YouTube - ‫ظپظٹط¯ظٹظˆ ظ‚ظ†ط¨ظ„ط© ط£ظ‚ظˆظ‰ ط±ط¯ ط¹ظ„ظ‰ ظ…ظˆط¶ظˆط¹ ط؛ط²ظˆط© ط§ظ„طµظ†ط§ط¯ظٹظ‚.flv‬&lr m;
اقوى رد على موضوع غزوه الصناديق
اين الاعلام من كل هذا لم نسمع شىء فى برامج التوك شو لماذااااااااااااااااااااا اااا؟؟؟؟؟
عرض للطباعة
YouTube - ‫ظپظٹط¯ظٹظˆ ظ‚ظ†ط¨ظ„ط© ط£ظ‚ظˆظ‰ ط±ط¯ ط¹ظ„ظ‰ ظ…ظˆط¶ظˆط¹ ط؛ط²ظˆط© ط§ظ„طµظ†ط§ط¯ظٹظ‚.flv‬&lr m;
اقوى رد على موضوع غزوه الصناديق
اين الاعلام من كل هذا لم نسمع شىء فى برامج التوك شو لماذااااااااااااااااااااا اااا؟؟؟؟؟
:36_1_50[1]:
مفيش فايده !!!!!!!
ليك حق تتاسف -- انما ان الاعلام غفل عن رأى الشرائح الاخرى فى قول رأيهم ,, المهم رأى الاغلبيه
مهو حضرتك لو فيه ناس من اللي تحدثو يعرفو الشريعة الاسلامية جيدا
سيعلمون انها طالما هي المصدر اذا فهي تكفي جميع الاديان
لان بالشريعة الاسلامية ما يحدد التعامل مع باقي اصحاب الاديان
فلا نحتاج ان نشرح بقي و نفصل
المسيحي كذا و اليهودي كذا
و البهائي كذا و البوذي كذا و السيخ كذا و ................
م.حاتم السباعي
. . . من غير اي شئ ومن يومها وانا بتأسف للشيخ يعقوب عن تطاول البعض
شكرا علي الفيديو . . . الاعلام الحقير دة مسيرة المزبلة . . بأذن الله
[quote=ahmedbatoos;3873403811شكرا علي الفيديو . . . الاعلام الحقير دة مسيرة المزبلة . . بأذن الله[/quote]
صدقت......إتكشف على حقيقته!!!
مسيرة المزبلة
واين من كانوا يقولون ....................
مش فاهم
مايحرضوا!! ولا يقولوا اللى عايزينه!!!
واحد بيعمل حاجه غلط
يبقى نعمل حاجه غلط!!
اسلوب و منطق اكثر من غريب
مفيش فايدة!!!!!!!!!!!!!!!!!
أنتوا ليه مصرين تفتحوا الموضوع ده كل شوية؟؟؟؟
الناس اللي بتستشهدوا بكلامهم كانوا حيطلبوا تغيير المادة التانية لو النتيجة لأ و دلوقتي مش حيطالبوا بنفس الطلب لما نيجي نعمل دستور جديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قولنا مليووووووووووون مرة اللي يطلب يطلب و في الأخر فيه 90% مسلمين على الأقل 90% منهم حيرفض تغيرها, ليه مصرين تحاربوا طواحين الهوا و تخلقوا صراع مش وقته؟؟؟
ثانيا بالنسبة للشيخ يعقوب هو غلط لما قسم الناس فسطاطين فسطاط مع الدين و فسطاط ضد الدين من غير ما يكون ده حقيقي و بكدة غلط في حاجتين: أولا غلط في ملايين المسلمين اللي قالوا لأ و اتهمهم انهم اختاروا يبقوا ضد الدين و الناس دول كلهم بقى لهم حق عنده , ثانيا أوحي لمستمعيه على غير حق أن قول نعم نصرة للدين و هو غير صحيح. ده طبعا غير طريقة الأستخفاف بتاعة اللي مش عاجبه يمشي و الكلام السخيف ده. و بالنسبة لكل اللي قال من المشايخ ان قول نعم هو رأي الدين كدب و دلس على الناس و عليه من الله ما يستحق.
على فكرة ان عندي تفسير تاني خالص غير أغلب التفسيرات اللي ظهرت...ولو رجعتي لفيديو الشيخ يعقوب حتلاقيه بيقول : كانوا مخوفنا و كانت كل برامجهم و جرائدهم ....
