مش علشانك
انا عايزك ترحم قلوب العزارى ( جمع عزراء مش عارف كده صح ولا غلط اصل العربي عندي باظ )
:E_braces[1]:
عرض للطباعة
حضرتك تقدر تفرض رايك على نفسك واهل بيتك ان امكن لكن صعب اوى تفرض رايك اى كان فى نظر حضرتك انه صح على باقى الناس ... كل انسان حرفى اختياراته. وكل انسان يتحمل نتيجة اختياراته برده
تقبل مرورى
صعب اوى نعمل محاكم تفتيش على ضماير الناس واللى عايزينه بمجرد اننا نشوف ملابسهم والا نبقى من وجهة نظرى سطحيين اوى فى تفكيرنا . وطبعا اختلاف الراى لا يفسد للود قضية . لكن لو طبقنا نظام هيئة الامر بالمعروف فى مصر اكيد حضرتك هاتلاقى كمية كبيرة من متشحى السواد فى شوارعنا وهايبقى الخارج عن المنظومة بيعرض نفسه للحبس والبهدلة واعتقد اننا اقتربنا اوى من هذا السواد
كل شخص بيتعلق من عرقوبة يعنى بيعمل الى هو عاوزة و ربنا هو الى حا يحاسبة على افعالة
.................................................. ..........................
أيها المسلمون :
في صحيح الإمام مسلم : قصَّ علينا رسولنا صلى الله عليه وسلم حديثاً عجيباً في مجادلة العبد لربِّه وسيده ومولاه فقال :
( يقول العبد يوم القيامة : يا رب ألم تُجرني من الظلم ؟
فيقول : بلى ،
فيقول : إني لا أجيز على نفسي إلا شاهداً مني ،
فيقول : كفى بنفسك اليوم عليك شهيداً ، وبالكرام الكاتبين شهوداً ، فيختم على فيه ،
ويقال لأركانه ( يعني جوارحه ) : انطقي ، فتنطق بأعماله ، ثم يخلَّى بينه وبين الكلام فيقول : بعداً لكنَّ وسحقاً ، فعنكنَّ كنتُ أناضل )
هكذا يظن الإنسان أن الكلّ عدوه يوم القيامة ، فلا يرضى بشهادة أحد من الناس عليه ، لكنه يتفاجأ : بشهادة جوارحه عليه
يا عبد الله :
تخيَّل نفسك أنك ذلك الرجل الذي شهد عليه لسانه بما قال :
فكم هي الكلمات من رضوان الله التي قلتها ؟
وكم هي الكلمات التي تسخط الله وقد زلَّ بها اللسان ؟
وأنك ذلك الرجل الذي شهد عليه سمعه وبصره ، ويده ورجله ، وجلده وفرجه ، فكيف سيكون الحال يومئذ ؟
إني لأتخيل ذلك الرجل ، وقد وقف مبهوتاً مدهوشاً ، فاغراً فاه ، لهول ما يسمع ويرى
وما من حيلة لهذه الجوارح إلا الإعتراف ، فالذي أنطقها هو الله (حَتَّى إِذَا مَا جَاؤُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ{20} وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ)
(الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ) .
طبعا حضرتك مش همسك بنت ماشيه في الشارع من شعرها وامسح بيها الشارع يعني
انا اقسم بالله اوقات بتكسف من البجاحه الي هما فيها
وتلاقي عينها في عينك عادي وتضطر انتا الي تنزل عينك في الارض من الكسوف وهيا تلاقي الابتسامه من الودن للودن
ومحدش في الموضوع ده طالب بفرض الراي علي الناس الي في الشارع
سبب فتح الموضوع اننا بننقض (الدكر) الي سايب بنته ولا مراته في الشارع كده عادي
ده الي عنده بضاعه وراصصها في الشارع بيغطيها وبيحافظ عليها من ايادي الناس علشان تبقي بقيمتها زي ما هيا
لاكن عم (الدكر) بضاعته ارخص من بضاعة الشارع
A.Yakout
مفيش داعي النقاش يحتد يا جماعه الله يكرمكم
كل واحد يقول وجهه نظره بدون فرضها علي غيره ومن غير ما نغلط في حد
كل واحد حيتحاسب بعمله مش بعمل غيره
الموضوع ماشى بصورة كوميدية و مفيش أى شد و لا جذب عاوزين الموضوع مفرفش و الدنيا تبقى سهلة و الموضوع يبقى خفيف و ظريف .
