| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 13 من 14 الأولىالأولى ... 3 8 9 10 11 12 13 14 الأخيرةالأخيرة
النتائج 121 إلى 130 من 136

  1. #121

    الصورة الرمزية yousef1978

    رقم العضوية : 46226

    تاريخ التسجيل : 05Sep2009

    المشاركات : 1,006

    النوع : ذكر

    الاقامة : ملوي

    السيارة: Mercedes 280E

    السيارة[2]: BMW 535

    دراجة بخارية: لا توجد

    الحالة : yousef1978 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s a m a مشاهدة المشاركة
    عاجبنى فيك واقعيتك وتقديرك مشاعر المرأة يا طارق
    الموضوع ده صعب على اى نفس بشرية
    ده انت لو خاطب بس وخطيبتك قالتلك سورى مش قادرة اكمل عشان جالى عريس افضل منك او ارتاحتله اكتر او او او
    شوف احساسك هيكون ايه
    يقوم الراجل عاوز الزوجة بعد سنين عشرة تتقبل عادى جدا ان الساعتين اللى بيقضيهم معاها كل يوم يادوب وهو بياكل او وهو داخل ينام تيجى واحدة كمان تشاركها فيهم
    ضيف على كده لو كانت بتحبه بقا يبقا الموضوع اصعب بمراحل
    ده انا شوفت ناس كتير هنا بتقولك عربيتى محدش يركبها غيرى ولا يسوقها غيرى
    حتة حديدة ميسمحش لحد يقربلها
    عاوزين بمنتهى البساطة الزوجة تتقبل عادى كده امراة تانية تشاركها فى زوجها
    ممكن تسمح بده ويبقا عادى جدا فى حالة واحدة بعيدا عن امور الدين بقا والشرع والرضا بما احل الله
    انها تكون مش طايقاه وعاوزة تخلص من وجوده فى البيت :)
    لكن قبولها لده فى اى حالة اخرى هيكون رغما عنها ومؤذى جدا لمشاعرها ربما بعد فترة تعتاد الوضع
    لكن هيفضل له اثر سئ فى نفسها




    أكيييييييييييييد الموضوع صعب جدا على أي إمرأة

    وأصعب في مصر عنه في أي حتة في الدنيا رغم إننا في مصر محتاجين لنشر الموضوع ده أكتر من أي بلد تاني

    إحنا مش بنقول للست تروح ترقص في فرح جوزها ولا تركبله الستاير في شقته الجديدة

    إحنا بنقول إنها تتعامل بحكمة

    أكيد فيه حاجات كتير في حياتنا بتبقى صعبة علينا

    زي ما حضرتك قولتي لما واحد خطيبته بترفضه بيزعل لكن يعمل إيه يموتها مثلا ولا ينتحر
    يستغفر ربنا ويسترجع ويصبر ولو حد سأله على الموضوع يقول ربنا ما أرادش وبأمانه هم ناس كويسين لكن سبحان الله البنت رفضت الموضوع وكل شئ نصيب

    لكن فيه واحد تاني ممكن يحاول يسئ للبنت أو يأذيها

    هل ساعتها نقول معلش يا جماعة الموضوع صعب على النفس وحطوا نفسكم مكانه




    خلينا نفكر بعملية شوية

    أنهي أكثر معاناه الزوجة اللي جوزها هيتجوز عليها ولا المرأة اللي عايشه من غير جواز لأي سبب ومن حقها توافق على الزواج من راجل متزوج


    على فكره احنا في الغالب بنفتقد صفة الرضا بالواقع والتعامل بمعه بالمتاح
    ورغم إننا شعب فكاهي لكن دايما بنحاول نشعر مفسنا بالمعاناة والألم على كل شئ

    أما الشعوب التانية فتحس إنها بتحاول تعيش متعة الحياة

    حتى الموت عندنا بيمثل نهاية العالم لكن في الدول الغير الصحراوية الغير نهرية والدول الغربية لما واحد بيتوفاه الله اللي حواليه بيحزنوا لفترة وجيزة لكن مش بيتوقفوا عن الحياة

    صعب تلاقي واحدة بره أرملة ولابسه اللون الأسود وعايشه حداد على جوزها بقية عمرها

    أما في مصر نلاقي النساء يخالفوا الشرع ويظلوا في حداد بعد إنقضاء فترة الحداد


    دي امور لازم نغيرها ونعيش حياتنا طالما ربنا أمرنا أو سمح بكده




    ليه دايما الست ( أو الراجل ) بيبص للجزء الفارغ من كوب حياته

    لو إمرأة زوجها تزوج عليها إمرأة أخرى فهل هي أسوأ حالا من المرأة التي طلقت أو ترملت أو فقدت إبنها أو عزيزا عليها
    هل هي أسوا حالا من إمرأة متزوجة من رجل مدمن أو سكير أو منحرف في أي ناحية
    هل هي أسوا حالا من إمرأة زوجها مريض بمرض أقعده أو أفقده القدرة على العمل او القدرة على مراعاة أسرته وزوجته وإعطائهم حقوقهم




    .

