| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 7 من 16 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 70 من 159

  1. #61

    الصورة الرمزية hobiko

    رقم العضوية : 6280

    تاريخ التسجيل : 23Feb2008

    المشاركات : 2,284

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: TOYOTA Corrola 2007

    السيارة[2]: KIA Cerato SX 2010

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : hobiko غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr ahmed مشاهدة المشاركة
    ليا طلب بسيط:
    اللى مش هيربى لحيته دلوقت مافيش لزوم يقول انها مش واجبة والسنة مش لازم نتبعها واللى يخالفها لا يأثم والكلام اللى أسوأ من حلقها ده ... مش عايز تحلقها براحتك بس متفتيش فيما لا تعلم وتسئ دون أن تدرى لما ومن يفترض أن تتبعه
    ----------------
    مفيش حاجة اسمها ان السنة مش لازم نتبعها ...... لأ طبعا امال احنا مسلمين ازاى ؟؟؟؟

    انا بتكلم على اساس فتاوى لعلماء و شيوخ كبار مش كلام اى حد من العامة مثلا ..... انهم افتوا بعدم وجوب اطلاق اللحية و ان حلقها مكروه و ان كان لايأثم تاركها و يثاب فاعلها

    الموضوع ببساطة تانى ....... فيه خلاف بين العلماء


  2. #62

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ateef مشاهدة المشاركة
    انا اللى يمكن مخلينى مش مربيها انى بشرب سجاير,,حاسس ان مينفعش دى مع دى..
    حاسس انى لو ربتها وفى نفس الوقت بشرب سجاير,,هكون بشوه صورة الدين او حاجة زى كده....
    ومحدش يقولى بطل سجاير,,عشان حاولت وبحاول..

    انا الحمد لله بصلى الفروض والسنن,,بس مش لاقى دخلة لللحية,,,محد يدلنى وياخد فىَّ ثواب...
    انا عارف ان مجرد امر الرسول بيها فده كفايه,,بس النفس ضعيفة..



    بص يا اخي
    اللي اسمع عنه
    و الاخوه الافضل يصححولنا
    ان ايمان العبد يزيد و ينقص
    يزيد بالطاعات و ينقص بالردي
    و كما هو معلوم ان الايمان هو المحرك لكل مسلم
    علي سبيل المثال لما كان ايمان الصحابه في الافق كان لهم اعمال تفوقنا كثيرا
    و هكذا
    اي اذا هممت بفعل خير
    و استثقلته
    فعليك بزياده الطاعات حتي يعنك الله
    يعني مثلا
    زود الصدقه
    زود السنن
    دعيت ربنا في الصلاه انه يتوب عليك من السجاير كم سنه ؟؟؟20-30-حتي اربعين
    سيدنا نوح دعا كم سنه
    و لا اساسا مدعيتش
    شد شويا و ادعي اكتر
    زود القيام حبتين
    زود قراة قران
    يعني حاول بكل الطرق زياده الايمان هتلاقي ان شاء الله كل طاعه ميسره باذن الله
    و جزاكم الله الف خير


  3. #63

    الصورة الرمزية Dr Ahmed

    رقم العضوية : 79

    تاريخ التسجيل : 22Apr2007

    المشاركات : 9,737

    النوع : ذكر

    الاقامة : بنــهــا

    السيارة: Perodua Kancil 1998

    السيارة[2]: NIssan Qashqai 2014

    الحالة : Dr Ahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobiko مشاهدة المشاركة
    مفيش حاجة اسمها ان السنة مش لازم نتبعها ...... لأ طبعا امال احنا مسلمين ازاى ؟؟؟؟

    انا بتكلم على اساس فتاوى لعلماء و شيوخ كبار مش كلام اى حد من العامة مثلا ..... انهم افتوا بعدم وجوب اطلاق اللحية و ان حلقها مكروه و ان كان لايأثم تاركها و يثاب فاعلها

    الموضوع ببساطة تانى ....... فيه خلاف بين العلماء
    أنا مش بتكلم عن الخلاف ولا كنت أقصد حضرتك أصلا .. كلامى عام جدا جدا وأرجو تذكره من مخالفى أو رافضى موضوع إطلاق اللحية

    اقتباس
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ateef




    انا اللى يمكن مخلينى مش مربيها انى بشرب سجاير,,حاسس ان مينفعش دى مع دى..
    حاسس انى لو ربتها وفى نفس الوقت بشرب سجاير,,هكون بشوه صورة الدين او حاجة زى كده....
    ومحدش يقولى بطل سجاير,,عشان حاولت وبحاول..

