السلام عليكم....
انا كنت عملت موضوع قبل كده عن الفوركس واكتشقت ان احنا كتير الحمدلله :) ...
انا دلوقت بقيت بشتغل في اجنت لشركه fxcm لو حد عايز يعرف اي حاجه او تحليل فني انشاء الله اقدر افيده وفي نقس الوقت ياريت نبقى كلنا مرجع لبعض
و شكرا......
عرض للطباعة
السلام عليكم....
انا كنت عملت موضوع قبل كده عن الفوركس واكتشقت ان احنا كتير الحمدلله :) ...
انا دلوقت بقيت بشتغل في اجنت لشركه fxcm لو حد عايز يعرف اي حاجه او تحليل فني انشاء الله اقدر افيده وفي نقس الوقت ياريت نبقى كلنا مرجع لبعض
و شكرا......
ليه سؤال هو ايه الفرق انني اشتري عمله مع نفسي من اي حته او اشتريها من الفوركس ؟؟
لما تشتريها من الفوركس بيكون بغرض التجاره بتشتري عشان تبيع عند زياده السعر انما لما بتشتريها من اي مكان بيكون لاغراض مختلفه مع العلم انك لما بتشتريها من الفوركس بيكون في رافعه ماليه بتضاعف المبالغ اللي بتشتري بيها لزياده نسبه الربح
فهمت
فى هذه الحاله بقى انا كده مضطر انى اكتب و ارد
طيب يا جماعه انا الحمد لله بقالى اكتر من 3 سنين فى المجال ده و وكيل لركه من اكبر شركات الشرق الاوسط الامريكيه
و لو فى حد عندهخ اى استفسار او نقاش انا معاكم و الله المستعان
انااسف جدا على المداخلة الخارجه عن الموضوع الى ممكن تضايق بعض الناس منى بس الدين النصيحة
هل يجوز التعامل في العملات فيما يسمى الفوركس والذي يتم التداول فيه عن طريق الإنترنت ؟ وما رأيكم في التبييت وكذلك تأخر التسليم (المقاصة) من يوم إلى يومين بعد إنهاء العقد ؟
الحمد لله
يجوز الاتجار في العملات إذا تحقق القبض ، وسلمت المعاملة من الشروط الربوية ، كاشتراط رسوم التبييت ، وهي الفائدة المشروطة على المستثمر إذا لم يتصرف في الصفقة في اليوم نفسه .
أما القبض فسبق الكلام عليه في جواب السؤال رقم (72210) .
وأما رسوم التبييت والمتاجرة بالهامش ، فقد صدر فيها قرار من مجمع الفقه الإسلامي ، وهذا نصه :
" الحمد لله وحده ، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده ، سيدنا ونبينا محمد ، وعلى آله وصحبه . أما بعد :
فإن مجلس المجمع الفقهي الإسلامي ، برابطة العالم الإسلامي ، في دورته الثامنة عشرة المنعقدة بمكة المكرمة ، في الفترة من 10-14/3/1427هـ الذي يوافقه 8-12 إبريل 2006م ، قد نظر في موضوع : ( المتاجرة بالهامش ، والتي تعني ( دفع المشتري [العميل] جزءاً يسيراً من قيمة ما يرغب شراءه يسمّى [هامشاً] ، ويقوم الوسيط [ مصرفاً أو غيره ] ، بدفع الباقي على سبيل القرض ، على أن تبقى العقود المشتراة لدى الوسيط ، رهناً بمبلغ القرض .
وبعد الاستماع إلى البحوث التي قدمت ، والمناقشات المستفيضة حول الموضوع ، رأى المجلس أن هذه المعاملة تشتمل على الآتي :
1- المتاجرة ( البيع والشراء بهدف الربح ) ، وهذه المتاجرة تتم غالباً في العملات الرئيسية ، أو الأوراق المالية ( الأسهم والسندات ) ، أو بعض أنواع السلع ، وقد تشمل عقود الخيارات ، وعقود المستقبليات ، والتجارة في مؤشرات الأسواق الرئيسة .
2- القرض ، وهو المبلغ الذي يقدمه الوسيط للعميل مباشرة إن كان الوسيط مصرفاً ، أو بواسطة طرف آخر إن كان الوسيط ليس مصرفاً .
3- الربا ، ويقع في هذه المعاملة من طريق ( رسوم التبييت ) ، وهي الفائدة المشروطة على المستثمر إذا لم يتصرف في الصفقة في اليوم نفسه ، والتي قد تكون نسبة مئوية من القرض ، أو مبلغاً مقطوعاً .
