| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 8 من 8 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 7 8
النتائج 71 إلى 73 من 73

  1. #71

    الصورة الرمزية samoevil911

    رقم العضوية : 31921

    تاريخ التسجيل : 03Feb2009

    المشاركات : 1,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: el rgl el shmal :D

    السيارة[2]: moto leg :D

    دراجة بخارية: اول مجبها هقلكم

    الحالة : samoevil911 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اولا مفهوم المعلوم من الدين بالضرورة دة مصطلح وضعة الفقهاء ومصطلح غير واضح وفضفاض وملوش محددات، لأنة بيساوي بين الأحكام وبعض المعاملات، والحجاب لا يمكن وضعة تحت بند الحكم نظرا لعدم وجود حكم علي تاركته، موضوع عدم الأهلية دة برضة مش من الإسلام في شئ بل مناقض تماما للأسلام لأنة يصنع طبقتين من المسلمين، طبقا العوام ناقصي الأهلية الدينية وطبقة العلماء صاحبي الأهلية الكامله، اي أنه يصنع كهنوت لكن بدون تراتب وان كانت الفرقة الشيعية مثلا تصنعها بتراتبية


    اقول لحضرتك حاجة .. عشان مندخلش في نقاشات جانبية .. ونكلم دا وضعه فقها- - الحجاب ثابت بالكتاب والسنة الإجماع
    ومن اهمية الاجماع انه يغلق باب الاجتهاد في المسألة ويغني عن الدليل
    إذا ليس من حق أحد انه يقول ان الحجاب ليس فرض
    وايا كان الأمر .. يا سيدي يجي يقولي مش فرض ويكلمني كدا بالدليل . بس لو معرفش يتكلم يبقى يصمت من الأفضل



    موضوع عدم الأهلية دة برضة مش من الإسلام في شئ بل مناقض تماما للأسلام لأنة يصنع طبقتين من المسلمين، طبقا العوام ناقصي الأهلية الدينية وطبقة العلماء صاحبي الأهلية الكامله، اي أنه يصنع كهنوت لكن بدون تراتب وان كانت الفرقة الشيعية مثلا تصنعها بتراتبية

    سيدي الفاضل ألم تسمع ان هناك ما يسمى بأهلية الاجتهاد ؟؟؟؟




    ثانيا:
    تكفير الفكر لا يختلف تماما عن تكفير الفرد أو المجتمع، طالما حضرتك قبلت بالنظرية التقليدية للحاكمية ففي النهاية تكفير الفكر هو تكفير الفرد ثم تكفير المجتمع


    لا يا سيدي يختلف كثيرا
    انا ممكن اقول العالمانية كفر .. لكن لو جه واحد عالماني مش هقول عليه كافر .. لإن الأول لازم اتناقش معاه واشوف الشبهات اللي عنده .. وان شارحة الموضوع سريعا من قبل ولو عايز شرح بإستفاضة ممكن نتكلم فيه

    ثانيا : ايه دخل الحاكمة في الموضوع ؟



    نا طبعا عارف جوهر موقف رجال الدين منها أو علماء الدين من العلمانية ... بالتأكيد هي تناقض مصالحهم لأنها تحاصر نفوذهم في المجال السياسي وبالتالي أكيد لازم حيكونوا ضدها .. دية قضية منطقية


    اصلا هذا ليس سؤالي

    وايا كان الأمر دا اتهام صارخ لرجال الدين انهم يسعوا وراء مصالحهم ومكانه وليس من اجل الدين
    بدون أدنى دليل

    كما انه اتهام للنوايا ..


    الليبرالية لا تنطوي علي أفكار تخالف الدين وإنما هي تجعل لك الحرية في الإلتزام بالدين إذا أردت وفي مخالفة الدين إذا اردت دون الإفتئات علي حقوق الأخرين .. وأعتقد دة أصلا مبدأ إسلامي صرف، يعني الليبرالية مخترعتش والدليل ليس فقط كل ايات قبل الأخر حتي لو كان كافرا ومشركا، بل أيات توعد الكافرين والمشركين بالعذاب في الأخرة .. لأنها تؤكد أن لمخالفة الدين عقاب إلهي وليس بشري طالما لم يعتدي الكافر أو المشرك علي الأخرين، ولهذا وجد أحكام شرعية في من قتل ومن سرق ومن أفسد في الأرض، ولا توجد أحكام في من قامر أو شرب خمر أو أكل خنزير.

