أنا حملتة بالفعل . و لما كنت بقولك صفحة 207 دة من الكتاب بتاع رياض الصالحين يعنى ماسك الكتاب ذات نفسة فى ايدى و فتحت الموضوع من الكتاب و بقولك على ارقام الصفحات لو النسخة الى عندك بتاعت دار الدعوة
أنا حملتة بالفعل . و لما كنت بقولك صفحة 207 دة من الكتاب بتاع رياض الصالحين يعنى ماسك الكتاب ذات نفسة فى ايدى و فتحت الموضوع من الكتاب و بقولك على ارقام الصفحات لو النسخة الى عندك بتاعت دار الدعوة
المناقشة بقيت مفيدة جدا بالادلة العلمية كمان ... ما شاء الله عليكم أ/ هشام و م/ أحمد
متابعين معاكم
انا مش عارفه ليه الموضوع اتقلب لدين..ومحاربه اسلام
الانديه الاجتماعيه انشئت لغرض اجتماعي لفئه معينه يقال عنها صفوه المجتمع...ومن شروطه الوجاهه والمستوي العلمي
ولان في فتره انتشار وتاسيس الانديه كان اللي بيلبس الجلباب هما البوابين بس خارج منازلهم( من سنه 1923) فكان هذا الشرط واستمر بمرور السنين......
وزي ما كل مكان ليه طريقته في اللبس فرضها عليك العرف والقانون الاجتماعي..زي البنوك لازم بدل....الاوبرا ...لازم لبس بدل.....زي الافراح......برضه النادي ......ليه هو الاستثناء.....
صح الفكر ده ام خطا ...هو ده السبب الاساسي..... مش امن الدوله ولا حسني مبارك....ولا الموضوع محتاج ثوره
والدليل ان مفيش نادي بيمنع منقبه او واحد مربي دقنه....يعني من الاخر مش حرب علي الاسلام
ومحدش يقول الجيش ....برضه طول عمر الجيش من يوم ما انشا الانديه بتاعته وهو عامل المنع ده ...خلاص مترحش المكان ده هو مفيش غيره
.......................................
نيجي بقي للمحاضره الجميله المفنده بخصوص الجلبيه ....اذا سنه ولا فرض ولا ساتره للعوره...الكلام ده مش في مصر.....قليل اللي في مصر اللي بيلبس جلبيه وشكلها يبقي نضيف ومكوي ومناسبه......ولانها عمرها ما حتكون اللبس الرسمي في مصر( زي الخليج)...قليل برضو اللي حيلبسوها بشكل لائق....
اخيرا .....ياجماعه الموضوع ماشاء الله كبر قوي وهو ابسط من اي حاجه.....هل النادي خرق العرف الشرعي والاجتماعي للمجتمع علشان يستاهل كل الدوشه دي .................لا
هل النادي قال الناس تدخل قالعه لكن الجلاليب متدخلش ..........برضه لا
النادي اشترط شكل محترم ومحتشم للدخول ليه وكل اعضاؤه ارتضو ده يوم ما وافقو علي الاشتراك...يبقي ليه المناقشه اللي بصراحه مالهاش هدف........
أنا معاكى يا إيناس فى حكاية بحث صحة الفكر فى الوائح و الأنظمة الحالية من عدمه
وعلى فكرة فى كل المجالات والمؤسسات وخاصة الخدمية منها ... مش بس فى النادى لأننا يا إما ماعندناش نظام بالمرة
يا إما النظام واللوائح موجودين ومحدش بيأخد بيهم وكله هايص فى الفوضى
أو موجودين مش مناسبين ومحتاجين إعادة نظر
...............................
الحكاية دى فعلا عجيبة وزى ما أمن الدولة كان بيرهب الناس بتصلب الفكر والقهر والتعامل من منطقة أخرى أعلى من الناس
بعض الأخوة الملتزمين بيتبعوا نفس الأسلوب واللى مش معانا يبقى علينا !!!