    بسم الله الرحمن الرحيم (حَتَّى إذا اسْتيْأسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أنَّهُمْ قدْ كُذِبُواْ جَاءَهُمْ نَصْرٌنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء ولاَ يُرَدُّ بَأسٌنَا عَن القوْمِ المُجْرِمِينَ ) صدق الله العظيم. سورة يوسف.110


  2. #122

    الصورة الرمزية Samah AbdAllah

    رقم العضوية : 35540

    تاريخ التسجيل : 14Mar2009

    المشاركات : 26,487

    النوع : انثى

    الاقامة : Egypt_Alexandria

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Samah AbdAllah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وهى الينت اللى متجوزتش مالهاش حل غير انها تتجوز راجل متجوز
    ما الشباب مالى الدنيا مش عارفين يتجوزا
    اللى متجوزتش لاى سبب وكبرت فى السن زى ما بتقزل او الارملة او المطلقة تتجوز شاب من اللى مش لاقيين دول ومتطلبش منه الطلبات الكتير المغالى فيها
    تشترى راجل يعنى
    مقصودش تشتريه ماديا اقصد انها تفضل ضل راجل زى ما بتقول من غير ما تهتم بالماديات
    محبكش اللى متجوز يعنى مش هو الوحيد القادر على حل مشكلتها
    ومتقوليش الشاب عاوز يتجوز البكر
    زى ما بتطلب من الزوجة تتنازل
    خلى الشباب الاول يتنازل على الاقل على قد ظروفه
    واعتقد ان رينا امر بغض البصر
    لو كل راجل غض البصر عينه مش هتزوغ على واحدة تانية ويقول اتجوزها فى الحلال بدل ما افكر فى حاجة حرام


  3. #123

    الصورة الرمزية shaddadfalcon1

    رقم العضوية : 22704

    تاريخ التسجيل : 20Oct2008

    المشاركات : 6,911

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria-Sidi Bishr

    السيارة: ربنا يسهل

    السيارة[2]: Daweoo Lanos 1 model 99

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : shaddadfalcon1 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هو مين الي قال ان الشباب اللي مش لاقي يتجوز؟ هو مش لاقي مادينا لكن كعروسه كتيير جدا


  4. #124

    الصورة الرمزية Samah AbdAllah

    رقم العضوية : 35540

    تاريخ التسجيل : 14Mar2009

    المشاركات : 26,487

    النوع : انثى

    الاقامة : Egypt_Alexandria

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Samah AbdAllah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaddadfalcon1 مشاهدة المشاركة
    هو مين الي قال ان الشباب اللي مش لاقي يتجوز؟ هو مش لاقي مادينا لكن كعروسه كتيير جدا
    ماحنا بنقول طالما مش لاقى ماديا
    يتجوز ارملة ولا مطلقة اهى هتساعده ومش هتطلب ماديات منه لان هدفها ضل رجل


  5. #125

    الصورة الرمزية shaddadfalcon1

    رقم العضوية : 22704

    تاريخ التسجيل : 20Oct2008

    المشاركات : 6,911

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria-Sidi Bishr

    السيارة: ربنا يسهل

    السيارة[2]: Daweoo Lanos 1 model 99

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : shaddadfalcon1 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s a m a مشاهدة المشاركة
    ماحنا بنقول طالما مش لاقى ماديا
    يتجوز ارملة ولا مطلقة اهى هتساعده ومش هتطلب ماديات منه لان هدفها ضل رجل
    مش دايما لان المطلقه ولا الأرمله اللي عندها شقه معتقدش انها هتفكر اصلا في جواز وخصوصا المطلقه لان غالبا هتبقي كارهه صنف الرجاله كله

    اللي هتفكر في حاجه زي دي لو مطلقه او ارمله وملهاش شقه وقاعده عند اهلها وحاسه انها عاله عليهم او اهلها فعلا مش قادرين علي مصاريفها هي وعيالها وفي الحاله دي هتبقي مصاريف حوازها اكتر من البكر
    يمكن بس في موضوع الشروط الكتيير دي هتبقي اقل طبعا لكن شقه لازم ومصاريف اكتر لو عندها عيال


  6. #126

    الصورة الرمزية TFSI

    رقم العضوية : 106509

    تاريخ التسجيل : 04Jul2011

    المشاركات : 329

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: AT

    السيارة[2]: Peugeot

    دراجة بخارية: Nil

    الحالة : TFSI غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousef1978 مشاهدة المشاركة


    أختي الكريمة

    أعتقد فهم حضرتك للآية غير صحيح

    لما نزلت آية التعدد الأولى وجاء فيها تعحذير من الله سبحانه وتعالى لمن يريد التعدد أن يضمن العدل فقال سبحانه وتعالى: بسم الله الرحمن الرحيم "فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً" صدق الله العظيم

    مجتمع الصحابة مجتمع حريص على رضا الله سبحانه وتعالى والصحابة رضوان الله عليهم هم أكثر المسلمين خوفا من الله فتجنبوا التعدد مخافة الوقوع في المحظور ظنا منهم أن العدل يجب أن يكون مطلقا أبدا

    فنزلت الآيات الأخريات وفيها : بسم الله الرحمن الرحيم : "وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ " صدق الله العظيم

    وهذا تعليم من الله لنا أن الإنسان لا يستطيع أن يعدل عدلا مطلقا في كل شئ وكل لحظه وأن المطلوب هو العدل المستطاع وليس العدل المطلق

    لكن أكيد لو أن المطلوب هو العدل المطلق وأن فهم حضرتك للآية صحيح وهو أن الله يقر أن الإنسان لن يستطيع العدل المشروط عليه في التعدد
    فلماذا أحل الله له التعدد طالما أنه سبحانه وتعالى يعلم أنه لن يستطيع أن ينفذ شروطه ؟؟!!




