| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 12

  1. #1

    الصورة الرمزية Everlasting

    رقم العضوية : 254

    تاريخ التسجيل : 26Apr2007

    المشاركات : 1,076

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt/KSA

    السيارة: -

    السيارة[2]: Yaris 2006 A/T

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Everlasting غير متواجد حالياً

    Smile لمن يريد بناء وجهة نظر موضوعية عن البرادعي، من شاهد عيان - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    لمن يريد بناء وجهة نظر موضوعية عن البرادعي، من شاهد عيان

    فكرت كثيرا قبل كتابة هذا المقال، هل يجب على أن أخذ على عاتقي مهمة الدفاع عن هذا الرجل أم لا؟ كان عندي الشجاعة لمعارضة النظام السابق، كان عندي الشجاعة لأهتف بسقوط النظام، و لكني دائما أخاف أن أواجه ما أسميه بالرأي العام التوربيني، اللي مابيعرفش يقف عشان يفكر، و ممكن بسبب إشاعة ياخد سكته و يدوس أي حد بيعارضه، و لكن بعد يوم ٢٥ يناير قررت أن لا أخاف منه بعد اليوم لرجوع ثقتي في الناس و ذكائهم، و إنهم إن وجدوا الحقيقة تعرض بالشكل السليم سيصدقونها.

    أولا المقالة ديه لا تحاول بأي شكل من الأشكال أن تقنعك بالبرادعي كمرشح رئاسي، لإنني من المستحيل أن أشرحه قبل أن يرشح نفسه أولا، و قبل أن يعرض خططه لمصر و برنامجه لها ثانيا، و لإني لم أعرف من هم منافسينه و برامجهم ثالثا.

    ثانيا لا أحاول أن أرسمه كملاك بجناحات لإن البرادعي شخص له مزاياه و من الأكيد له عيوبه، لإنه بشر، ليس ملاك و لا تنطبق عليه صفات التأليه التي كنا نعطيها لحكامنا من قبل.

    ثالثا لإنني كنت – و مازلت – أكره محاولات المدح الغير موضوعية التي كان يصنعها رؤساء الصحف القومية الذين أجرموا في حق قرائهم و الشعب و سيتذكرهم التاريخ بكل الخزي و العار، و إن نسى التاريخ سأتذكر أنا، و كما توعدتهم من قبل، سأرسمهم في أفلامي المستقبلية كأشرار قريش و قد يكونون أسوأ لإنهم كانوا مدركين بجرائمهم و هم يصنعونها.

    كلمني صديق في يوم من أكثر من سنة و قال لي "تحب تقابل البرادعي" قلبي وقع في رجليا، و فكرت لمدة خمس ثواني، و نطيت قفزة الثقة و جاوبت "آه"، مع العلم إني مش بتاع سياسة و كان كل نشاطي السياسي هو إني أٍقول كلام قعدة القهاوي بتاع "يابني جمال هو الرئيس القادم و هتشوف".

    علمت يومها إنني فقط بمقابلتي له قد أكون أعبر نقطة اللا عودة، سأكون عدوا للنظام، لإن النظام كان قد فعلا إعتبره كعدوا لهم و بدأوا في تشويهه و تشويه من يوالوه بكل السبل و عن طريق كل أبواقهم الإعلامية.

    ذهبت لأقابله و أنا بكل صراحة، خايف، و عندما إقتربت من مسكنه و لقيت الحارس على باب المجمع السكني اللذي يسكن فيه يأخذ نمرة سيارتي، و قلت بس، هتتبعت كرسالة على هاتف ظابط أمن دولة بعد ثواني.

    و قابلت الرجل و بدون أي تجميل له، كان قمة في الأدب و الترحاب و التواضع و كانت مقابلة طويلة شعرت فيها بالإرتياح و قررت أن أكون إن إستطعت وسيلة تساعده في رحلته للمطالبة بالتغيير بطلباته السبع اللي الناس كلها كانوا بيطلبوها بعدها بأكثر من سنة في التحرير بالظبط.

    و سألته مرارا و تكرارا، هل تريد أن تكون رئيسا، و كان يرد "لم و لن أكون رئيسا لدولة بلا دستور و قانون حقيقي" و مازال يكرر كلامه إلى الآن، و عندما أقول له، طب إفترضنا الدستور و القانون أصبحوا فلة شمعة منورة؟ يرد لو الشعب أرادني سأجيب.