هنا مربط الفرس
الشيخ لا يقصدني و لا يقصدك
الشيخ يقصد الاعلام ببرامجه و جرائده
على حد تعبيره كان مولد....
نفس الكلام ينطبق على مصطلح فسطاط اللي استخدمه و نصرة الدين ...الخ
وبالفعل احنا في مصر عندنا فسطاطين (بلاش الكلمه ديه خليها فريقين)
الفريق الأول : فريق الاعلام المصري والأحزاب المختلفة و هوا المقصود بيه انو ضد الدين...ودع عايزله منتدي لوحده عشان يتشرح
ودول اللي قالوا لأ بنسبة 95%
الفريق الثاني: أي حد غير اللي فوق..بما فيهم أنا (قلت نعم) و حضرتك (قلتي لأ) وانا و حضرتك أكيد مش ضد الدين
وأنتي مش مذنبة و لا حاجة
بس ده اللي الشيخ كان يقصده
يبقى التمسي العذر لاخواننا اللي بيجيبوا الفيديوهات ديه لانهم بيحاولوا (ومش حايقدروا) يعملوا توازن مع الاعلام و الأحزاب
اللى كانوا بيقولوا لاء
موجودين
بس مش كل اللى قالوا لاء قالوا لاء علشان ضد الدين
ودى حاجه لازم الناس كلها تعرفها
لان الاستفتاء مكنش فيه الماده التانيه اساسا
ولا كان فيه ان الدوله تبقى مدنيه علمانيه
ولا ان ام حد تقلع الحجاب
ومكتنش حرب بين الاسلاميين والعلمانيين او المسيحيين
اللى قالوا لاء فيهم مسلمين وممكن يكونوا اقرب الى الله من ناس تانيه قالت نعم ولا نزكى على الله احد
والنتيجه طلعت 78% قالوا نعم موافقين على التعديلات
مش 78% هيدخلوا الجنه
وكفايه بقى ندخل الدين فى موضوع الاستفتاء لانه مكنش استفتاء على الدين او تطبيق الشريعه الاسلاميه
لو كان كده كانت نسبه الموافقين هتعدى ال 90% وده اكيد
موضوع الاستفتاء خلص بأن اغلب الناس موافقه عليه واغلب التيارات فى مصر موافقه عليه وقدروا يقنعوا اغلب الناس برأيهم وهما لهم النصيب الاكبر فى الشارع المصرى يبقى الصح ان رأى الاغلبيه هو اللى يمشى وخلص الكلام
بس بلاش تشكيك فى دين اللى قالوا لاء واتهامهم بأنهم ضد الدين
يا دكتور محمد انت عارف انى بحبك وبحترمك
بس الاستفتاء ده كان اختيار بين طريقين اللى موافق على الدستور يتلغى ويتعمل واحد جديد فورا ودول طلعوا اقليه فى الاستفتاء
وطريق اخر وهو قبول المواد اللى اتعدلت وعمل دستور جديد بعد انتخاب مجلس شعب ورئيس جديد
يعنى كلنا بنحاول نوصل لنفس المكان بس اختلفنا فى اختيار الطريق وده ميخليناش اعداء او على الاقل اتمنى كده
اسفين يا شيخ يعقوب و اتمني نجد اليه لتوصيل صوتنا اليه
باتصال او نكبر الموضوع و لما يبقي فيه مشاركات كتير نبعت اللينك للشيخ
مش مهم مين يتاسف المهم الناس تفهم الحق فين
alynubiraاستاذي
تحيه طيبه لك
و من هنا
ادعوا الي ان يتحول هذا الموضوع كشبيه بجمع توقيعات و اعتذار للشيخ محمد حسين يعقوب علي الهجوم عليه
و تحيته علي ايضاح موقف من تصريحاته السابقه
و لعلمنا ايضا ان المنهج القويم معصوم لا يخطيء و لكن جائز ان يخطيء الافراد المنتمون الي هذا المنهج
لانهم غير معصومين
اتمني ان يكبر هذا الموضوع و الكل يشارك فيه
و اتمني من كل قلبي بعد ان يكبر هذا الموضوع ان نرسل هذا اللينك الي الشيخ كمبادره طيبه مننا
و لتكن تشجيع لكل واحد اخطأ و لو خطأ بسيط و صحح موقفه و لم يكابر
والله انا نفسى نعمل كده حتى نرد بعض ماتعلمنا من الشيخ وسيأتى تعريف بالشيخ ان شاء الله
ولك الف شكر يا سيدى الفاضل MEDO84EG
والله من وراء القصد
انا مش أسف خالص
نسبه ومولده
هو : الداعية المربي الفاضل أبو العلاء محمد بن حسين بن يعقوب السلفي المصري .
