احتجاج أنا مستعد أكتب اسمي فيه خلينا ننضف البلد شوية بقى من القرف اللي ماليها! :s

    Ta_clap[1]:


  10. #10

    الصورة الرمزية MagedFahmy2010

    رقم العضوية : 67163

    تاريخ التسجيل : 06Apr2010

    المشاركات : 34

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: NA

    السيارة[2]: Punto Evo pk1

    الحالة : MagedFahmy2010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimalaa مشاهدة المشاركة
    ربنا يصبرك يا رب...مشكلة كبيرة فعلا....أنا أعرف ناس كتير معاهم ايفو و سوقتها كتير...بس الحمدلله لم تكن معيوبة...بس طبيعي تطلع سيارة معيوبة من أي شركة أو مصنع (احنا بني أدمين) و ماشي حتصدق و نقول في الفحوصات اللي تمت على العربية ما ظهرش حاجة من ديه...و ده عيب عن سوء النقل من الميناء أو كده ( حنصدق حتى لو حنضحك على نفسنا ) بس اللي مش طبيعي اني معرفش أخد حقي!!!!
    دا انتوا المفروض تبعتوا العربية دي ايطاليا و تجيبولي عربية جديدة و تدوني تعويض و فوقيهم بوسة كمان!!!!
    ده الطبيعي في أي بلد في العالم!
    بس معلش دي ضريبة اننا كنا ساكتين بقلنا كتير و ان شاء الله مصر من النهاردة أحسن و واحدة واحدة ايدنا مع بعض حنجيب لكل واحد حقه و الغشاش أو عديمي الضمير أو الحرامية نديهم على دماغهم و مالهومش مكان بيننا (مش حنكون من تاني بنغضب و نصفى بعد يومين!)
    و أي شكوى أو احتجاج أنا مستعد أكتب اسمي فيه خلينا ننضف البلد شوية بقى من القرف اللي ماليها! :s
    :

    واضح انك اخدتى عين محترمة جدا و مكنتش اتخيل ان توكيل اوماترا يكون بالغباء دة هما ماتوقعوش ان صاحب المشكلة الخطيرة دى ممكن يكتب عنها فى منتدى مشهور زى نايل موتورز اللى ملايين من العرب و المصريين بيشاهدوه كل يوم ؟؟؟!!! كان اية اللى هيحصل لو كانوا غيرولك العربية بالذوق ؟ مش احسن من السياااااااحة دى ؟
    مافكروش ان المصيبة دى ممكن تدمر سمعة العربية اللى بدات فى الانتشار ؟ هى سمعة التوكيل ناقصة ؟ على العموم اوعى تسكتى على حقك وابعتى للشركة الام فى ايطاليا تانى وتالت وعاشر وهددى برفع قضية على اوماترا ولو لزم الامر ان كلنا نبعت شكاوى للشركة الام فاحنا مستعدين عشان احنا قرفنا اوى من الاستهبال وقلة الضمير ومن هنا ورايح مفيش مصرى حقة حيضيع طول ماحنا مع بعض وياريت تبلغينا بالاخبار اول باول ربنا يوفقك



 
صفحة 1 من 20 1 2 3 4 5 6 11 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تخفيض سعر الإيفو والكلاسيك
    بواسطة yoko في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 33
    آخر مشاركة: 21-01-2012, 12:40 AM
  2. شماسات للجراند أو الإيفو
    بواسطة yoko في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 20-04-2011, 10:03 PM
  3. حد جرب الإيفو الأوتوماتيك
    بواسطة manr100 في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 04-12-2010, 12:13 PM
  4. سؤال في الإيفو
    بواسطة azmeralda في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 05-09-2010, 11:41 PM
  5. الإيفو في معرض أوتوماك
    بواسطة yoko في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 09-03-2010, 06:59 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2