| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 6 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 51 إلى 60 من 136

  1. #51

    SYD

    الصورة الرمزية SYD

    رقم العضوية : 94704

    تاريخ التسجيل : 14Apr2011

    المشاركات : 12,403

    النوع : ذكر

    الاقامة : Haram - Giza

    السيارة: OPEL VECTRA 2.0

    السيارة[2]: Seat IBIZA 1999

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : SYD غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    ما هو لو نسيب الكتب الحمرا ونرجع للمصحف والقرآن " صالح ذكي من مسلسل الريان"

    انا مش متهيألي واحد عاقل وربنا كرمه واتجوز انه يكررها تاني واي حد اتجوز تاني لآزم يتكشف علي قوة وسلامة عقله

    الجواز زي عود الكبريت بيشط مرة واحدة بس وانت وبختك يا يولع يا ينط في وشك

    اعقلوا يا جماعة

    واتناقشوا بالراحة

    انت لو خطبت واحدة وحسيت انها مش بتحبك او قابلتك وحش فمرة هتسيبها وكرامتك تنقح عليك وتقول انا لا يمكن اتجوز واحدة مش طايقاني
    يبقي ليه تغصب علي واحدة تعيش معاك كرهاك او خلاص نفستها شالت منك ، ما ينفعش ما يمكن تسمك او تدبحك وتقطعك وتحطك في اكياس ،

    ما الطيب احسن

    وبعدين بالله عليك يا مؤمن انت بترجع من شغلك الساعة كام ؟؟ دانت مراتك بتشوفك بالعافية يعني بالكتير ساعتين منهم ساعة قاعد بتتاوب وعايز تنام

    عندك انت بقي وقت تروح تخطب وتحب ويتشرطوا عليك وهات نجف وهات سجاد واجهزة وتشطيب وعفش وسفر واولاد من جديد وحمل ومتابعة وسبوع وشمع وووووووووو

    اتقي الله

    هي مرة

    يا صابت يا خابت

    والله المستعان
    ،
    ،

    Eng. Mohamed Sayed | MS Networking Trainer
    IBIZA MK2 (Typ 6K) APQ 1.4 MPI R4 44KW - 60hp

    <a href=http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic94704_5.gif target=_blank>http://www.nilemotors.net/Nile/signa...pic94704_5.gif</a>

    صفحة القسم علي الفيس بوك


  2. #52

    الصورة الرمزية nevozaky

    رقم العضوية : 82436

    تاريخ التسجيل : 01Dec2010

    المشاركات : 1,167

    النوع : انثى

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: FIAT TEMPRA

    السيارة[2]: FIAT TIPO

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : nevozaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousef1978 مشاهدة المشاركة


    لو سمحتم يا جماعة يا جماعة سوف أعطيكم المجال سوف أعطيكم المجال ههههههه

    انتوا حسستوني إننا في برنامج الإتجاه المعاكس

    بصوا يا اخواتنا واخوانا

    أنا فتحت الموضوع للنقاش العملي بعيدا عن الآراء الدينية التي عليها جدال

    وما فيش داعي حد ينسخ أي فتوى دينية ويعرضها لأن مجال الفتوى واسع جدا والإختلاف رحمة لكن لو كان على منتدى مش متخصص في الفتوى هيبقى الإختلاف زحمة والموضوع يتوه

    أنا عندي لفتة صغيره دينية من سنة النبي عليه الصلاة والسلام

    سيدنا محمد تزوج السيدة خديجة وهي أرملة مرتين وأكبر منه بخمسة عشر عاما لأنه رأى فيها الجمال الإنساني الذي يحتاجه وعاطفة الأمومة التي حرم منها
    وعاش معها وأنجب منها أغلب أبناءه ولمدة تقريبا خمسة وعشرين سنة لم يفكر في الزواج عليها رغم أن التعدد كان هو الشائع في هذا العصر
    وحتى بعد وفاتها رفض فكرة الزواج رغم انه حبب الناس ودعى الناس إليها وظل في حزن حتى بعث الصحابة له من يفاتحة في موضوع الزواج فقال قولته المشهورة صلوات الله وسلامه عليه ( أزوجة بعد خديجة ) - وعرضوا عليه السيدة عائشه فقال ( فمن لبنات رسول الله حتى تكبر عائشة ) فعرضوا عليه أمنا السيدة سودة بنت زمعة وكانت ارملة كبيرة السن وليس لها حظ من الجمال فتزوجها وعاشت سعيدة معه وخطب أمنا السيدة عائشة - ولما بلغت السيدة عائشة سن يسمح لها بالزواج تزوجها وهي البكر الوحيدة في زوجاته
    ولكن هذا لم يمنعه من الزواج عليها

    يعني لم يتزوج على السيدة خديجة وهي ارملة مرتين قبله وتزوج على السيدة عائشة رغم زواجه منها بكر