ولد في عام 1375 هـ , 1956 م بقرية المعتمدية مركز / إمبابه التابعة لمحافظة الجيزة بمصر .كان والده ـ رحمه الله ـ رجلًا صالحًا ـ نحسبه كذلك ولا نزكي على الله أحدًا ـ كان من المؤسسين للجمعية الشرعية لتعاون العاملين بالكتاب والسنة المحمدية في المعتمدية ، وكان من الدعاة إلى الله , وكان صاحب سنة طيلة عمره ، وكان دَمِث الخُلق ، طيب القلب ، محبوبًا بين أهالي قريته ، ساعيًا لإصلاح ذات البين ما استطاع إلى ذلك سبيلًا , وقد أسس جمعية للإصلاح بين المتخاصمين مع صهره /الشيخ عبد العزيز السايس خال الشيخ , وقد ظل يخطب الجمعة على مدار خمسين سنة من عمره لم يترك جمعة واحدة رحمة الله عليه في جميع محافظات الجمهورية , وكان يطوف أيضًا لإعطاء الدروس في المساجد يوميًّا , وكان له درس ثابت في الفقه في مسجد الجمعية الشرعية بالمعتمدية وآخر للوعظ والتذكير ، حتى توفي رحمة الله عليه في 20 شعبان 1420هـ .
والشيخ ـ حفظه الله ـ هو أكبر إخوته الذكور ، وله أخت واحدة تكبره , وثلاثة إخوة ذكور أصغر منه .
حصل على دبلوم المعلمين عام 1967 م ، وتزوج وهو دون العشرين من عمره ، ثمَّ سافر إلى المملكة العربية السعودية في الفترة من (1401 - 1405هـ) ، وهذه الفترة كانت البداية الحقيقية في اتجاه الشيخ ـ حفظه الله ـ لطلب العلم الشرعي .
ثم عاد إلى مصر ، وتكرر سفره إلى المملكة السعودية على فترات ، حيث كان يعمل ، ويطلب العلم , وكانت آخر رحلاته إلى المملكة ـ في الطلب ـ عام 1411 هـ لمدة سنة تنقل فيها ما بين الرياض والقصيم .
وفي مصر حفظ القرآن منذ صغره في كتاتيب القرية على يد الشيخ محمود طلبة ثم الشيخ عبد العزيز الفيومي ، وعمل بمركز معلومات السنة النبوية ـ وهو من أوائل المراكز التي عنيت بإدخال الأحاديث النبوية في الحاسوب ـ وهذه الفترة مكنت الشيخ من الاطلاع على دواوين السنة لا سيما الكتب الستة ، مما أثرى محصوله العلمي , وقد شارك الشيخ في هذه الفترة في إدخال 36( ستة وثلاثون ) كتابًا من كتب الحديث إلى الحاسوب شارك فيها بترقيم الأحاديث لصحيح مسلم ومسند أحمد وبمراجعة الأحاديث ضبطًا وتنسيقًا لجميع هذه الكتب .
وكانت للشيخ عناية خاصة منذ البداية بكتب الأئمة كابن الجوزي وشيخ الإسلام ابن تيمية وتلميذه ابن القيم ، والذهبي وغيرهم ، ولذا تجد الشيخ يوصي بها لا سيما صيد الخاطر والتبصرة لابن الجوزي ، ومدارج السالكين وطريق الهجرتين لابن القيم ، وسير أعلام النبلاء للذهبي ، ويرى أنَّ هذه الكتب ينبغي ألا يخلو منها بيت طالب علم
استاذ علي نوبيرا
الف شكر علي مجهودك
و لازم نهتم اوي بتكبير الموضوع ده
و ان شاء الله تبقي لافته طيبه مننا للشيخ
و الف شكر ليك