    سيدي الفاضل .. كيف انها لا تنطوى على افكار تخالف الدين ؟
    والليبرالية تخضع اولا واخيرا لو نزعنا الدين للأعراف السائدة في المجتمع
    وهذه الأعراف مستمدة من الأفراد
    اي انها تعتمد على قيد متغير
    اي ان الأفراد إذا تغيرت اعرافهم فبالتالي تتغير القوانين مثلا
    فنجد مثلا اباحة الزنا . او إباحة اي شيئ عموما مخالف للشرع
    وبذللك فعلا الليبرالية لا تخالف الشرع ............................... وهو المطلوب إثباته
    يعني يا سيدي انت لا تعطيني مخالفة الشرع لكن تعطيني الوسيلة التي عن طريقها يمكنني مخالفته ولو على المدي البعيد

    نيجي على الأحكام ..
    من قال ان لا يوجد عقاب في الدنيا ؟
    ومن قال ان المخالفة الدينية جميعها عقابها اخروي فقط
    يا سيدي هناك مخالفات دينية بحتى تخص الفرد -في العبادات- دي عقابها اخروي
    وهناك مخالفات دينية ودنيوية -اجتماعية- دي عليها عقاب في الآخرة وفي الدنيا ايضا
    وإلا يا سيدي لما وجد باب في الفقه اسمه الحدود ولما وجد شيء يسمس بالتعذيرات



    أة طبعا المؤسسات الدينية لا تختص بالدولة وإنما تختص بشؤون الأفراد .. إية علاقة الأزهر مثلا بإن النظام السياسي رئاسي ولا برلماني؟ واية علاقة الأزهر إن كان عندنا برلمان بحجرتين ولا بحجرة واحدة ؟


    مبدأيا هو بردوا حضرتك محددتش فصلها في العمل ولا فتواها ؟
    يعني فصلها يعني تكون مستقلة والا قتواها اصلا ملهاش لزمه ؟


    اما موضوع ايه دخل الأزهر في نظام الحكم رئاسي والا برلماني والبرلمان حجرة والا حجرتين


    ياسيدي .. مبدأيا بتكلم في موضوع مادي بحت

    عموما الرد عليه
    قوله تعالى " قل إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين"

    وقوله تعالى " وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون"


    فحياة الإنسان كلها لله والأصل انه خلق لعبادة الله .. فما يقوم به لابد الا يخالف اوامر الله عز وجل ..



    ليس هناك خوف من تطبيق الشريعة .. لكن أولا ضعلي تعريف واضح للشريعة وللأحكام الأساسية، ثانيا مصدر القلق هو مطبقي الشريعة وليس الشريعة .. زي كدة الديمقراطية ومبارك .. مبارك كان بيدبحنا وبيقول أنة ديمقراطي ! زي بعض الإسلاميين عايزين يدبحونا ويقولك الشريعة


    تعريف الشريعة هتلاقيه في اي كتاب اصول فقه حضرتك .. اعتقد دي مش مشكلة اطلاقا


    المشكلة في مطبقى الشريعة

    اقول لحضرتك حاجة سهلة .. بدل مرد وادافع واقول ان مش هيبقى حكر على حد هيبقى في مجمع فقهي من علماء الدين مستقل تماما عن اي مؤسسة وليس له الحق في الدخول للسلطة .. لضمان الاستقلالية
    .. لأ انا هرد بنفس رد حضرتك .. م حسني مبارك كان مكنش بيكلم في الدين وبيقول انه ديمقراطية وكان بيدبحنا




    لأنها مش دين فلمهاش كبير ولا ليها كهنوت، و لأنها متسامحة فهي متعددة المدارس والمذاهب و الرؤي و تسمح بالأختلاف



    أنا لا اتحدث حاليا عن كهنوت .. انا بسألك لما احب اعرف يعني ايه ليبرالية بالظبط وحدودها اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
    انا اكاد اكذب ملقتش اتنين ليبراليين بيكلموا زي بعض
    يا سيدي تكلم شخص يقلك لا لا انا مش كدا . تكلم التاني يقلك لا مش دي الليبرالية اللي عايزنها.ز تكلم ثالث يقلك لأا انا عايزها

    يا سيدي اقلك حاحة .. صفات التعريف في الفلسفة
    انه جامع مانع

    قلي سيادتك تعريف جامع مانع ..




