| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 7 من 7

  1. #1

    الصورة الرمزية أبو عبدالله

    رقم العضوية : 97

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 11,050

    النوع : ذكر

    الاقامة : ManSOuRa

    السيارة: coRoLLa 06

    السيارة[2]: siRiOn 07

    دراجة بخارية: ان شاء الله

    الحالة : أبو عبدالله غير متواجد حالياً

    افتراضي إجابة السؤال الشائع: هم اللي في التحرير فاكرين نفسهم الأغلبية؟ - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    الثورة المصرية نجحت في إبهار العالم كله، مطالبها كلها محل تقدير كل السياسيين الي عايشين على كوكب الأرض، لا يوجد شخص واحد على في المجرة بتاعتنا ينتقدها، ربما بإستثناء بعض المصريين.

    و بالرغم من الإنتصارات المتتالية للثورة، الإنتصارات التي ستعود بالنفع على الشعب المصري كله، فمازال هناك ناس في هذا الشعب ينتقدها.

    ينتقد المغالاة في المطالب، كإن هذه المطالب عشان الثوار يحطوها في جيبهم مش عشان خاطر مصر، أو لإن سقف المطالب يرتفع، كإنهم يحبون الأسقف و لا يحبون جملة "السقف هو السماء" و تعودوا على الأحلام الصغيرة كإننا لم ندفع الثمن مقدما من الدماء و الكفاح و الخسائر، أو لإن الشعب مستعجل، كإنهم سيكونون سعداء بإعطاء الفاسدين فرصة لإخفاء فسادهم.

    بعض من الثوار عندهم سبب واحد لعدم الإستسلام، و أنا شايفه سبب وجيه جدا، هو أن لا ثورة تتوقف في منتصفها لإن الناس "زهقت" أو "عشان تروح الشغل بكره" أو "الأولاد عايزين يروحوا النادي".

    أما عن الحالة الإقتصادية التي تدهور و الناس اللي مش هتلاقي تاكل، هم بيلوموا كل المشاكل ديه على تجمع بعض الشباب في ميدان واحد من ميادين مصر، كإن مصر كلها هي التحرير فقط، و إن توقف التحرير تتوقف مصر، و لا يلومون ذلك على إختفاء الشرطة التي كان سببها تشويههم لصورتهم بأنفسهم في الأحداث و قبلها، و لإن ظروفهم المادية صعبة فإن أخذت هيبتهم التي هي سبب نزولهم الوحيد فهم يمتنعون عن العمل.

    الكلام ده كل الثوار قالوه مليون مرة، بس أنا عايز أتكلم في السبب الأهم، هو ليه اللي في التحرير شايفين نفسهم أغلبية؟ و الجملة الشهيرة "لو كانوا حتى إثنين مليون إحنا ثمانية و سبعين مليون"0

    لو مشينا بالمنطق ده، فده معناه إن معظم الإنتخابات في العالم غير شرعية، لإن مافيش إنتخابات واحدة إشترك فيها الشعب كله، و بيأخذ بس برأي الناس اللي هزت وسطها و راحت تنتخب، يعني اللي إتحركوا بس هم اللي بناخد برأيهم في أي إختيارات سياسية.

    أكثر إنتخابات في مصر شارك فيها ناس، كان فيها سبعة مليون، لو إحنا طيبين و بنثق في الناس قوي، هنقول إن في السبعة دول حوالي أربعة حقيقيين غير مزورين، و لو كلهم حتى، ده معناه إن في ثلاثة و سبعين مليون واحد مراحوش، يبقى كده مافيش أي إنتخابات معترف بيها من قبل، و ده يسقط شرعية كل الناس، لكن الحقيقة إن لو راح مليون واحد، بيتحسب على رأي المليون دول.