ودى الحاجة اللى بتخلينى أنا شخصيا أتردد فى لبس النقاب مع إنى فكرت فيها أكثر من مرة ... الموضوع مش شكل ومظهر بس
وأغلب اللى أنا أعرفهم لابسينه خلاص كدا بقى معتبرين نفسهم عملوا اللى عليهم وباقى المعاملات مصفوح عنهم فيها
وللأسف يتعاملوا من منطلق فوقى ... مع إن من تواضع لله رفعه .... وما أتيتم من العلم إلا قليلا ... محدش عارف أخرته أزاى
والرسول (ص) كان بيدعى دايما " يا مقلب القلوب ثبت قلبى على الايمان " ربنا يحسن ختامنا جميعا ويرضى عنا
وشوفى الحديث الشريف
وعن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال : قال رجل : يا رسول الله ! إن فلانة تذكر من كثرة صلاتها وصيامها وصدقتها ، غير أنها تؤذي جيرانها بلسانها . قال : " هي في النار " . قال : يا رسول الله ! فإن فلانة تذكر قلة صيامها وصدقتها وصلاتها وإنها تصدق بالأثوار من الأقط ولا تؤذي بلسانها جيرانها قال : " هي في الجنة " . رواه أحمد ، والبيهقي في " شعب الإيمان " .
مين قال ان لبس القميص فرض ده سنه عن النبي صلى الله عليه و سلم لانه كان احب اللباس اليه
زي ما قولت كان احب الثياب اليه مش معنى كده انه مابيلبسش غيرهاقتباس:
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم
1- يلبس القميص وكان أحب الثياب إليه، وكان كُمّه إلى الرسغ
- القميص كما في العربية هو الطويل من الثياب إلى الكعبين أو نحوه، وليس القميص المعروف عندنا ذو إلى السرة أو نحوه.
2- يلبس الجُبّة
- والجُبّة في لسان العرب: ضَرْبٌ من مُقَطَّعاتِ الثِّيابِ تُلْبَس وهو إسم من أسماء: الدِّرع
3- يلبس الإزار والرداء ، قال الواقدي: كان رداؤوه وبرده طول ستة أذرع في ثلاثة أشبر وشبر.
4- يلبس السراويل
5- يلبس العمامة وكانت له عمامة تسمى : السحاب كساها علياً
- العمامة كما في المعجم الوسيط ما يلف على الرأس
6- يلبس تحت العمامة القلنسوة وكان يلبس القلنسوة بغير عمامة ويلبس العمامة بغير قلنسوة
- القلنسوة كما في المعجم الوسيط لباس للرأس مختلف الأنواع والأشكال.
7- إذا اعتم أرخى عمامته بين كتفيه ، وكان يرخي الذؤابة من خلفه تارة ، ويتركها تارة، وأحيانا يتحلى بالعمامة تحت الحَنك
و الاحاديث موجوده زي ما المهندس احمد قال
بعض المهن ممنوع إرتداء الجلابية فيها زي قيادة التاكسي! ومعلش - مع خالص إحترامي - محدش أبدا يخش نادي بجلابية! ده حتي بيقولوا فى المثل...كل اللى يعجبك وإلبس اللى يعجب الناس.
تحياتي.
طالما بيمنعو سائق التاكسي من لبس الجلابية مايكملو جميلهم ويعملو ينيفورم وخصوصا أننا بلد من المفترض أنه سياحي(ممكن قميص وبنطلون موحد أو جلابية شيك مميزة)
المهم توحيد الزي ليتناسب مع طبيعة الخدمة ألي بيقدمها
يا أما يلبس ألي على مزاجه جلابية ولا بنطلون وقميص حريته
المثل ألي قلته معروف طبعا بس ده مثل لا هو قرأن ولا سنة ومثل فاشل(غير دقيق) بالمناسبة ماهو ذوقك الشخصي كفرد في المجتمع هو جزء من الذوق العام
فملبسك حسب ذوقك وقناعتك شرط الجوهر(نظيف ومهندم)
ماذا يفيد أن أنبسط البعض من ملبسك ولم يعجب البعض الأخر ألي المفروض ذوقك من ذوقهم أليس من الأولى أرضاء الذات وقناعاتها طالما لاضرر في ذلك!!!!
تحياتي
أ.enas75