    طبعا لو الشعب إرتضي شئ مخالف للدين علي الجميع ان يقبل برأي الشعب .. إذا كان الرسول ليس عليهم بمسيطر حيبقي حفنة من السياسيين لمجرد أنهم بيقولوا إحنا إسلاميين أو رجال الدين ليهم حق السيطرة !! دة إحنا كدة بنصنع أله بقي !


    انا شرحت لحضرتك الآيه اقبل كدا .. ممكن حضرتك تراجع تفاسيرها .. لإن الاستخدام في غير موضوعه





    طيب و فين المشكلة .. علي فكرة اللي حضرتك قولته فوق دة هو العلمانية بعينها !! التخصص
    بس علي الله رجال الدين بس ميزعلوش من كلامك ويلتزموا و يقولك إحنا لازم نقول رأينا في الطب والسياسة والإقتصاد ويركزوا بس في الدين



    يا سيدي دا كلام الدين مش كلامي ..
    بس واضح بردوا ان حضرتك مش اخد بالك من الآليه
    دخل رجل الدين ازاي ؟
    دلوقتي التخصص يعني : اني مثلا لو في مسألة طبية هجيب دكاترة يبحثوها وهما اللي يقوموا بالعمل
    لو توصولوا لنتيجة-فيها شك مثلا من الناحية الشريع-
    تكون لجنة من رجال الدين ويجتمعوا مع الدكاترة ويبحثوا المسألة من الناحية الشرعية فقط
    زي مثلا في تأجير الأرحام .. قد تثي مشكلة تخالط الأنساب .. هنا يبقى نشوف رجال الدين يجتمعوا مع الدكاترة




    اه ... هنا بقي أقولك دة فعلا الخط الأحمر .. انا مستعد أموت في معركة ضد الدولة اللي بتربي الناس دية، كفانا بقي دولة فاكرة نفسها معلم و حاطة علينا وصاية وعايزة تعلمنا ... دة احنا لسة مخلصناش من دروس المجلس العسكري في الوطنية والإستقرار ... و60 سنة الإستبداد مسيطر علي الدين والتعليم والإعلام والمال لحد ما خرب عقولنا وعمل لنا الخراب اللي احنا فية والدولة المهترئة

    سؤال بس هو حضرتك بتتعلم فين ؟
    يعني المؤسسات التعليمية دي تبع مين ؟ على الأقل التعليم العام ؟
    طب بلاش المناهج بتتجاب منين ؟



    خيرا أنا أؤمن ان مفيش حاجة إسمها إقتصاد اسلامي .. ومع احترامي دة تضليل، لما تسمي الفايدة مرابحة وتقولي دة الإقتصاد الإسلامي يبقي لامؤاخذة بقي .... سوري


    حضرتك تؤمن دا شيء يخص حضرتك .. اما الواقع دا شيء آخر .. ممكن تشوف انجلترا اكبر دولة في الاقتصاد الإسلامي
    او تسأل اي الاقتصاديات اقل تضرر من الأزمة الاقتصادية
    او ممكن تقرأ الابحاث الأجنبية مش الإسلامية حتى.. لأ الاجنبية لغير المسلمين



    [justify][/justify][justify]قل: "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"
    لا تبخل علي نفسك بالحسنات فأنت في امس الحاجة لها.
    [/justify]



  2. #72

    الصورة الرمزية samoevil911

    رقم العضوية : 31921

    تاريخ التسجيل : 03Feb2009

    المشاركات : 1,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: el rgl el shmal :D

    السيارة[2]: moto leg :D

    دراجة بخارية: اول مجبها هقلكم

    الحالة : samoevil911 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة
    samoevil911
    بارك الله فيك
    تقبل تحياتي

    الشكر ليك يا ستاذ اوتيفا

    واحنا نقاشنا من اجل المصلحة العامة وتقريب وجهات النظر

    ورنا ييسر :b4_611:

    [justify][/justify][justify]قل: "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"
    لا تبخل علي نفسك بالحسنات فأنت في امس الحاجة لها.
    [/justify]