    لو كان حسني مبارك بيكسب، أو الحزب الوطني بيكسب، أو الفاسدين بيكسبوا، فهم كسبوا بسبب الأغلبية الصامتة اللي كانت قاعدة في البيت وقتها، و قاعدة في البيت دلوقتي بتقولهم روحوا في تليفونات البرامج و من تحت اللحاف، مع كل إحترامي ليكم، إنتم إخترتوا أن تكونوا صامتين، أن لا تشاركوا، أن يتم تهميشكم، فلماذا يستمع لكم الأقلية التي ثارت على الفساد و غيرت البلد؟

    في أهم الأيام الفارقة، بعد الخطبة الثانية لمبارك، عندما حدث الإشتقاق الأكبر، و نزل المؤيدين للشوارع، كان نسبتهم بالمقارنة للمعارضين لم تتجاوز عشرين في المية، ديه في حد ذاتها إنتخابات، تثبت شرعية من هم في التحرير، و أي حد قاعد في البيت لا يعتد برأيه، مش قلة أدب من التحرير، بس هو ده منطق السياسة، مافيش إنتخابات في الدنيا بتعدي على الناس في البيت تقولهم رأيكوا إيه؟

    الأهم من كل هذا الكلام، أن من هم في التحرير، هم الذين يفهمون في السياسة أكثر من الأغلبية الصامتة، أسأل هذه الأغلبية الصامتة، هل كنتم تعلمون معنى كلمة "تكنوقراط" من قبل؟ هل كنتم تعلمون أي مادة من مواد الدستور من قبل؟ ألم تتعلموا كل هذا من شباب التحرير؟ و مش عشان شباب التحرير دول كل واحد فيهم سوبر مان، ده عشان كلهم بس كلفوا خاطرهم و إستمعوا للعقول الكبيرة المحترمة، من السياسيين المستقلين و المحللين المحترمين اللي عمرهم ما حسبوا على الفساد.

    اللي في تحرير دول فهموا و عرفوا عشان إهتموا و قرأوا و سمعوا من الناس المحترمة اللي تم تهميشهم من الإعلام المصري الذي كان يلحس صوابع أرجل النظام السابق.

    كل السياسيين المحترمين دول، بيأيدوا شباب التحرير، لو قريتوا كل مقالاتهم المنشورة يوميا في الصحف المستقلة هتلاقوهم بيقولوا للشباب الإستمرار في المطالب، و كل واحد منا، لما كان بيتهز، أو يتوه، و مايعرفش إيه الخطوة السليمة دلوقتي كان بيقرالهم أو يكلمهم يسألهم، شباب التحرير مش عامل فيها فكيك، لأ ده شباب واعي جدا، إنضم ليهم ناس كانت متألمة من مشاكلها اليومية ماعندهاش وعي سياسي ممكن، بس عندها وعي فطري، شايفة الفساد في حياتها اليومية، و دول اللي نجحوا الثورة، عشان إنضموا للي بنسيمهم شباب خمسة و عشرين، و الشباب دول هم اللي دلوقتي لسة عندهم مطالب شرعية.

    إنت لو رحت تعمل عملية لا قدر الله، هتقول للدكتور في نص العملية و النبي خلص بسرعة و قفلي بطني عشان عندي شغل بكره؟ و لا هتسلملوا نفسك لحد ما يخلص شغله؟ هتحاول تفتي في الطب؟ و تقولوا و النبي تعالى يمين و ظبط الحتة اللي في الشمال ديه؟ ولا هتسيبوا؟ لإن هو ده اللي فاهم في الطب و إستثمر فيه وقتوا.

    لما تيجي النهاردة تقول "مين الإئتلاف دول؟ أنا مافوضتهمش"، و تحاول تقول عليهم عملاء أو ثوار متعصبين أو على وائل غنيم ماسوني، و سالي مش شهيدة، و تحاول تشوه كل من شاركوا في الثورة، و الناس ديه هي اللي بقالها سنين بتنبح في صوتها عشان إنت كنت تهتم بالسياسة و ماكناش نوصل للي وصلناله دلوقتي، مش حقهم بزمتك يتجاهلوك؟ مش تجاهلتهم إنت من قبل و مانزلتش معاهم لما نزلوا مثلا و عارضوا تعديل الدستور الداعر اللي حصل من كام سنة؟

    لو كان شباب التحرير لم يلوموك إنك لم تشارك من قبل، ماتجيش النهاردة تشوه فيهم، و تقول مش بيمثلوك، و تقولهم روحوا البيت عشان عايز أرجع أعيش حياتي عادي، بجد حرام عليك.

    أقعد في بيتك لو حابب، بس ماتهاجمهمش، لإن اللي بيعملوه المنفعة بتاعته هتعود عليك إنت في الآخر.

    إحنا بنشتري جوهرة ثمينة جدا إسمها الحرية، في بلاد عانت عشرات السنين في ثورة مستمرة عشان ياخدوها، فمتتوقعش إنك تشتري الجوهرة الثمينة ديه بإثنين جنيه و ربع، لازم نتعب شوية، و خلاص أهي هانت جدا، و المطالب بتتقلص كل يوم، و كل يوم التحرير بيبني طوبة جديدة في مستقبل الديموقراطية لمصر.