    وهذا يعني أن الرسول الكريم قد شرع لنا جميع الحالات

    من أراد أن لا يتزوج على زوجته فله ذلك
    ومن أراد الزواج عليها فله ذلك

    من اراد ان يتزوج بكرا فليفعل ومن أعجبته الثيب فلا حرج عليه

    والرسول صلوات الله وسلامه عليه غالبية زيجاته لها أسباب دعوية ولكن هناك زيجات له قام بها لمجرد رغبته في التزوج من إمرأة معينة

    أما موضوع العدل فالآيات واضحات ( ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم فلا تميلوا كل الميل )

    وهذه الآية خففت شروط التعدد على عكس ما الناس فاكرة








    نيجي بقى للمهم

    أنا كنت عاوز أعرف هل التعدد في مصلحة المرأة الثانية والأولى ولا لأ

    أنا في رأيي إنه أكيد في مصلحة الثانية وإن فكرة إن الزوجة الثانية خطافة رجالة دي فكرة عبيطة ومخالفة للشرع
    لأنه طالما ربنا أحل لها أن تتزوج من رجل متزوج فلا حرج عليها ولا ذنب عليها حتى لو كان فيه ضرر بالزوجة الأولى لأن هي بردو إنسانة ومن حقها تتزوج وربنا شرع هذا الأمر لمعرفته بحاجات البشر

    هل الزوج يجب أن يكون عنده سبب للزواج الثاني والثالث
    أعتقد إن الراجل الناجح في حياته الزوجية فقط هو الذي يجب أن يفكر في التعدد لكن لو كان زواجه الأول فاشل فالأولى بيه إنه يصلح الفشل اللي عنده
    التعدد مش إن الواحد يجيب لمراته دره تربيها
    هو لو مش قادر يعيش معاها يسيبها وساعتها يغني الله كلا من سعته ولو كان بيتلككلها فحسابه على الله في الدنيا والآخرة ودي حاجة بينه وبين ربنا

    وطبعا رأيي ده عكس ما الناس فاهمه وهي إن لو انت مش مبسوط مع مراتك ولا مش قادر توفق أمور بيتك روح اتجوز لكن طالما مبسوط يبقى ناقصك إيه للجواز


    طيب هل التعدد في مصلحة الزوجة الأولى
    ده حسب بقى ظروف كل واحدة
    يعني لو واحدة جوزها نكدي وقارفها في عيشتها ولو اتجوز عليها ممكن حاله ينصلح والوقت اللي يدخل فيه البيت يبقى مبسوط آخر انبساط
    فعمليا أنهي الأفضل
    إنها تعيش حياه نكد مع زوج خالص لها
    ولا تعيش حياه أفضل مع زوج متجوز عليها


    هل زواج زوجك عليكي يعني أن بك عيب أو مقصرة في حقه
    طيب ما زوجات النبي صلى الله عليه وسلم كانوا كاملات مكتملات وبهم كل الصفات ورغم ذلك اتجوز عليهن
    أنا سمعت ان واحد أجنبي - رغم إني مش بأحب أضرب أمثال بيهم لأنهم ليهم مقاييسهم الخاصة - المهم سمعت إنه بيستغرب لما سأل مواطن هنا وعرف إنه عايش مع إثنين من النساء وقاله انا عاشرت أكثر من ثلاثين إمرأة مختلفة حتى الآن
    وعلى فكرة ممكن عادي جدا يكون متجوز وله عشيقات


    التعدد في رأيي ده نموذج من نماذج الحياة الإجتماعية اللي أقرها الإسلام لسد حاجات كثيرة في المجتمع
    وفيه حكمة بتقول إن فشل التجربة لا يعني فشل النموذج

    فممكن تكون غالبية تجارب التعدد وخصوصا في مصر تجارب فاشلة أو لها تبعات قاسية لكن ده ما يمنعش إن فيه تجارب ناجحة وكمان إن ممكن المجتمع يعمل على أن تكون التجارب القادمة كلها ناجحة


    أنا في رأيي إن ثقافة المجتمع عليها العامل الأكبر في فشل نموذج التعدد
    المجتمع سائدة فيه ثقافة تشعرك إن اللي تتجوز واحد متجوز دي ست مش محترمة وخطافة رجالة ومشردة كمان
    والراجل اللي يتجوز على مراته فده راجل شهواني وبصباص وعينه فارغة ودايما بكرش ولابس جلابية بلدي حاطط إيد من إيديه الإتنين في فتحة الجلابية اللي فوق بدل ما يحطها في جيب الجلابية ههههههههه

    وثقافة المجتمع خلت الراجل المودرن في بعض الفئات يقبل إن مراته واحد يرقص معاها وياخدها في حضنه وهو قاعد على الطاولة يبصلهم ويبتسم من الفرحة

    وخلت ان الشاب اللي ماشي مع أكثر من بنت أو كل يوم بيغير بنت فده واد دونجوان وعفريت في حين اللي يفكر يتجوز على مراته فده راجل بيئة خالص



    أنا كان نفسي أشوف واحدة تقول ما عنديش مانع أتجوز واحد متجوز طالما عجبني واتاحتله وطالما بيعامل مراته الأولى كويس وظروفه مرتاحة