  3. #73

    الصورة الرمزية yoyome

    رقم العضوية : 98146

    تاريخ التسجيل : 08May2011

    المشاركات : 119

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Fiat Uno

    السيارة[2]: Hyundai Getz

    الحالة : yoyome غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samoevil911 مشاهدة المشاركة
    اولا مفهوم المعلوم من الدين بالضرورة دة مصطلح وضعة الفقهاء ومصطلح غير واضح وفضفاض وملوش محددات، لأنة بيساوي بين الأحكام وبعض المعاملات، والحجاب لا يمكن وضعة تحت بند الحكم نظرا لعدم وجود حكم علي تاركته، موضوع عدم الأهلية دة برضة مش من الإسلام في شئ بل مناقض تماما للأسلام لأنة يصنع طبقتين من المسلمين، طبقا العوام ناقصي الأهلية الدينية وطبقة العلماء صاحبي الأهلية الكامله، اي أنه يصنع كهنوت لكن بدون تراتب وان كانت الفرقة الشيعية مثلا تصنعها بتراتبية


    اقول لحضرتك حاجة .. عشان مندخلش في نقاشات جانبية .. ونكلم دا وضعه فقها- - الحجاب ثابت بالكتاب والسنة الإجماع
    ومن اهمية الاجماع انه يغلق باب الاجتهاد في المسألة ويغني عن الدليل
    إذا ليس من حق أحد انه يقول ان الحجاب ليس فرض
    وايا كان الأمر .. يا سيدي يجي يقولي مش فرض ويكلمني كدا بالدليل . بس لو معرفش يتكلم يبقى يصمت من الأفضل



    موضوع عدم الأهلية دة برضة مش من الإسلام في شئ بل مناقض تماما للأسلام لأنة يصنع طبقتين من المسلمين، طبقا العوام ناقصي الأهلية الدينية وطبقة العلماء صاحبي الأهلية الكامله، اي أنه يصنع كهنوت لكن بدون تراتب وان كانت الفرقة الشيعية مثلا تصنعها بتراتبية

    سيدي الفاضل ألم تسمع ان هناك ما يسمى بأهلية الاجتهاد ؟؟؟؟




    ثانيا:
    تكفير الفكر لا يختلف تماما عن تكفير الفرد أو المجتمع، طالما حضرتك قبلت بالنظرية التقليدية للحاكمية ففي النهاية تكفير الفكر هو تكفير الفرد ثم تكفير المجتمع


    لا يا سيدي يختلف كثيرا
    انا ممكن اقول العالمانية كفر .. لكن لو جه واحد عالماني مش هقول عليه كافر .. لإن الأول لازم اتناقش معاه واشوف الشبهات اللي عنده .. وان شارحة الموضوع سريعا من قبل ولو عايز شرح بإستفاضة ممكن نتكلم فيه

    ثانيا : ايه دخل الحاكمة في الموضوع ؟



    نا طبعا عارف جوهر موقف رجال الدين منها أو علماء الدين من العلمانية ... بالتأكيد هي تناقض مصالحهم لأنها تحاصر نفوذهم في المجال السياسي وبالتالي أكيد لازم حيكونوا ضدها .. دية قضية منطقية


    اصلا هذا ليس سؤالي

    وايا كان الأمر دا اتهام صارخ لرجال الدين انهم يسعوا وراء مصالحهم ومكانه وليس من اجل الدين
    بدون أدنى دليل

    كما انه اتهام للنوايا ..


    الليبرالية لا تنطوي علي أفكار تخالف الدين وإنما هي تجعل لك الحرية في الإلتزام بالدين إذا أردت وفي مخالفة الدين إذا اردت دون الإفتئات علي حقوق الأخرين .. وأعتقد دة أصلا مبدأ إسلامي صرف، يعني الليبرالية مخترعتش والدليل ليس فقط كل ايات قبل الأخر حتي لو كان كافرا ومشركا، بل أيات توعد الكافرين والمشركين بالعذاب في الأخرة .. لأنها تؤكد أن لمخالفة الدين عقاب إلهي وليس بشري طالما لم يعتدي الكافر أو المشرك علي الأخرين، ولهذا وجد أحكام شرعية في من قتل ومن سرق ومن أفسد في الأرض، ولا توجد أحكام في من قامر أو شرب خمر أو أكل خنزير.