    ثانيا : حضرتك بتتكلمي على حق المرأة في الطلاق وكأنه حق مطلق

    الرجل تحمل أعباء الزواج ومن حقه الطلاق لو كره وهذا الحق مقيد بأمرين

    أولهما أن يكون متضرر وغير متعسف في طلاقه ولو لم يكن في حاجة إلى الطلاق واستحالة من العشرة فإن الله سبحانه وتعالى سيحاسبه حسابا عسيرا على ذلك وقد حذرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم من الرجال الذواقين الذين يتزوجون ويطلقون بغير حاجة ملحة

    وثانيهما أن الرجل إذا أقدم على قرار الطلاق فعليه أن يتحمل الأعباء المادية سواء بخسارته ما قدمه قبل وأثناء الزواج أو ما يترتب على الطلاق من حقوق للمرأة

    والحاجات المادية دي قد تكون بالنسبة لك أو لأي موسر أمور بسيطة وغير حاسمه لكن البعض تمثل له تحويشه العمر بل ويظل عليه حقوق يدان بها في المستقبل

    أما من الإنسانية فالرجل الذي يرغب في التعدد قد لا يكون كارها لزوجته ولذلك فهو يريد أن تعيش معه ويحبها ويحتاج إليها ولكنه يحتاج إلى إمرأة أخرى وهذا ما قلنا إنه حقه

    وبالنسبة للمرأة فالطلاق ليس أمرا هينا زي ما حضرتك بتقولي إنها تتطلق وتشوف طريقها مع حد تاني
    لأن غالبا بيكون عندها أولاد وعلاقة الأم بأولادها زي علاقة القطة باولادها هي تعتبرهم قطعة منها ولا تسمح لأحد أن يقترب منهم ولو حتى ليقدم لهم مساعدة أو طعام
    وأكييييييييد عمليا فرص المرأة التي لديها أولاد في الزواج قليلة
    وفيه نقطة تانية حضرتك مش واخدة بالك منها وهي إن زوجها الحالي ممكن يكون مناسب جدا لها وممكن تكون بتحبه ومرتبطه بيه وهو كل شئ في حياتها وممكن ما ترتاحش مع حد تاني وده غالبا اللي بيحصل حتى لو اتجوزت واحد كويس ومواصفاته أعلى من زوجها السابق وده نادرا

    أنا بأكلم بكل عقلانية وعلى أساس إن الرجل والمرأة كل واحد بيفكر في مصلحته

    لأن حضرتك بتفترضي إن مجرد تفكير الرجل في الزواج على زوجته فده معناه إنه ما يهمهوش مصلحتها ومش هيبكي عليها
    أنا أؤؤكد لحضرتك إن غاااااااااااااااااالبية الرجال يتمنون الزواج على زوجاتهم
    وأن السبب الرئيسيييييييييي في منعهم هو خوفهم على مصير زوجاتهم وخصوصا لأن المرأة المصرية متشربة فكرة أن ( قبر يلمه ولا حرمة تضمه ، وجوازته ولا جنازته )

    وأنا أتذكر إمرأة كانت باعته قصة للكاتب الراحل عبد الوهاب مطاوع رحمه الله - وهي تحكي له أنه قد حدثت بينها وبين زوجها مشادة بعد أن علمت برغبته في الزواج عليها وأخذت تدعو عليه بالموت وبعدها بوقت قليل توفاه الله في حادث
    وأخذت تقول في قصتها كيف إنها تتمنى أن يعود لها زوجها وأن يتزوج عليها ما شاء


    وعلشان كده اللي مش واخدين بالكم منه في موضوعي إني سألت أسئلة للنساء بخصوص هل لو كان موضوع التعدد في مصلحتهم سواء المرأة الغير متزوجة أو المرأة التي سيتزوج عليها زوجها
    هل هيوافقوا ويعملوا العقل

    ولا ضعف الشخصية هو اللي هيسيطر وخوف المرأة في مصر من أن يقال عليها خطافة رجالة أو أن يقال جوزها اتجوز عليها لييييييييه - ونلاقيها ترفض الزواج من شخص متزوج ولو في مصلحتها أو تطلب الطلاق من زوجها رغم إنها عايشه عيشه كريمة ما تحلمش بيها غيرها




    موضوع إن الست بتساعد الراجل فانا سمعت من قول عن الإمام ابن حزم معناه أن الله قد أمر الرجل الموسر أن يوسع على زوجته وعياله فكان بالمثل على المرأة الموسرة أن توسع على زوجها

    الحياة الأسرية مش حساب بالمسطرة وأنا صرفت على مراتي كام وهي جابت إيه

    الموضوع إن كل واحد بيحاول يوفر حياة أفضل للآخر ولا يقول المعاملة بالمثل

    يعني أنا زوجتي لو عاملتي كويس أو وحش هأصرف عليها وهأجيبلها كل ما أستطيع ولو فيه مشاكل وعايشه عند بيت أبوها

    والراجل في رأيي لا يفرض على زوجته العمل ولكن لا تكلف المرأة الرجل ما لا يستطيع من مصروفات ولو هي مش مستحملة ظروفه إما تساعده بإنها تبحث عن وظيفة محترمة لا تخل بها ولا تخل بمسئولياتها ولا أنوثتها أو إنها تخلعه وتبحث عن حياة أفضل

    وأقول هنا تخلعه مش تطلب منه الطلاق لأن الرجل لم يقصر ولم يأخذ منها حق ليس من حقه
    فمش معقولة تاخد كل ما يملك وتقوله فكك مني وتدور على مصلحتها بفلوسه - مش كده ولا إيه