قولنا بقى يا شنورى أنت شوفت أية و علشان كدة خفت و قعدت فى البيت ههههههههههههههه
يااااااااااريت بتمني
حضرتك الاسلام كرم المرأه وخلاها زي الجوهره
لو عند حضرتك جوهره شوفي ازاي بتغطيها ومبتسبيهاش في الجو وازاي بتبقي بتلمسيها وانتي لابسه جوانتي
علشان الجواهر زي ما حضرتك عارفه عباره عن ذرات كربون بتتفاعل مع السوائل الي في بيفرزها الجلد ويكون طبقه تغطي علي لمعانها
وعلشان تفضل بلمعانها ورونقها بنغطيها وبنلمسها في اضيق الحدود
ليه نعتبر الحجاب الي بيصون الجوهره انتهاك لحرية المرأه ونبدا بقي نغني في الشعارات الي اخدناها من الغرب
الغرب الي عندهم بنت 16 و 18 لما تبقي لسا بنت بنوت تبقي معجزه
ليه بناخد السيء ومبناخدش منهم الكويس وبنقلد تقليد اعمي
لو السواد هيرجعنا للعصور الوسطي فاهلا ومرحبا بالعصور الوسطي
والحمد لله علي نعمة الاسلام
A.Yakout
و الله يا جماعة القصة مش بالبس الى الناس لابساة ممكن تلاقى واحدة لابسة لبس يعنى مش محتشم بس تلاقيها بألف راجل و لا يمكن أن تتجاوز معها بأى شكل من الاشكال و لا أى صورة
أنا مش مع عدم الاحتشام بس مش أنا الى حا أحاسب العباد الى حا يحاسب ربنا
و أول واحد حا يتحاسب هو أنا يعنى عينى الى حا تبص حا تبحلق و لا حا تبقى منظر عابر و مش حا ابص
اسمع يا سيدي ههههههههههههههههه
دخلي واحد جاري بنوكيا 1200 عاوز سوكيت شحن
بعد ما غيرناله السوكيت البطاريه اتنفخت (عيب اي سي شحن )
الزبون : دي مش بطاريتي
انا: ياعم هي بس تليفونك نفخها
الزبون: لا انا تليفوني مفيهوش حاجه
انا : طيب حاضر حجيبلك بطاريه جديده
الزبون : انا مقبلش عوض بس دي مش بطاريتي انا مجربها علي تليفون اخويا
انا: حاضر حجيبلك بطاريه غيرها علي حسابي بس اسكت شويه
الزبون: انا مقبلش عوض بس انتم بوظتولي التليفون
انا : طيب هات التليفون ارجعلك السوكيت القديم وحجيبلك بطاريه جديده يا عم
الزبون : لا ياعم انا بطاريتي كانت شغاله واتنفخت منكم
انا: طيب عاوز ايه انت دلوقتي
الزبون : مش عاوز حاجه بس انتم بوظتولي البطاريه
انا: طيب انا اشتري منك التليفون بس اسكت ومتكملش كلام
الزبون : لا ياعم بس دي مش بطاريتي انتم بوظتولي بطاريتي
انا: يعني هي بطاريتك ولا لا
الزبون : ايوه هي بس انتم بوظتوها
انا: طيب انا حقوم اقفل دلوقتي وتعالالي وقت تاني اجيبلك بطاريه تانيه شغاله
الزبون : لاياعم انا مقبلش عوض ومتشكرين
انا العفو
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ه
وده كان اليوم الوحيد اللي فتحت فيه قبل الفطار
علي فكره انا مختصرلكم الحوار
مشاركة موفقة جدا :) أنا معاك فى كل كلمة :)
أعتقد السبب فى انهيار الاخلاق والثقافة الدينية منها أو حتى الأصول والعرف للمجتع ككل
