ده اثبات ان كان في نيه للعب في المادة الثانية
رقم العضوية : 391
تاريخ التسجيل : 01May2007
المشاركات : 1,216
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: non
السيارة[2]: peug
دراجة بخارية: non
الحالة :
شيخ الأزهر : المادة الثانية فى الدستور من الثوابت وتغييرها يثير الفتنة
شدد الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب شيخ الأزهر الشريف على أن المادة الثانية من الدستور، التى تقر بأن الشريعة الإسلامية هى من ثوابت الدولة والأمة وأى حديث عن تغييرها مثير للفتنة ومصادرة للحريات وللديمقراطية، التى نأمل الوصول إليها، كما أنها ليست مطروحة للتغيير أو التحديث.
مع اختلافى مع سيادة شيخ الازهر بسبب تصريحاته وقت الثروة
الا ان هذا التصريح يستحق الاحترام والتقدير من قيادة الازهر
لانه تصريح يقتل الفتنة التى كانت على وشك الظهور
وثانيا لانه جاى من اعلى سلطة فى الازهر
(اللى رئيس اللجنة المسئولة عن تعديل الدستور المستشار المستشار طارق البشرى
حفيد أحد شيوخ الازهر الشيخ سليم البشري
ودى معلومات عن جده
وُلد الإمام العلامة المحدث سليم البشري المالكي شيخ الجامع الأزهر وعالم السادة المالكية وأحد من افتخر به القطر المصري كله عام 1248هـ الموافق لسنة 1832م، في محلة "بشر" بمحافظة "البحيرة" في مصر، ليكون علمًا من أعلام جيلها المستقبل، نشأ على المذهب المالكي، ثم ترعرع في مهد العلم في جامعة الأزهر حتى توصَّل إلى مرتبة من العلم والدراية، إذ تمكن تولية مشيختها مرتين: الأولى عام (1317هـ/1900م) إلى سنة (1320هـ/1904م)، والمرة الثانية من سنة (1327هـ/1909م) حتى سنة وفاته عام (1335هـ/1916م).
وقد تميزت فترة توليته لمشيخة الأزهر بالحزم وحسن الإدارة، حيث طبق في عهده نظام امتحان الراغبين في التدريس بالأزهر، كما أنه رغم تقبله مشيخة الأزهر وتحمله أعباء مسئوليتها لم يترك مهمة المشيخة من إلقاء الدروس على الطلاب.
وقد عاش الشيخ حتى بلغ التسعين من عمره وهو يحفظ الصحيحين والموطأ عن ظهر قلب، وأملى الشيخ سليم البشري مجالس الحديث في مصر بالأزهر الشريف ومسجد السيدة زينب والسلطان الحنفي ومحمد بك أبي الذهب وغيرها، بعد أن تلقى عن أئمة كبار؛ كالإمام برهان الدين الباجوري، والإمام البرهان إبراهيم السقا، والعلامة المحدث الأمير الصغير، والعلامة محمد الخناني، وغيرهم من فطاحل الأزهر الشريف، وترقى في العلوم العقلية والنقلية، وبرز في الحديث الشريف وحفظ السنة.
وتخرج على يديه الأئمة؛ منهم: الإمام العلامة محمود خطاب السبكي المجدد والمؤسس للجمعيات الشرعية بمصر، والعلامة يوسف الدجوي، والعلامة محمد بن إبراهيم السمالوطي، والعلامة منصور ناصف مؤلف "التاج الجامع للأصول"، والعلامة المحدث البحر المسند عبد الحي بن عبد الكبير الكتاني وغيرهم.
مؤلفاته:
صنف الكثير من التصانيف وانتشر علمه وفضله وله مواقف مع السلطان مشكورة، وفي كتب التاريخ مذكورة، وقد ترجمه الزركلي في الأعلام فأخطأ في سنة وفاته، وزكاه مجاهد في الأعلام الشرقية، وأحمد الغماري في البحر العميق، وله ترجمة في أعلام الأزهر وتاريخه، وترجمة في المحدثون في مصر والأزهر وغيرها، وقد توفي وهو يُقرئ الحديث الشريف للطلاب، وكانت وفاته سنة 1335هـ.