4- السمسرة ، وهي المبلغ الذي يحصل عليه الوسيط نتيجة متاجرة المستثمر ( العميل ) عن طريقه ، وهي نسبة متفق عليها من قيمة البيع أو الشراء .
5- الرهن ، وهو الالتزام الذي وقعه العميل بإبقاء عقود المتاجرة لدى الوسيط رهناً بمبلغ القرض ، وإعطائه الحق في بيع هذه العقود واستيفاء القرض إذا وصلت خسارة العميل إلى نسبة محددة من مبلغ الهامش ، ما لم يقم العميل بزيادة الرهن بما يقابل انخفاض سعر السلعة.
ويرى المجلس أن هذه المعاملة لا تجوز شرعاً للأسباب الآتية :
أولاً : ما اشتملت عليه من الربا الصريح ، المتمثل في الزيادة على مبلغ القرض ، المسماة (رسوم التبييت) ، فهي من الربا المحرم ، قال تعالى : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَلا تُظْلَمُونَ ) البقرة/278، 279 .
ثانيا: أن اشتراط الوسيط على العميل أن تكون تجارته عن طريقه ، يؤدي إلى الجمع بين سلف ومعاوضة ( السمسرة ) ، وهو في معنى الجمع بين سلف وبيع ، المنهي عنه شرعاً في قول الرسول صلى الله عليه وسلم : ( لا يحل سلف وبيع ...) الحديث رواه أبو داود (3/384) والترمذي (3/526) وقال : حديث حسن صحيح . وهو بهذا يكون قد انتفع من قرضه ، وقد اتفق الفقهاء على أن كل قرض جر نفعاً فهو من الربا المحرم .
ثالثاً : أن المتاجرة التي تتم في هذه المعاملة في الأسواق العالمية غالباً ما تشتمل على كثير من العقود المحرمة شرعاً ، ومن ذلك :
1- المتاجرة في السندات ، وهي من الربا المحرم ، وقد نص على هذا قرار مجمع الفقه الإسلامي بجدة رقم ( 60 ) في دورته السادسة .
2- المتاجرة في أسهم الشركات دون تمييز ، وقد نص القرار الرابع للمجمع الفقهي الإسلامي برابطة العالم الإسلامي في دورته الرابعة عشرة سنة 1415هـ على حرمة المتاجرة في أسهم الشركات التي غرضها الأساسي محرم ، أو بعض معاملاتها ربا .
3- بيع وشراء العملات يتم غالباً دون قبض شرعي يجيز التصرف .
4- التجارة في عقود الخيار وعقود المستقبليات ، وقد نص قرار مجمع الفقه الإسلامي بجدة رقم (63) في دورته السادسة ، أن عقود الخيارات غير جائزة شرعاً ، لأن المعقود عليه ليس مالاً ولا منفعة ولا حقاً مالياً يجوز الاعتياض عنه .. ومثلها عقود المستقبليات والعقد على المؤشر .
5- أن الوسيط في بعض الحالات يبيع ما لا يملك ، وبيع ما لا يملك ممنوع شرعاً .
رابعاً : لما تشتمل عليه هذه المعاملة من أضرار اقتصادية على الأطراف المتعاملة ، وخصوصاً العميل (المستثمر) ، وعلى اقتصاد المجتمع بصفة عامة . لأنها تقوم على التوسع في الديون ، وعلى المجازفة ، وما تشتمل عليه غالباً من خداع وتضليل وشائعات ، واحتكار ونجش وتقلبات قوية وسريعة للأسعار ، بهدف الثراء السريع والحصول على مدخرات الآخرين بطرق غير مشروعة ، مما يجعلها من قبيل أكل المال بالباطل ، إضافة إلى تحويل الأموال في المجتمع من الأنشطة الاقتصادية الحقيقية المثمرة إلى هذه المجازفات غير المثمرة اقتصاديا ، وقد تؤدي إلى هزات اقتصادية عنيفة تلحق بالمجتمع خسائر وأضرار فادحة .
ويوصي المجمع المؤسسات المالية باتباع طرق التمويل المشروعة التي لا تتضمن الربا أو شبهته ، ولا تحدث آثاراً اقتصادية ضارة بعملائها أو بالاقتصاد العام كالمشاركات الشرعية ونحوها ، والله ولي التوفيق .
وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين " انتهى من "مجلة المجمع الفقه الإسلامي" العدد 22 ص 229
ونسأل الله لنا ولك التوفيق والسداد .
والله أعلم .