وانتشار النفاق والاهتمام بالظاهر دون الباطن ... كالاهتمام بلبس معين كوسيلة لهدف معين بعيدا عن إرضاء الله
وإن كان ذلك تقصير من الفتاة وأهلها " فهو أيضا تقصير من الشاب الراغب فى هذه الانماط وأهله أيضا
لذا تجد أهل الفتاة من الشباب والرجال يرتضون ذلك التصرف المشين لرغبتهم فى هذه الانماط وهو ما يشجع أو يدفع الفتات الاخريات بسلوك نفس المنحى
ربنا يهدينا جميعا وينور بصيرتنا ويسترنا بستره دنيا وآخرة
هههههههههههه بص أنا لو مكانك كنت أحطة فى كوبس الكهرباء و أخلص من غباؤة دة ههههههههههههههههههههههههه هههه
هو عاوز اية ههههههههههههههههههههههههه ههه
التعامل مع الناس متعب جدا لعلمك لانك بتتعامل مع ناس عقلياتها مختلفة و فية ناس متفهمة و ناس يا ساتر يارب مش عاوزين يفهمو هههههههههههه
بص هاتلة موبيل أبل و ريح دماغك و كلة بثوابة يا عمى هههههههههههههههههه
اختي الكريمه دوللي روقي كده وخدينا بالراحه (بما اني انا اللي اتنيلت علي عيني وفتحت الموضوع )
من الصعب ان ندافع عن من يرتدي ما يغضب الله في الشارع
طيب عندي سؤال صغير تخيلي واحد واقف في الشارع وبيشرب مخدرات وما بيكلمش حد ولا يؤذي حد يبقي كده ما فيش مشكله
الحريه الشخصيه تنتهي عند اغضاب المولي عز وتجل
انا والله اعلم بسبب كتابتي للموضوع كانت لا اجد مكان انظر اليه يعني علشان تغض بصرك تقعد في البيت او تلبس نظاره سودا بالليل
شنوري باشا مش هسيبك غير بعد ما اعرف ال260 وات عمل ايه
اصلي شوفتك اخدتلك كلمتين في جنابك وسكتت يا احمد
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههه
فقولت اخلص الموضوع قبل ما اشوفك بتنضرب ههههههههههه
طيب ياعم خد عندك نفس الزبون مشترك معايا في وصله النت
الزبون: النت شغال عندك يا باشمهندس
انا : ايوه شغال
هو : بس انا عندي بطئ
انا : ممكن يكون عيب في جهازك
هو : طيب الكابل بتاعي راكب كويس في السوتش
انا : زي ماهو ياعم
هو : يعني محركتهوش من مكانه
انا : لا
هو : طيب ما نحطه في مكان تاني
انا: مفيش اماكن فاضيه
هو : طيب ما ممكن يكون اتهز وبيهرب نت
انا : هي جلده حنفيه ياعم حتسقط نت في السكه
هو : طيب ما نحطه في مكان تاني في السويتش
انا : لا هو كده
هو : طيب ماهو تقيل عندي
انا: ماهو تقيل عندي برضه
هو : ما انت لسه قايل انه كويس
انا : لا تقيل بس انا مكنتش واخد بالي
هو : طيب ما نغير مكانه
انا : يحرق النت علي سويتشاته لو مش عاجباك شبكتي شوفتك شبكه تانيه
هو : الكلام براحه يا باشمهندس
انا : تيييييييييييييييييييييييي ييييت
وده مختصر الحوار علي فكره
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه
وريني حتعمل ايه يا هشام لو انت مكاني
هههههههههه بص يا وسام عاوزك تجيلى يوم الشغل بس بعد رمضان و تشوف الناس عاملة أية ههههههههههههههههه