    انا الحمد لله بصلى الفروض والسنن,,بس مش لاقى دخلة لللحية,,,محد يدلنى وياخد فىَّ ثواب...
    انا عارف ان مجرد امر الرسول بيها فده كفايه,,بس النفس ضعيفة..


    للأسف من تبعات الذنب إنه بيقرب فاعله من سيئات أخرى وينهاه عن أعمال صالحات والأولى محاربة النفس لا اتباع وساوس الشيطان وربنا يعيننا كلنا على اتباع الأوامر واجتناب النواهى

    [aldl]http://www.jewelsf.com/up/uploads/542f6eee3a.gif[/aldl]
    وأقم الصلاة طرفي النهار وزلفا من الليل إن الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين
    Dr Ahmed Abdelghany
    ENT,H&N consultant - Benha University
    my website: www.drahmedclinic.com


  4. #64

    الصورة الرمزية أحمد كمال

    رقم العضوية : 33438

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 14,563

    النوع : ذكر

    الاقامة : استراليا

    السيارة: None

    السيارة[2]: Toyota Camry

    دراجة بخارية: Harley-Davidson

    الحالة : أحمد كمال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobiko مشاهدة المشاركة
    اذن هناك خلاف بين العلماء ...... واختلافهم رحمة
    من الأقوال المنكرة قول "اختلافهم رحمة" اللي اصلا مالوش أصل في الشرع و لا قاله حد ..... الاختلاف مش رحمة خالص ......

    و من تتبع الرخص فقد تزندق ...... تتبع الرخص بمعنى ان بعض المسلمين في كل موقف يدور على شيخ بيحلل له الموضوع و يبقى كده خلصت و حطها في رقبة عالم و اطلع سالم ..........

    لو فيه شيخ أحل حلق اللحية .... اسمع منه و شوف دليله من الكتاب و السنة

    و لو فيه شيخ قال حلقها حرام ...... اسمع منه و شوف دليله من الكتاب و السنة


    انت مش شايف ان اما الرسول عليه الصلاة و السلام يقول "و اعفوا اللحية" ..... و الله تعالى يقول "و أطيعوا الله و أطيعوا الرسول" ...... و "ما أتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا" ....... يبقى المفروض نطيعه و لا ندور على شيخ - مهما علي مقامه فمقامه أدنى من الرسول بمراحل - يقول لنا لأ مستحب !!



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobiko مشاهدة المشاركة
    مفيش حاجة اسمها ان السنة مش لازم نتبعها ...... لأ طبعا امال احنا مسلمين ازاى ؟؟؟؟

    انا بتكلم على اساس فتاوى لعلماء و شيوخ كبار مش كلام اى حد من العامة مثلا ..... انهم افتوا بعدم وجوب اطلاق اللحية و ان حلقها مكروه و ان كان لايأثم تاركها و يثاب فاعلها

    الموضوع ببساطة تانى ....... فيه خلاف بين العلماء
    و شيوخ اكبر منهم قالوا ان حلقها إثم ...... ليه دايما في الدين ندور على الفتوى الأسهل و نمشي وراها ؟


  5. #65

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة
    حكم اللحية في الإسلام


    [08/03/2008][11:40 مكة المكرمة]





    الإخوة محمود (عين شمس)، مصطفى محمود (عين شمس)، أحمد عزت رضا الشربيني يسألون عن حكم اللحية في الإسلام؟


    يُجيب عن السؤال الشيخ سعد فضل فيقول:
    روى البخاري في صحيحه عن ابن عمر عن النبي- صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم- أنه قال: "خالفوا المشركين ووفروا اللحى وأحفوا الشوارب"، وعن عائشة رضي الله عنها عن النبي- صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم- قال:"عشرةٌ من الفطرة: قص الشارب، وإعفاء اللحية، والسواك، واستنشاق الماء، وقص الأظافر، وغسل البراجم، ونتف الإبط، وحلق العانة، وانتقاص الماء؛ يعني الاستنجاء، والمضمضة"(رواه أحمد والنسائي والترمذي).