    رد دبلوماسي؟ عنده نية مستترة؟ حتى و لو كان، لا يوجد ما يعيبه في هذا، أنا مخرج، لو حد قالي عايز تخرج فيلم عن مصر أكيد هقوله لو إتعرض عليا هوافق.

    أهم موقف أتذكره للبرادعي، يوم ما كنت أصور له لقاء طويل عشان نرفعه على اليوتيوب، و كان واضح عليه الحزن، كان بعد بقليل الحملة الشنعاء اللي إستهدفت بنته، و سألته وسط التصوير، حضرتك كويس؟ رد عليا إن بنته في حالة نفسية و صحية صعبة و كادت عيناه أن تدمع و قالي "أنا إنسان و بتدايق برضه".

    قد إيه يومها كرهت ناس كثير و عرفت يعني إيه ظلم و قهر، و حطيت نفسي مكانه.

    و كنت زنان و على طول كل ما أسمع حاجة عليه أقولهاله و أسأله.

    دكتور هو ليه حضرتك مهتم بالسياسة و عايز تبقى سياسي و إنت رجل علم و عالم قد الدنيا و خدت نوبل عن العلم؟ و إكتشفت قد إيه إني جاهل و قبل ما أسأل حتى ما بصتش على صفحته على الويكيبيديا، و قالي إنه خريج حقوق، و مش عالم، و كان مساعد وزير خارجية مصر، إسماعيل فهمي، و إستقال معاه لما إعتروضوا على إتفاقية كامب ديفيد، و إنه راح إشتغل في العمل الحقوقي، و مركزه في الوكالة مركز سياسي يمسكه واحد بتاع سياسة مخضرم مش عالم.

    سألته، مش خايف الناس تخونك و إنت معاك جنسية ثانية؟ قالي أنا عمري ما كان ليا جنسية ثانية، و جنسيتي طول عمرها المصرية بس، و عرض عليا و عمري ما وفقت.

    عرفت منه إن مصر، أو بمعنى أصح النظام المصري عمره ما رشحه في الوكالة لما كانوا بييجوا ينتخبوا رئيس لها، مع إنها بلده، لإنه كان محسوب على المعارضة، و كان بيكسب برضه.

    عرفت إن أمريكا عمرها ما كانت طيقاه، و إكتشف إنها كانت بتراقب مكتبه، و كانت فضيحة في الإعلام الأمريكي، و كان دائما بيتهدد من جهات غير معلومة لما كان بيقول إن لازم إسرائيل توقع على الإتفاقية عشان يقدوا يراقبوا على أسلحة الدمار الشامل عندها.

    و ده رد للي يقول ليه مش بيراقب على إسرائيل؟ إسرائيل أصلا مش موقعة على المعاهدة و الإتفاقية و الوكالة مالهاش الحق تراقب عليها.

    و يثبتلي بالدليل اللي أنا مقتنع إنه قاطع إن الراجل مش عميل أمريكاني و لا إسرائيلي، و أشوف فيديو ليه قبل حرب العراق مباشرة إن الراجل قال إن مافيش دليل لوجود أسلحة دمار شامل في العراق، و امريكا و الدول اللي قامت بالحرب خدت قرار قديم و حاربوا بيه، و هو بكل الضغوطات كان بيقول إن مافيش دليل واحد في العراق.

    في الوقت اللي قابل فيه الرئيس السابق مبارك و أجزم له الرئيس إن صدام مخبي سلاح الدمار الشامل في المقابر في العراق، نفس الكلام اللي قاله بوش قبل الحرب.

    وقتها أمريكا كانت بتتهمه و بتطلع عليه إشاعات إنه عميل للعراق، زي ما إتهموه بعدها إنه عميل لإيران لإنه مابلش ريقهم بتقرير ظريف ييجي على هواهم ضد الدول ديه.