    أو واحدة تقول لو جوزي محتاج يتجوز علي فأنا مش هأمنعه ولا هأطلب منه الطلاق وكفاية إنه بيدور على الحلال مش بيمشي مع السكرتيرة ولا بيعمل جو بره زي ناس تانية وكفاية إنه مسخر حياته كلها علشان يسعدني انا والعيال ويوفرلنا حياة كريمة





    أنا لي سؤال : ربنا سبحانه وتعالى يحذر الرجال من أن يضغطوا على زوجاتهم من أجل أن يحصلوا على حق ليس لهم ويقول ( ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتيتموهن ) صدق الله العظيم
    طيب هل الست اللي لو جوزها اتجوز عليها في الحلال فطلبت منه الطلاق هل ده مش إضلاع للزوج

    إذا كان أي واحد هيفكر يتجوز على مراته فمراته هتطلب الطلاق منه وبعد كده تطالبه بالنفقة وتحرمه من رؤية عياله
    طب ده مش إلغاء لتشريع التعدد من أصله وكأننا بنقول للراجل العب بديلك من ورا مراتك لكن قدامها لا تقرب لا لحلال ولا لحرام


    فيه نقطة مش عارف أوصلهالكم إزاي
    فيه حاجة إسمها شرع وقانون
    الواحد مننا لازم يحترم الشرع والقانون وياخده بصدر رحب ولو نوعيا
    بيقولوا دايما الرضا بالمقسوم عبادة
    فهل المرأة اللي تجزع أو تعيش تعيسه لمجرد إن زوجها إتجوز عليها هل دي عندها رضى بشرع الله ؟؟؟

    يعني مثلا انا لما ألاقي الإشارة حمرا بأضطر أقف الدقايق وانا سعيد وآخد الموضوع ببساطة طالما ده قانون منتهي
    مش أقعد أندب في حظي وأعيش الدقايق في ضيق وضجر

    هل من المستحيل إن الست تفكر بعقلانية وتشوف مصلحته فين ؟؟؟؟

    أنا عن نفسي شفت حالات كتير الراجل اتمسك بمراته الأولى تمسك رهييييييب وقدملها كل الإمتيازات وهي أصرت على الطلاق واتطلقت وفي النهاية بعد مرور سنة والتانية هي ندمت وهو كان هيأ ةنفسه إنه يعيش بدونها ولم تعد لها مكانا في قلبه
    وتحاول تخلي حد يكلمه علشان يردها لكن هو مشاعره بتكون استنفزت في محاولات إرضاها على حساب كرامته وهي ترفض وتبهدله

    يعني الموضوع مش موضع إن من مصلحتها الطلاق لكن الموضوع إن الزوجة المصرية ما عندهاش الشخصية القوية اللي تسمحلها إنها تدور على مصلحتها وراحتها وعلشان كده مش بتقدر تتحمل نظرات المجتمع لها وهي زوجة أولى وليست الثانية


    انا آسف طولت عليكم

    لكن هأرجع وأسأل نفس الأسئلة لكن بطريقة أخرى


    1- لو زواجك من رجل متزوج في مصلحتك وإنقاذ لك هل تقدري تاخدي القرار وتوافقي عليه ولا لأ ؟؟

    2- لو استمرارك مع زوجك حبيبك وأبو ولادك واللي ما قصرش معاكي في حاجة وعمره كله قبل الزواج وبعده قدمهولك بدون أي عناء منك
    لو استمرارك معه -بعد أن تزوج عليكي - في مصلحتك ، هل هتستمري معاه وتحاولي تعيشي حياة سعيده لك وله
    ولا هتهدي المعبد عليه وعليكي وعلى العيال وعلى مراكش ؟؟

    3- هل الأفضل للمرأة تعيش حياة نكدية مع زوجها لوحده أم انه الأفضل إنه يتجوز عليها طالما هيعاملها أفضل معنويا وماديا

    لو عدد الستات الراغبين والقادرين على الزواج أكبر من عدد الرجال
    وكل واحد اتجوز واحدة فقط
    هيكون عندنا حل من ثلاثة
    - إما ننشر التعدد
    - إما ننشر الرزيلة
    - إما نفرض على الكثير من النساء إنهم يعيشوا لوحدهم حتى نهاية الحياة

    أي الحلول أفضل

    ولا فيه حد عنده حل رابع


    اسمح لى اوافق حضرتك فى بعض الاراء واختلف مع حضرتك فى بعض النقاط .

    المراْة بطبعها غيور .وربنا خلقها على هذا الحال .
    صعب اوى ترضى بزوجة اخرى وخاصة اذا كانت محبة لزوجها .

    المساْلة صعبة نفسيا .
    واسمح لى لسنا امهات المؤمنين ولا نتمتع بما يتمتعوا به من صفات .وسماحة الاخلاق .

    انا شاهدت اكثر من حالة وتضررت بها الزوجة الاولى تضرر بالغ .