    وقال الإمام النووي في شرحه لحديث "أحفوا الشوارب واعفوا اللحى": إنه وردت خمس روايات في ترك اللحية، وكلها على اختلاف ألفاظها تدل على تركها على حالها، ولا خلافَ بين فقهاء المسلمين في أن إطلاق اللحية من سنن الإسلام، والمحافظة على اللحية وعدم حلقها مأثور عن النبي- صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم- فقد كان يهذِّبها ويأخذ من أطرافها وأعلاها مما يحسِّنها بحيث تكون متناسقةً مع تقاسيم وجهه الكريم.

    كلام سليم

    والحق الذي ترشد إليه السنة الشريفة وآداب الإسلام هو أن أمر الملبس والمأكل والمشرب وهيئة الإنسان الشخصية لا تدخل في العبادات التي ينبغي على المسلم الالتزام بها بما كان عليه رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم وأصحابه، وإنما للمسلم أن يتبع فيها ما تستحسنه بيئته ويألفه الناس ويعتادونه ما لم يخالف ذلك أيضًا أو حكمًا متفقًا عليه.

    [/QUOTE]


    معلش ثانيه
    مكنا بنتكلم بالدليل
    الكلام بقي ده ايه الدليل عليه ؟
    مش ده يتعارض مع الحديث اللي هو ذكره ؟
    مش ده يعتبر اتباع هوي النفس اني اعمل اللي اشوفه يعجبني و اسيب اللي مش عاجبني ؟؟؟

    وإعفاء اللحية أو حلقها من الأمور المختلفة في حكم الأمر الوارد فيها؛ فبعض العلماء قالوا: إن الأمر يفيد الوجوب، وعليه فإنه إطلاق اللحية عندهم واجب، وحلقها يعتبر من المنكرات، وبعضهم قال بالكراهية.

    [/QUOTE]

    نفس الشيء
    فين الدليل
    و مين المختلفين
    انا مشفتش و مسمعتش عن عالم اختلف في الامر ده و قال الاراء دي
    بس مش مشكله نعرف بس
    اين الدليل

    وقال البعض إن الأمر للندب، وعليه فإن إطلاق اللحية عندهم مندوب؛ لأنها أمر رغَّب فيه الإسلام كما رغَّب في السواك وقص الأظافر وغير ذلك من سنن الفطرة، وسمَّوها سنةً؛ يُثاب عليها فاعلها ولا يعاقب تاركها، وهذا ما نميل إليه في الفتوى.

    أما بالنسبة لمقدار طول اللحية فنفيد بالآتي:
    أن الأخذ من طولها وعرضها فحسن، وتُكره الشهرة في تعظيمها كما تكره في قصها وجزها، وقد اختلف السلف في ذلك؛ فمنهم من لم يحد بحد، بل قال لا يتركها إلى حد الشهرة، ويأخذ منها، وكرَّه مالك طولها جدًّا، ومنهم من حدَّ وما زاد عن القبضة فيُزال، ومنهم مَن كرَّه الأخذ منها إلا في حجٍّ أو عمرةٍ.


    [/QUOTE]

    نفس الشيء
    الدليل بالله عليك



    وإن كنت أنبه الإخوة الأعزاء أصحاب هذه الأسئلة ألا يجعلوا من إطلاق اللحية أو حلقها أو تقصير الثوب أو إطالته قضيةَ القضايا ومحلاً للنزاع والاتهامات والخلافات؛ فهي قضية هينة لا تستأهل أن نضيِّع فيها وقتنا وجهدنا وأمامنا الهموم، سواءٌ الفردية أو الاجتماعية العامة، ما يشغلنا عن هذه الصغائر، ولا داعيَ لأن نصف المسلمين طبقًا للحية؛ فهذا طليق وهذا حليق.

    وهذه أمورٌ ندعو الله أن يبعدنا عنها؛ صونًا لجمع كلمة المسلمين وتوحيد صفهم ووحدتهم، وبرًّا بآبائنا وأهلينا.. إنه سميع قريب، والله تعالى أعلم.