    الشيخ القرضاوي ربنا يتقبل منه ويقبله كان بيقول ( جائتني إمرأة تسألني وتقول زوجي رجل شديد الحرارة وأنا إمرأة شديدة البرودة فماذا أفعل - فقلت لها زوجيه - ابحثي له عن زوجة بنفسك تكون مناسبه للحياة معك ولا تسئ إليكي - لماذا تدفعيه لكي يمشي في طريق خاطئ أو أن يعيش معكي تعيس )

    أنا بأقول الكلام ده للأخت الكريمة اللي بتقولي إن فطرة الله في الرجال طفاسة
    يا أختي الكريمة طبيعة الرجل غير طبيعة المرأة
    المرأة في علم الإجتماع يقال إنها لا تحب تقلب الوجوه - وهذا تعبير محترم ومعناه كبير
    أما الرجل فتفكيره وميوله ورغباته ومشاعره مختلفه
    المرأة تعتبر زوجها هو كل حياتها أما الرجل فيعتبر زوجته أهم قيمة في حياته لكن هناك امور أخرى كثيرة بجانبها
    المرأة حاجاتها مختلفة عن الرجل
    الرجل حوله في هذا الزمن إثارة لا تحتمل



    ونرجع تاني وأقول لحضراتكم هل التعدد في مصلحة المرأة ولا لأ وده المهم هنا

    غالبا الرجل ما يبحث عن إمرأة بكر لم يسبق لها الزواج
    حتى الرجل الأرمل أو المطلق او المنحرف يحرصون غالبا على الزواج من بكر خوفا من فشل تجاربهم القادمة ولميل الرجل الجرب إلى هذا الأمر
    والرجل البكر أكيد بيكون أشد حرصا على ذلك
    طيب إذا لم يكن هناك تعدد يزيد من طلب عدد الرجال الراغبين في الزواج ويزيد من عدد الشرائح التي يطرقون بابها فالمرأة المطلقة والأرملة وذات الحاجة وكبيرة السن من ينظر إليها
    هل نحكم عليهن بالعنوسة الأبدية

    هل نحكم على المرأة المتزوجة من زوج فاسد ولا يحتمل أن تتحمله وتعيش في تعاسة وجحيم لأنها لو طلقت منه فلن تجد من ينظر إليها لأن المجتمع عندنا يرفض فكرة التعدد

    كل إمرأة متزوجة حاليا غاااااااااااااالبا ما ستصبح في الغد إما أرملة أو مطلقة فهل سيكون رأيها في التعدد أنه جريمة لا تغتفر إذا وقفت نفس هذا الموقف في الغد أم أنها سترى أن التعدد هو رحمة للعالمين وستدافع بشدة عن زواج الرجل ولو بغير حاجة أو بغير تقصير من زوجته

    أكيد التعدد هو في مصلحة الرجل إذا أحسن التجربة
    وأكيد هو في مصلحة المجتمع
    وأكيد في مصلحة الزوجة الثانية حتى وإن كانت المرأة في مصر تخشى من نظرة المجتمع

    لكن هل هو في مصلحة الزوجة الثانية ؟؟ هذا ما نريد إجابة عليه من ضمن أسئلة ورقة الإمتحان



    أما موضوع إن الرجالة ما عندهمش القدرة يفتحوا بيت لما يفتحوا اتنين
    فانا أقول لحضراتكم اللي شايف نفسه مدهوك ومش قادر فأكيد مش هيقدم على كده

    لكن فيه ملاييييييييين من المصريين عندهم القدرة المادية والرغبة في التعدد لكن خايفين من هدم المعبد رغم إنهم ممكن يطلعوا بره المعبد ويعيشوا حياتهم مع الزوجة التانية والأولى تخبط دماغها في الحيط زي الأخوات الكريمات ما قالوا هنا

    وفيه ملايين من المصريين رجال اعمال متجوزين عرفي من السكرتيرات أو حتى عايشين حياتهم من غير ورقة العرفي الموقرة !!!!!!

    غير إن فيه ستات في مصر محتاجين راجل فقط بدون أي ماديات أخرى ومستعدين يتجوزوه ولو زواج مسيار ويمكن كمان يساعدوه في حياته الأولى ماديا او تكون محتاجة زوج أمين يراعي مصالحها ويسأل عليها بدل ما هي عايشه وحيدة مقهورة






    العالم كله يبحث عن حلول لمشاكله بما يتفق مع مبادئة

    العالم الغربي يقول إن الإنحلال هو الحل
    الحل الأمثل عندهم أن الرجل والمرأة يعيشون حياتهم بلا قيود ويتقابلون متى أرادوا ويغيرون العلاقات كلما أصابهم الملل ولا يرون في ذلك عيبا
    بل فيه جمعيات هناك في الغرب لكي توفر لمن يفشل في الحصول على علاقة فيساعدونه في البحث عن الشريك الذي يناسب طموحاته ورغباته وقدراته المادية وفترات المقابله

    هذا نوع من التقدم والعلمانية أحسدهم عليه
    لا أحسدهم على أفعالهم لأني أرفضها والحمد لله ولكني أحسدهم على أنهم يبنون نظاما يتناسب مع مبادئهم الفاسدة !!!!!!!

    في إيران والعراق يستحلون زواج المتعة ويقولون قاعدة فقهية غريبة ( كلما زاد تمتعك كلما زاد تقربك إلى الله ) هههههههه
    ووصل الأمر بوزير الداخلية الإيراني أن يعتلي منبر خطبة الجمعة وينصح الشعب الإيراني بنشر فكر المتعة لأنه الحل الوحيد مشلكة تورط نسبة كبيرة من الشباب الإيراني في الفاحشة !!!!!!

