| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 2 من 16 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 12 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 159

  1. #11

    الصورة الرمزية محمد محمد

    رقم العضوية : 36480

    تاريخ التسجيل : 26Mar2009

    المشاركات : 3,597

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة العبور(عروس المدن الجديدة)

    السيارة: لانسر بومة 2007

    السيارة[2]: كورولا 2008 mmt

    دراجة بخارية: adidas

    الحالة : محمد محمد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
    و الموضوع عبيط ..... ما تحلقهاش !!!!

    هههه هي دي الزتونة.

    [sor2]http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/274834_100000203787161_1334017_n.jpg[/sor2]


  2. #12

    الصورة الرمزية al_qassam2003

    رقم العضوية : 45455

    تاريخ التسجيل : 25Aug2009

    المشاركات : 221

    النوع : ذكر

    الاقامة : المنيا

    السيارة: ربنا يسهل

    السيارة[2]: شاهين1600موديل2009

    دراجة بخارية: no

    الحالة : al_qassam2003 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا معاك يا محمد باشا ان تربيتها واجبة
    لكن هاتعمل ايه فى ضعف الهمم

    رب اغفر لى ولوالدي وارحمهما
    كما ربيانى صغيرا


  3. #13

    الصورة الرمزية أحمد كمال

    رقم العضوية : 33438

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 14,563

    النوع : ذكر

    الاقامة : استراليا

    السيارة: None

    السيارة[2]: Toyota Camry

    دراجة بخارية: Harley-Davidson

    الحالة : أحمد كمال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة al_qassam2003 مشاهدة المشاركة
    انا معاك يا محمد باشا ان تربيتها واجبة
    لكن هاتعمل ايه فى ضعف الهمم
    انت محتاج همم عشان تقوم و تغسل وشك و تحط الرغوة و تحلق

    العكس غير صحيح ....... سيبها تطول !! مش محتاجة همم خالص


  4. #14

    الصورة الرمزية SonaSteel

    رقم العضوية : 82616

    تاريخ التسجيل : 03Dec2010

    المشاركات : 6,066

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلمية الكلاماتا :)))

    السيارة: Ex Sunny M/F/O 2011

    السيارة[2]: Polo M/F/O 1995

    دراجة بخارية: مولتوسيكل :)

    الحالة : SonaSteel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جزاك الله كل خير حبيبي واخي في الله
    فعلا دلوقتي وقتها ... (أكيد مش اتصالات) ههههه
    والله الحصل ده ايه من ايات الله عز وجل ... انا مكنتش اتوقع او اتخيل ان هايجي عليا يوم اشوف 3 - 4 ملتحين ماشيين مع بعض في عز الضهر ومش خايفين من حد :d
    يوم الجمعه اللي فاتت كان في درس للشيخ يعقوب في النعام ... مش عايز اقولك كأنك قاعد في السعوديه
    ماشاء الله علي اللحي الجميلة والنقاب اللي يأسر القلب ... سبحان الله وبحمده
    يامالك الملك والملكوت .... ياسبحان الله
    جزاكم الله خيرا اخواني في الله علي الاحاديث والفيديوهات ديه
    انا عايز اقول حاجة .... ممم ممكن تكون كمظهر بس
    لماذا الله عز وجل زين الرجل باللحية ومجعلهاش للمرأة ؟؟؟
    ومن يقول ان الكفار كانوا ذو اللحي ... لانها اصلا فطرة الرجل الذي فطر الله الرجل عليها
    وسبحان الله الرجل ذو اللحية تحس له بالوقار والاحترام (انا ليس لي الباطن .. ليا الظاهر فقط)
    ودلوقتي فعلا محدش يقدر يجي يقولي مربيها ليه ؟؟؟ ولا يشدني من بيتي ولا يقولي سيادة (..... ) عايزك بالليل في القسم
    ويحسسوك انك اجرمت في حق البشرية ويضيعوا عليك امتحاناتك ويجي عليك الوقت انك تخاف وانت بتصلي في المسجد ليكونوا واقفين بره ويشدوك علي البوكس
    يااااااااااااااه ..... حسبي الله ونعم الوكيل
    الحمد لله رب العالمين ... وربنا يرزقنا الاخلاص في القول والعمل ونكون علي هدي النبي عليه الصلاة والسلام قلبا وقالبا
    جزاكم الله خيرا ... وجزيتم خيرا ... واقعدوا بالعافية :d

    أُمـــ الغوالــــــــــــــــي ..... أُسطــــورة لـــــهــــــا تاريـــــخ

    [img3]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524144_516916281678719_387980934_n.jpg[/img3]
    [marq="4;right;2;scroll"]Eng.Hussein GaMal[/marq]
    [marq="4;left;2;scroll"]Mob. +20111 960-9399[/marq]


  5. #15

    الصورة الرمزية SonaSteel

    رقم العضوية : 82616

    تاريخ التسجيل : 03Dec2010

    المشاركات : 6,066

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلمية الكلاماتا :)))

    السيارة: Ex Sunny M/F/O 2011

    السيارة[2]: Polo M/F/O 1995

    دراجة بخارية: مولتوسيكل :)

    الحالة : SonaSteel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ateef مشاهدة المشاركة
    انا اللى يمكن مخلينى مش مربيها انى بشرب سجاير,,حاسس ان مينفعش دى مع دى..
    حاسس انى لو ربتها وفى نفس الوقت بشرب سجاير,,هكون بشوه صورة الدين او حاجة زى كده....
    ومحدش يقولى بطل سجاير,,عشان حاولت وبحاول..

