دة سؤالى لكل المهتمين بشراء السيارة بالقسط و تحرى اى شبهات
انا تقريبا قريت الموضوعين المثبتين بخصوص التقسيط الاسلامى .لكن سؤالى هو عايزة اعرف تحديدا كان ايه وجه الاعتراض على كونتاكت (التقسيط الاسلامى طبعا )
وبالنسبة للبنك الوطنى للتنميه ...انا جبت صورة من العقد وكان وجه اعتراضى عليه ان مكتوب فى العقد التالى :

ان اى تاخير من قبلى فى اى قسط يعد على انه قد حدث على سبيل المماطلة ما لم اقم باثبات عكس ذلك ..وفى حالة عدم اثبات العكس فانى التزم بدفع مبلغ اضافى مقداره 40 جنيه على سبيل التصدق ليصرف هذا المبلغ الاضافى فى الخيرات باشراف هيئة الفتوى والرقابه الشرعيه للبنك بعد خصم النفقات والتكاليف الفعليه المباشرة التى يتحملها البنك نتيجة الجراءات التى يتم اتخاذها عند التاخر. (تفتكروا كدة بعد عن شبهة الربا ولا دة تحايل.


نص اخر قولولى رايكم
افوضكم بموجبهذا...تفويضا نهائيا لا رجعة فيه فى خصم مبلغ وقدره ..........جنيه (هامش الجديه)المودع منى فى حسابى المشار اليه ,اثباتا لجديتى فى عدم الرجوع عن وعدى الملزم اعلاه وليصبح ضمانا لتعهدى بتعويض البنك عن الاضرار التى قد تلحقه نتيجة لتراجعى عن الشراء دون عذر مقبول بعد قيام البنك بشراء السلع الدوليه و ادخالها فى ضمانة حيث يخصم منه البنك بمقدار الضرر الفعلى الذى لحقه.

يا ريت تقولولى رايكم وياريت لو حد عنده نمرة شيخ زى على السالوس اقدر اعرض عليه صورة العقود علشان يقولى رايه لانى معايا صورة من شركتين تانين ونفسى اعرضهم على شيخ ثقة ويقولى ايهما الاصلح والاحوط؟؟؟ وجزاكم الله خيرا