    زواج المتعة هو في رأيي مثل الدعارة القانونية لا أقل ولا أكثر

    لكن الجيد أنهم يبحثون عن حلول تتناسب مع معتقدات شعوبهم ومبادئه


    أما نحن في مجتمعاتنا النظيفة العفيفة التقية النقية فإننا نحرم ونضيق على أنفسنا الحلال
    فالمرأة تقول لزوجها لو فكرت في الجواز علي تعمل حسابك إنك هتطلقني قبلها وتنسى إنك تشوف عيالك تاني

    والقانون يطلب من الزوج ان يأتي بموافقة مكتوبة من زوجته بزواجه من إمرأة أخرى وإلا فإن المأذون سيخطرها على مسكنها ويحق لها طلب الطلاق وأخذ كل حقوقها بما فيهم أولاد المسكين


    الإعلام كله يثير الغرائز ويحض على الرزيلة ويصور الشهوات بأنها متعة وليست حراما

    وحتى لما المجلس الإسلامي العالمي أباح زواج المسيار والزواج بدون سكن زوجية قائم ( زواج الفرند ) فالمسلمين عندنا خربوا الدنيا وكأن المجلس الإسلامي أتى بهذا الكلام العجيب من دماغهم


    تقبلوا تحياتي

    الكلام ده كبير جداً ومن الآخر وربنا يكرمك إنت جبت المفيد والملخص فى الفكر المخالف لما أحله الله ( الأنانية والسطحية ووالسفسطائية )

    وبالمرة فتحت نفس الواحد على الزواج لتانى . ما فيش عروسة قدامك؟


  7. #127

    الصورة الرمزية waelfarid

    رقم العضوية : 43173

    تاريخ التسجيل : 06Jul2009

    المشاركات : 1,402

    النوع : ذكر

    الاقامة : حاليا السعودية

    السيارة: مازدا 929 مو89

    السيارة[2]: فيات 1100 واتعلمت فيها كل حاجة وبعتها

    دراجة بخارية: no

    الحالة : waelfarid غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شوفولي معاكم عروسة بالمرة ومحدش يقول لمراتي

    الحمد لله الذي عافانا مما ابتلي به غيرنا وفضلنا علي كثير ممن خلق وجعلنا مسلمين<!-- google_ad_section_end -->
    كن عالما أو متعلما أو محبا للعلم ولاتكن الرابع


  8. #128

    الصورة الرمزية mrghost

    رقم العضوية : 2585

    تاريخ التسجيل : 12Oct2007

    المشاركات : 4,564

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: alto 2015

    السيارة[2]: verna 2015

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : mrghost غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا عن نفسى كراجل ماحبش انى اتجوز على مراتى علشان اسباب كتير منها
    اقدر اعيش عيشه كريمه فى حدود مرتبى مثلا
    اربى اولادى برضه تربيه كويسه
    اكيد مش هقدر اعدل بينهم لان الانسان بطبيعته عاطفى واكيد هيميل لواحده اكتر من التانيه
    اكيد لو فى اولاد من الاتنين مش هيبقوا متوافقين مع بعض
    وبعدين هو فى واحد جرب الجواز ولسه عاوز يتجوز تانى؟!!!!!!


  9. #129

    الصورة الرمزية Donzi

    رقم العضوية : 35815

    تاريخ التسجيل : 17Mar2009

    المشاركات : 3,715

    النوع : انثى

    الاقامة : Haram _ Giza

    السيارة: KIA Rio Auto 2011

    السيارة[2]: كانت هيونداي I10

    الحالة : Donzi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousef1978 مشاهدة المشاركة


    أختي الكريمة

    أعتقد فهم حضرتك للآية غير صحيح

    لما نزلت آية التعدد الأولى وجاء فيها تعحذير من الله سبحانه وتعالى لمن يريد التعدد أن يضمن العدل فقال سبحانه وتعالى: بسم الله الرحمن الرحيم "فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً" صدق الله العظيم

    مجتمع الصحابة مجتمع حريص على رضا الله سبحانه وتعالى والصحابة رضوان الله عليهم هم أكثر المسلمين خوفا من الله فتجنبوا التعدد مخافة الوقوع في المحظور ظنا منهم أن العدل يجب أن يكون مطلقا أبدا

    فنزلت الآيات الأخريات وفيها : بسم الله الرحمن الرحيم : "وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ " صدق الله العظيم

    وهذا تعليم من الله لنا أن الإنسان لا يستطيع أن يعدل عدلا مطلقا في كل شئ وكل لحظه وأن المطلوب هو العدل المستطاع وليس العدل المطلق

    لكن أكيد لو أن المطلوب هو العدل المطلق وأن فهم حضرتك للآية صحيح وهو أن الله يقر أن الإنسان لن يستطيع العدل المشروط عليه في التعدد
    فلماذا أحل الله له التعدد طالما أنه سبحانه وتعالى يعلم أنه لن يستطيع أن ينفذ شروطه ؟؟!!




