| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 14

  1. #1

    الصورة الرمزية تامر.محمد

    رقم العضوية : 5118

    تاريخ التسجيل : 01Feb2008

    المشاركات : 11,185

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Megane II 2010

    السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)

    دراجة بخارية: none

    الحالة : تامر.محمد غير متواجد حالياً

    Thumbs up اسماء محفوظ ترد على سعد الدين ابراهيم بعد ان منعتها المصري اليوم من الرد - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    شبكة رصد
    حصريا | ننفرد بنشر رد الناشطة " أسماء محفوظ "على مقال " د. سعد الدين ابراهيم " بالمصري اليوم " والذي نشرناه منذ قليل " بعد ان رفضت الجريدة اعطاء حق الرد لها .


    > ردا على مقالة سعد الدين ابراهيم عني .

    يوم الجمعة اللي فاتت 27 مايو كنت راجعة من بروكسل عشان كنت من ضمن 4 ناشطات مصريات في زيارة الى البرلمان الاوروبي للتحدث عن الاوضاع في مصر وتبادل الخبرات والبحث في العلاقة المصرية الاوروبية من بعد الثورة

    كانت الدعوة في الاساس كانت فكرة نائبة في البرلمان من حزب الخضر انها تدعو مصريين ويكونو من العنصر النسائي تحديدا من ناحية نلبي الهدف الاساسي ومن ناحية اخرى عشان قضية حقوق المراة بالاخص سياسيا وانهم يدعو نساء من مصر يشوفو النساء في البرلمان والمجتمع المدني وحياتهم وكده .. فاتفقت مع الحزب بتاعها ومنظمة اخرى لدعم التكاليف وطبعا مش عشان سواد عيونا بس عشان دي مصلحتهم اقتصاديا وسياسيا

    المهم سافرت انا وناشطة من الاخوان و ناشطة من حزب التحالف الشعبي وناشطة يسارية مستقلة
    4 ناشطات من 4 اتجاهات مختلفة ولكن كنا متفقين على مباديء واحدة تقريبا

    لما وصلنا بروكسل وقابلنا مسئولين هناك كانو شغوفين جداا يعرفو عن الاوضاع في مصر عن قرب وكانو متخوفين جداا من اللي بيحصل في الوطن العربي ومتخوفين ان ده يقصر علىيهم " طبعا مش بيقولو كده صراحة يعني" وكمان متخوفين جداا من الاسلاميين خصوصا الاخوان وعندهم افكار غلط تماما وواضح ان الاعلام وبعض الناس مأثرة عليهم
    ده غير انهم كانو دايما يشكرو في سوزان مبارك وبيقولو عليها عملت انجازات كتيييييييييييير
    وكانو بيناقشو فكرة زيادة حجم المعونة لمصر وعايزين يعرفو يحطوها فين وعايزين يجو يراقبو الانتخابات

    كان ردنا عليهم في الاربعة نقط دول بمنتهى الاختصار:

    1- انتو اللي صنعتو دكتاتورية حكام العرب ودعمتوهم ومسمعتوش ابدا لاي صوت حر واحنا اللي عملنا الثورة من غير مساعدة حد واثبتنا ان القوة للشعوب وان مفيش اي قوة تقدر تتحكم فينا تاني .. وانكو اتعلمتو درس ان مش من مصلحتكو تتدعمو

    2- مش عايزين معونة من حد احنا مش دولة فقيرة ولا ضعيفة احنا دولة قوية ولينا موارد كتيير ولكنها كانت منهوبة .. احنا مصلحتنا
    واحدة فعايزين استثمار مشترك وعايزين تسهيل ابواب التجارة المشتركة

    3- لو بتتكلمو عن حقوق الانسان فالوقت ده فالاولى تتكلمو عن سوريا وليبيا وباقي البلاد العربية اللي في كل دقيقة بيتقتل اطفال ونساء وده شأننا ايضا عشان مصر بتمثل الوطن العربي

    4- بالنسبة لتخوفهم من الاسلاميين فاحنا معندناش اسلاميين بتعض دي فزاعة كان بيسخدمها نظام مبارك اللي اتعلمه من امريكا ودلوقتي بيستخدمها نظام طنطاوي وان الاسلام عمره ما كان بيحس على العنف وتطبيق الحد في الاسلام مش سلطة لاي حد يطبقها وان مفيش حاجة اسمها دولة اسلامية .. لكن في دعوة للمرجعية الاسلامية عشان الاسلام ادانا اطار عام واسس نمشي عليها مدناش دستور دولة .. فالاسلامين في مصر بيدعو للدولة المدنية ذات المرجعية الاسلامية وان الفتنة اللي في مصر مش كلها حقيقية بدليل اننا كنا كلنا بما فينا التيارات السلفية والاخوانية كنا في التحرير ومكنش في فتنة ومفيش كنيسة واحدة حد قرب منها ... وان اللي بيحصل دلوقتي استخدام بعض العناصر لتسخين النفوس المريضة لدى الطرفين + تضخيم اعلامي + ان في حوادث حصلت اتكتبت في الاعلام بشكل مغلوط تماما


    5- كانت معانا عضوة بالاخوان المسلمين وكانت مثقفة جداا وواعية جداا ومحترمة جداا وازهلتهم هناك بردودها وكلامها عن الاخوان المسلمين وكمان كانو مذهولين اصلا من فكرة ان في نساء اخوان بالعقلية دي وكمان ليها نشاط سياسي خصوصا انها مشاركة في تأسيس حزب الحرية والعدالة


    6- احنا معملناش ثورة عشان دلوة تانية تيجي تراقب على الانتخابات احنا قادرين اننا نراقبها ونتاكد من نزاهتها .. لو عايزين تساعدو يبقى بالخبراء لمساعدة المراقبين المصريين لكن من غير تدخل.