    اعذروا المراْة المساْلة صعبة جدا

    http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic82436_28.gif

    اللهم انك تعلم سري و علانيتي فاقبل معذرتي و تعلم حاجتي فأعطني سؤالي و تعلم ما في نفسي فاغفر لي ذنوبي،اللهم إني أسالك إيمانا يباشر قلبي و يقينا صادقا حتي اعلم انه لن يصيبني إلا ما كتبته علي و الرضا بما قسمته لي يا ذا الجلال و الإكرام


  3. #53

    الصورة الرمزية د/أحمد ابراهيم

    رقم العضوية : 20668

    تاريخ التسجيل : 30Sep2008

    المشاركات : 503

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: NOT YET

    السيارة[2]: NOT YET

    الحالة : د/أحمد ابراهيم غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة syd مشاهدة المشاركة
    ما هو لو نسيب الكتب الحمرا ونرجع للمصحف والقرآن " صالح ذكي من مسلسل الريان"

    انا مش متهيألي واحد عاقل وربنا كرمه واتجوز انه يكررها تاني واي حد اتجوز تاني لآزم يتكشف علي قوة وسلامة عقله

    الجواز زي عود الكبريت بيشط مرة واحدة بس وانت وبختك يا يولع يا ينط في وشك

    اعقلوا يا جماعة

    واتناقشوا بالراحة

    انت لو خطبت واحدة وحسيت انها مش بتحبك او قابلتك وحش فمرة هتسيبها وكرامتك تنقح عليك وتقول انا لا يمكن اتجوز واحدة مش طايقاني
    يبقي ليه تغصب علي واحدة تعيش معاك كرهاك او خلاص نفستها شالت منك ، ما ينفعش ما يمكن تسمك او تدبحك وتقطعك وتحطك في اكياس ،

    ما الطيب احسن

    وبعدين بالله عليك يا مؤمن انت بترجع من شغلك الساعة كام ؟؟ دانت مراتك بتشوفك بالعافية يعني بالكتير ساعتين منهم ساعة قاعد بتتاوب وعايز تنام

    عندك انت بقي وقت تروح تخطب وتحب ويتشرطوا عليك وهات نجف وهات سجاد واجهزة وتشطيب وعفش وسفر واولاد من جديد وحمل ومتابعة وسبوع وشمع وووووووووو

    اتقي الله

    هي مرة

    يا صابت يا خابت

    والله المستعان
    ،
    ،
    الزميل الفاضل:

    اجعل مرجعيتك في نمط تفكيرك وتقييمك للامور الى ماقال الله وقاله الرسول صلى الله عليه وسلم

    وليس للاهواء والاراء والانطباعات الشخصية

    ممكن انت ظروفك ما تسمحش ......... الدين الاسلامي مبيفرضش عليك تتجوز اثنين او اكثر

    لاكن غيرك ليهم الحق في التحرك زي ماهم عايزين طالما الشرع مديهم الحق ده

    ولا ناوى تعمل تشريع جديد وتفرضه على المسلمين؟!

    صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة


  4. #54

    الصورة الرمزية أحمد كمال

    رقم العضوية : 33438

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 14,563

    النوع : ذكر

    الاقامة : استراليا

    السيارة: None

    السيارة[2]: Toyota Camry

    دراجة بخارية: Harley-Davidson

    الحالة : أحمد كمال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nevozaky مشاهدة المشاركة
    واسمح لى لسنا امهات المؤمنين ولا نتمتع بما يتمتعوا به من صفات .وسماحة الاخلاق .
    يبقى ما تطلبوش من الزوج يبقى في كرم و تسامح و احتمال الصحابة برضه !!!!!!


  5. #55

    الصورة الرمزية nevozaky

    رقم العضوية : 82436

    تاريخ التسجيل : 01Dec2010

    المشاركات : 1,167

    النوع : انثى

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: FIAT TEMPRA

    السيارة[2]: FIAT TIPO

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : nevozaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
    يبقى ما تطلبوش من الزوج يبقى في كرم و تسامح و احتمال الصحابة برضه !!!!!!
    اكيد .التسامح لازم يبقى من الطرفين .

    والمفروض السيدات تعلم ان الرجال ليسوا الصحابة ايضا .مش كل الناس بتدرك ده

    ما ينفعش نعمم ..ونقول كل السيدات لا تتحمل او كل الرجال لا تتحمل .

    والتسامح يبقى بين الطرفين .
    اذا امرت ان تطاع فاؤمر بما هو مستطاع .

    ده طبعا من الطرفين وليس طرف واحد .

    ربنا جعل الزواج مودة ورحمة وسكن .ولكن للاسف بعض من الناس سواء رجال او نساء .مش بيعملوا كده

    http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic82436_28.gif

    اللهم انك تعلم سري و علانيتي فاقبل معذرتي و تعلم حاجتي فأعطني سؤالي و تعلم ما في نفسي فاغفر لي ذنوبي،اللهم إني أسالك إيمانا يباشر قلبي و يقينا صادقا حتي اعلم انه لن يصيبني إلا ما كتبته علي و الرضا بما قسمته لي يا ذا الجلال و الإكرام


  6. #56

    SYD

    الصورة الرمزية SYD

    رقم العضوية : 94704

    تاريخ التسجيل : 14Apr2011

    المشاركات : 12,403

    النوع : ذكر

    الاقامة : Haram - Giza

    السيارة: OPEL VECTRA 2.0

    السيارة[2]: Seat IBIZA 1999

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : SYD غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/أحمد ابراهيم مشاهدة المشاركة