    و كمان النهاردة بعد وجود رئيس وزراء نزيه طالب بيه شباب التحرير و مايختلفش عليه إثنين، شباب التحرير نفسهم بيشجعونا للبناء و العودة للإنتاج، بس مع إستمرار المطالبات بحاجات بديهية جدا، و لو ماتحققتش يبقى أقل واجب ننزل في يوم عطلة في ميدان واحد يتيم و نفكرهم بمطالبنا.

    و هأرجع أقول أول هتاف إتقال في يوم خمسة و عشرين و إحنا بنبوس رجل الشعب يخش معانا.

    يا أهالينا إنضموا لينا


    منقووووووووووووووووووول عمرو سلامة

    عن أبي هريرة قال :
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
    إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء


  2. #2

    الصورة الرمزية fepsceasar

    رقم العضوية : 32627

    تاريخ التسجيل : 10Feb2009

    المشاركات : 1,939

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: اكسارا

    السيارة[2]: فيات 128

    دراجة بخارية: i hope

    الحالة : fepsceasar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    حنا بنشتري جوهرة ثمينة جدا إسمها الحرية، في بلاد عانت عشرات السنين في ثورة مستمرة عشان ياخدوها، فمتتوقعش إنك تشتري الجوهرة الثمينة ديه بإثنين جنيه و ربع، لازم نتعب شوية، و خلاص أهي هانت جدا، و المطالب بتتقلص كل يوم، و كل يوم التحرير بيبني طوبة جديدة في مستقبل الديموقراطية لمصر.

    الناس اللى ساكته ما اتعودتش على الحاجات الثمينة واكتفت بالفتات اللى كان بيترميلها واصبحوا خايفين عليه

    يقول اللورد كرومر فى مذكراته: لم اجد فى مصر الا المصريين فقط.. بعضهم يصلى فى المسجد وبعضهم يصلى فى الكنيسة لكن كلهم مصريون.

    أبو كمال


  3. #3

    الصورة الرمزية د.أبونضال

    رقم العضوية : 18512

    تاريخ التسجيل : 10Sep2008

    المشاركات : 1,246

    النوع : ذكر

    الاقامة : المنصورة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: ميتسوبيشي لانسر 1998

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : د.أبونضال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    للأسف معظم الناس عايشين بمنطق احييني النهاردة وموتني بكرة


  4. #4

    الصورة الرمزية enas75

    رقم العضوية : 24428

    تاريخ التسجيل : 07Nov2008

    المشاركات : 552

    النوع : انثى

    الاقامة : cairo

    السيارة: ربنا يسهل

    السيارة[2]: kia new cerato sx 2009

    الحالة : enas75 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شوف ما تلومش الناس اللي تعبت ...انت بتحسبها بان الموضوع شهر وهما بيحسبو تعبهم في اخر عشر سنين
    الناس تعبانه ...ونفسها تتنفس وتعيش بقالها 10 سنين فساد شديد
    حتقول طب والتحرير موقف البلد ازاي هي مصر هي التحرير....المشكله مش في المكان ...حقولك غريبه قوي تفكيرك ...اللي في التحرير بينده بايه....مش بتغير النظام ...والنظام هو ايه مش مؤسسات الدوله...طيب البلد حتمشي ازاي في ظل انظمه فاقده الشرعيه......حتقولي مصر مش واقفه علي واحد....حقولك للاسف ....الانظمه في مصر قائمه علي الشخص الواحد ...وليست المؤسسه....بمعني ان اي وزاره متمشيش الا بتوجيهات السيد الوزير...ومفيش شخص واحد يقدر ياخد القرارات دي غيره
    حتقولي ماانا قايم بالثوره دي علشان اغير النظام الفاسد ده ....حقولك ماشي .....
    بس متسخرش من اللي بيقولك حالنا واقف بسببكو .....ترد عليه وتقله هانت قربنا نوصل انا عارف انك اتاذيت من موقفي بس ده علشان خاطرك
    ومتستهونش بان اقتصاد بلدك بقي ضايع ...مصر ماكنتش قويه اقتصاديا وبالتالي اي ضربه حتنهار
    انت القمح عندك قدامه من شهرين ل3 شهور وسعره ارتفع من 210دولار الي 420 دولار
    ناس كتيره سحبت استثمارها وجمدت نشاطها ...يعني فلوس داخله لينا + بيوت كتير اتقفلت
    البنك الدولي حطك high risk وده حيخلي اي اسثمار ثقيل يتاجل الي ان تستقر الاوضاع
    الدول الافريقيه اتفقت وانت غايب وقسمت مياه النيل واحنا قاعدين نقول شيلو فلان وهاتو علان
    ده لازم يقلقك .....لانه مش حيتصلح بين يوم وليله ولا شهر ولا سنه ......
    يعني الناس اللي خايفه علي اكل عيشها ممكن تستحمل معاك شهر اتنين لكن اكتر من كده...لا...حتقلب عليك
    ..................................
    انتو عارفين ليه الناس قلبت علي التحرير لانكم بقيتو عاملين زي نظام حسني ....احنا عارفين مصلحتكم .....اصبرو احنا بنستثمر من اجل مستقبل مصر ....مش حيبان التاثير دلوقتي حيبان في المستقبل.....
    الكلام ده بيفكركو بحد.....بلاش شعار احنا في التحرير من اجلك انت
    ................................
    تكلمو بالديمقراطيه اللي بتندهو بيها .....مش باتهام الناس بالخيانه واهدار دم الشهداء والخنوع والذل



