مش عارف يا جدعان... انا دماغى لفت خلاص... طيب انا واخد قرض من البنك ز اشتريت بيه عربية... يبقى كدة ربا و حرام؟
MMamdouh
رقم العضوية : 2846
تاريخ التسجيل : 28Oct2007
المشاركات : 2,776
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Lancer 1600 cc F/O A
السيارة[2]: Fiat tempra 94 1600cc
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إلى جميع الإخوه الأفاضل
وإلى أخي الحبيب الدكتور حسام
مبدئيا يا جماعة احنا هنا مش في محل خلاف القصة حرام ولا حلال
ممكن يكون في ناس قالوا ان هي حلال جايز يكون ليهم أدلتهم جايز ده لسؤ فهم منهم لكن أغلب علمائنا الثقات حرموا الموضوع ده وعندكم الروابط دي لأكتر من حد ممكن تشوفوها
والناس اللي مش مقتنعة عليها تسأل حد يكون ثقة ومش حد واحد أكثر من أحد وبلاش نتبع الأهواء في القصة دي خالص
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيت في أعلى الجنة لمن حسَّن خُلُقَه "
ترك المراء أي ترك الجدال ولو كان محقا فما بالكم لو لم يكن على حق
فأرجو عدم الجدل لأنه في النهاية لن نصل لشئ بل قد نجعل الأمر يلتبس على بعض الأخوه
وعلى كل من اللجؤ الى عالم او مصدر ثقة يستقي مصدر الفتوى
وفي النهاية بفرض ان الموضوع مش حرام بس فيه شبهة حرمانية وده مش صحيح
لكن من ترك شئ لله أبدله الله خيرا منه
والله الموفق
روابط الفتاوي
http://www.islamway.com/?iw_s=Fatawa...fatwa_id=15412
http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/S...Option=FatwaId
http://www.islamway.com/?iw_s=Fatawa...&fatwa_id=6669
http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/S...Option=FatwaId
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
مش عارف يا جدعان... انا دماغى لفت خلاص... طيب انا واخد قرض من البنك ز اشتريت بيه عربية... يبقى كدة ربا و حرام؟
MMamdouh
رقم العضوية : 4344
تاريخ التسجيل : 17Jan2008
المشاركات : 71
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: Aveo
السيارة[2]: Lancer
دراجة بخارية: No
الحالة :
دار الإفتاء تقول "" وحيث أن الصورة المقررة بالسؤال هي أن يقوم البنك بسداد قيمة السيارة لمعرض السيارات فيكون بذلك قد تملكها ، ثم يقوم ببيعها مع الزيادة نظير الأجل "" .
وهذا خطأ فادح لأن :-
1- البنك لم يدفع قيمة السيارة للمعرض ، بل دفع المبلغ لحسابك المدين الذي أنشأه عنده بمجرد توقيعك على الشيكات ، وبناء على هذا الحساب أصدر شيك بالمبلغ ، ولا يمكن للبنك أن يصدر شيك إلا بعد أن يفتح لك حساب أولا
يعني إنت الأول أصبحت مدين للبنك بمبلغ وضعه لك في حساب ثم أعطاه لك في صورة شيك .
2- البنك لم يشترى السيارة من المعرض ، بدليل أنها لم تدخل في بند مشترياته أبدا ولا أصبحت من أصول البنك بأي حال من الأحوال
3- البنك لم يبيع لك السيارة ، لأنها ليست في حوزته وقت توقيعك على الشيكات
يعني من الآخر البنك - أي بنك - لا يبيع ولا يشترى ، لكن يقرض أو كما يقول "يمول" عملية البيع والشراء ... وهذا واضح للعيان
أما قول دار الإفتاء بوجود ما يسمى قاعدة فقهية تقول أن " إذا توسطت السلعة فلا ربا " فهذه لا قاعده ولا يحزنون ، ولا يوجد لها أي أساس شرعي بل العكس هو الصحيح لقول بن عباس ( دراهم بدراهم وبينهما حريرة )
وأظن أن كلنا يعرف أن دار الإفتاء موظفين عند الحكومة ، يعني في ضرر بين سيقع عليهم لو أفتوا بتحريم معاملة ما للبنوك ، ،، وفي الفم ماء كثير .
رقم العضوية : 772
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 2,655
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: Polo 1999 & Elantra 2012
السيارة[2]: Fiat 127
الحالة :
( وأحل الله البيع و حرم الربا)
يظهر من الآية دائما التشابه بين البيع و الربا
1- إبحث في العقود جيدا.