    طبعا دائما طبعا تشك فيه بالتبعية الدولة المصرية، و بالنسبة لهم هو إنسان "يثير القلق" لإن أي حد برا النظام و ضده أكيد أكيد في "أيدي خارجية" بتحركه، لإنه نظام مقتنع إن الناس كلها عرايس ماريونيت و أكيد في إيدين بتحركها، عايز تقنعني إن في إنسان بيتحرك لواحده؟ يا إما إيد سيادة الرئيس و توجيهاته، يا إما أيدي خارجية.

    و ده سبب منعه الدائم، معتقدش إنك قريب هتشوف البرادعي على القنوات المصرية، حتى القنوات المصرية الخاصة خدت تعليمات بتجاهله، بعد ما بدأ ناس كثير بالتعاطف مع مطالبه، و لعلمك التعليمات لسة سارية إلى الآن

    العقلية في النظام السابق دائما كانت تشك في أي حد مابيعرفوش يراقبوه، لما كانوا ييجوا يعينوا وزير، كانوا بيراقبوه سنتين، لو سافر سفرية ماعرفوش عمل فيها إيه، يبقى على طول يثير القلق، لو قال كلمة معارضة في جرنال أو برنامج يبقى "غير جدير بالثقة" و لا يمكن نديله وزاره، عمرك شفت وزير معارض مابيقولش "تحت توجيهات السيد الرئيس" في نهاية كلامه كإنه بيقول "صدق الله العظيم" و أستغفر الله على التشبيه طبعا.

    دخلني مكتبه عشان أشوف شهاداته اللي واخدها من جميع جامعات العالم، و إنه كان الأول على الدفعة من أول حضانة، و الشهادة اللي خدها من السيد الرئيس حسني مبارك و هو بيسلمه قلادة النيل أهم جايزة في مصر، و مكتوب في الشهادة "على مجهوده في تقديم المساعدات للإنسانية"، و ديه حاجات شفتها بعيني، يعني ماكنش الأخير زي ما قال عليه الصحفيين المحترمين.

    و أدركت ببساطة إن كل اللي هاجموه هم من كانوا يألهون الرئيس السابق، كل من بدأو بتشويهه هم هؤلاء، و كما يقول البعض، إعرف الرجل بأعدائه، و أعدائه أعتقد هم أعدائنا جميعا الآن.

    سألته عن المادة الثانية من الدستور، قال لي أنه لم يقل قط إنه يجب إلغائها، و لكنه قال "مش منطقي تقولي الدولة إسلامية في الوقت اللي مانع فيه حزب ديني، يا تشيل ديه يا ديه" سألته هل أنت مع الإخوان أم ضدهم؟ مع المادة الثانية أو مع العلمانية، فقال لي، أنا مع الأغلبية، اللي أغلب الشعب يتفق عليه يمشي على الكل.

    كلام دبلوماسي؟ ما هو الراجل دبلوماسي، و لازم كلامه يكون دبلوماسي، ماهواش عالم ذرة.

    قولتله بصراحة، الناس بتقول عليك كنت عايش برا، ماكلتش فول، مامشيتش في المجاري، ماشربتش من نيلها، و ماجربتش تغنيلها، فرد عليا، أنا مصري، و كلت فول و كشري، و عشت برا أينعم، زي ما غاندي ما قضى وقت كثير من عمره في الإنجلترا و رجع بلده عامل زي الخواجات، بيتكلم هندي مكسر، بس بحبه لبلده غيرها، و زي ما نيلسون منديلا إتسجن عشرات السنين وسط أربع حيطان، و طلع شاف بلد ثانية غير اللي يعرفها، بس بحبه ليها بناها من جديد.

    حسيت الكلام مقنع لحد ما، يمكن الراجل مش حدق و مدقدق و إبن بلد زي ما قال أحمد مكي، بس عنده حاجات مهمة، فعلا أقدر أقول بثقة إنه بيحب مصر، و إلا ماكنش إتهان كل الإهانة ديه و كمل و إستحمل، و أقدر أقول إن عنده نوايا حسنة، و أقدر أقول إن عنده الخبرة لتطبيق اللي بيقوله، و حقه المشروع إنه فيوم يتمنى يبقى في منصب مهم عشان يطبق مشروعه السياسي اللي أنا و ناس كثير من اللي بثق فيهم شايفينه مشروع فعلا هيغير مصر للأفضل.