    تقريبا ده كان ابرز النقط بمنتهى التلخيص
    نيجي بقى للموضوع:
    وانا راجعة من بركسل في المطار قابلت سعدالدين ابراهيم وكانت اول مرة بشوفه واللي خلاني اسلم عليه اني صدقت الاقي واحد بيتكلم عربي وخصوصا اني راجعة لوحدي
    فروحت اتاكد ان هو قالي ايوة انا سعد الدين فسلمت عليه وقلتله انا اسمي اسماء محفوظ ناشطة سياسية ولقيته يعرفني ولما جيت امشي لقيته شايل شنطة وكان تعبان جداا خصوصا انه كبير في السن فساعدته انه يوصل للطيارة خصوصا اننا في طيارة واحدة وفي خلال انتظارنا للطيارة حبيت اعرف رايه ايه في الوضع الحالي ولقيته هو كمان عنده افكار مغلوطة عن التيارات الاسلامية ولقيته بيسالني انتي هنا ليه ولما قلتله وحكتيله اتخض ولقيته هاجمني بشكل غاضب .. انتي باي حق تقولي مش عايزين معونة من حد؟؟

    - قلتله احنا مش جايين نشحت واحنا مش محتاجين اصلا احنا محتاجين استثمارات وتكون كمان مشتركة لكن يمنو علينا ليه؟؟؟ قالي استثمارات ايه؟؟ هو احنا حيلتنا ايه ولا عندنا ايه عشان نصدرلهم استثمارات؟؟؟ وبعدين يعني ايه " من" ده حتى ملهاش مرادفات في اللغة العربية
    حاولت اشرحله وجهت نظري لكن بدون جودى خصوصا انه كان بيحاول يقنعني برايه بحجة اني عيلة ومش فاهمة وان لازم نخلص من فزاعة الغرب انهم عايزين يتحكمو فينا وانهم مش كلهم كتلة واحدة وملهمش هدف واحد
    وغضب اكتر لما عرف اننا رفضنا المراقبة على الانتخابات وقال يعني انتي بتبوظي كل حاجة بجهلك ده

    -وجه الكلام عن الاسلامين والسلفيين والاخوان .. ولقيته بيتكلم زيه زي الغرب بالظبط قلتله حضرتك بقالك فترة برة مصر لكن انا عارفة الناس دي وعارفة المتطرف منهم لكن نحمي نفسنا من التطرف الديني بالقانون لكن مش باننا نسوء سمعة الاسلام والتيارات الاسلامية ونخلق فزاعات ملهاش لازمة
    كان كلامه اني مش فاهمة حاجة وحاول يكرهني في الاخوان والسلفيين وساعتها جه الكلام عن حادثة اطفيح
    وقلتله ان الشباب راحو وعرفو القصة من البداية وكانت ملهاش علاقة بالدين لكن تجاهلها وعدم تنفيذ القانون وعدم وجود امن وصل الامر للي حصل ... لكن مفيش قصة ان السلفيين بيقفشو في المسيحين وبيقتلوهم وبيحاصرو الكنايس وكلام الاعلام والهجايص ده

    طبعا مكنش موافقني وكان في مهاجمة حادة منه وكان نفسه يعرف مين اللي ماثر على دماغي
    وكان ردي عليه ده راي حضرتك ومن فضلك متفرضوش عليا

    جينا لقضية فلسطين وبيقولي وايه خطتك بقى؟؟ قلتله ان شاء الله لما مصر تبقى بلد قوية هنحرر فلسطين ونعلن انها دولة فلسطينية
    قالي والاسرائيلين يروحو فين؟ قلتله ما يغورو في داهية واحنا مالنا دي ارضنا
    قالي وانتي ايش عرفك؟؟؟ ارض فلسطين ولا اسرائيل؟؟؟ هو انتي كنت مولودة يوم ما اتخلقت الارض؟؟
    مفيش حاجة اسمها نرجع ارضنا والكلام ده مفيش حاجة من دي هتحصل
    حسيت ساعتها ان مينفعش اكمل كلامي تاني معاه وسيته ودخلت الطيارة والحمدلله هو كان في البيزنس وانا في الاكونومي عشان كان مصمم يحاول يزرع في دماغي افكار التطبيع وقلتله شكرا لحضرتك كل واحد فينا ليه فكره