  5. #5

    الصورة الرمزية A.Saad

    رقم العضوية : 25216

    تاريخ التسجيل : 15Nov2008

    المشاركات : 14,019

    النوع : ذكر

    الاقامة : Haram & My mobile phone

    السيارة: New Accent 08

    السيارة[2]: Picanto 09

    دراجة بخارية: no

    الحالة : A.Saad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فيه ناس ابتدت تضايق من استمرار المظاهرات وده معناه انقلاب من الشارع على المتظاهرين
    والباقى يخوف جدا
    والناس دى مش شغالة فى جهات حكومية ولا ليها انتماء حزبى

    A.Saad


  6. #6

    الصورة الرمزية smartchoice

    رقم العضوية : 46171

    تاريخ التسجيل : 04Sep2009

    المشاركات : 474

    النوع : ذكر

    الاقامة : بلاد المسلمين

    السيارة: كيا سول هاى لاين 2011 أن شاء الله

    السيارة[2]: تويوتا كورولا 1983 أتوماتيك

    دراجة بخارية: No

    الحالة : smartchoice غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الخوف من ثورة جياع حقيقية و ساعتها هنغنى ظلمو
    ربنا يستر و شرف يلحق يعمل اى حاجة قبل ما الطوبة تيجى فى المعطوبة


    اللهم جنب بلدنا الفتن و الوباء و البلاء

    <marquee direction="down" scrolldelay="120" style="font-family: Tahoma; font-size: 20pt; color: black">سبحان الله و بحمده</marquee></p>


  7. #7

    الصورة الرمزية zalpany2000

    رقم العضوية : 9884

    تاريخ التسجيل : 30Apr2008

    المشاركات : 785

    النوع : ذكر

    الاقامة : Helwan

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: Suzuki Alto 2008 F/O

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : zalpany2000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    الحقيقة انا شوفت الموضوع ده ... بعد ما كتبت موضوعي ... ولو كنت شوفته قبلها كنت حطيت الموضوع الجديد كرد عليك
    http://www.nilemotors.net/Nile/205221-a.html
    تحياتي

    ليل طويل ... هم ثقيل ... وهم سرمدي
    صبر جميل... شاب فتي ... ورود وحلم جميل نقي

    د.حسام الزلباني



 

المواضيع المتشابهه

  1. الناس اللي بتفهم في الموبيلات ياريت إجابة
    بواسطة رزق في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 24-09-2011, 01:57 AM
  2. إجابة السؤال الشائع (هم اللي في التحرير فاكرين نفسهم الأغلبية؟)
    بواسطة Everlasting في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 04-03-2011, 11:12 PM
  3. إجابة السؤال الحائر (اللي في التحرير دول عازين إيه؟)
    بواسطة kh_talaat في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 28-02-2011, 09:37 PM
  4. مشاركات: 89
    آخر مشاركة: 19-01-2011, 02:54 PM
  5. إجابة السؤال عن بنزين اللينيا, من شركة فيات
    بواسطة rafeee2 في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 04-11-2009, 12:31 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2