    الزميل الفاضل:

    اجعل مرجعيتك في نمط تفكيرك وتقييمك للامور الى ماقال الله وقاله الرسول صلى الله عليه وسلم

    وليس للاهواء والاراء والانطباعات الشخصية

    ممكن انت ظروفك ما تسمحش ......... الدين الاسلامي مبيفرضش عليك تتجوز اثنين او اكثر

    لاكن غيرك ليهم الحق في التحرك زي ماهم عايزين طالما الشرع مديهم الحق ده

    ولا ناوى تعمل تشريع جديد وتفرضه على المسلمين؟!
    اعوذ بالله ايه الي انت بتقوله دة ؟؟؟

    ليه يعني ؟؟

    انا شايف الموضوع سخن اوي والناس بتتخانق مع بعض
    وبعدين هو لو لم تكت معي فانت ضدي

    هتستفيد ايه حضرتك لما الناس تتجوز او تطلق ؟؟ او ما تتجوز خالص ؟؟؟

    انت فتحت موضوع مغلق من زمان اوي عند الستات

    كنت افتحه في الأربعينيات ولا الخمسينيات

    لكن في 2011 الأراء كلها ضد التعدد

    وبعدين انا بقول واقع
    لو انت مش عايشه يبقي انت حاجة غريبة
    لكن هاتلي النهاردة موظف حكومة وبيروح الشغل وبيزوغ الساعة 12 وقاعد في البيت من 12 الظهر لحد الساعة 7 الصبح لما ينزل تاني

    اعتقد حضرتك لازم تحترم اراء الغير

    الموضوع مفتوح للنقاش ومن الرجالة اكثر من الستات

    انا مش بغير شرع ربنا ولا هحط شرع جديد

    ولكن "أتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض" صدق الله العظيم

    زي ربنا ما قال مثني وثلاث ورباع
    قال فواحدة

    وزي ما قال فأضربوهن
    قال وعاملوهن بالمعروف

    هات حضرتك تفسير الأيات واسباب النزول ولو في ايات ناسخة او واضعة وبعد كدة تتكلم مش بتعمل زي "ولا تقربوا الصلاة"

    ربنا ماقالش الزواج فرض يبقي هيحكم علينا بالتعدد
    طب انا مش عايز اساسا وحتي لو كانت بالتي هي مين ابقي كفرت بشرع ربنا

    اتقي الله
    وربنا يسامحك علي رأيك فيا

    والله المستعان
    ،
    ،

    Eng. Mohamed Sayed | MS Networking Trainer
    IBIZA MK2 (Typ 6K) APQ 1.4 MPI R4 44KW - 60hp

    <a href=http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic94704_5.gif target=_blank>http://www.nilemotors.net/Nile/signa...pic94704_5.gif</a>

    صفحة القسم علي الفيس بوك


  7. #57

    الصورة الرمزية The_Last_Rebel

    رقم العضوية : 46986

    تاريخ التسجيل : 13Sep2009

    المشاركات : 394

    النوع : ذكر

    الاقامة : Somewhere on this planet

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: N/A

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : The_Last_Rebel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أخي الكريم...

    بعيدا عن الإنفعالات...

    رجاء مراجعة الأيات قبل إدراجها بالمشاركة لأن كلام الله لا يؤخذ بالمعنى أو بالشبه.



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة syd مشاهدة المشاركة
    ولكن "أتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض" صدق الله العظيم

    أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ


    وزي ما قال فأضربوهن

    وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ


    قال وعاملوهن بالمعروف

    وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ

    ،


    وجزاكم الله خيرا...


    بعض الدموع مؤلم... وبعضها محرق... ولكن أشدها ألما وحرقة, أن يكون الشخص الذي تنتظر منه أن يمسح دموعك...هو سبب بكاءك!!!
    and it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train coming your way