    سعد الدين ابراهيم كاتب مقالة عن حديثنا ده وبيوهم الناس اني بدافع عن التيارات الاسلامية بالكذب وده محصلش
    بس الحمدلله لقيت الردود من الناس اللي متعرفنيش انه مألف قصة من نسيج خياله واعتقد ان الردود دي تعلم سعدالدين ابراهيم ان عيب اووي تحوير كلام الناس وان عمره ما هيعرف يدس افكار التطبيع في مصر سواء مع قراءه او من اي حد بيقابله او بيتكلم معاه




    ادي يا جماعة اسماء محفوظ
    بصراحة باحييها

    ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد

    [sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]


  2. #2

    الصورة الرمزية Dojuar

    رقم العضوية : 30796

    تاريخ التسجيل : 22Jan2009

    المشاركات : 1,676

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Excel' 94

    دراجة بخارية: دراجة

    الحالة : Dojuar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بص أنا ساعات بحب أتفرج على أطراف مختلف مع بعضها زي أسماء و أحتقر بعضها الاخر زي سعد الدين و هي بتخبط في بعض

    ملاحظة أخرى: المصري اليوم لازم تغير اسمها للأمريكي اليوم

    م.أحمد


  3. #3

    الصورة الرمزية تامر.محمد

    رقم العضوية : 5118

    تاريخ التسجيل : 01Feb2008

    المشاركات : 11,185

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Megane II 2010

    السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)

    دراجة بخارية: none

    الحالة : تامر.محمد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dojuar مشاهدة المشاركة
    بص أنا ساعات بحب أتفرج على أطراف مختلف مع بعضها زي أسماء و أحتقر بعضها الاخر زي سعد الدين و هي بتخبط في بعض

    ملاحظة أخرى: المصري اليوم لازم تغير اسمها للأمريكي اليوم
    ميزة التخبيط ده على رأيك انه بيبين مين فيهم اسوأ من التاني او مين مخلص بس الواحد مختلف معاه و مين صاحب مصالح و عميل ....

    انا عن نفسي فيه ناس ممكن اتفق معاهم في حاجات و اختلف معاهم في حاجات , بس اظنهم و الله اعلم مخلصين , زي اسماء محفوظ دي مثلا
    و فيه ناس ممكن اتفق معاهم بعنف في حاجات , و اختلف معاهم بعنف برده في حاجات تانية , و اتعلم منهم حاجات , مثلا نوارة نجم و دكتور محمد عباس
    برده لو تلاحظ هاتلاقيني معتبرهم من اصحاب الافكار و مخلصين , و ليس من اصحاب المصالح
    لكني باختلف معاهم في نقط عادي جدا

    ما اعتقدش اني مثلا ممكن اتفق مع حد في 100% من النقط

    ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد

    [sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]


  4. #4

    الصورة الرمزية م. حاتم السباعي

    رقم العضوية : 44992

    تاريخ التسجيل : 16Aug2009

    المشاركات : 2,227

    النوع : ذكر

    الاقامة : el maadi

    السيارة: kia

    السيارة[2]: Qashqai

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م. حاتم السباعي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    برافو
    هما الاتنين و غيرهم قريبا سيظهرو علي حقيقتهم الاصلية
    يا ريت كلهم يتقابلو في المطار ما دام كل مقابلة هتطلع حاجات حلوة كده
    شكرا ( استاذه .اسماء علي الرد )


    م.حاتم السباعي


  5. #5

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر.محمد مشاهدة المشاركة
    رد الناشطة " أسماء محفوظ "على مقال " د. سعد الدين ابراهيم " بالمصري اليوم " والذي نشرناه منذ قليل " بعد ان رفضت الجريدة اعطاء حق الرد لها .
    جريدة المصري اليوم

    أو كما أسميها سويرس اليوم

    لا عجب من أن تمنع نشر الرد

    وقد لاحظت ملاحظة غريبة في القاهرة

    أكثر من إشارة وشوارع مثل صلاح سالم وغيرها
    أفاجأ بمن يبيعون الجرائد في عز الظهر في اماكن متفرقة على غير العادة

    والأعجب أن البائع ليس معه إلا المصري اليوم أو سويرس اليوم

    الغريب أنه في نقطة زحام بشارع صلاح سالم بعيداً عن الإشارات فوجئت ببائع يبيع المصري اليوم فقط

    بكره سويرس يوزعها مع الوسيط ببلاش
    وبرضه مش هيقدر يغسل دماغ الناس بأفكاره

    -

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  6. #6

    الصورة الرمزية تامر.محمد

    رقم العضوية : 5118

    تاريخ التسجيل : 01Feb2008

    المشاركات : 11,185

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Megane II 2010

    السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)

    دراجة بخارية: none

    الحالة : تامر.محمد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا ريت يا باشمهندس حاتم توضح لنا هي غلط في ايه في المقال ده
    انا حاسس انك مغلطها في بعض النقط
    انا متوقع منهم واحدة و لو هي فمعاك حق فيها

    ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد

    [sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]


  7. #7

    الصورة الرمزية SkyBird

    رقم العضوية : 57575

    تاريخ التسجيل : 01Jan2010

    المشاركات : 2,612

    النوع : ذكر

    الاقامة : سيناء المقدسة

    السيارة: Coming Soon

    السيارة[2]: Lancer-99-AT-FO

    دراجة بخارية: No

    الحالة : SkyBird غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لو صحيح المصري اليوم تبع ساويرس فهذا الرجل يزيد احترامي له يوم بعد يوم