    انا الحمد لله بصلى الفروض والسنن,,بس مش لاقى دخلة لللحية,,,محد يدلنى وياخد فىَّ ثواب...
    انا عارف ان مجرد امر الرسول بيها فده كفايه,,بس النفس ضعيفة..
    سبحان الله انت قلت الحل ومخدتش بالك
    ركز تاني كده .........
    الحل هو .... (ان اللحية هي التربية ) ... كان قول المشايخ لي ان اللحية هي اللي هتربيك وفعلا لما اجي اعمل حاجة وافتكر لحيتي وان الشكل ده مينفع يعمل كده مش علشان انا احسن من غيري لالا ... علشان مش ديه افعال اللي بيهتدي بسنة النبي عليه الصلاة والسلام
    توكل علي الله واستعن بالله ومتخليش حاجة تقف في طريقك
    والحمد لله ان دلوقتي كله هين .... غير زمان ... كان الشباب والرجال يكادون يقتلوا من اجل تربيتها فقط
    وطبعا ...الصحبة الصالحة ديه اهم حاجة في الدنيا
    وربنا يعينك ويرزقك الخير في الدنيا والاخرة

    أُمـــ الغوالــــــــــــــــي ..... أُسطــــورة لـــــهــــــا تاريـــــخ

    [img3]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524144_516916281678719_387980934_n.jpg[/img3]
    [marq="4;right;2;scroll"]Eng.Hussein GaMal[/marq]
    [marq="4;left;2;scroll"]Mob. +20111 960-9399[/marq]


  6. #16

    الصورة الرمزية 3ateef

    رقم العضوية : 63782

    تاريخ التسجيل : 01Mar2010

    المشاركات : 2,807

    النوع : ذكر

    الاقامة : Masr

    السيارة: *

    السيارة[2]: Nubira II CDX

    الحالة : 3ateef غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد محمد مشاهدة المشاركة
    الحل في صحبة صالحة تعينك وشيخ يعلمك امور دينك.
    الحمد لله الصحبة صالحة ومفيش اصدقاء سوء,,بالنسبة للشيخ فيا مسهل...

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
    الحال من بعضه ...... بس ما لا يدرك كله لا يترك كله .....



    و لا تزر وازرة وزر أخرى ....... اللي بيعمل عملة بتبقى عملته مش عملة دينه .......



    السنة تنقسم الى 3

    قولية و فعلية و تقريرية

    الفعلية يعني ما فعله الرسول عليه الصلاة و السلام و هنا تقليده يكون مستحب ....... يعني لبس الجلباب .... اكل كتف الاضحية .... الخ .......

    التقريرية أي ما أقره الرسول عليه الصلاة و السلام من أقوال و أفعال الصحابة ....

    القولية أي ما قاله الرسول و هنا يجب ان نفرق بين ما قاله بصيغة الاستحباب و ما قاله بصيغتي الأمر و النهي (إفعل و لا تفعل)

    الرسول عليه الصلاة و السلام قال و اعفوا اللحية و دي صيغة أمر في اللغة العربية لا هي صيغة استعطاف و لا استحباب و لا اي حاجة من الكلام ده ...... دي صيغة افعل يعني اعمل

    و طبقا للايات المكتوبة في المشاركة بتاعتي فوق ........ اوامر الرسول لها حكم و قوة الفرض و لا تقل قدرا أو عظمة عن اي امر اخر

    و الموضوع عبيط ..... ما تحلقهاش !!!!


    صدقني اما تربيها هي اللي هتربيك زي ما المثل بيقول ..... كل ما شيطانك هيوزك على حاجة هتلاقي نفسك تقول عيب عليها

    و لو شيطانك قال لك احلقها هتستخسر بعد ما استنيت كل ده عشان تطول تحلقها

    انا مرة حلمت اني باحلقها صحيت زعلان جدا جدا .......


    و الله اني ندمان على كل مرة حلقت فيها دقني في السنين اللي فاتت دي كلها ....... صدقني هيبقى ده شعورك
    يبقى على البركة ,,,وخير ان شاء الله...


