| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 10 من 10

  1. #1

    الصورة الرمزية diesel

    رقم العضوية : 3280

    تاريخ التسجيل : 18Nov2007

    المشاركات : 242

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: kia

    السيارة[2]: fiat

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : diesel غير متواجد حالياً

    افتراضي اسعار البيع للسيارات - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    الساده الافاضل
    برجاء اذا اردت ان تطاع فأمر بما يستطاع
    يعنى الناس اللى بتعرض سيارتها بتزعل ان الناس اللى بترد عليها بتكتب ان السعر مغالى فيه او ان السعر ده اغلى من سعرها بكام الف

    و بتطالب اداره المنتدى بضروره حذف هذه التعليقات و الناس اللى كاتبها

    و لكن لم يتعرض اى من الاعضاء للاسعار المستفذه التى يكتبها من يريد ان يبيع سيارته

    هذا المنتدى يتعامل معه طرفان - بائع و مشترى و لا يجوز ان يجور احدهما على الاخر
    وواضح ان البائع يريد ان يجور على حق المشترى و باسلوب واضح جدا للعيان

    و لايضاح كلامى - ساطرح المثال التالى

    بافتراض امتلاك شخص ما لسياره ثمنها السوقى حاليا 50000 جنيه
    يقوم هذا الشخص بعمل اعلان لبيع هذه السياره بمبلغ و قدره 55000 جنيه
    ( لما تسأل هذا الشخص لماذا فعلت ذلك يرد اصل الشارى لازم هيفاصل و لما يفاصل هنزل الف و لا الفين هو هيفرح بيهم و يشترى و يبقى كده هو ضحك على الشارى فى باقى المبلغ )

    و لما يدخل واحد عارف ثمن السلعه الفعلى و بيفكر فى الشراء يلاقى هذا الشخص كاتب السعر المغالى فيه و يكون فعلا عايز يشترى السلعه و لكن بثمنها الحقيقى الذى يعمله و هو 50000 جنيه و لكنه يعلم ان البائع كاتب سعر مغالى فيه للفصال و يبقى لازم هو كمان ينزل بسعر السلعه الى 45000 جنيه علشان عندما يحين وقت التفاوض نصل الى سعر 50000 جنيه

    و هذا هو سؤالى لماذا يتم اتهام الشارى بانه يجور على حق الاخر و يكتب سعر للسلعه اقل من سعرها الحقيقى

    و لماذا لا يتم المعامله بالمثل مع البائع الذى يغالى فى ثمن سلعته

    و لماذا يكون الرد دائما انه حر فى عرضه لسرع سلعته كما يشاء

    فبرجاء من الساده اداره المنتدى عدم حذف اى رد لشخص اراد الشراء و عرض السعر الذى يراه مناسبا لشراء هذه السلعه كما تركتم الحريه للبائع فى عرض السعر الذى يراه مناسبا لبيع سلعته

    علماً بانه فى النهايه هذا البائع لن يبيع سلعته الا بالسعر الذى يرضى به و لكن يجبره احد على بيع سلعته بسعر لا يرغب فيه

    كما يرجى الرد على الساده التى تقول لا تبخسوا الاشياء حقها بانه ايضا لا تغالوا فى ثمن الاشياء


  2. #2

    الصورة الرمزية tananybasha

    رقم العضوية : 23085

    تاريخ التسجيل : 24Oct2008

    المشاركات : 27,771

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: لايوجد حالياً

    السيارة[2]: Opel Vectra A Sport 2.0L M/T

    دراجة بخارية: هوندا 1000

    الحالة : tananybasha غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله كلام منطقى

    لو أن ابن آدم هرب من رزقه كما يهرب من الموت لأدركه رزقه كما يدركه الموت
    محمد الطنانى


  3. #3

    الصورة الرمزية mone_eg

    رقم العضوية : 5583

    تاريخ التسجيل : 12Feb2008

    المشاركات : 104

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : mone_eg غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كلام منطقي جداااااااااااااااا
    و متفق معاك في رأيك


  4. #4

    الصورة الرمزية engaass

    رقم العضوية : 65952

    تاريخ التسجيل : 23Mar2010

    المشاركات : 1,639

    النوع : ذكر

    الاقامة : Helwan

    السيارة: Nubira

    السيارة[2]: Lada, Lanos, Sportage

    دراجة بخارية: دراجة مش بخارية

    الحالة : engaass غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا الحمد لله لا ببيع ولا بشترى
    بس اذا كان البائع بيحط سعر اعلى فده حقه لانه بيتكلم على حاجة بتاعته
    انما اللى بيخش يقول ده كتير اوى وخلاص فده بيتدخل فى شىء لا يعنيه ولو فعلا هو جاد فى الشراء ممكن يتفاوض مع البائع على الخاص لان في ناس بتدخل مواضيع البيع والشراء بدون غرض الا انها تقول انه كتير وخلاص وبالتالى الموضوع ده بيعود بالضرر على بعض الاشخاص
    وفى الاخر المثل بيقول من حكم فى ماله فما ظلم
    وده مجرد رأى الشخصى

    إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

    رحمك الله يا ابي


  5. #5

    الصورة الرمزية el3anteel

    رقم العضوية : 94576

    تاريخ التسجيل : 13Apr2011

    المشاركات : 29

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: accent

    السيارة[2]: dogan

    دراجة بخارية: nowww

    الحالة : el3anteel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    و الله كلامك مظبوط جدا


    انا بقالي شهررررررررين بدور على عربيه و معايا 50000 و مش لاقي حاجه مناسبه لما قربت ازهق بجد

    ربنا يهدي الناس و تكتب أسعار معقوله .. لأني شوفت أسعار خرافيه اليومين اللي فاتوا ... و صعب جدا انك تتصل بواحد تفاصل معاه في 10000 جنيه اللي هوا مغليهم عن سعر السوق


  6. #6

    الصورة الرمزية mansour77

    رقم العضوية : 97798

    تاريخ التسجيل : 06May2011

    المشاركات : 137

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: -

    السيارة[2]: Suzuki SWIFT

    دراجة بخارية: -

    الحالة : mansour77 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el3anteel مشاهدة المشاركة
    و الله كلامك مظبوط جدا


    انا بقالي شهررررررررين بدور على عربيه و معايا 50000 و مش لاقي حاجه مناسبه لما قربت ازهق بجد

    ربنا يهدي الناس و تكتب أسعار معقوله .. لأني شوفت أسعار خرافيه اليومين اللي فاتوا ... و صعب جدا انك تتصل بواحد تفاصل معاه في 10000 جنيه اللي هوا مغليهم عن سعر السوق
    ربنا يكون فى عونك
    حاسس احسساسك بالظبط كان معايا 25 و مش لاقى حاجه حلوة قعدت ازود لحد 35 و بردو مش لاقى


  7. #7

    الصورة الرمزية BAssAMAmR

    رقم العضوية : 49916

    تاريخ التسجيل : 14Oct2009

    المشاركات : 88

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt-Cairo

    السيارة: SooN ISA

    السيارة[2]: peugeot 305

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : BAssAMAmR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اللـــــــه ينــــــــور عليــــــك
    والله انت قولت الكلام اللى فى دماغى بالظبط
    وكمان اللى يغيظ جدااااااااااا ان السوق دلوقتى معلى السعر على مش عارف يا اخى سبحان الله على الناس عندنا بجد
    وبالنسبة للاخ العزيز engaass اذا كان هو من رأيه يقول السعر اللى يرضيه من حقى برضه اقول السعر اللى يريحنى
    اكيد يا اخى العزيز مش هيبيعها غصب عنه
    بس انت اكيد لاحظت مبالغة الناس فى الاسعار بطريقة مش طبيعية
    وربنا يهدى الجميع


  8. #8

    الصورة الرمزية ahmed_122

    رقم العضوية : 11416

    تاريخ التسجيل : 24May2008

    المشاركات : 172

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: سيراتو

    السيارة[2]: صنى

    دراجة بخارية: bmw

    الحالة : ahmed_122 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ربنا يهدى الجميع


  9. #9

    الصورة الرمزية engaass

    رقم العضوية : 65952

    تاريخ التسجيل : 23Mar2010

    المشاركات : 1,639

    النوع : ذكر

    الاقامة : Helwan

    السيارة: Nubira

    السيارة[2]: Lada, Lanos, Sportage

    دراجة بخارية: دراجة مش بخارية

    الحالة : engaass غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وبالنسبة للاخ العزيز engaass اذا كان هو من رأيه يقول السعر اللى يرضيه من حقى برضه اقول السعر اللى يريحنى
    اكيد يا اخى العزيز مش هيبيعها غصب عنه
    بس انت اكيد لاحظت مبالغة الناس فى الاسعار بطريقة مش طبيعية
    وربنا يهدى الجميع[/QUOTE]

    الفكرة ان فى ناس مبتكونش عايزة تشترى او تبيع ويخش يقولك كتير وخلاص بالرغم من ممكن يكون السعر مناسب وبرضه فى ناس كتير بتبقى مبالغة بشكل مستفز وعموما اللى عايز يبيع فعلا بيقرب جدا من سعر السوق

    إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

    رحمك الله يا ابي


  10. #10

    الصورة الرمزية Dr.Rayyan

    رقم العضوية : 32452

    تاريخ التسجيل : 09Feb2009

    المشاركات : 549

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: Daewoo Lanos I 1999

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Dr.Rayyan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mansour77 مشاهدة المشاركة
    ربنا يكون فى عونك
    حاسس احسساسك بالظبط كان معايا 25 و مش لاقى حاجه حلوة قعدت ازود لحد 35 و بردو مش لاقى
    وانا زيكوا الظبط :d



 

المواضيع المتشابهه

  1. اسعار اعدة البيع للسيارات الصينى
    بواسطة samcar في المنتدى الصيــــــنى العـــــــام
    مشاركات: 25
    آخر مشاركة: 03-01-2011, 09:42 AM
  2. اعادة البيع للسيارات
    بواسطة mezo73 في المنتدى بــروتـــون
    مشاركات: 18
    آخر مشاركة: 15-02-2009, 10:37 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2