    ثانيا : حضرتك بتتكلمي على حق المرأة في الطلاق وكأنه حق مطلق

    الرجل تحمل أعباء الزواج ومن حقه الطلاق لو كره وهذا الحق مقيد بأمرين

    أولهما أن يكون متضرر وغير متعسف في طلاقه ولو لم يكن في حاجة إلى الطلاق واستحالة من العشرة فإن الله سبحانه وتعالى سيحاسبه حسابا عسيرا على ذلك وقد حذرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم من الرجال الذواقين الذين يتزوجون ويطلقون بغير حاجة ملحة

    وثانيهما أن الرجل إذا أقدم على قرار الطلاق فعليه أن يتحمل الأعباء المادية سواء بخسارته ما قدمه قبل وأثناء الزواج أو ما يترتب على الطلاق من حقوق للمرأة

    والحاجات المادية دي قد تكون بالنسبة لك أو لأي موسر أمور بسيطة وغير حاسمه لكن البعض تمثل له تحويشه العمر بل ويظل عليه حقوق يدان بها في المستقبل

    أما من الإنسانية فالرجل الذي يرغب في التعدد قد لا يكون كارها لزوجته ولذلك فهو يريد أن تعيش معه ويحبها ويحتاج إليها ولكنه يحتاج إلى إمرأة أخرى وهذا ما قلنا إنه حقه

    وبالنسبة للمرأة فالطلاق ليس أمرا هينا زي ما حضرتك بتقولي إنها تتطلق وتشوف طريقها مع حد تاني
    لأن غالبا بيكون عندها أولاد وعلاقة الأم بأولادها زي علاقة القطة باولادها هي تعتبرهم قطعة منها ولا تسمح لأحد أن يقترب منهم ولو حتى ليقدم لهم مساعدة أو طعام
    وأكييييييييد عمليا فرص المرأة التي لديها أولاد في الزواج قليلة
    وفيه نقطة تانية حضرتك مش واخدة بالك منها وهي إن زوجها الحالي ممكن يكون مناسب جدا لها وممكن تكون بتحبه ومرتبطه بيه وهو كل شئ في حياتها وممكن ما ترتاحش مع حد تاني وده غالبا اللي بيحصل حتى لو اتجوزت واحد كويس ومواصفاته أعلى من زوجها السابق وده نادرا

    أنا بأكلم بكل عقلانية وعلى أساس إن الرجل والمرأة كل واحد بيفكر في مصلحته

    لأن حضرتك بتفترضي إن مجرد تفكير الرجل في الزواج على زوجته فده معناه إنه ما يهمهوش مصلحتها ومش هيبكي عليها
    أنا أؤؤكد لحضرتك إن غاااااااااااااااااالبية الرجال يتمنون الزواج على زوجاتهم
    وأن السبب الرئيسيييييييييي في منعهم هو خوفهم على مصير زوجاتهم وخصوصا لأن المرأة المصرية متشربة فكرة أن ( قبر يلمه ولا حرمة تضمه ، وجوازته ولا جنازته )

    وأنا أتذكر إمرأة كانت باعته قصة للكاتب الراحل عبد الوهاب مطاوع رحمه الله - وهي تحكي له أنه قد حدثت بينها وبين زوجها مشادة بعد أن علمت برغبته في الزواج عليها وأخذت تدعو عليه بالموت وبعدها بوقت قليل توفاه الله في حادث
    وأخذت تقول في قصتها كيف إنها تتمنى أن يعود لها زوجها وأن يتزوج عليها ما شاء


    وعلشان كده اللي مش واخدين بالكم منه في موضوعي إني سألت أسئلة للنساء بخصوص هل لو كان موضوع التعدد في مصلحتهم سواء المرأة الغير متزوجة أو المرأة التي سيتزوج عليها زوجها
    هل هيوافقوا ويعملوا العقل

    ولا ضعف الشخصية هو اللي هيسيطر وخوف المرأة في مصر من أن يقال عليها خطافة رجالة أو أن يقال جوزها اتجوز عليها لييييييييه - ونلاقيها ترفض الزواج من شخص متزوج ولو في مصلحتها أو تطلب الطلاق من زوجها رغم إنها عايشه عيشه كريمة ما تحلمش بيها غيرها




    موضوع إن الست بتساعد الراجل فانا سمعت من قول عن الإمام ابن حزم معناه أن الله قد أمر الرجل الموسر أن يوسع على زوجته وعياله فكان بالمثل على المرأة الموسرة أن توسع على زوجها

    الحياة الأسرية مش حساب بالمسطرة وأنا صرفت على مراتي كام وهي جابت إيه

    الموضوع إن كل واحد بيحاول يوفر حياة أفضل للآخر ولا يقول المعاملة بالمثل

    يعني أنا زوجتي لو عاملتي كويس أو وحش هأصرف عليها وهأجيبلها كل ما أستطيع ولو فيه مشاكل وعايشه عند بيت أبوها

    والراجل في رأيي لا يفرض على زوجته العمل ولكن لا تكلف المرأة الرجل ما لا يستطيع من مصروفات ولو هي مش مستحملة ظروفه إما تساعده بإنها تبحث عن وظيفة محترمة لا تخل بها ولا تخل بمسئولياتها ولا أنوثتها أو إنها تخلعه وتبحث عن حياة أفضل

    وأقول هنا تخلعه مش تطلب منه الطلاق لأن الرجل لم يقصر ولم يأخذ منها حق ليس من حقه
    فمش معقولة تاخد كل ما يملك وتقوله فكك مني وتدور على مصلحتها بفلوسه - مش كده ولا إيه


    الشيخ القرضاوي ربنا يتقبل منه ويقبله كان بيقول ( جائتني إمرأة تسألني وتقول زوجي رجل شديد الحرارة وأنا إمرأة شديدة البرودة فماذا أفعل - فقلت لها زوجيه - ابحثي له عن زوجة بنفسك تكون مناسبه للحياة معك ولا تسئ إليكي - لماذا تدفعيه لكي يمشي في طريق خاطئ أو أن يعيش معكي تعيس )