رقم العضوية : 30796
تاريخ التسجيل : 22Jan2009
المشاركات : 1,676
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Excel' 94
دراجة بخارية: دراجة
الحالة :
ده اثبات ان كان في نيه للعب في المادة الثانية
م.أحمد
رقم العضوية : 391
تاريخ التسجيل : 01May2007
المشاركات : 1,216
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: non
السيارة[2]: peug
دراجة بخارية: non
الحالة :
رقم العضوية : 41194
تاريخ التسجيل : 27May2009
المشاركات : 2,211
النوع : ذكر
الاقامة : الاقصر
السيارة: اسبرينزا A620
السيارة[2]: اسبرينزا A620
الحالة :
رقم العضوية : 391
تاريخ التسجيل : 01May2007
المشاركات : 1,216
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: non
السيارة[2]: peug
دراجة بخارية: non
الحالة :
رقم العضوية : 30796
تاريخ التسجيل : 22Jan2009
المشاركات : 1,676
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Excel' 94
دراجة بخارية: دراجة
الحالة :
رقم العضوية : 1862
تاريخ التسجيل : 22Aug2007
المشاركات : 5,726
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo Elobour
السيارة: maruti
السيارة[2]: Gen-2
دراجة بخارية: no
الحالة :
أقباط المهجر من أهم المطالب عندهم ألغاء المادة الثانية من الدستور و أكيد طبعاً هيحاولوا بشتى الطرق الضغط لتنفيذ طلبهم وعشان كدا كان لازم يبقى في وقفة جادة ضد الكلام ده
ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس
رقم العضوية : 22704
تاريخ التسجيل : 20Oct2008
المشاركات : 6,911
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria-Sidi Bishr
السيارة: ربنا يسهل
السيارة[2]: Daweoo Lanos 1 model 99
دراجة بخارية: لا
الحالة :
النهارده لسه كان واحد زميلنا في الشغل مسيحي بيتكلم علي الموضوع ده وعمال يقول انا خايف ومش حاسس بالامان وكده لو طبقو حكم اسلامي احنا هنتظلم وقال مثال ان مثلا الأسلام بيحرم لحم الخنزير انما هما عندهم عادي وانه يحب انه يشوف اخته ماشيه معريه شعرها مش الدوله تفرض عليها انها تغطيه
انا مكملتش عشان الحوار ملوش لازمه بس حسيت ان في حد اقنع ناس كتير بالموضوع ده
رقم العضوية : 11086
تاريخ التسجيل : 20May2008
المشاركات : 3,017
النوع : ذكر
الاقامة : التجمع الخامس
السيارة: proton wira 1999
السيارة[2]: fiat 128
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 391
تاريخ التسجيل : 01May2007
المشاركات : 1,216
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: non
السيارة[2]: peug
دراجة بخارية: non
الحالة :
يا جماعة لازم يكون عندنا القدرة على تقبل وجود الاخر
احنا مش عايشين لوحدنا فى البلد
طبعا اغلبنا عايز الشريعة الاسلامية تطبق لان ده احسن لينا و للاخرين
لكن لازم نقدر نفكر بعقلية الاخرين اللى هم عندهم هاجس انو لو الشريعة الاسلامية اطبقت فده هيقيد حرياتهم
لازم نوضحلهم ان افضل العصور اللى عاشتها الديانات الاخرى كان فى ظل الحكم الاسلامى
وهضرب مثال بسيط
المسلمين لما خرجو من الاندلس
قام فرديناند و زوجته ايزابلا (ملوك قشتالة وليون) بعملية طرد لليهود (اللى كانو عايشين براحتهم اثناء الحكم الاسلامى) من الاندلس و اجلائهم على اساس انهم مواطنين درجة تالتة
تعرفو مين استقبل اليهود اللى اطردو من الاندلس
تفتكرو مين
جزء ذهب الى عدوة المغرب (تانى عند المسلمين)
وجزء ذهب الى السلطان العثمانى بيزيد الثانى (برده عند المسلمين)
كل ده و اليهود هم أكثر من حارب الدين الاسلامى فى بداية نشأته
(بنو قريظة - بنو قينقاع - بنو النضير - خيبر)
كل ده ممنعش المسلمين من الاحسان لليهود
فمابالكم بالنصارى
كل ده واوربا فى عصر النهضة والعصور التالية كانت بتعيش اليهود فى وحدات منعزلة
و تنظر لليهود نظرة وليام شكسبير لشيلوك التاجر اليهودى فى رواية تاجر البندقية
لازم يا جماعة نفهم الناس كلها حقيقة دينا الصحيح
و ان أفضل دولة ممكن تعامل الديانات الاخرى هى الدولة القائمة على اتباع تعليمات الشريعة الاسلامية
و ليتقبل الجميع تحياتى
المفضلات