السلام عليكم ورحمة الله

مصر ليست بلد صغيرة ولا احد ينكر دورها الريادي في العالم العربي والاسلامي وافريقيا بل وفي العالم كله و سبحان الله اكثر من 30 سنة وهذا الدور يغييب وفي غضون شهور قليلة استعادت اكثر من 60 في المية منه !!

ولذلك فانتخابك لرئيس صالح يحكم مصر ليس فقط سيعود بالنفع على مصر وحدها ولكن على المنطقة كلها .

ويظهر على الساحة الان الكثير من التيارات السياسية التي تناضل من اجل حكم البلاد بافكارها ومعتقداتها و لعل اشهرها هو التيار الاسلامي الديني - سلفي و اخوان - وتيار علماني او ليبرالي باقي التيارات مثل الاشتراكي او الماركسي او الناصري .... الخ دورهم غير ظاهر

وقبل ان اقول رأيي فانا شاب في 28 من العمر و بحكم عملي اتعامل مع كثير من الشباب يوميا ولي اصدقاء من كل الطبقات حتى هنا على المنتدى يمكنك ان ترى هذه الملاحظة .
مهما كان الشاب ضايع او صايع وبتاع نسوان ومخدرات ومقضيها
او كان شاب محترم وملتزم
او شاب وسطي لا هو ملتزم اوي ولا هو صايع اوي يعني كدا بين البنين زي معظمنا
اول ما تقوله الله ورسوله ، يسكت حتى لو اتخنق منك لكن مستحيل تلاقي حد فيهم ممكن يتطاول على الله او الرسول وكلمة حرام بتوجع اوي اي شاب او اي حد مهما كان ايمانه قوي او ضعيف

لكن في شباب انا اتعاملت معاهم والصراحة سهل عندهم جدا يتطاولوا على الله والرسول وعلى الدين كله والشباب دول معظمهم من التيار العلماني ، عندهم جرئة غريبة على الله وعلى انتقاد الدين والطعن في احكامه ، كفاية انهم بيقولوا بكل بجاحة وبكل لا مبالاه لا دين في السياسة ولا سياسة في الدين وكمان لا دين في الاقتصاد ولا دين في التعليم ولا دين في الاعلام ولا دين في الشارع .... الخ وانا بسألهم امال الدين هيبقى في ايه ؟

الله سبحانه وتعالى نزل الاسلام علشان يكون حكم تشريعي وروحاني فردي وجماعي
فردي : يسموا بالنفس للراحة و السمو والاستقرار والرضا وحب الاخرة والطمع في الجنة وحب الله
جماعي : يحكم العلاقات بين الافراد بالحق

ولهذا فانا سانتخب مرشح اسلامي يحكم بما يرضي الله وليس بما يرضي الغرب والاهواء

وشكرا