    [/QUOTE]

    يا عيني
    اهو ده الهدف
    يا سيدي فكك
    لحيه مين و الناس نايمين
    نفض ياباشا
    و عيش و سيبني اعيش و انسي و خد البنسه
    هو ده الهدف
    سيبك من اللحيه
    يا سلام
    بقي الكلام في اللحيه من وجهه نظره مش مهم
    و هي لو مش مهمه سيدنا محمد اتكلم عليها ليه ؟

    بلاش
    ايه اللي دخل موضوع التقصير و الراجل بيسأل علي اللحيه ؟
    ده ايه ده يا جدعان
    يعني مثلا
    يجي واحد يسال حد عن حكم اللحيه
    يقعد يقوله اراء بلا دليل
    و في الاخر يقوله و من رائيي سيبك من اللحيه يا عم و التصير و البتاع
    ايه اللي جاب ده لده
    و الله انا بفهم غلط
    متفهمونا يا اخواننا




    وهذا ما أميل له عن نفسي بأنه سنة أن أخذت بها أثبت وأن لم تأخذ بها لم تأثم
    والله أعلم
    منقول من موقع الأخوان المسلمين
    إخوان أون لاين - اسألوا أهل الذكر - حكم اللحية في الإسلام[/QUOTE]


    ايوا
    الموضوع
    ما تميل اليه نفسك
    متقوليش بقي اصل مش عارف ايه
    و انت مجبتش دليل واحد


    بجد منتظر تعليق الاخوة الزملاء ضروري اوي علي تعليقي ده


  6. #66

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ain2006 مشاهدة المشاركة
    عشان مش متعود ياباشا

    الحساسيه اكتر من اطلوع الشعر اللى بيكون حاد الاطراف نتيجة الحلاقة

    بالعربي انت اللى ورطت نفسك بنفسك

    طب الحل ايه؟

    استحمل مرة واحده (تقربا الى الله) وسبها تنمو

    بعد مده اطراف الشعر هتصبح غير حاده والموضوع هيتحل ان شاء الله

    (لو ما ارتاحتش روح لدكتور جلدية والكشف على حسابي-- بس اوعى تروح لواحد من اياهم وتقلى ايدك على 500 جنيه كشف)


    الاخ الفاضل
    انا كمان عاوز اروح لدكتور علي حساب حضرتك
    بس دكتور مش غالي
    ب 450
    اديني موصلتش ل500 اهو
    هبعت لحضرتك رقم الحساب
    تعاطفك لواحده مش كفايه
    اتبرع و لو بمليار جنيه


  7. #67

    الصورة الرمزية عمرو عمارة

    رقم العضوية : 4782

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 1,853

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: سيريون 2008 1.3 16v

    السيارة[2]: كليو 2003 1.2 16v

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : عمرو عمارة غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobiko مشاهدة المشاركة
    فيه شيوخ و علماء أجلاء كبار .....

    ممكن حضرتك تذكرلي أسمائهم

    فتوا بعدم الوجوب و كراهة عدم اطلاق اللحية و لا يأثم تاركها و يثاب فاعلها


    قال الشيخ محمد بن إسماعيل المقدم " صرح جمهور الفقهاء بالتحريم ، ونص البعض على الكراهة وهي حكم قد يُطلق على المحظور لان المتقدمين يعبِّرون بالكراهة عن التحريم

    وقال ابن قيم الجوزية رحمه الله " قد غلط كثير من المتأخرين من أتباع الأئمة بسبب ذلك حيث تورع الأئمة عن إطلاق لفظ التحريم وأطلقوا لفظ الكراهة فنفى المتأخرون التحريم عما أطلق عليه الأئمة ، ثم سهل عليهم لفظ الكراهة وخَفّت مؤنته عليهم فحمله بعضهم على التنزيه. وتجاوز به آخرون الى كراهة ترك الأولى وهذا كثير جداً في تصرفاتهم فحصل بسببه غلط عظيم على الشريعة وعلى الأئمة

