رقم العضوية : 5118
تاريخ التسجيل : 01Feb2008
المشاركات : 11,185
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Megane II 2010
السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)
دراجة بخارية: none
الحالة :
سلام عليكم
انا معترض على الفعل لأن بالنسبة لي (نعم) و (لا) مش فارقين اوي عن بعض و الصورة ضبابية بعد دي و دي
اللي علق الكلام ده وارد اوي يكون مقتنع ان الخير كله في نعم و الشر كله في لأ و من هنا كان غرضه الأساسي الدعوة للخير
ده الاحتمال الوحيد اللي ممكن اتفهم منه حاجة زي دي , في المقابل , ما ينفعش تجاهل الأفعال المماثلة من معسكر لأ
ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد
[sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]
رقم العضوية : 28547
تاريخ التسجيل : 27Dec2008
المشاركات : 982
النوع : ذكر
الاقامة : EGYPT
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: daihatsu shared-92
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 16102
تاريخ التسجيل : 10Aug2008
المشاركات : 1,747
النوع : ذكر
الاقامة : sheikh zayed
السيارة: كفايه و احده
السيارة[2]: renault logan 2010 7amdllah
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 28547
تاريخ التسجيل : 27Dec2008
المشاركات : 982
النوع : ذكر
الاقامة : EGYPT
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: daihatsu shared-92
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 71407
تاريخ التسجيل : 24May2010
المشاركات : 1,379
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: ربنا يسهل
السيارة[2]: النترا 2000
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
بص يا حبيبي لو عايز نمشي زي ما النبي عليه الصلاة والسلام كان بيمشي يبقى لو الإخوان اتكلموا في الجامع يبقى بيعملوا زي ما عمل النبي. كان أي حدث أو أي شئ أو أي أخذ للرأي كان في المسجد، وراجع سيرة النبي.
بس اللي عايز أقوله إن الخطباء جميعهم جايلهم تنبيه من وزارة الأقاف إنهم في خطبة الجمعة يحثوا الناس على الخروج غدا للتصويت. أما إنهم قالوا فرض إنك تقول نعم فهذا لم أسمعه ومش هاقدر أتكلم على حاجة ما سمعتهاش، بس الشهادة لله الخطيب في المسجد اللي جنبينا معروف إنه إخواني وفي نهاية الخطبة قال باللفظ" الذهاب غدا للاستفتاء واجب شرعي على كل مسلم، اذهبوا جميعا قولوا نعم أو لا ولكن شارك بما تراه في مصلحة الوطن" ولما خلص صلاة واحد سأله قالوا يا شيخ نقول نعم ولا لأ؟ قالوا شوف مصلحة البلد فين. قاله طيب يا شيخ أنت هاتقول نعم ولا لأ؟ قاله والله باللفظ كده: أنا عن نفسي هاقول نعم ولكن هذا رأيي الشخصي الغير ملزم لأحد.
رقم العضوية : 5118
تاريخ التسجيل : 01Feb2008
المشاركات : 11,185
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Megane II 2010
السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)
دراجة بخارية: none
الحالة :
طب خليني افكرك تاني , الاستفتاء ضبابي , يعني مش على حاجة ملموسة , و بالتالي ما تقدرش تقول فيه خير مطلق او شر مطلق , انا فاهم ده , واحد تاني مش فاهم ده هايبقى بالنسبة له الوضع مختلف , بس برده , ما ينفعش يخون الطرف التاني في استفتاء ضبابي زي ده , و الكلام ينطبق على الاتجاهين
بخصوص المسجد , انت من حقك انك تعلق ما يدعو للأ جواه و مفروض مش من حق حد يمنعك , و خليني افكرك ان فيه اخطاء في الجهتين , اصلا مناخ العداء ده في حد ذاته غير ديمقراطي بالمرة
ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد
[sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]
رقم العضوية : 4782
تاريخ التسجيل : 23Jan2008
المشاركات : 1,853
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: سيريون 2008 1.3 16v
السيارة[2]: كليو 2003 1.2 16v
دراجة بخارية: لا
الحالة :
من قال أن المسجد للعبادة فقط ؟؟!!