السؤال : أعلم أن التعامل بنظام الفوركس العادي به ربا ومخالفات أخرى وهو محرم كما أشار إلى ذلك المجمع الفقهي، وسؤالي حول التعامل مع الفوركس الإسلامي هو أيضا به بعض المخالفات ولكن ليس فيه الربا الصريح، وأنا لا أقوم فيه إلا بعملية واحدة أربح بها، وهي شراء الذهب في الرخيص وبيعه في الغالي، وأكسب فرق السعر، لا أتعامل بغيرها وأحقق منها مكاسب طائلة ، ولكني علمت أن الفوركس لا يجعلني أتاجر بنقودي التي أودعتها فيه ، بل هي مجرد تأمين على الخسارة إن حدثت ، ليأخذوا حقهم منها، والمتاجرة تكون عن طريق الرافعة المالية التي تضاعف المبلغ الذي أودعته ربما إلى مائة ضعف، يعني أنا أودعت ألف دولار ، وأستطيع إجراء صفقة بمائة ألف دولار، وهم لا يأخذون فائدة على ذلك، ولكن يستفيدون من فرق السعر بين الطلب والبيع، أي لا يقرضوني لسواد عيوني ، ولكن لأجل أني لما أقترض فسأقوم بالعملية من خلالهم وسيكسبون ، وإن كانوا لا يأخذون الربا . فما حكم الأموال التي أربحها ، وإذا كان هناك إثم فعلى من؟ وهل لو أخرجت مبلغا معينا من ذلك المال تكون حلالا ؟
الحمد لله
المتاجرة بالهامش ، أو بنظام الفوركس صدر فيها قرار من مجمع الفقه الإسلامي بالتحريم والمنع ، وينظر نص القرار في جواب السؤال رقم 106094 ، وما جاء في القرار من أسباب التحريم ، لم يسلم ما سمي بالفوركس الإسلامي! من أكثره .
فأسباب التحريم التي ذكرها المجمع :
1- " أولاً : ما اشتملت عليه من الربا الصريح ، المتمثل في الزيادة على مبلغ القرض ، المسماة (رسوم التبييت) ، فهي من الربا المحرم ".
فإلغاء بعض المؤسسات التي تتعامل بالمارجن هذه الرسوم ، لا يعني حل معاملتها ، لبقاء المحاذير التالية :
2- الجمع بين سلف ومعاوضة ، وقد ذكرت أنهم لا يقرضونك مجانا ، وإنما لتشتري وتبيع من خلالهم ، فيستفيدون الفرق .
جاء في قرار المجمع : " ثانيا: أن اشتراط الوسيط على العميل أن تكون تجارته عن طريقه ، يؤدي إلى الجمع بين سلف ومعاوضة ( السمسرة ) ، وهو في معنى الجمع بين سلف وبيع ، المنهي عنه شرعاً في قول الرسول صلى الله عليه وسلم : ( لا يحل سلف وبيع ...) الحديث رواه أبو داود (3/384) والترمذي (3/526) وقال : حديث حسن صحيح . وهو بهذا يكون قد انتفع من قرضه ، وقد اتفق الفقهاء على أن كل قرض جر نفعاً فهو من الربا المحرم .
3- عدم حصول القبض فيما يشترط فيه القبض ، كبيع العملات ، والذهب والفضة ، وهذا من ربا النسيئة .
قال المجمع : " بيع وشراء العملات يتم غالباً دون قبض شرعي يجيز التصرف ".
4- الإضرار بالاقتصاد ، وفي قرار المجمع : " رابعاً : لما تشتمل عليه هذه المعاملة من أضرار اقتصادية على الأطراف المتعاملة ، وخصوصاً العميل (المستثمر) ، وعلى اقتصاد المجتمع بصفة عامة . لأنها تقوم على التوسع في الديون ، وعلى المجازفة ، وما تشتمل عليه غالباً من خداع وتضليل وشائعات ، واحتكار ونجش وتقلبات قوية وسريعة للأسعار ، بهدف الثراء السريع والحصول على مدخرات الآخرين بطرق غير مشروعة ، مما يجعلها من قبيل أكل المال بالباطل ، إضافة إلى تحويل الأموال في المجتمع من الأنشطة الاقتصادية الحقيقية المثمرة إلى هذه المجازفات غير المثمرة اقتصاديا ، وقد تؤدي إلى هزات اقتصادية عنيفة تلحق بالمجتمع خسائر وأضرار فادحة ." انتهى .
فما يسمى بالفوركس الإسلامي ! سلم من محذور واحد وهو رسوم التبييت ، لكنه لم يسلم من الجمع بين السلف والمعاوضة ، ومن محذور تأخير القبض ، ومن الإضرار بالاقتصاد .