بشوف ناس بحس أنها أول مرة تشوف ناس هههههههههه و تحس أنهم بيبحلقو بصورة غبية جدا جدا
بالرغم من أن ستى ستارز قريب جدا منى بس تصدق مش بحب أروحة زحمة جدا و أنا مش بحب الدوشة دى هههههههههههههههههه
كلامك ونيتك كويسة يا أحمد لكن الظاهر وحده ليس مقياس خصوصا عندما يرتبط بنمط أو لون أو قالب معين
أنا مثلا أكتئب من اللون الاسود وفى الظروف السيئة التى تضطرنى للبسه تنتابنى حالة من الرغبة فى البكاء المستمر
والسعوديات كمثال ملتزمات بهذا القالب الاسود ... عندما يدخلون فصولهم أو مكان المحاضرات المخصص لهن يرمون هذا السواد
وينقلبوا من النقيض إلى النقيض لدرجة قد تتحرج وتستحى كثيرات من غير المتوشحات بالسواد منها
الاساس فى الايمان بالله واتباع امره وأمر الرسول الكريم وقد وضحها فى صفات لبس المسلم والمسلمة " لا يحد ولا يشف "
ولبس أهل الجنة أخضر وليس أسود
هدانا الله جميعا لما يحبه ويرضاه
[quote=shnory;3873705087
طيب ياعم خد عندك نفس الزبون مشترك معايا في وصله النت
الزبون: النت شغال عندك يا باشمهندس
انا : ايوه شغال
هو : بس انا عندي بطئ
انا : ممكن يكون عيب في جهازك
هو : طيب الكابل بتاعي راكب كويس في السوتش
انا : زي ماهو ياعم
هو : يعني محركتهوش من مكانه
انا : لا
هو : طيب ما نحطه في مكان تاني
انا: مفيش اماكن فاضيه
هو : طيب ما ممكن يكون اتهز وبيهرب نت
انا : هي جلده حنفيه ياعم حتسقط نت في السكه
هو : طيب ما نحطه في مكان تاني في السويتش
انا : لا هو كده
هو : طيب ماهو تقيل عندي
انا: ماهو تقيل عندي برضه
هو : ما انت لسه قايل انه كويس
انا : لا تقيل بس انا مكنتش واخد بالي
هو : طيب ما نغير مكانه
انا : يحرق النت علي سويتشاته لو مش عاجباك شبكتي شوفتك شبكه تانيه
هو : الكلام براحه يا باشمهندس
انا : تيييييييييييييييييييييييي ييييت
وده مختصر الحوار علي فكره
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه
وريني حتعمل ايه يا هشام لو انت مكاني[/quote]
ههههههههههههههه أنت الى غلطان طبعا تقولة أية دة معقولة تقيل و تقولة ثوانى كدة و بعدين تقولة أنا غيرت لك مكان السويتش و حطيتة فى أول عين ههههههه حا تلاقى النت بقى صاروخ و دة علشان خاطرك أنت بس يا باشا حا ينشكح و حا يتبسط و يبقى أخر فللى ههههههههههههههههههههههههه هههههه
و بعدين مش حرام عليك لية يا أخى تحطة فى أخر سويتش النت مش حا يوصل عندة كويس ههههههههههههههههه
أو تقولة أنت فى الدور ال كام و لو فى دور عالى تقولة شفت أصل الكلام محشور فى السلك مش سالك ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههه
الراجل حسسنى أنة بيتكلم عن ماسورة المية بتاعت العمارة ههههههههه مش النت
.............................