المسجد محور الحركة الإسلامية كلها في المجتمع
إن المسجد يجعل المجتمع المتفكك إلى مجتمع متوحد بالإضافة إلى العطاءات الروحية والأخلاقية والاجتماعية والسياسية والعلمية والتي يتحصل عليها المجتمع من المسجد
لم يكن المسجد على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم والخلفاء الراشدين من بعده مقتصرا على أداء الصلوات والشعائر التعبدية، بل كان له شأنٌ عظيم، إذ من خلاله كانت تسيّر كافة شئون المجتمع المسلم
مؤسسة تعليمية (مدرسة، معهد، كلية، جامعة)
مؤسسة تشريعية (برلمان)
مؤسسة عسكرية
مؤسسة إعلامية
درا ضيافة
دار قضاء
مؤسسة خدمة اجتماعية
للأسف لو قارنا بين دور المسجد في عهد المجتمع الإسلامي الأول وعهد المجتمع اليوم لوجدنا فرق شاسع لا وجه للمقارنة وأصبحت اليوم الصفة الغالبة على المساجد هي أداء الصلوات والشعائر التعبدية فقط كما تقول وهذا فهمٌ خاطىء
وهذا ما غرزه فينا النظام السابق المستبد بل ما طبقه فعلياً في المساجد عن طريق القمع والإرهاب الأمني
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " لا تزال طائفة من أمتي ظاهرة على الحق حتى تقوم الساعة "
رقم العضوية : 69042
تاريخ التسجيل : 27Apr2010
المشاركات : 255
النوع : ذكر
الاقامة : Aswan
السيارة: Logan F/O 2010
السيارة[2]: Mazda 323 1982
دراجة بخارية: لا
الحالة :
ارجو من الاخوة عدم التعميم فى اى شيء حتى لو كان هذا فعل خطأ فنضعه فى حجمه الطبيعى فالخطأ وارد وطالما انه غير مؤثر فيمكن تجاوزه، فشخص او بعض اشخاص اخطأوا من الملايين شيئ طبيعى والغير طبيعى ان لا تحدث اى تجاوزات فنحن بشر ولسنا ملائكة ولا يوجد مجتمع كامل على وجه الارض حتى فى اعتى الديمقراطيات واسألوا القذافى عن ساركوزى واسالوا شارون وابنه وقضيه الدعايه وحتى فى امريكا .
رقم العضوية : 29337
تاريخ التسجيل : 06Jan2009
المشاركات : 1,116
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo-Helwan
السيارة: lancer 1.3 dads car
السيارة[2]: اكسيل 1998 1500
دراجة بخارية: NO
الحالة :
رقم العضوية : 60554
تاريخ التسجيل : 31Jan2010
المشاركات : 2,471
النوع : ذكر
الاقامة : KAFR EL SHEIKH & MANSOURA
السيارة: SUNNYنبيتىEx automatic 2010
السيارة[2]: NUBIRA 2001 AUTO BLACK
دراجة بخارية: لا
الحالة :
هذا الفعل ليس فيه اجبار لاحد و ان ما يتم تعليقة فى المسجد يكون بعلم امام المسجد و من هو مسئول عنه و اكيد الامام وجد ان فى هذا البيان نصح للمسلمين و تبصرة لهم فتم تعليقة و لم يتم اجبار الناس على شىء معين و لم يتم وضع حكم للمخالفين!!!
اقتبس هذا من كلام اخى عمرو عمارةو هذا ما نجح فيه النظام العلمانى السابق و عدم خلط الدين بالسياسةعشان الناس عايزة دين في الجامع بس
متتكلمش في السياسة....دة مش من حقك وخليك في الدين فقط
فاقول متى تغسل العقول من هذا التلوث و نعود الى فطرتنا السليمة
مشفناش واحد صور منشور زى دا فى كنيسه و قعد يقول على الارهاب الفكرى اللى بيمارس ضدهم و ان الكنيسة مكان للعبادة فقط!!
رجاء من صاحب الموضوع الا يغضب منى فالحق احق ان يتبع و المفروض ان نحسن الظن و نسأل عن جواز تعليق مثل هذة الاوراق هل هو من الشرع ام لا سواء حضرتك كنت هتختار لا او نعم فانت حر تماما فى رأيك
المفضلات