فنصيحتنا لك أن تتقي الله تعالى ، وتدع هذه الوسيلة المحرمة من وسائل الكسب ، وأن تعلم بأن ما عند الله لا ينال إلا بطاعته ، وأن الحرام ممحوق البركة ، سيء العاقبة ، نسأل الله لنا ولك العافية .
والله أعلم.
منقوووووووووووووووووووووو ول
اهلا بيك يا استاذ حماده :)
انت وكيل لشركه ايه؟
السلام عليكم....
احب اشكرك على نصيحتك الغاليه طبعا لك جزيل الشكر.
انا دخلت مجالالفوركس من 4سنين و قبلما ادخل سألت جميع اهل الثقه ومجمع البحوث في موضوع الفوركس بس هما كان رأيهم مختلف تماما و قالو انه مفهيوش حرمانيه باستثناء الذهب هو اللي حرام.
والله اعلم
ياباشا طالما الكلام فى النقاش للافاده العامه يبقى اكيد ميزعلش اى حد و لو فى حد زعل من النقاش يبقى عشان معندهوش حجه للنقاش و للاسف ده بقى كتير فى المجتمع عندنا
لكن خلينا نفصل الكلام واحده واحده و بالعقل ليه ؟
لان زي ما حضرتك جبت فتاوي منقوله انا ممكن ارفع لحضرتك برده فتاوي مصوره من اكثر من مكان و ماشاء الله يعني تقول الكلام بالعكس تماما
فرأيي ان فى الحاله ده نلجأ للعقل و نحكمه و نعقلها و نتوكل
اولا نظام العموله و التبييت عشان الناس اللى مش فاهمه
هو حضرتك لو اشتريت عربيه او شقه مثلا و دفعت عموله للسمسار اللى دور و تعب عشان يجيبلك العربيه او الشقه ده هل ده حرام ؟
حضرتك فى الفوركس بتدفع عموله للشركه عشان هى ادتك مجال و مكان تتداول فيه على سلعه مش موجوده فى بلدك
طيب التبييت بقى ؟
التبييت ملغى فى الحسابات الاسلاميه اللى بتقدمها الشركات و منها كتيره جدا فى الشرق الاوسط و العربي
ثالثا مفيش حاجه اسمها فوركس اسلامى و فوركس مش اسلامي
لكن فى حاجه اسمها حساب اسلامى و حساب مش اسلامى و ده اللى بيفرق فيهم نوع التعامل مع البنك اللى بيقدم اسعار العمله
طيب حضرتك تقولى ما التعامل مع البنوك حرام ؟
اقولك حضرتك احنا بنتعامل مع البنوك فى النقديه و العمله و ليس فى الحسابات و الودائع الخ
طيب ممكن اعرف هو مين اللى قال انك فى الفوركس بتكون مديون ؟
و مين اللى قال انك متقدرش تتصرف فى الاموال اللى انت بتتاجر فيها ؟
و مين اللى قال برده انك بتضر الاقتصاد ؟
ياريت حضرتك قبل الرد تفكر فى الكلام ده واحده واحده و نتناقش فيه
و لو على الفتاوى مفيش اكتر منها لكن فين العقل اللى يحكم على الكلام
حل وسط ان الواحد يشتري عمله من مكاتب الصرافه و مش مهم حكايه مضاعفه راس المال دي
انا اسف لصاحب الموضوع ان الموضوع تحول الى نقاش حول حكم التعامل فى الفوركس
ربنا يكرمك على انك بتتحرى الحلال والحرام وبتجتهد انك توصل للحلال
بس حضرتك ديه مش وظيفتك
يعنى حضرتك لما لا قدر الله بتتعب بتجتهد وتعالج نفسك ولا بتروح لطبيب
يعنى الاجتهاد المفروض يقوم بيه ناس مؤهلين بدراسة علوم قرأن وحديث وتفسير وفقه وكذلك علوم اقتصاد وديه الفتوى الى نقلتها لحضرتك
ديه فتوى مجمع البحوث الاسلامى يعنى بيجتمع علماء من الفقه والشريعه والحديث وعلماء اقتصاد و خبراء اسواق مالية ..... الخ وفى النهاية وبعد نقاشات طويلة بيطلعوا بفتوى انا نقلتها لحضرتك فارجوك لو عندك رد على النقاط الى وردت فيها يا ريت توضحها الرد على كل نقطه وفى الحالة يبقى فعلا التفكير منظقى والردود منظقية