    واتمنى من الاخوة رابط لمقال سعد الدين ابراهيم علشان اعرف اصل الموضوع

    [mark=#00ffb7]Follow Me: http://twitter.com/DrAhmadSelmy[/mark]

    [img3]http://oi40.tinypic.com/i2mv7b.jpg[/img3]


  8. #8

    الصورة الرمزية م. حاتم السباعي

    رقم العضوية : 44992

    تاريخ التسجيل : 16Aug2009

    المشاركات : 2,227

    النوع : ذكر

    الاقامة : el maadi

    السيارة: kia

    السيارة[2]: Qashqai

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م. حاتم السباعي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر.محمد مشاهدة المشاركة
    يا ريت يا باشمهندس حاتم توضح لنا هي غلط في ايه في المقال ده
    انا حاسس انك مغلطها في بعض النقط
    انا متوقع منهم واحدة و لو هي فمعاك حق فيها
    انا متابع تصريحاتها من زمان يا بشمهندس تامر
    و نقاط اختلافي معها تختلف في حجمها و قوتها
    1- موضوع سفرها للخارج ده لوحدها انا اعتبره شئ غلط جدا و عظيم جدا ( اذا كان بالنسبة للحج و هو ركن من اركان الدين ) فلقد اشترط النبي و جود محرم للمرأة
    لادائها و الزم الرسول الرجل الذي ذهبت زوجته للحج بأن يترك الجهاد لمرافقة زوجته لحجها
    2- اثناء الثورة ظهرت اسماء و غيرها من الناشطين و قالو انهم قد ادو ما عليهم و انهم كانو سن و سط ترس كبير و من الان خلاص لن يتواجدو للقيادة ( لانهم مش شرط ان يكونو الاصلح ) علي الساحة و اذا بهم يغيرون جلودهم و يتصدرو الاعلام و تكوين ائتلافات و يعطو لانفسهم احيانا الحق بالتحدث بأسم الشعب لمجرد انهم كانو يوم 25 بالميدان و بيستمدو درجاتهم و قوتهم من مين كان قبل التاني يعني بتاع 25 افضل من اللي نزل 26 احسن من بتاع 28 اجدر طبعا من اللي مشفهوش الا بعد مبارك ما مشي
    و طبعا هذا هو نفس الفكر القديم اللي معاهم ايا كان فكره يبقي مفيش مشكلة اما ما هو خارج حلقتهم فهو ضدهم
    3- اعتراضي علي اسماء كمان هو اعتراض يمكن ان تسميه اعتراض علي فكر عام و هو نفس اعتراضي علي الضباط الاحرار في 52 و انهم شيئا فشيئا ملكو زمام الامور و هم اناس عاديين ثارو فعلا في يوم من الايام و لكنهم ليس شرط انهم هم الافضل للقيادة ( هكذا شباب ائتلاف الثورة ) كانو شرارة الثورة و لكن لا يجب ان يتصدرو القيادة
    عارف يا هندسه زي ايه
    واحد عمل صفحة علي الفيس عن ( الدعوة لحفظ القران الكريم في سنة و احدة و فضل يدعم و يتابع الموضوع و بفضل من الله نجح الموضوع و انتشر و الناس تهافتت عليه و حقق مشاركات تعدت ال 50 مليون مسلم ) و بالفعل كلهم طبقو ما حثهم عليه و في يوم من الايام تم عمل ندوة تكريمية لهذا العبقري من المشاركين ردا للجميل لهذا الورع الذي دلهم علي الخير الكبير ) و لكي يوكلوه و يرأسوه جماعتهم الجديدة التي اسسوها
    و لما تم التجهيز و الناس جالسة تنتظر هذا الشاب اللي حرك فيهم اتصالهم بدينهم و حثهم علي طاعة ربنا في حفظ المصحف و يدعوه المنظمين لكي يمسك هو رئيس الرابطة علي اساس بقي انه ورع و اكيد طبق علي نفسه ما دعي له الناس و الناس اقتدو بدعوته
    و لما تأتي له الكلمة امام الحاضرين و يقولو له استهل بقي الجلسة ببعض ايات من الذكر الحكيم فأذا به يتعلثم و يقرأ لهم قل هو الله احد ( و كلها بلحن جلي و لحن خفي ) و اتاري الباشا كان لا يطبق علي نفسه ما طلبه منهم و دعا له ( موضوع بقي ان ربنا ان شاء الله سيكرمه و يجازيه في الاخرة ده مفروغ منه اذا كانت نيته سليمة ) اما في الدنيا و في تصحيح القراءة للمشتركين و تعليم اصول التجويد و كذا و كذا هل يصلح هو بالتأكيد لا
    فاهمني يا باشمهندس
    هذا هو النت و هذا هو الفيس بوك
    احنا نعرف ايه عن بعض تعرف ايه عن خالد سعيد ضحية النظام
    تعرف ايه عن فلان او علان
    احيانا كثيرة نكون بنتفرج عليهم في التليفزيون و بنصفق لهم و علي بعد كام كيلو تجد واحد عارفهم عمال يقول يابن الايه يا عفريت عليك كلام يهبل يخربيتك لو الناس عارفه انك ( كذا او كذا ) كانو ضربوك بال................
    ده اللي اقصده
    الشباب دول تجمعو للقيام بثورة و الحمد لله كل واحد منهم عمل اللي عليه فألي بيدرس يرجع بقي و يكمل و اللي بيشتغل يروح يكمل و كفاية بقي احنا مش في شو اعلامي لانهم مش ممثلين و هذه كانت حياتهم
    و يجب ان يعلمو انهم غير اوصياء علي الشعب ( لان من قبلهم افتكر كده ) من اول الضباط الاحرار حتي مبارك و كان هيوصل الامر لجمال كمان
    علشان كده ان اري انهم عجبتهم اللعبة و لن يتركوها فأبشرهم بأن منهم من ستكون نهايته مثل سابقيه
    مش شرط سجن و كده انما ( نفاق )
    و تقبل تحياتي