  8. #58

    الصورة الرمزية waelfarid

    رقم العضوية : 43173

    تاريخ التسجيل : 06Jul2009

    المشاركات : 1,402

    النوع : ذكر

    الاقامة : حاليا السعودية

    السيارة: مازدا 929 مو89

    السيارة[2]: فيات 1100 واتعلمت فيها كل حاجة وبعتها

    دراجة بخارية: no

    الحالة : waelfarid غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع هوووووووووووووووووووووووو وووووووووف
    ولعها ياعم يوسف78
    انت متجوز ولا لأ؟ ولا متجوز وناوي تعملها تاني؟
    ماله تصرف النعام انت عاوز تحل المشكلة بعرضها عالملأ طب فين الاعلانات علشان الحلقة المولعة دي شوية صفافير بقي وبيض ني وطماطم وكرسي فالكلوب
    في دماغ الحريم ماركة هذا ما الفينا عليه آباءنا built-in
    المرأة نصف المجتمع وتلد وتربي النصف الاخر تبقي هي المجتمع كله ليه تعوم ضد التيار وتمسك سلك حي عريان ربنا يهدينا ويهديك
    ضروري في النقاش يكون مع حريم عاقلين فاهمين ومتربيين دين اسلامي صح بمعني المعرفة والفهم يجب ان يوافقه ويصاحبة فهم واستيعاب للتطبيق تطبيق مش معرفة نظري فقط
    الاخلاق الحالية هي معرفة القانون وكذلك الشرع مايضرش مشفتش فيلم زوج تحت الطلب او مسرحية الواد سيد الشغال او فيلم الزوجة التانية والفن هو التحايل عليه وتجاوزه شوف الفتاكة بواسطة برشوة باستغفال او بسلطة ونفوذ شوية حاجات تعكس الواقع المصري
    وبعدين هما عاوزين الازواج يلعبو بديلهم علشان يمسكوا عليهم ذلة لكن لو اتجوزوا مش حيبقو غلطانين وشغالين في النور مش بيسرقوا والاولانية والتانية حيتساوو في الحقوق والواجبات
    موضوع مبيخلصش
    والخلاصة اي حد يخش اي عشة فراخ ويشوف فيها كام ديك وكام فرخة بس احنا بنتكلم علي طبيعة وفي الحلال
    وكل واحد ينام عالجنب اللي يريحه

    الحمد لله الذي عافانا مما ابتلي به غيرنا وفضلنا علي كثير ممن خلق وجعلنا مسلمين<!-- google_ad_section_end -->
    كن عالما أو متعلما أو محبا للعلم ولاتكن الرابع


  9. #59

    الصورة الرمزية JapRuleZ

    رقم العضوية : 62430

    تاريخ التسجيل : 17Feb2010

    المشاركات : 1,215

    النوع : ذكر

    الاقامة : CAIRO

    السيارة: YARIS

    السيارة[2]: 206

    الحالة : JapRuleZ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا رأيى ان الراجل ممكن يتجوز على مراته لو فيه سبب مقنع و قوى و الاسباب كتيرة
    اما الزواج كنوع من "الطفاسة" فمحتاج زوج و زوجة بمواصفات معينة
    يعنى مثلا راجل ناجح جدا مال و سلطة و مكفى مراته و اسرته ده غالبا بيتجوز تانى
    الموضوع ملوش قاعدة بس بيختلف على حسب الشخصيات و الظروف


  10. #60

    الصورة الرمزية X_MM_X

    رقم العضوية : 1905

    تاريخ التسجيل : 25Aug2007

    المشاركات : 1,041

    النوع : ذكر

    الاقامة : بورسعيد

    السيارة: مفيش

    السيارة[2]: لانسر 2007

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : X_MM_X غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousef1978 مشاهدة المشاركة


    لو سمحتم يا جماعة يا جماعة سوف أعطيكم المجال سوف أعطيكم المجال ههههههه

    انتوا حسستوني إننا في برنامج الإتجاه المعاكس

    بصوا يا اخواتنا واخوانا

    أنا فتحت الموضوع للنقاش العملي بعيدا عن الآراء الدينية التي عليها جدال

    وما فيش داعي حد ينسخ أي فتوى دينية ويعرضها لأن مجال الفتوى واسع جدا والإختلاف رحمة لكن لو كان على منتدى مش متخصص في الفتوى هيبقى الإختلاف زحمة والموضوع يتوه

    أنا عندي لفتة صغيره دينية من سنة النبي عليه الصلاة والسلام

    سيدنا محمد تزوج السيدة خديجة وهي أرملة مرتين وأكبر منه بخمسة عشر عاما لأنه رأى فيها الجمال الإنساني الذي يحتاجه وعاطفة الأمومة التي حرم منها
    وعاش معها وأنجب منها أغلب أبناءه ولمدة تقريبا خمسة وعشرين سنة لم يفكر في الزواج عليها رغم أن التعدد كان هو الشائع في هذا العصر
    وحتى بعد وفاتها رفض فكرة الزواج رغم انه حبب الناس ودعى الناس إليها وظل في حزن حتى بعث الصحابة له من يفاتحة في موضوع الزواج فقال قولته المشهورة صلوات الله وسلامه عليه ( أزوجة بعد خديجة ) - وعرضوا عليه السيدة عائشه فقال ( فمن لبنات رسول الله حتى تكبر عائشة ) فعرضوا عليه أمنا السيدة سودة بنت زمعة وكانت ارملة كبيرة السن وليس لها حظ من الجمال فتزوجها وعاشت سعيدة معه وخطب أمنا السيدة عائشة - ولما بلغت السيدة عائشة سن يسمح لها بالزواج تزوجها وهي البكر الوحيدة في زوجاته
    ولكن هذا لم يمنعه من الزواج عليها

    يعني لم يتزوج على السيدة خديجة وهي ارملة مرتين قبله وتزوج على السيدة عائشة رغم زواجه منها بكر

    وهذا يعني أن الرسول الكريم قد شرع لنا جميع الحالات

    من أراد أن لا يتزوج على زوجته فله ذلك
    ومن أراد الزواج عليها فله ذلك

    من اراد ان يتزوج بكرا فليفعل ومن أعجبته الثيب فلا حرج عليه

    والرسول صلوات الله وسلامه عليه غالبية زيجاته لها أسباب دعوية ولكن هناك زيجات له قام بها لمجرد رغبته في التزوج من إمرأة معينة