بس أقولك حاجة بجد على ما أظن لو طول السلك من الراوتر الى الجهاز مش متذكر بالتحديد يا 50 متر او 80 متر النت فعلا بيضعف
سيدى الفاضل انا لم اداقع عن احد ولم اتهم احد ايضا ولكنى قلت ان كل انسان حر فى اختياراته وهو وحده الذى يتحمل نتيجة اختياراته
اما كونك شبهت عدم لبس الحجاب او لبس اى ماكان بمثال من يمشى فى الشارع ويشرب مخدرات فاسمحلى القياس خاطئ ... الا لو تكلمت عن لبس المايوه فى الشارع فى هذه الحالة القانون يعاقب من قام بهذا القعل تماما كما يعاقب القانون على تدخين المخدرات فى اماكن عامة او السكر فى اماكن عامة
واما عن كون البنت مثل الجوهرة التى يجب صيانتها فهو تشبيه جميل جدا ولكن البنت كائن حى لها كل الحق فى اختياراتها وعليها تحمل نتيجة اختياراتها طالما هى انسان بالغ عاقل ولا يصح ان نتعامل معها على انها جزء ملغى من الحياة كل ماعلينا فعله هو صيانتها وكانها لاتستطيع صيانة نفسها
تقبل مرورى
.......... منقول .......
هذا الحديث يدل على قول
الله تعالى:يا أيها الناس إنا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوباً وقبائل لتعارفوا إن أكرمكم عند الله أتقاكم
فالله سبحانه وتعالى لا ينظر إلى العباد لأجسامهم هل هي كبيرة أو صغيرة أو صحيحة أو سقيمة ولا ينظر إلى الصور هل هي جميلة أو ذميمة .
كل هذا ليس بشيء عند الله ، وكذلك لا ينظر إلى الأنساب هل هي رفيعة أو دنيئة ، ولا ينظر إلى الأموال ولا ينظر إلى شيء من هذا أبداً .
ليس بين الله وبين خلقه صلة إلا بالتقوى ، فمن كان لله أتقى كان من الله أقرب وكان عند الله أكرم
إذن لا تفخر بمالك ولا بجمالك ولا ببدنك ولا بأولادك ولا بقصورك ولا بسيارتك ولا بشيء من هذه الدنيا أبداً ،
إنما إذا وفقك الله للتقوى فهذا من فضل الله عليك فاحمد الله عليه . واعلم أن الأعمال بالنيات ،
كم من إنسان ظاهر عمله أنه صحيح وجيد وصالح
لكن النية هي الأصل ،
عموما انا رديت برضه علي ردها وعلي تشبيهها
قارع الحجه بالحجه
ومينفعش طفل لسا بيتعلم المشي ونقوله يلا خد الشويه دول جري (مع حفظ الاحترام طبعا لان ده مجرد مثال مش اكتر)
ولما اتكلم مع حد انا لسا مش عارف اصلا خلفيته الدينيه فالمفروض نحاول نبقي في نفس المستوي بتاعه علشان توصله المعلومه
ويبقي واخدها عن اقتناع
وطبعا الاسلام دين كل الازمنه والعصور
والله اكرم يا استاذه زينه
A.Yakout
عاوزين خمسة فرفشة كدة يا جدعان .
عملت أية يا أحمد باشا مع الراجل الى عاوز سويتش لوحدة ركبتة و لا لآ هههههههههههههه
كل سنة و أنت طيب يا باشا
شنورى أعمل فى الراجل بتاع النت زى الصورة دى كدة ههههههه
http://dc03.arabsh.com/i/01603/7aw8urdd29f6.jpg
معلش اسمحى لى ان اشترك فى الحوار واقول وجهة نظرى .
انا على فكرة غير منتقبة ومش باعتبر نفسى محجبة انا باعتبر نفسى محتشمة .
لانى علشان اقول على واحدة محجبة لها مقاييس كتير عندى حتى تستحق هذا اللقب.
علشان كده معلش انا اغلب السيدات والبنات اعتبرهم محتشميات وليس محجبات ده من وجهة نظرى .