    م.حاتم السباعي


  9. #9

    الصورة الرمزية SkyBird

    رقم العضوية : 57575

    تاريخ التسجيل : 01Jan2010

    المشاركات : 2,612

    النوع : ذكر

    الاقامة : سيناء المقدسة

    السيارة: Coming Soon

    السيارة[2]: Lancer-99-AT-FO

    دراجة بخارية: No

    الحالة : SkyBird غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اوكي انا قريت مقال سعد الدين ابراهيم
    وكان ده تعليق اسماء محفوظ التى نالت رضى القراء

    اولا مقال سعد ابراهيم

    ناشطة حقوقية تدافع عن السلفيين فى بروكسل

    بقلم د.سعد الدين إبراهيم ٤/ ٦/ ٢٠١١لا يزال اهتمام العالم بثورة شباب يناير قائماً على أشده، وآية ذلك دعوة عدد من هؤلاء الشباب من الجنسين إلى العواصم الغربية ليسمع منهم البرلمانيون والإعلاميون، وصُناع القرار. وقد تزامنت إحدى زياراتى للعاصمة بروكسل مع زيارة لإحدى الناشطات المصريات، التى كانت أحد الذين بادروا، وحرّكوا، وشاركوا منذ حركة ٦ أبريل ٢٠٠٨، إلى ثورة ٢٥ يناير ٢٠١١. وبهذا السجل الحافل، رغم أنها لم تتجاوز السادسة والعشرين من عُمرها، فقد كانت موضع الاهتمام والإعجاب.
    وقد أتيح لى السفر معها فى أحد مقاطع رحلتها الأوروبية. ولفت نظرى رغم ذكائها الحاد، أنها جاءت إلى أوروبا، وفى ذهنها أفكار مُسبقة، منها أنها قادمة إلى «دار حرب»، ومن ثم فهى متوجسة ممن حولها. بل كانت تستغرب كيف دعوها إلى ديارهم وهى لا تحمل لهم أى مودة، وتعتقد أنهم لا يحملون لها وللمسلمين أى مودة بدورهم.
    قلت لها، إنهم دعوها بصفتها إحدى الناشطات المصريات الديمقراطيات، بصرف النظر عن دينها أو تدينها (وبالمناسبة كانت هذه الزميلة مُحجبة)، وإنهم دعونى بنفس الصفة أى كناشط كهل من المدنيين.
    سألتها عما تحدثت عنه مع البرلمان الأوروبى، قالت إنها دافعت عن الإسلام والإسلاميين. سألتها هل كان الغرض من دعوتها أن يعرف الأوروبيون عن الإسلام والمسلمين، ولديهم عشرة ملايين مسلم يعيشون بينهم، أم كان لهدف آخر؟
    قالت: الحقيقة إنهم كانوا يُريدون التعرف على «ثورة شباب ميدان التحرير...»، ولكنى وجدت أن لديهم أفكاراً مغلوطة عن السلفيين والإخوان المسلمين، فقررت أن تكون الأولوية لتصحيح تلك الأفكار المغلوطة.
    سألتها هل هى «سلفية»، أم من «الإخوان المسلمين»؟ فأجابت بالنفى القاطع.. بل لا تنتمى إلى أى حزب. سألتها عن الأشياء أو الموضوعات التى أثارها الأوروبيون معها، قالت سألونى عن التوتر الطائفى فى مصر، فنفيت وجود أى توتر، وأن المسلمين والأقباط يعيشون فى سلام ووئام.
    سألوها وماذا عن ذلك المصرى القبطى، الذى قام مُتشددون إسلاميون بقطع أذنه، فنفت أن ذلك قد حدث. ثم حينما أتوا لها بصورة الرجل قبل وبعد قطع أذنه، قالت إنها خدعة فوتوغرافية.. فالمسلمون لا يقطعون أذن أحد! سألوها: وماذا عن هدم كنيسة فى أطفيح؟ فأجابت بأن تلك الكنيسة تم بناؤها دون تصريح. سألوها وهل يحتاج بناء مسجد إلى تصريح؟ ولم تكن مُتأكدة، فجاءت إجابتها مُترددة وقلقة.. وفى النهاية قالت إن المسلمين هم الأغلبية، ولا يحتاجون إذناً أو تصريحاً من الأقلية.