    سيدي الفاضل .. كيف انها لا تنطوى على افكار تخالف الدين ؟
    والليبرالية تخضع اولا واخيرا لو نزعنا الدين للأعراف السائدة في المجتمع
    وهذه الأعراف مستمدة من الأفراد
    اي انها تعتمد على قيد متغير
    اي ان الأفراد إذا تغيرت اعرافهم فبالتالي تتغير القوانين مثلا
    فنجد مثلا اباحة الزنا . او إباحة اي شيئ عموما مخالف للشرع
    وبذللك فعلا الليبرالية لا تخالف الشرع ............................... وهو المطلوب إثباته
    يعني يا سيدي انت لا تعطيني مخالفة الشرع لكن تعطيني الوسيلة التي عن طريقها يمكنني مخالفته ولو على المدي البعيد

    نيجي على الأحكام ..
    من قال ان لا يوجد عقاب في الدنيا ؟
    ومن قال ان المخالفة الدينية جميعها عقابها اخروي فقط
    يا سيدي هناك مخالفات دينية بحتى تخص الفرد -في العبادات- دي عقابها اخروي
    وهناك مخالفات دينية ودنيوية -اجتماعية- دي عليها عقاب في الآخرة وفي الدنيا ايضا
    وإلا يا سيدي لما وجد باب في الفقه اسمه الحدود ولما وجد شيء يسمس بالتعذيرات



    أة طبعا المؤسسات الدينية لا تختص بالدولة وإنما تختص بشؤون الأفراد .. إية علاقة الأزهر مثلا بإن النظام السياسي رئاسي ولا برلماني؟ واية علاقة الأزهر إن كان عندنا برلمان بحجرتين ولا بحجرة واحدة ؟


    مبدأيا هو بردوا حضرتك محددتش فصلها في العمل ولا فتواها ؟
    يعني فصلها يعني تكون مستقلة والا قتواها اصلا ملهاش لزمه ؟


    اما موضوع ايه دخل الأزهر في نظام الحكم رئاسي والا برلماني والبرلمان حجرة والا حجرتين


    ياسيدي .. مبدأيا بتكلم في موضوع مادي بحت

    عموما الرد عليه
    قوله تعالى " قل إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين"

    وقوله تعالى " وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون"


    فحياة الإنسان كلها لله والأصل انه خلق لعبادة الله .. فما يقوم به لابد الا يخالف اوامر الله عز وجل ..



    ليس هناك خوف من تطبيق الشريعة .. لكن أولا ضعلي تعريف واضح للشريعة وللأحكام الأساسية، ثانيا مصدر القلق هو مطبقي الشريعة وليس الشريعة .. زي كدة الديمقراطية ومبارك .. مبارك كان بيدبحنا وبيقول أنة ديمقراطي ! زي بعض الإسلاميين عايزين يدبحونا ويقولك الشريعة


    تعريف الشريعة هتلاقيه في اي كتاب اصول فقه حضرتك .. اعتقد دي مش مشكلة اطلاقا


    المشكلة في مطبقى الشريعة

    اقول لحضرتك حاجة سهلة .. بدل مرد وادافع واقول ان مش هيبقى حكر على حد هيبقى في مجمع فقهي من علماء الدين مستقل تماما عن اي مؤسسة وليس له الحق في الدخول للسلطة .. لضمان الاستقلالية
    .. لأ انا هرد بنفس رد حضرتك .. م حسني مبارك كان مكنش بيكلم في الدين وبيقول انه ديمقراطية وكان بيدبحنا




    لأنها مش دين فلمهاش كبير ولا ليها كهنوت، و لأنها متسامحة فهي متعددة المدارس والمذاهب و الرؤي و تسمح بالأختلاف



    أنا لا اتحدث حاليا عن كهنوت .. انا بسألك لما احب اعرف يعني ايه ليبرالية بالظبط وحدودها اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
    انا اكاد اكذب ملقتش اتنين ليبراليين بيكلموا زي بعض
    يا سيدي تكلم شخص يقلك لا لا انا مش كدا . تكلم التاني يقلك لا مش دي الليبرالية اللي عايزنها.ز تكلم ثالث يقلك لأا انا عايزها

    يا سيدي اقلك حاحة .. صفات التعريف في الفلسفة
    انه جامع مانع

    قلي سيادتك تعريف جامع مانع ..




    طبعا لو الشعب إرتضي شئ مخالف للدين علي الجميع ان يقبل برأي الشعب .. إذا كان الرسول ليس عليهم بمسيطر حيبقي حفنة من السياسيين لمجرد أنهم بيقولوا إحنا إسلاميين أو رجال الدين ليهم حق السيطرة !! دة إحنا كدة بنصنع أله بقي !