ويا ريت ربنا يكرمن جميعا ونقدر نبقى محجبات ومش محتشمات فقط .
وطبعا تشبيه استاذ احمد nabasterاكثر من رائع فى تشبيهه ان البنت مثل الجوهرة .
اعايزة اوقول لحضرتك رايى المفروض انها هيه حرة وكاملة وعاقلة ومش جزء ملغى ولا حاجة بس المفروض هيه اللى تصون نفسها وتحافظ عليها سواء محجبة او لا .
انا رايى ان الشىْ الغالى غالى ومش رخيص ومعروض لكل البشر .
وستايل اللبس ايا كان بيوضح شخصية الانسان وفكره .سواء كان محجب او لا .
وانا اعرف بنات كتير غير محجبات وستايل اللبس فى كامل الاحترام والاناقة .
زى ما فى محتشمات كتير فى كامل الاناقة .
واعتقد من وجهة نظرى المتواضعة ان مهما كان الحرية الشخصية فى اللبس مكفولة للجميع بس لازم بردو يبقى ليها حدود .سواء من محجبة او غير محجبة .
تقبلى خالص تحياتى
هشام باشا وحضرتك والاسره الكريمه بصحه وبسلامه
انا مليش دعوه اصلا انا مهندس شبكات ومش شغلتي اتعامل مع العملا ولا اوصلهم حتي
اوسبته للراجل المسئول منهم لبعض لاني لما سمعت الكلمه دي قلتله حضرتك مع الباشمهندس اهوه تقدر تتفاهم معاه براحتك
لاني معرفتش ارد عليه :)
A.Yakout
من حق اي حد يلبس اي حاجه طالما مش بياذي غيره
يعني انا من حقي اني مشفش عري كتيير في الشارع سواء كان في شكل هدوم مش كامله او ضيقه او مش مناسبه
يعني مش همشي في الشارع اخبط في عواميد الكهرباء عشان في كل حته واحده مش ملتزمه في لبسها
ثانيا اللون الأسود اللي ممكن ميعجبش بعض الناس هو اللون المستحب للبس المراه وكون انه بعض الناس بتشمئز منه فهذا هو المطلوب واي لبس للمراه يجذب الأنتباه هو علي حد علمي غير شرعي حتي لو كان لايحد ولا يشف يعني مينفعش واحده تلبس عباه واسعه ومش بتشف وكل حاجه بس مبهرجه الوان وتطريز وحاجات ملفته للنظر
علي سيره التطريز فكرتني بالبغبغان
ههههههههههههههههههههههههه ههههه
مش فاكر كنت قاعد فين
وعدت واحده لابسه نقاب بس ضيق شويه
قولت وماله بكره يوسع منها واهي خطوه في سبيل الاحتشام
لما عدت لقيت بغبغان بيلمع علي ضهر العبايه
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههه
على فكرة بنفس المنظور انا كمان محتشمة لو لفظ محجبة مش ماشى مع لبسى لكن مش دى قضيتى انا قضيتى فى احترام حرية الغير طالما لم يكسر القواعد القانونية للبلد المنتمى لها . لابد ان نحترم خصوصية كل فرد فى اختيار حياته كيفما شاء لانه الوحيد الذى سيحاسب على هذه الحرية سواء بالسلب او الايجاب ارجو ان اكون وضحت وجهة نظرى فى الموضوع
وحدوا الله يا جماعة احنا فى ايام مفترجة و كل واحد هيتحاسب عن افعاله محدش هيشيل ذنوب التانيين
خمسة فرفشة
واحد بيقول للشيخ :
لو أنا إتزحلقت في المطبخ وغصب عني دخل فى بؤي ميه وصباعين محشي وحته لحمة وحتتين كنافة غصب عني
كده ابقي فطرت ؟!
قاله : لا كده تبقى اتغديت يا روح امك