المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amado ibrahim
واضح ان فيه خلط محترم بين جميع الاطراف
الفتوى سليمة
لكن صاحب السؤال سىء النية لابعد حد ممكن وده مش غريب عليه
هاشرحلكم وجهة نظرى و تقولولى رائيكم
فاكرين موضوع الانفاق بتاع غزة
فاكرين شيخ الازهر رحمة الله عليه سيد طنطاوى والفتوى بتاعته عن جواز انشاء جدار عازل و هدم الانفاق
الناس كانت بتقول عليه شيخ الحكومة
لكن اللى الواحد عرف ان حبايبنا الحلويين كانو بيرحو يسألوه كالاتى
هل يجوز تهريب السلاح
هل يجوز تهريب المخدرات
هل يجوز تهديدحياة الافراد و تروعيهم بتفجيرات
الاجابة بالطبع ستكون لا
السؤال التانى
اذا كانت الانفاق و الحدود مع غزة تؤدى الى ذلك
فما حكم الانفاق
و ما حكم انشاء جدار عازل مع غزة
طبعا كانت النتيجة الفتوى السابقة
الوضع مشابه تماما فى موضوع الدية
يأتى حبايبنا الحلويين الى مشايخنا الاجلاء طالبين الفتوى
هل يجوز يا مولانا قبول الدية لصاحب الدم فى القتل العمد او الخطأ
الاجابة : نعم يابنى يجوز وفقا للشرع
حبايبنا الحلوين: يا مولانا جزاك الله عنا اخيرا توسط لنا لقبول الدية
او اعلن فتواك للملاء
الشيخ الجليل : نساعد فى الخير باذن الله
يذهب الشيخ الجليل و يخبر اهل القتيل بالفتوى
ينسحب الشيخ الجليل من الصورة فقد ادى دوره ( وهذا هو مربط الفرس او حل اللغز)
يبقى فى الصورة صاحب الدم و حابيبنا الحلوين
صاحب الدم : فين الفلوس
حبايبنا الحلويين: اه طبعا هندى حضرتك الفلوس
بس حضرتك مشوار صغير معانا لحد النيابة عشان تسوية الموقف
( وهنا يطل الشيطان برأسه و ايده و رجله و باقى اعضاء جسمه)
طبعا حبايبنا الحلوين عايزين صاحب الدم يروح معاهم و يقول للنيابة ان اللى قتل مش المتهم
و طبعا ده لا هو صلح ولا دية ولا عفو ولا اى شىء من هذا القبيل
انما حيل قانونية لاخراج صاحب هذا الدم من القضية
بل و الاخطر اضعاف موقف باقى اصحاب الدم امام القاضى الذى يدخل اليه الشك من سيولة موقف القضية لتناقض اصحاب الحق
فيضطر القاضى للتأجيل تلو التأجيل
و فى هذه الاثناء يذهب حبايبنا الحلوين مرة اخرى لاصحاب دم جدد لاقناعهم بأخذ الدية
و طبعا تبتدى الحكاية مرة تانية
نروح لشيخ جليل نطلب الفتوى
و هكذا
بمرور الوقت ينجح حبايبنا الحلوين فى افساد القضية حيث يصبح القتل على المشاع
و يمكن ياخد المتهمين براءة
هى دى الصورة من وجهة نظرى
للاسف حبايبنا الحلويين يجيدون استخراج ما يريدون و احيلنا تغليفه بطابع دينى
حيث انهم فى موقف ضعف يحتاج للحيلة و ليس البطش
و ان كان فى حالات اللى رفضت موضوع الدية بيمارس عليها بطش وضغوط
راى المتواضع
مفيش حاجة اسمها نصف شرع
يا يتحاكمو وفق الشريعة الاسلامية وده الصح
و ساعتها هايكون امامهم اكثر من موقف شرعى
القتل
الافساد فى الارض
و غيرها كتيير
يا تحكموهم بالاجراءات القانونية الوضعية (و ده انا مش موافق عليه)
بدون زج الحكم الشرعى للدية كطريقة لافساد المحاكمات
و اخيرا اترككم مع القصة الشهير
]ابن عباس رضى الله عنه جاءه رجل يسأل: هل للقاتل من توبة؟
فصعَّد في السائل النظر وصوَّبه، وقال له: ليس للقاتل من توبة،
ثم مضى الرجل،
قال له أصحابه: كنت قبل ذلك تقول للقاتل توبة،
فما بالك تقول لهذا الرجل ليس للقاتل..؟
قال إني رأيته مغضباً، يريد أن يقتل مؤمناً،
فهمتو انا قصدى ايه
مشايخنا الاجلاء بيفترضو حسن النية فى السائل (حبايبنا الحلويين)
ده رابط عن الفتوى لمن يريد الاستزادة
ظƒطھط§ط¨ : ط¢ط¯ط§ط¨ ط§ظ„ظپطھظˆظ‰ ظˆط§ظ„ظ…ظپطھظٹ ظˆط§ظ„ظ…ط³طھظپطھظٹ ظ„ظ„ظ†ظˆظˆظٹ
تقبلو تحياتى
المفضلات