    و بأكد للمرة المليون، أنا مش بعمله دعاية إنتخابية، أنا بحاول أرد على المعلومات اللي فعلا مالهاش أساس من الصحة للي عايز يعرف و يفهم، أنا قابلت سواق تاكسي كان بيوصلني التحرير وسط الثورة، و قالي "و الله يا شباب أنا معاكوا، أنا مش عايز حسني، بس المهم هايجيبولنا مين؟" قلتله ماحدش هايجبلك، إنت هتجيب بنفسك، لما يبقى في دستور صح إنت اللي هتختار، إختار البرادعي أو غيره، بس إعرف الحقايق، و ماتبنيش رأيك على "أصلهم قالوا عليه" إبني رأيك على حقايق.

    ده في النهاية حكم شخصي، أنا لا أستطيع أن أغوص داخل نوايا البشر، و حكمي مبني على مشاعر و مواقف إتعرضتلها شخصيا، قد يكون الرجل أفضل أو أسوأ مما أظن، و لكن ديه تجربتي اللي حبيت أوصلها للناس.

    و الله على ما أقول شهيد.

    عمرو سلامة

    [img2]http://img24.imageshack.us/img24/3706/brd3i.png[/img2]



  2. #2

    الصورة الرمزية hossaam

    رقم العضوية : 21802

    تاريخ التسجيل : 11Oct2008

    المشاركات : 662

    النوع : ذكر

    الاقامة : Mansoura

    السيارة: Honda CBR 250 R

    السيارة[2]: SEAT Leon

    الحالة : hossaam غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الرجل له وعليه...بس يكفي انه اول من سمعت ينادي بالتغيير بشكل واضح ومطالب محدده
    وطول ما الجيش والاعلام بيتجاهله...هيزيد ايماني بانه على شيء...ويجب ادعم برنامجه

    http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic21802_5.gif


  3. #3

    الصورة الرمزية ahmed_spectra

    رقم العضوية : 89464

    تاريخ التسجيل : 24Feb2011

    المشاركات : 85

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: saga soon isa

    السيارة[2]: shahin

    الحالة : ahmed_spectra غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    البرادعى قال لا و النظام فى عز قوته
    2- البرادعى أصر على "لا" برغم تغول الشائعات ضده بصورة مزرية لاغتيال سمعته من شخصيات محسوبة على الفاسدين
    3- البرادعى لم يقبل بشروط تحسين العبودية للمصريين بل اصر بانهاء العبودية
    4- البرادعى رفض الدخول فى انتخابات فضائحية برطمانية
    5- البرادعى رفض الدخول فى انتخابات رئاسية حسب قواعد لعبة قذرة
    6- البرادعى هز عرش التوريث و قدم نفسه انه شخصية بديله
    7- البرادعى وصف النظام بأنه غير شرعى . فى حين الآخرين يناشدون الرئيس بالتدخل فى حل مشكلات سفيهة
    8- البرادعى لم يقبل أن يقبع فى تلاجة دولية مثل جامعة الدول العربية من فشل الى آخر
    9- ساعد الكثير من الشباب فى الانخراط فى السياسة و التمسك بحلم التغيير
    10 - البرادعى لم يهرول الى النائب المخابراتى عمر سليمان فى المفاوضات فى وقت أشباه الأحزاب هرولت اليه لتقسيم التورته و فرض ايدوليجيات


  4. #4

    الصورة الرمزية م.احمد زكريا

    رقم العضوية : 3144

    تاريخ التسجيل : 12Nov2007

    المشاركات : 2,126

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: Citroën Xsara II

    السيارة[2]: PEUGEOT 308

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م.احمد زكريا غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله الرجل له مميزات وعيوب

    ومافيش حد مهما كان كامل الأوصاف أو هايجتمع عله الناس

    فرق كبير جدا بين انك تكون شعب متحضر
    أو تكون شعب "مدعي حضارة"


  5. #5

    الصورة الرمزية samehkadous

    رقم العضوية : 16811

    تاريخ التسجيل : 20Aug2008

    المشاركات : 164

    النوع : ذكر

    الاقامة : port said

    السيارة: تويوتا ياريس

    السيارة[2]: جيتا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : samehkadous غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا معاك يابرادعى