    سألوها فى أوروبا عن حقوق المرأة وتمثيلها فى البرلمان والمجالس الأخرى المُنتخبة، وفى هذا الصدد جاءت إجابتها أكثر وضوحاً وقطعية مع المُساواة الكاملة بين الجنسين.
    وسألها أحد النواب عن «الشريعة»، التى لا تساوى بين الجنسين، أو بين المسلمين وغير المسلمين فى نفس الوطن. ومرة أخرى جاءت إجابات الزميلة المُحجبة، قلقة، اعتذارية، أو تبريرية.
    ثم حينما تطرق الحوار مع الناشطة المُحجبة إلى القضايا الإقليمية، خاصة الموقف مما يحدث فى إيران والسعودية والبحرين وسوريا وليبيا، جاءت إجابات الزميلة الناشطة المُحجبة خليطاً من «الشيزوفرينيا» أو «فصام الشخصية». فهى مُدافعة عن أى نظام عربى حاكم، إذا تعرض لنقد الأوروبيين، حتى إذا كان ذلك النظام مُستبداً، يفتك بمواطنيه، كما كان الحال وقتها فى ليبيا وسوريا واليمن. وهى مع أى نظام فى بلد ذى أغلبية مسلمة حتى لو كانت نُخبته الحاكمة مُستبدة أو فاسدة فى مواجهة أى بلد ذى أغلبية غير مسلمة. فهى مع باكستان ضد الهند، حتى لو كانت الهند تتمتع بنظام ديمقراطى، وباكستان تعانى من نظام حكم غير ديمقراطى حيناً، ومُستبد فى أكثر الأحيان.
    وباختصار، فإن هذه الشابة النشطة المُحجبة، كانت، بالنسبة لى على الأقل، تبدو خليطاً من الوعى الثورى النقدى، المُضطرب. وحينما ذكرت ذلك لزوجتى، فاجأتنى بمُلاحظة فحواها هو لماذا أتوقع أنا من الآخرين أن يكونوا مُتسقين، ولا ألتزم أنا بهذا الاتساق؟ ثم أردفت زوجتى بمُلاحظة أخرى أكثر نقداً وتقريعاً وهى: ماذا فعل جيلكم باتساقه الفكرى والأيديولوجى؟ دع جيل تلك الناشطة وشأنه.. فرغم ما يبدو عليه من عدم الاتساق، فقد قام أبناؤه وبناته بثورة مجيدة يتحدث عنها العالم. ورغم أننى لم أتعود أن تكون الكلمة الأخيرة فى أى مُناقشة لزوجتى، فإنها فى هذه الحالة ألقمتنى حجراً، فلزمت الصمت الرهيب!
    وفى سياق مُتصل شاركت مؤخراً فى لقاء بمركز الكلمة الذى يقوده الناشط والحقوقى، المحامى ممدوح نخلة، ومرة أخرى أثيرت كل قضايا الساعة منذ ثورة الخامس والعشرين من يناير، ولاحظت أن المُشاركين من الإخوة الأقباط لديهم هواجس كثيرة عن المُستقبل، وعن دورهم فى مصر الجديدة، وكان تعليقى على هذه الهواجس هو أن السلاح الأكثر فاعلية فى تبديد هذه الهواجس، هو المُشاركة النشطة فى كل حدث وحديث له علاقة بهذا المُستقبل. وليكونوا هم من البادئين بذلك، فهزّوا رؤوسهم جميعاً بالموافقة، وإمعاناً فى تسجيل هذا الموقف فإننى أورد أسماءهم فيما يلى، حتى يُراقبهم أبناؤهم وجيرانهم وأصدقاؤهم، وهم: عماد شكرى، جرجس بُشرى، إحسان مُحرم، خيرى موسى، محمد إبراهيم، ماجد صلاح، ميخائيل فوزى، رائد الشرقاوى، نبيل رمسيس، بُطرس هلال، هانى مجدى، هبة الحناوى، فاطمة صابر، سُهير شلبى، سعد الدين محمد، منى عبدالهادى، محمد بهاء، جاكلين حنا.
    وعلى الله قصد السبيل