    اذن هناك خلاف بين العلماء ...... واختلافهم رحمة

    إذن إتفاقهم ماذا يكون ؟؟

    إليك قول الشيخ عبد العزيز بن عبد الله بن باز رحمه الله في قول " إختلاف العلماء رحمة "

    هل ورد عن الرسول صلى الله عليه وسلم بأنه قال فيما معناه: (بأن اختلاف العلماء والأئمة رحمة)، أفتونا في ذلك؟

    لم يأت هذا عن النبي صلى الله عليه وسلم، إنما هذا من كلام بعض السلف، الاختلاف في الصحابة رحمة، .....والصواب أن الاختلاف ابتلاء وامتحان، والرحمة في الجماعة والاتفاق، ولكن الله سبحانه يبتلي عباده بالخلاف حتى يتبين الراغب في الحق والحريص على التفقه في الدين ومعرفة الدليل، قال جل وعلا: ..وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ.. (118-119) سورة هود، فجعل الرحمة للمجتمعين، قال تعالى: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ.. (103) سورة آل عمران، فالاختلاف ابتلاء وامتحان والتعاون على البر والتقوى من الرحمة، وفق الله الجميع

    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " لا تزال طائفة من أمتي ظاهرة على الحق حتى تقوم الساعة "


  8. #68

    الصورة الرمزية hookyelyak

    رقم العضوية : 28433

    تاريخ التسجيل : 25Dec2008

    المشاركات : 183

    النوع : ذكر

    الاقامة : bani suef

    السيارة: no sec

    السيارة[2]: fiat shahin

    الحالة : hookyelyak غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    تم حذف المشاركة والردود عليها للخروج عن سياق موضوع النقاش
    م ع 7


    سيتم غلق الموضوع لمد ساعة لاتاحة عودة الهدوء والنقاش العقلانى غير المتعصب


  9. #69

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MEDO84EG مشاهدة المشاركة
    كلام سليم[/RIGHT]

    والحق الذي ترشد إليه السنة الشريفة وآداب الإسلام هو أن أمر الملبس والمأكل والمشرب وهيئة الإنسان الشخصية لا تدخل في العبادات التي ينبغي على المسلم الالتزام بها بما كان عليه رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم وأصحابه، وإنما للمسلم أن يتبع فيها ما تستحسنه بيئته ويألفه الناس ويعتادونه ما لم يخالف ذلك أيضًا أو حكمًا متفقًا عليه.




    معلش ثانيه
    مكنا بنتكلم بالدليل
    الكلام بقي ده ايه الدليل عليه ؟
    مش ده يتعارض مع الحديث اللي هو ذكره ؟
    مش ده يعتبر اتباع هوي النفس اني اعمل اللي اشوفه يعجبني و اسيب اللي مش عاجبني ؟؟؟

    وإعفاء اللحية أو حلقها من الأمور المختلفة في حكم الأمر الوارد فيها؛ فبعض العلماء قالوا: إن الأمر يفيد الوجوب، وعليه فإنه إطلاق اللحية عندهم واجب، وحلقها يعتبر من المنكرات، وبعضهم قال بالكراهية.

    [/QUOTE]

    نفس الشيء
    فين الدليل
    و مين المختلفين
    انا مشفتش و مسمعتش عن عالم اختلف في الامر ده و قال الاراء دي
    بس مش مشكله نعرف بس
    اين الدليل

    وقال البعض إن الأمر للندب، وعليه فإن إطلاق اللحية عندهم مندوب؛ لأنها أمر رغَّب فيه الإسلام كما رغَّب في السواك وقص الأظافر وغير ذلك من سنن الفطرة، وسمَّوها سنةً؛ يُثاب عليها فاعلها ولا يعاقب تاركها، وهذا ما نميل إليه في الفتوى.

    أما بالنسبة لمقدار طول اللحية فنفيد بالآتي:
    أن الأخذ من طولها وعرضها فحسن، وتُكره الشهرة في تعظيمها كما تكره في قصها وجزها، وقد اختلف السلف في ذلك؛ فمنهم من لم يحد بحد، بل قال لا يتركها إلى حد الشهرة، ويأخذ منها، وكرَّه مالك طولها جدًّا، ومنهم من حدَّ وما زاد عن القبضة فيُزال، ومنهم مَن كرَّه الأخذ منها إلا في حجٍّ أو عمرةٍ.