  6. #6

    الصورة الرمزية zkralla

    رقم العضوية : 45138

    تاريخ التسجيل : 19Aug2009

    المشاركات : 3,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Logan 2010

    السيارة[2]: Fait 128

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : zkralla غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا بحترمه
    وكل ما كان النظام يحاول يشوه صورته كنت باحترمه اكتر
    ده فيه ناس جهله بتقول انه سلم العراق لامريكا
    ازاى والراجل قال بوضوح العراق خاليه من اسلحه الدمار الشامل

    الوا السياسة مهلكة بشكل عــــــــــــــام...و بحورها يا بني خشنة مش ريش نعام.
    غوص فيها تلقي الغرقانين كلهــــــــــم. شايلين غنايم ...و الخفيف اللي عـــــام


  7. #7

    الصورة الرمزية mertahgedan

    رقم العضوية : 83117

    تاريخ التسجيل : 08Dec2010

    المشاركات : 205

    النوع : ذكر

    الاقامة : علي طول أول يمين

    السيارة: Wrangler

    السيارة[2]: Lancer

    الحالة : mertahgedan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا أيضا معاك يا برادعي .إلي الامام يا مصر


  8. #8

    الصورة الرمزية kono

    رقم العضوية : 53144

    تاريخ التسجيل : 16Nov2009

    المشاركات : 753

    النوع : ذكر

    الاقامة : Ras EL-Bar

    السيارة: ....

    السيارة[2]: kia cerato ex 2010

    دراجة بخارية: .....

    الحالة : kono غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا مش مع البرادعى كشخص لانى معرفش عنه اى حاجة غير لما قرأت موضوع حضرتك
    ومتعاطف معاه لان اغلب المعارضين ليه بيهاجموه وخلاص لمجرد كلام سمعوه
    والجملة الشهير فى اغنية احمدادم " المانجه مهياش نوية " وانه السبب فى الحرب على العراق
    بس هو اول من نادى بالتغيير فى مصر
    بس برضه حرجع اقول انا مع الشخص اللى هيخدم مصر فى المرحلة القادمة
    نشوف البرامج الانتخابية الاول وبعديها نحكم

    وياريت يا جماعة المؤيدين ليه ميشوهوش فى عمرو موسى ونفس الكلام للمعارضين ليه
    بلاش تشويه واثارة فتنة بينا

    يا رب نعرف ازاى نحترم رأى بعض من غير نهكم ولا اهانة ولا تخوين

    نحن قوم اعزنا الله بالاسلام فاذا ابتغينا العزة بغيره اذلنا الله


  9. #9

    الصورة الرمزية factorialx

    رقم العضوية : 47420

    تاريخ التسجيل : 17Sep2009

    المشاركات : 1,177

    النوع : ذكر

    الاقامة : dokii/musadaq

    السيارة: rabna yesahel

    السيارة[2]: renault logan 2010

    دراجة بخارية: no

    الحالة : factorialx غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يكفي البرادعي شرفا و فخرا

    إنه كان شوكه في حلق النظام و خلا الناس تتكلم عن التغييير

    أنه أول من نادى بالتغيير الحقيقي من الرأس ( الرئيس السابق مبارك )

    و أنه لم يتفاوض مع النظام في أثناء الثورة في وقت ناس محسوبة على المعارضه تكالبة على التفاوض مع النظام

    أول رئيس مدني لجمهورية مصر العربية
    [sor2]http://img03.arabsh.com/uploads/image/2012/06/20/0e32444861f306.jpg[/sor2]


  10. #10

    الصورة الرمزية wahba87

    رقم العضوية : 26712

    تاريخ التسجيل : 02Dec2008

    المشاركات : 864

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo - Egypt

    السيارة: Toyota Corolla 2009 Advanced

    السيارة[2]: Hyundai Accent 2010 manual

    دراجة بخارية: ------

    الحالة : wahba87 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    انا معاك يا برادعى

    م/احمد وهبة
    Software Developer



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. شهاده شاهد عيان من قلب الاحداث
    بواسطة yyy في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 08-02-2011, 01:07 AM
  2. كنت شاهد عيان على الأحداث
    بواسطة wael3m في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 02-02-2011, 01:34 PM
  3. ما حدث فى الاسكندرية من شاهد عيان
    بواسطة tamertamer في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 02-01-2011, 12:01 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2