    أنا بأقول الكلام ده للأخت الكريمة اللي بتقولي إن فطرة الله في الرجال طفاسة
    يا أختي الكريمة طبيعة الرجل غير طبيعة المرأة
    المرأة في علم الإجتماع يقال إنها لا تحب تقلب الوجوه - وهذا تعبير محترم ومعناه كبير
    أما الرجل فتفكيره وميوله ورغباته ومشاعره مختلفه
    المرأة تعتبر زوجها هو كل حياتها أما الرجل فيعتبر زوجته أهم قيمة في حياته لكن هناك امور أخرى كثيرة بجانبها
    المرأة حاجاتها مختلفة عن الرجل
    الرجل حوله في هذا الزمن إثارة لا تحتمل



    ونرجع تاني وأقول لحضراتكم هل التعدد في مصلحة المرأة ولا لأ وده المهم هنا

    غالبا الرجل ما يبحث عن إمرأة بكر لم يسبق لها الزواج
    حتى الرجل الأرمل أو المطلق او المنحرف يحرصون غالبا على الزواج من بكر خوفا من فشل تجاربهم القادمة ولميل الرجل الجرب إلى هذا الأمر
    والرجل البكر أكيد بيكون أشد حرصا على ذلك
    طيب إذا لم يكن هناك تعدد يزيد من طلب عدد الرجال الراغبين في الزواج ويزيد من عدد الشرائح التي يطرقون بابها فالمرأة المطلقة والأرملة وذات الحاجة وكبيرة السن من ينظر إليها
    هل نحكم عليهن بالعنوسة الأبدية

    هل نحكم على المرأة المتزوجة من زوج فاسد ولا يحتمل أن تتحمله وتعيش في تعاسة وجحيم لأنها لو طلقت منه فلن تجد من ينظر إليها لأن المجتمع عندنا يرفض فكرة التعدد

    كل إمرأة متزوجة حاليا غاااااااااااااالبا ما ستصبح في الغد إما أرملة أو مطلقة فهل سيكون رأيها في التعدد أنه جريمة لا تغتفر إذا وقفت نفس هذا الموقف في الغد أم أنها سترى أن التعدد هو رحمة للعالمين وستدافع بشدة عن زواج الرجل ولو بغير حاجة أو بغير تقصير من زوجته

    أكيد التعدد هو في مصلحة الرجل إذا أحسن التجربة
    وأكيد هو في مصلحة المجتمع
    وأكيد في مصلحة الزوجة الثانية حتى وإن كانت المرأة في مصر تخشى من نظرة المجتمع

    لكن هل هو في مصلحة الزوجة الثانية ؟؟ هذا ما نريد إجابة عليه من ضمن أسئلة ورقة الإمتحان



    أما موضوع إن الرجالة ما عندهمش القدرة يفتحوا بيت لما يفتحوا اتنين
    فانا أقول لحضراتكم اللي شايف نفسه مدهوك ومش قادر فأكيد مش هيقدم على كده

    لكن فيه ملاييييييييين من المصريين عندهم القدرة المادية والرغبة في التعدد لكن خايفين من هدم المعبد رغم إنهم ممكن يطلعوا بره المعبد ويعيشوا حياتهم مع الزوجة التانية والأولى تخبط دماغها في الحيط زي الأخوات الكريمات ما قالوا هنا

    وفيه ملايين من المصريين رجال اعمال متجوزين عرفي من السكرتيرات أو حتى عايشين حياتهم من غير ورقة العرفي الموقرة !!!!!!

    غير إن فيه ستات في مصر محتاجين راجل فقط بدون أي ماديات أخرى ومستعدين يتجوزوه ولو زواج مسيار ويمكن كمان يساعدوه في حياته الأولى ماديا او تكون محتاجة زوج أمين يراعي مصالحها ويسأل عليها بدل ما هي عايشه وحيدة مقهورة






    العالم كله يبحث عن حلول لمشاكله بما يتفق مع مبادئة

    العالم الغربي يقول إن الإنحلال هو الحل
    الحل الأمثل عندهم أن الرجل والمرأة يعيشون حياتهم بلا قيود ويتقابلون متى أرادوا ويغيرون العلاقات كلما أصابهم الملل ولا يرون في ذلك عيبا
    بل فيه جمعيات هناك في الغرب لكي توفر لمن يفشل في الحصول على علاقة فيساعدونه في البحث عن الشريك الذي يناسب طموحاته ورغباته وقدراته المادية وفترات المقابله

    هذا نوع من التقدم والعلمانية أحسدهم عليه
    لا أحسدهم على أفعالهم لأني أرفضها والحمد لله ولكني أحسدهم على أنهم يبنون نظاما يتناسب مع مبادئهم الفاسدة !!!!!!!

    في إيران والعراق يستحلون زواج المتعة ويقولون قاعدة فقهية غريبة ( كلما زاد تمتعك كلما زاد تقربك إلى الله ) هههههههه
    ووصل الأمر بوزير الداخلية الإيراني أن يعتلي منبر خطبة الجمعة وينصح الشعب الإيراني بنشر فكر المتعة لأنه الحل الوحيد مشلكة تورط نسبة كبيرة من الشباب الإيراني في الفاحشة !!!!!!