    أما موضوع العدل فالآيات واضحات ( ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم فلا تميلوا كل الميل )

    وهذه الآية خففت شروط التعدد على عكس ما الناس فاكرة








    نيجي بقى للمهم

    أنا كنت عاوز أعرف هل التعدد في مصلحة المرأة الثانية والأولى ولا لأ

    أنا في رأيي إنه أكيد في مصلحة الثانية وإن فكرة إن الزوجة الثانية خطافة رجالة دي فكرة عبيطة ومخالفة للشرع
    لأنه طالما ربنا أحل لها أن تتزوج من رجل متزوج فلا حرج عليها ولا ذنب عليها حتى لو كان فيه ضرر بالزوجة الأولى لأن هي بردو إنسانة ومن حقها تتزوج وربنا شرع هذا الأمر لمعرفته بحاجات البشر

    هل الزوج يجب أن يكون عنده سبب للزواج الثاني والثالث
    أعتقد إن الراجل الناجح في حياته الزوجية فقط هو الذي يجب أن يفكر في التعدد لكن لو كان زواجه الأول فاشل فالأولى بيه إنه يصلح الفشل اللي عنده
    التعدد مش إن الواحد يجيب لمراته دره تربيها
    هو لو مش قادر يعيش معاها يسيبها وساعتها يغني الله كلا من سعته ولو كان بيتلككلها فحسابه على الله في الدنيا والآخرة ودي حاجة بينه وبين ربنا

    وطبعا رأيي ده عكس ما الناس فاهمه وهي إن لو انت مش مبسوط مع مراتك ولا مش قادر توفق أمور بيتك روح اتجوز لكن طالما مبسوط يبقى ناقصك إيه للجواز


    طيب هل التعدد في مصلحة الزوجة الأولى
    ده حسب بقى ظروف كل واحدة
    يعني لو واحدة جوزها نكدي وقارفها في عيشتها ولو اتجوز عليها ممكن حاله ينصلح والوقت اللي يدخل فيه البيت يبقى مبسوط آخر انبساط
    فعمليا أنهي الأفضل
    إنها تعيش حياه نكد مع زوج خالص لها
    ولا تعيش حياه أفضل مع زوج متجوز عليها


    هل زواج زوجك عليكي يعني أن بك عيب أو مقصرة في حقه
    طيب ما زوجات النبي صلى الله عليه وسلم كانوا كاملات مكتملات وبهم كل الصفات ورغم ذلك اتجوز عليهن
    أنا سمعت ان واحد أجنبي - رغم إني مش بأحب أضرب أمثال بيهم لأنهم ليهم مقاييسهم الخاصة - المهم سمعت إنه بيستغرب لما سأل مواطن هنا وعرف إنه عايش مع إثنين من النساء وقاله انا عاشرت أكثر من ثلاثين إمرأة مختلفة حتى الآن
    وعلى فكرة ممكن عادي جدا يكون متجوز وله عشيقات


    التعدد في رأيي ده نموذج من نماذج الحياة الإجتماعية اللي أقرها الإسلام لسد حاجات كثيرة في المجتمع
    وفيه حكمة بتقول إن فشل التجربة لا يعني فشل النموذج

    فممكن تكون غالبية تجارب التعدد وخصوصا في مصر تجارب فاشلة أو لها تبعات قاسية لكن ده ما يمنعش إن فيه تجارب ناجحة وكمان إن ممكن المجتمع يعمل على أن تكون التجارب القادمة كلها ناجحة


    أنا في رأيي إن ثقافة المجتمع عليها العامل الأكبر في فشل نموذج التعدد
    المجتمع سائدة فيه ثقافة تشعرك إن اللي تتجوز واحد متجوز دي ست مش محترمة وخطافة رجالة ومشردة كمان
    والراجل اللي يتجوز على مراته فده راجل شهواني وبصباص وعينه فارغة ودايما بكرش ولابس جلابية بلدي حاطط إيد من إيديه الإتنين في فتحة الجلابية اللي فوق بدل ما يحطها في جيب الجلابية ههههههههه

    وثقافة المجتمع خلت الراجل المودرن في بعض الفئات يقبل إن مراته واحد يرقص معاها وياخدها في حضنه وهو قاعد على الطاولة يبصلهم ويبتسم من الفرحة

    وخلت ان الشاب اللي ماشي مع أكثر من بنت أو كل يوم بيغير بنت فده واد دونجوان وعفريت في حين اللي يفكر يتجوز على مراته فده راجل بيئة خالص



    أنا كان نفسي أشوف واحدة تقول ما عنديش مانع أتجوز واحد متجوز طالما عجبني واتاحتله وطالما بيعامل مراته الأولى كويس وظروفه مرتاحة

    أو واحدة تقول لو جوزي محتاج يتجوز علي فأنا مش هأمنعه ولا هأطلب منه الطلاق وكفاية إنه بيدور على الحلال مش بيمشي مع السكرتيرة ولا بيعمل جو بره زي ناس تانية وكفاية إنه مسخر حياته كلها علشان يسعدني انا والعيال ويوفرلنا حياة كريمة