    تعليق اسماء محفوظ

    الفتاة اسمها اسماء محفوظ

    تعليق أسماء محفوظ
    تـاريخ
    ٤/٦/٢٠١١ ١١:٢١

    يوم الجمعة اللي فاتت 27 مايو كنت راجعة من بروكسل عشان كنت من ضمن 4 ناشطات مصريات في زيارة الى البرلمان الاوروبي للتحدث عن الاوضاع في مصر وتبادل الخبرات والبحث في العلاقة المصرية الاوروبية من بعد الثورة كانت الدعوة في الاساس كانت فكرة نائبة في البرلمان من حزب الخضر انها تدعو مصريين ويكونو من العنصر النسائي تحديدا من ناحية نلبي الهدف الاساسي ومن ناحية اخرى عشان قضية حقوق المراة بالاخص سياسيا وانهم يدعو نساء من مصر يشوفو النساء في البرلمان والمجتمع المدني وحياتهم وكده .. فاتفقت مع الحزب بتاعها ومنظمة اخرى لدعم التكاليف وطبعا مش عشان سواد عيونا بس عشان دي مصلحتهم اقتصاديا وسياسيا المهم سافرت انا وناشطة من الاخوان و ناشطة من حزب التحالف الشعبي وناشطة يسارية مستقلة 4 ناشطات من 4 اتجاهات مختلفة ولكن كنا متفقين على مباديء واحدة تقريبا لما وصلنا بروكسل وقابلنا مسئولين هناك كانو شغوفين جداا يعرفو عن الاوضاع في مصر عن قرب وكانو متخوفين جداا من اللي بيحصل في الوطن العربي ومتخوفين ان ده يقصر علىيهم " طبعا مش بيقولو كده صراحة يعني" وكمان متخوفين جداا من الاسلاميين خصوصا الاخوان وعندهم افكار غلط تماما وواضح ان الاعلام وبعض الناس مأثرة عليهم ده غير انهم كانو دايما يشكرو في سوزان مبارك وبيقولو عليها عملت انجازات كتيييييييييييير وكانو بيناقشو فكرة زيادة حجم المعونة لمصر وعايزين يعرفو يحطوها فين وعايزين يجو يراقبو الانتخابات كان ردنا عليهم في الاربعة نقط دول بمنتهى الاختصار: 1- انتو اللي صنعتو دكتاتورية حكام العرب ودعمتوهم ومسمعتوش ابدا لاي صوت حر واحنا اللي عملنا الثورة من غير مساعدة حد واثبتنا ان القوة للشعوب وان مفيش اي قوة تقدر تتحكم فينا تاني .. وانكو اتعلمتو درس ان مش من مصلحتكو تتدعمو 2- مش عايزين معونة من حد احنا مش دولة فقيرة ولا ضعيفة احنا دولة قوية ولينا موارد كتيير ولكنها كانت منهوبة .. احنا مصلحتنا واحدة فعايزين استثمار مشترك وعايزين تسهيل ابواب التجارة المشتركة 3- لو بتتكلمو عن حقوق الانسان فالوقت ده فالاولى تتكلمو عن سوريا وليبيا وباقي البلاد العربية اللي في كل دقيقة بيتقتل اطفال ونساء وده شأننا ايضا عشان مصر بتمثل الوطن العربي 4- بالنسبة لتخوفهم من الاسلاميين فاحنا معندناش اسلاميين بتعض دي فزاعة كان بيسخدمها نظام مبارك اللي اتعلمه من امريكا ودلوقتي بيستخدمها نظام طنطاوي وان الاسلام عمره ما كان بيحس على العنف وتطبيق الحد في الاسلام مش سلطة لاي حد يطبقها وان مفيش حاجة اسمها دولة اسلامية .. لكن في دعوة للمرجعية الاسلامية عشان الاسلام ادانا اطار عام واسس نمشي عليها مدناش دستور دولة .. فالاسلامين في مصر بيدعو للدولة المدنية ذات المرجعية الاسلامية وان الفتنة اللي في مصر مش كلها حقيقية بدليل اننا كنا كلنا بما فينا التيارات السلفية والاخوانية كنا في التحرير ومكنش في فتنة ومفيش كنيسة واحدة حد قرب منها ... وان اللي بيحصل دلوقتي استخدام بعض العناصر لتسخين النفوس المريضة لدى الطرفين + تضخيم اعلامي + ان في حوادث حصلت اتكتبت في الاعلام بشكل مغلوط تماما 5- كانت معانا عضوة بالاخوان المسلمين وكانت مثقفة جداا وواعية جداا ومحترمة جداا وازهلتهم هناك بردودها وكلامها عن الاخوان المسلمين وكمان كانو مذهولين اصلا من فكرة ان في نساء اخوان بالعقلية دي وكمان ليها نشاط سياسي خصوصا انها مشاركة في تأسيس حزب الحرية والعدالة 6- احنا معملناش ثورة عشان دلوة تانية تيجي تراقب على الانتخابات احنا قادرين اننا نراقبها ونتاكد من نزاهتها .. لو عايزين تساعدو يبقى بالخبراء لمساعدة المراقبين المصريين لكن من غير تدخل. تقريبا ده كان ابرز النقط بمنتهى التلخيص نيجي بقى للموضوع: وانا راجعة من بركسل في المطار قابلت سعدالدين ابراهيم وكانت اول مرة بشوفه واللي خلاني اسلم عليه اني صدقت الاقي واحد بيتكلم عربي وخصوصا اني راجعة لوحدي فروحت اتاكد ان هو قالي ايوة انا سعد الدين فسلمت عليه وقلتله انا اسمي اسماء محفوظ ناشطة سياسية ولقيته يعرفني ولما جيت امشي لقيته شايل شنطة وكان تعبان جداا خصوصا انه كبير في السن فساعدته انه يوصل للطيارة خصوصا اننا في طيارة واحدة وفي خلال انتظارنا للطيارة حبيت اعرف رايه ايه في الوضع الحالي ولقيته هو كمان عنده افكار مغلوطة عن التيارات الاسلامية ولقيته بيسالني انتي هنا ليه ولما قلتله وحكتيله اتخض ولقيته هاجمني بشكل غاضب .. انتي باي حق تقولي مش عايزين معونة من حد؟؟ - قلتله احنا مش جايين نشحت واحنا مش محتاجين اصلا احنا محتاجين استثمارات وتكون كمان مشتركة لكن يمنو علينا ليه؟؟؟ قالي استثمارات ايه؟؟ هو احنا حيلتنا ايه ولا عندنا ايه عشان نصدرلهم استثمارات؟؟؟ وبعدين يعني ايه " من" ده حتى ملهاش مرادفات في اللغة العربية حاولت اشرحله وجهت نظري لكن بدون جودى خصوصا انه كان بيحاول يقنعني برايه بحجة اني عيلة ومش فاهمة وان لازم نخلص من فزاعة الغرب انهم عايزين يتحكمو فينا وانهم مش كلهم كتلة واحدة وملهمش هدف واحد وغضب اكتر لما عرف اننا رفضنا المراقبة على الانتخابات وقال يعني انتي بتبوظي كل حاجة بجهلك ده -وجه الكلام عن الاسلامين والسلفيين والاخوان .. ولقيته بيتكلم زيه زي الغرب بالظبط قلتله حضرتك بقالك فترة برة مصر لكن انا عارفة الناس دي وعارفة المتطرف منهم لكن نحمي نفسنا من التطرف الديني بالقانون لكن مش باننا نسوء سمعة الاسلام والتيارات الاسلامية ونخلق فزاعات ملهاش لازمة كان كلامه اني مش فاهمة حاجة وحاول يكرهني في الاخوان والسلفيين وساعتها جه الكلام عن حادثة اطفيح وقلتله ان الشباب راحو وعرفو القصة من البداية وكانت ملهاش علاقة بالدين لكن تجاهلها وعدم تنفيذ القانون وعدم وجود امن وصل الامر للي حصل ... لكن مفيش قصة ان السلفيين بيقفشو في المسيحين وبيقتلوهم وبيحاصرو الكنايس وكلام الاعلام والهجايص ده طبعا مكنش موافقني وكان في مهاجمة حادة منه وكان نفسه يعرف مين اللي ماثر على دماغي وكان ردي عليه ده راي حضرتك ومن فضلك متفرضوش عليا جينا لقضية فلسطين وبيقولي وايه خطتك بقى؟؟ قلتله ان شاء الله لما مصر تبقى بلد قوية هنحرر فلسطين ونعلن انها دولة فلسطينية قالي والاسرائيلين يروحو فين؟ قلتله ما يغورو في داهية واحنا مالنا دي ارضنا قالي وانتي ايش عرفك؟؟؟ ارض فلسطين ولا اسرائيل؟؟؟ هو انتي كنت مولودة يوم ما اتخلقت الارض؟؟ مفيش حاجة اسمها نرجع ارضنا والكلام ده مفيش حاجة من دي هتحصل حسيت ساعتها ان مينفعش اكمل كلامي تاني معاه وسيته ودخلت الطيارة والحمدلله هو كان في البيزنس وانا في الاكونومي عشان كان مصمم يحاول يزرع في دماغي افكار التطبيع وقلتله شكرا لحضرتك كل واحد فينا ليه فكره سعد الدين ابراهيم كاتب مقالة عن حديثنا ده وبيوهم الناس اني بدافع عن التيارات الاسلامية بالكذب وده محصلش بس الحمدلله لقيت الردود من الناس اللي متعرفنيش انه مألف قصة من نسيج خياله واعتقد ان الردود دي تعلم سعدالدين ابراهيم ان عيب اووي تحوير كلام الناس وان عمره ما هيعرف يدس افكار التطبيع في مصر سواء مع قراءه او من اي حد بيقابله او بيتكلم معاه

    ط§ظ„ظ…طµط±ظ‰ ط§ظ„ظٹظˆظ… | ظ†ط§ط´ط·ط© ط.ظ‚ظˆظ‚ظٹط© طھط¯ط§ظپط¹ ط¹ظ† ط§ظ„ط³ظ„ظپظٹظٹظ† ظپظ‰ ط¨ط±ظˆظƒط³ظ„

    [mark=#00ffb7]Follow Me: http://twitter.com/DrAhmadSelmy[/mark]

    [img3]http://oi40.tinypic.com/i2mv7b.jpg[/img3]


  10. #10

    الصورة الرمزية Dojuar

    رقم العضوية : 30796

    تاريخ التسجيل : 22Jan2009

    المشاركات : 1,676

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Excel' 94

    دراجة بخارية: دراجة

    الحالة : Dojuar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    لا حول ولا قوة الا بالله

    ده مش حمزاوي بس اللي بيتسق.......سعد الدين كمان بيتسق

    عندي تعليقات كتيرة...لكن أصابني الغم كل ما أفرا وصفه ليها بالمحجبة كل ما يجي سيرتها

    م.أحمد



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2