    زواج المتعة هو في رأيي مثل الدعارة القانونية لا أقل ولا أكثر

    لكن الجيد أنهم يبحثون عن حلول تتناسب مع معتقدات شعوبهم ومبادئه


    أما نحن في مجتمعاتنا النظيفة العفيفة التقية النقية فإننا نحرم ونضيق على أنفسنا الحلال
    فالمرأة تقول لزوجها لو فكرت في الجواز علي تعمل حسابك إنك هتطلقني قبلها وتنسى إنك تشوف عيالك تاني

    والقانون يطلب من الزوج ان يأتي بموافقة مكتوبة من زوجته بزواجه من إمرأة أخرى وإلا فإن المأذون سيخطرها على مسكنها ويحق لها طلب الطلاق وأخذ كل حقوقها بما فيهم أولاد المسكين


    الإعلام كله يثير الغرائز ويحض على الرزيلة ويصور الشهوات بأنها متعة وليست حراما

    وحتى لما المجلس الإسلامي العالمي أباح زواج المسيار والزواج بدون سكن زوجية قائم ( زواج الفرند ) فالمسلمين عندنا خربوا الدنيا وكأن المجلس الإسلامي أتى بهذا الكلام العجيب من دماغهم


    تقبلوا تحياتي
    اولا احب احييك على اسلوب نقاشك الهادي و العقلاني جدا و الخالي من اي تريقة او تهكم او عصبية و حط تحت العقلاني دي 10000 خط

    انت فكرتني باخويا الكبير - اللي كان سبب اقتناعي بتعدد الزوجات - لما اتكلمنا في الموضوع دا و انا كنت في الجامعة و قتها و طبعا كان رائيي لأااااااااااااااااااه و يتجوز عليا ليه و مش من حقه و .. و ... و... و لاقيتوا بيفصصلي الموضوع نقطة نقطة كدا زيك بالظبط و بكل هدوء و عقل و جابلي كتب و احكام و قالي اقرئي و افهمي لوحدك و مالكيش دعوة باللي انا قلته خالص و اعرفي بنفسك و طبعا بما ان الموضوع كان مستفزني جدا فابتديت اقرا فعلا و افهم

    ثانيا اهم حاجة فهمتها من تشريع التعدد في الاسلام انه فائدة للمجتمع ككل و ليس ميزة للرجل زي ما معظم الناس فاكرين و انه هذا التعدد بيعمل توازن في الحياة الاجتماعية بشكل كبير زي ما انت وضحت في كلامك

    بس برضو مانقدرش ننكر ان تنفيذه في الواقع حاجة صعبة و مش سهلة خالص على كل الاطراف ( الزوج - الزوجة الاولى - الزوجة التانية او التالتة او الرابعة ) و خصوصا مع اعباء الحياة في وقتنا الحالي و لا اقصد بذلك الاعباء المادية بل اقصد اعباء انشاء اسرة و القيام بكل واجباتها ماديا و معنويا و صحيا و عصبيا

    ربنا يهدينا جميعا لما فيه الصلاح

    "لا إله إلا انت سبحانك إني كنت من الظالمين"


  10. #130

    الصورة الرمزية yousef1978

    رقم العضوية : 46226

    تاريخ التسجيل : 05Sep2009

    المشاركات : 1,006

    النوع : ذكر

    الاقامة : ملوي

    السيارة: Mercedes 280E

    السيارة[2]: BMW 535

    دراجة بخارية: لا توجد

    الحالة : yousef1978 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة x_mm_x مشاهدة المشاركة
    بغض النظر عن الموضوع ردك ولا اروع
    جزاك الله خير على ذوق حضرتك



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tfsi مشاهدة المشاركة
    الكلام ده كبير جداً ومن الآخر وربنا يكرمك إنت جبت المفيد والملخص فى الفكر المخالف لما أحله الله ( الأنانية والسطحية ووالسفسطائية )

    وبالمرة فتحت نفس الواحد على الزواج لتانى . ما فيش عروسة قدامك؟
    ربنا يكرمك يا رب - العرايس كتييييييييييير انت حضرتك شاور كده بس وتلاقيهم بيقولولك شبيك لبيك يا هارون بيك




    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة donzi مشاهدة المشاركة
    اولا احب احييك على اسلوب نقاشك الهادي و العقلاني جدا و الخالي من اي تريقة او تهكم او عصبية و حط تحت العقلاني دي 10000 خط



    حضرتك ده كلام كبير وشهادة أعتز بيها وربنا يجعلني خير مما تظنون ويغفر لي ما لا تعلمون

    بسم الله الرحمن الرحيم (حَتَّى إذا اسْتيْأسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أنَّهُمْ قدْ كُذِبُواْ جَاءَهُمْ نَصْرٌنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء ولاَ يُرَدُّ بَأسٌنَا عَن القوْمِ المُجْرِمِينَ ) صدق الله العظيم. سورة يوسف.110



 
صفحة 13 من 14 الأولىالأولى ... 3 8 9 10 11 12 13 14 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تتجوزي واحد مفلسسسسس
    بواسطة yousef1978 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 20-09-2011, 06:47 PM
  2. حد متجوز يفهمنى حاجة مهمة لو سمحتم ......
    بواسطة amr.elsayed في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 65
    آخر مشاركة: 18-08-2011, 11:19 PM
  3. أوعى تتأثر بالاجنبى....أنت متجوز مصرية
    بواسطة dolly13 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 96
    آخر مشاركة: 21-04-2010, 11:21 AM
  4. واحد متجوز 4 زوجات....شوفو حصله ايه
    بواسطة AbO_FaRaH في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 29-03-2010, 02:46 PM
  5. ((قصه عقلين)) جامده ولو متجوز هتبقي موت
    بواسطة النوبي في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 32
    آخر مشاركة: 05-12-2009, 07:39 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2