  7. #17

    الصورة الرمزية SonaSteel

    رقم العضوية : 82616

    تاريخ التسجيل : 03Dec2010

    المشاركات : 6,066

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلمية الكلاماتا :)))

    السيارة: Ex Sunny M/F/O 2011

    السيارة[2]: Polo M/F/O 1995

    دراجة بخارية: مولتوسيكل :)

    الحالة : SonaSteel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
    انت محتاج همم عشان تقوم و تغسل وشك و تحط الرغوة و تحلق

    العكس غير صحيح ....... سيبها تطول !! مش محتاجة همم خالص
    هههههه ... صح والله :0002014a:

    أُمـــ الغوالــــــــــــــــي ..... أُسطــــورة لـــــهــــــا تاريـــــخ

    [img3]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524144_516916281678719_387980934_n.jpg[/img3]
    [marq="4;right;2;scroll"]Eng.Hussein GaMal[/marq]
    [marq="4;left;2;scroll"]Mob. +20111 960-9399[/marq]


  8. #18

    الصورة الرمزية 3ateef

    رقم العضوية : 63782

    تاريخ التسجيل : 01Mar2010

    المشاركات : 2,807

    النوع : ذكر

    الاقامة : Masr

    السيارة: *

    السيارة[2]: Nubira II CDX

    الحالة : 3ateef غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sonasteel مشاهدة المشاركة
    سبحان الله انت قلت الحل ومخدتش بالك
    ركز تاني كده .........
    الحل هو .... (ان اللحية هي التربية ) ... كان قول المشايخ لي ان اللحية هي اللي هتربيك وفعلا لما اجي اعمل حاجة وافتكر لحيتي وان الشكل ده مينفع يعمل كده مش علشان انا احسن من غيري لالا ... علشان مش ديه افعال اللي بيهتدي بسنة النبي عليه الصلاة والسلام
    توكل علي الله واستعن بالله ومتخليش حاجة تقف في طريقك
    والحمد لله ان دلوقتي كله هين .... غير زمان ... كان الشباب والرجال يكادون يقتلوا من اجل تربيتها فقط
    وطبعا ...الصحبة الصالحة ديه اهم حاجة في الدنيا
    وربنا يعينك ويرزقك الخير في الدنيا والاخرة
    توكلت على الله...


  9. #19

    الصورة الرمزية SeiffoZ

    رقم العضوية : 17720

    تاريخ التسجيل : 01Sep2008

    المشاركات : 3,458

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Renault Logan 2010

    السيارة[2]: Florida 2006 1.4cc

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : SeiffoZ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
    قال الله تعالى

    "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ"

    و قال تعالى

    " { وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا } ."

    ----------------

    و الآيات دي معناها ان أوامر الرسول فروض علينا

    نيجي بقى لأمر الرسول

    حديث ابن عمر أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( خالفوا المشركين ، وفروا اللحى ، وأحفوا الشوارب ) وفي رواية : ( أحفوا الشوارب ، وأعفوا اللحى ) وفيه أحاديث أخرى بهذا المعنى .


    يعني ايه اعفوها يعني لا تقص منها أبدا

    و الرسول عليه الصلاة و السلام بيأمرك مش بيستأذنك

    و فيه فرق بين السنة الفعلية (مثلا لبس الجلباب ..... الرسول فعلها و لم يأمر بها ..... فلا تأثم على عدم فعلها و لا تثاب على فعلها الا اذا فعلتها ناويا اتباع السنة)

    و بين السنة القولية بصيغة الأمر لا الاستحباب
    مش معترض يا باشا ...

    بس السؤال ليه ؟؟؟ يعنى الخمر معروف ليه و الزنا معروف ليه ... لكن أنا عايز أعرف ليه فرض إعفاء اللحية ؟؟؟

    أو إيه الحكمة ؟؟

    نفسن براحتك ..
    إشتم براحتك ...
    إغلط و متعوزش تتحاسب ...
    إتبلطج و خدها دراع و أعمل دكر ..
    إحجر على الرأى التانى و إتريق على الناس ..
    إنت عن جدارة عالم ثالث و متتكلمش تانى على الهجرة.


  10. #20

    الصورة الرمزية د.أحمد السعيد

    رقم العضوية : 60554

    تاريخ التسجيل : 31Jan2010

    المشاركات : 2,471

    النوع : ذكر

    الاقامة : KAFR EL SHEIKH & MANSOURA

    السيارة: SUNNYنبيتىEx automatic 2010

    السيارة[2]: NUBIRA 2001 AUTO BLACK

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد السعيد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    بارك الله فيك اخونا الفاضل على النصيحة
    و دا فيديو لذيذ من موضوع لذيذ لحضرتك برضه
    http://www.nilemotors.net/Nile/197507-a.html


    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jf9mPtVgYxc&feature=player_embedded[/youtube]



 
صفحة 2 من 16 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 12 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. عايز تقيس البايك و أنت فى بيتك ؟؟؟ ادخل هنا
    بواسطة OMAR61995 في المنتدى مختــلف أنواع الدراجات النارية
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 27-05-2012, 06:00 PM
  2. البلاك بيري معدش بيرن طالب مساعده
    بواسطة aminibrahim في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 29-08-2011, 02:45 AM
  3. السـلام عليكـم .. عايز اوصل شارع محمد ابو الليل فى الميرغني
    بواسطة boamengo في المنتدى دليل الطرق الداخلية وطرق السفر
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22-07-2010, 03:49 PM
  4. سوستة الدبرياج إتأطمت والبدال معدش بيرد
    بواسطة Badrowi في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 06-02-2009, 08:42 PM
  5. راح الى راح معدش فاضل كتير . !!!!!!
    بواسطة خالدابوالنجا في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 07-06-2007, 11:42 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2