    أنا لي سؤال : ربنا سبحانه وتعالى يحذر الرجال من أن يضغطوا على زوجاتهم من أجل أن يحصلوا على حق ليس لهم ويقول ( ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتيتموهن ) صدق الله العظيم
    طيب هل الست اللي لو جوزها اتجوز عليها في الحلال فطلبت منه الطلاق هل ده مش إضلاع للزوج

    إذا كان أي واحد هيفكر يتجوز على مراته فمراته هتطلب الطلاق منه وبعد كده تطالبه بالنفقة وتحرمه من رؤية عياله
    طب ده مش إلغاء لتشريع التعدد من أصله وكأننا بنقول للراجل العب بديلك من ورا مراتك لكن قدامها لا تقرب لا لحلال ولا لحرام


    فيه نقطة مش عارف أوصلهالكم إزاي
    فيه حاجة إسمها شرع وقانون
    الواحد مننا لازم يحترم الشرع والقانون وياخده بصدر رحب ولو نوعيا
    بيقولوا دايما الرضا بالمقسوم عبادة
    فهل المرأة اللي تجزع أو تعيش تعيسه لمجرد إن زوجها إتجوز عليها هل دي عندها رضى بشرع الله ؟؟؟

    يعني مثلا انا لما ألاقي الإشارة حمرا بأضطر أقف الدقايق وانا سعيد وآخد الموضوع ببساطة طالما ده قانون منتهي
    مش أقعد أندب في حظي وأعيش الدقايق في ضيق وضجر

    هل من المستحيل إن الست تفكر بعقلانية وتشوف مصلحته فين ؟؟؟؟

    أنا عن نفسي شفت حالات كتير الراجل اتمسك بمراته الأولى تمسك رهييييييب وقدملها كل الإمتيازات وهي أصرت على الطلاق واتطلقت وفي النهاية بعد مرور سنة والتانية هي ندمت وهو كان هيأ ةنفسه إنه يعيش بدونها ولم تعد لها مكانا في قلبه
    وتحاول تخلي حد يكلمه علشان يردها لكن هو مشاعره بتكون استنفزت في محاولات إرضاها على حساب كرامته وهي ترفض وتبهدله

    يعني الموضوع مش موضع إن من مصلحتها الطلاق لكن الموضوع إن الزوجة المصرية ما عندهاش الشخصية القوية اللي تسمحلها إنها تدور على مصلحتها وراحتها وعلشان كده مش بتقدر تتحمل نظرات المجتمع لها وهي زوجة أولى وليست الثانية


    انا آسف طولت عليكم

    لكن هأرجع وأسأل نفس الأسئلة لكن بطريقة أخرى


    1- لو زواجك من رجل متزوج في مصلحتك وإنقاذ لك هل تقدري تاخدي القرار وتوافقي عليه ولا لأ ؟؟

    2- لو استمرارك مع زوجك حبيبك وأبو ولادك واللي ما قصرش معاكي في حاجة وعمره كله قبل الزواج وبعده قدمهولك بدون أي عناء منك
    لو استمرارك معه -بعد أن تزوج عليكي - في مصلحتك ، هل هتستمري معاه وتحاولي تعيشي حياة سعيده لك وله
    ولا هتهدي المعبد عليه وعليكي وعلى العيال وعلى مراكش ؟؟

    3- هل الأفضل للمرأة تعيش حياة نكدية مع زوجها لوحده أم انه الأفضل إنه يتجوز عليها طالما هيعاملها أفضل معنويا وماديا

    لو عدد الستات الراغبين والقادرين على الزواج أكبر من عدد الرجال
    وكل واحد اتجوز واحدة فقط
    هيكون عندنا حل من ثلاثة
    - إما ننشر التعدد
    - إما ننشر الرزيلة
    - إما نفرض على الكثير من النساء إنهم يعيشوا لوحدهم حتى نهاية الحياة

    أي الحلول أفضل

    ولا فيه حد عنده حل رابع



    بغض النظر عن الموضوع ردك ولا اروع

    اخوكم ... د/ محمود
    " وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ "



 
صفحة 6 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تتجوزي واحد مفلسسسسس
    بواسطة yousef1978 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 20-09-2011, 06:47 PM
  2. حد متجوز يفهمنى حاجة مهمة لو سمحتم ......
    بواسطة amr.elsayed في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 65
    آخر مشاركة: 18-08-2011, 11:19 PM
  3. أوعى تتأثر بالاجنبى....أنت متجوز مصرية
    بواسطة dolly13 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 96
    آخر مشاركة: 21-04-2010, 11:21 AM
  4. واحد متجوز 4 زوجات....شوفو حصله ايه
    بواسطة AbO_FaRaH في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 29-03-2010, 02:46 PM
  5. ((قصه عقلين)) جامده ولو متجوز هتبقي موت
    بواسطة النوبي في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 32
    آخر مشاركة: 05-12-2009, 07:39 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2