    [/QUOTE]

    نفس الشيء
    الدليل بالله عليك



    وإن كنت أنبه الإخوة الأعزاء أصحاب هذه الأسئلة ألا يجعلوا من إطلاق اللحية أو حلقها أو تقصير الثوب أو إطالته قضيةَ القضايا ومحلاً للنزاع والاتهامات والخلافات؛ فهي قضية هينة لا تستأهل أن نضيِّع فيها وقتنا وجهدنا وأمامنا الهموم، سواءٌ الفردية أو الاجتماعية العامة، ما يشغلنا عن هذه الصغائر، ولا داعيَ لأن نصف المسلمين طبقًا للحية؛ فهذا طليق وهذا حليق.

    وهذه أمورٌ ندعو الله أن يبعدنا عنها؛ صونًا لجمع كلمة المسلمين وتوحيد صفهم ووحدتهم، وبرًّا بآبائنا وأهلينا.. إنه سميع قريب، والله تعالى أعلم.

    [/QUOTE]

    يا عيني
    اهو ده الهدف
    يا سيدي فكك
    لحيه مين و الناس نايمين
    نفض ياباشا
    و عيش و سيبني اعيش و انسي و خد البنسه
    هو ده الهدف
    سيبك من اللحيه
    يا سلام
    بقي الكلام في اللحيه من وجهه نظره مش مهم
    و هي لو مش مهمه سيدنا محمد اتكلم عليها ليه ؟

    بلاش
    ايه اللي دخل موضوع التقصير و الراجل بيسأل علي اللحيه ؟
    ده ايه ده يا جدعان
    يعني مثلا
    يجي واحد يسال حد عن حكم اللحيه
    يقعد يقوله اراء بلا دليل
    و في الاخر يقوله و من رائيي سيبك من اللحيه يا عم و التصير و البتاع
    ايه اللي جاب ده لده
    و الله انا بفهم غلط
    متفهمونا يا اخواننا


    [/FONT]
    [/COLOR][/FONT]
    [/FONT]وهذا ما أميل له عن نفسي بأنه سنة أن أخذت بها أثبت وأن لم تأخذ بها لم تأثم
    والله أعلم
    منقول من موقع الأخوان المسلمين
    إخوان أون لاين - اسألوا أهل الذكر - حكم اللحية في الإسلام[/QUOTE]


    ايوا
    الموضوع
    ما تميل اليه نفسك
    متقوليش بقي اصل مش عارف ايه
    و انت مجبتش دليل واحد


    بجد منتظر تعليق الاخوة الزملاء ضروري اوي علي تعليقي ده[/QUOTE]
    برافو الحوار كان ماشي راقي
    نقطة تحول أحييك عليها
    بدل ماتركز في ألي كاتبه وتقولني كلام ماقلتوش أنا قلت باللفظ(وهذا ما أميل له عن نفسي بأنه سنة أن أخذت بها أثبت وأن لم تأخذ بها لم تأثم
    والله أعلم)
    لم أقل رأي الشخصي بل ما أميل له من رأي العلماء بعدم أثم حالق لحيته
    كنت سألت عن الأدلة بدل أسلوب أصطياد وتحريف المعنى بتغير معنى الجملة

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  10. #70

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد



 
صفحة 7 من 16 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. عايز تقيس البايك و أنت فى بيتك ؟؟؟ ادخل هنا
    بواسطة OMAR61995 في المنتدى مختــلف أنواع الدراجات النارية
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 27-05-2012, 06:00 PM
  2. البلاك بيري معدش بيرن طالب مساعده
    بواسطة aminibrahim في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 29-08-2011, 02:45 AM
  3. السـلام عليكـم .. عايز اوصل شارع محمد ابو الليل فى الميرغني
    بواسطة boamengo في المنتدى دليل الطرق الداخلية وطرق السفر
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22-07-2010, 03:49 PM
  4. سوستة الدبرياج إتأطمت والبدال معدش بيرد
    بواسطة Badrowi في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 06-02-2009, 08:42 PM
  5. راح الى راح معدش فاضل كتير . !!!!!!
    بواسطة خالدابوالنجا في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 07-06-2007, 11:42 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2