    انا شرحت لحضرتك الآيه اقبل كدا .. ممكن حضرتك تراجع تفاسيرها .. لإن الاستخدام في غير موضوعه





    طيب و فين المشكلة .. علي فكرة اللي حضرتك قولته فوق دة هو العلمانية بعينها !! التخصص
    بس علي الله رجال الدين بس ميزعلوش من كلامك ويلتزموا و يقولك إحنا لازم نقول رأينا في الطب والسياسة والإقتصاد ويركزوا بس في الدين



    يا سيدي دا كلام الدين مش كلامي ..
    بس واضح بردوا ان حضرتك مش اخد بالك من الآليه
    دخل رجل الدين ازاي ؟
    دلوقتي التخصص يعني : اني مثلا لو في مسألة طبية هجيب دكاترة يبحثوها وهما اللي يقوموا بالعمل
    لو توصولوا لنتيجة-فيها شك مثلا من الناحية الشريع-
    تكون لجنة من رجال الدين ويجتمعوا مع الدكاترة ويبحثوا المسألة من الناحية الشرعية فقط
    زي مثلا في تأجير الأرحام .. قد تثي مشكلة تخالط الأنساب .. هنا يبقى نشوف رجال الدين يجتمعوا مع الدكاترة




    اه ... هنا بقي أقولك دة فعلا الخط الأحمر .. انا مستعد أموت في معركة ضد الدولة اللي بتربي الناس دية، كفانا بقي دولة فاكرة نفسها معلم و حاطة علينا وصاية وعايزة تعلمنا ... دة احنا لسة مخلصناش من دروس المجلس العسكري في الوطنية والإستقرار ... و60 سنة الإستبداد مسيطر علي الدين والتعليم والإعلام والمال لحد ما خرب عقولنا وعمل لنا الخراب اللي احنا فية والدولة المهترئة

    سؤال بس هو حضرتك بتتعلم فين ؟
    يعني المؤسسات التعليمية دي تبع مين ؟ على الأقل التعليم العام ؟
    طب بلاش المناهج بتتجاب منين ؟



    خيرا أنا أؤمن ان مفيش حاجة إسمها إقتصاد اسلامي .. ومع احترامي دة تضليل، لما تسمي الفايدة مرابحة وتقولي دة الإقتصاد الإسلامي يبقي لامؤاخذة بقي .... سوري


    حضرتك تؤمن دا شيء يخص حضرتك .. اما الواقع دا شيء آخر .. ممكن تشوف انجلترا اكبر دولة في الاقتصاد الإسلامي
    او تسأل اي الاقتصاديات اقل تضرر من الأزمة الاقتصادية
    او ممكن تقرأ الابحاث الأجنبية مش الإسلامية حتى.. لأ الاجنبية لغير المسلمين



    اسف لعدم الرد عليك لوجودي في الإيقاف طيلة الإسبوع الفاضي وفعليا أعتذر عن الرد مؤقتا إلي أن تفصل لجنة فض المنازعات في الشكوي المقدمة إجتجاجا علي إيقافي وإتهامي بالغمز واللمز في أمور الدين !!

    وأحيك علي أنك تحاورت بكل هذة الأخلاق وحافظت علي الود رغم الإختلاف

    وقريبا سأرد عليك بالتفصيل



 
صفحة 8 من 8 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 7 8

المواضيع المتشابهه

  1. هل صدق السادات عندما وصف المحلاوي بالإمام البذئ ؟ قابل يا عم
    بواسطة yoyome في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 12-06-2011, 04:44 AM
  2. هل صدق السادات عندما وصف المحلاوي بالإمام البذئ ؟ قابل يا عم
    بواسطة yoyome في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 12-06-2011, 04:43 AM
  3. ماذا فعل السادات عندما حاول القذافي طرد المصريين من ليبيا؟؟
    بواسطة AbO_FaRaH في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 23-02-2011, 10:46 AM
  4. ماذا فعل السادات عندما حاول القذافي طرد المصريين من ليبيا؟؟
    بواسطة AbO_FaRaH في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22-02-2011, 08:13 PM
  5. مشاركات: 72
    آخر مشاركة: 03-08-2010, 11:00 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2