2- اسمع لمن تثق من العلماء.
3- اتبع الفتوي التي يرتاح لها قلبك و ليس عقلك أو جيبك
4- إتق الشبهات
5-توكل علي الله
رقم العضوية : 4344
تاريخ التسجيل : 17Jan2008
المشاركات : 71
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: Aveo
السيارة[2]: Lancer
دراجة بخارية: No
الحالة :
نعم يا ممدوح للأسف
وربنا بيقول في آيات الربا {الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ }
ويجب أن تتخلص من هذا الدين للبنك بأسرع وقت ، وأنظر في فتوى موقع الإسلام سؤال وجواب قولهم :-
{{{وأما حكم من تعامل بهذه المعاملة في الماضي ، فإن كان وقتها لا يعلم بتحريمها ، وأقدم عليها وهو يظن أنها حلال فلا شيء عليه ، لقول الله تعالى بعد ما ذكر تحريم الربا ( فمن جاءه موعظة من ربه فانتهى فله ما سلف ) البقرة / 275 ، راجع السؤال رقم ( 2492 ) .
وأما من أقدم عليها وهو يعلم أنها حرام ، فقد اجترأ على كبيرة الربا ، وعرّض نفسه لحرب من الله ورسوله ، قال الله تعالى : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ( ) فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ ) البقرة ، فعليه التوبة من هذه المعصية الكبيرة ، والعزم على عدم فعلها مرة أخرى .
وأما انتفاعه بالسيارة التي اشتراها بهذه الطريقة فلا حرج فيه إن شاء الله تعالى بعد التوبة والندم . راجع السؤال رقم ( 22905 )
}}}
والله من وراء القصد وهو يهدي السبيل
رقم العضوية : 974
تاريخ التسجيل : 16Jun2007
المشاركات : 1,370
النوع : ذكر
الاقامة : شبين القناطر -قليوبيه
السيارة: كده رضا
السيارة[2]: Lanos
دراجة بخارية: njbkjb
الحالة :
جزاك الله كل خير
رقم العضوية : 1716
تاريخ التسجيل : 12Aug2007
المشاركات : 12,834
النوع : ذكر
الاقامة : Egy
السيارة: ex polo ex lancer
السيارة[2]: Kia Cerato
الحالة :
انا عايز اقول حاجة
يوم القيامة ربنا سبحانه و تعالى هايحاسبك و لو كنت عارف من جواك انه حرام (ولو الدنيا افتت بالعكس) سيجازيك الله على علمك
و ستحاسب على عقلك الذي هو رزق لتعلم به الخير من الشر
لسنا جهلة
بل على علم و عقل يكفي لتحرى الحلال و الحرام
و ليس لنا امام الله من مصلحة الا النجاة من عقابه و الفوز بثوابه
احذروا الربا من انفسكم و في انفسكم لأنفسكم
رقم العضوية : 9884
تاريخ التسجيل : 30Apr2008
المشاركات : 785
النوع : ذكر
الاقامة : Helwan
السيارة: N/A
السيارة[2]: Suzuki Alto 2008 F/O
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
طيب يعني نصرف نظر ؟؟؟ ده رأي الأغلبية ؟
رقم العضوية : 9884
تاريخ التسجيل : 30Apr2008
المشاركات : 785
النوع : ذكر
الاقامة : Helwan
السيارة: N/A
السيارة[2]: Suzuki Alto 2008 F/O
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
طيب الاخوة اللي بيقولو حرام
يقولونا البدائل الحلال
اللي ممكن نقسط معاهم في مصر
؟؟؟؟؟؟
مع العلم انا بدأت تفكيري في تقسيط مستعمل مع حد يكون عايز يبيع عربية و مش مستعجل علي فلوسها
او معرض بيبيع مستعمل بفوايد حنينة
يعني يرضي ربنا اجيب عربية بضعف تمنها و كمان مش زيرو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
رقم العضوية : 1575
تاريخ التسجيل : 25Jul2007
المشاركات : 1,321
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt
السيارة: qqqqq
السيارة[2]: qqqq
الحالة :
ماهو السؤال دلوقتى
اللى بيعمله بنك فيصل ده حلال ولاحرام
انت بتروح البنك وتقوله عايز العربيه الفلانيه
يدور ويجيب احسن سعر لها
يشتريها ويحرر العقد بينه كطرف اول وانت كطرف تانى
ده حلال ولا حرام وليه
المفضلات