يعنى ان امش جايب فتوى شيخ مسجد او فتوى فرد مهما بلغت قامتة دول مجموعه علماء ذوات مكانة رفيعه جدا كلا فى مجالة اجتمعوا وخرجوا بهذه الفتوى
يعنى العملية مش كوبى وبست وخلاص لازم حضرتك لو حابب تنقل فتوى تكون فتوى مين وايه العلم الى عند الى بيقول الفتوى
وانا فعلا معنديش اى مشكلة لو ثبت ان الفوركس حلال وعلى استعداد لتقبل اى فتوى مخالفة طالما صادرة من جهة معتبرة وفى الحالة ديه هيكون التعامل بالفوركس مختلف ليه بين العلماء وفى الحالة ديه حضرتك ممكن تستفتى قلبك لكن لو الموضوع فيه اجماع للعلماء المعتبرين ومجامع البحوث الاسلامية ويجى شيخ مسجد او موقع الكترونى ويقولوا رأى مخالف للاجماع فدول طبعا رأيهم لا يؤخذ بيه
سؤال ... هو مكسب حضرتك بيجى منين ؟؟؟
يعنى بينتج عن نشاط انتاجى او نشاط خدمى بيستفيد منه اشخاص او جهات معينة وعلى اساسه بيكون ليك هامش ربح ولا الربح بيكون خسارة شخص اخر
فى النهاية اقسم بالله العظيم انى اتمنى ان كلامك يطلع صح ويطلع الموضوع حلال .. بس للأسف المنطق مش بيقول كده
هو بعتذر اولا عن التأخر فى الردود و ذلك لعدم التفرغ فى الوقت ليس اكثر و لكن كل ما اقصده زي ما حضرتك كده جيت فى الاخر و سألت سؤال و انا هجاوبك عليه من عيني حاضر
ده هو المقصود الموضوع يكون سؤال و جواب و للعلم مش من الغلط انى اكون مخطأ بالعكس
و لكن النقاش هيكون هدفه يا تصحيح معلوماتى يا تصحيح معلومات حضرتك و الله المستعان
سؤال ... هو مكسب حضرتك بيجى منين ؟؟؟
يعنى بينتج عن نشاط انتاجى او نشاط خدمى بيستفيد منه اشخاص او جهات معينة وعلى اساسه بيكون ليك هامش ربح ولا الربح بيكون خسارة شخص اخر
مكسبي يا فندم للناس اللى بس مش فاهمه اليه العمل فى السوق ده بيجي من نشاط خدمى و طبعا بيستفيد منه ناس كتيره جدا و اغلبهم مراكز و بنوك ماليه حضرتك تقولى ازاى اشرحلك نظره مبسطه جدا
اولا الفوركس او اى كانت البورصه فهى نظام تعاملى واحد و اللى بينجح فيه و يحقق منه مكاسب مش الانسان اللى بينجم و يقول ده طالع و ده نازل و لا الكلام ده بالعكس
عشان نحلل مثلا سهم ما او عمله ما لازم اتبع علم و دراسه اسمها التحليل المالى و التحليل الفنى و التحليل الاساسي
و بعد ما اقوم بالتحليل ده بناء على دراسه و خبره فى المجال اطلع بنتيجه للسهم ده او العمله و قابله طبعا للصواب و الخطأ و برده ممكن حضرتك تقولى ده اسمه تنجيم
اقول لحضرتك بالعكس انا معتمد على الماضي و على ان التاريخ بيعيد نفسه يعني اساس البناء و التحليل ليا من الماضي من حاجات حصلت بالفعل و انتهت
زي مثلا ما نقول فى اتفاقيه للجات هتطبق بعد 10 سنين يبقى طبيعي اسعار العربيات هتقل بعد 10 سنين
طيب مثلا فى شكل جديد نزل لموديل ما من السيارت يبقى فى احتمال بنسبه كبيره ان الشكل القديم هيقل فى سعره لو الجديد ثبت كفاءه
ده بالنسبه لطريقه العمل بصوره عامه اما عن الموضوع الخدمي فبسهوله اقول لحضرتك
ان تحليل اتجاه عمله ما و ليكن الدولار مثلا ده بيأثر على حضرتك شخصيا فى الاستيراد
فى سعر صرف الذهب اللى حضرتك بتشتريه
فى سعر برميل البترول اللى حضرتك بتستورده
يعني لو قلت لحضرتك كمثال بناء على تحليلى ان الدولار فى هبوط و ده معناه ان الذهب و البترول هيعلوا و معناه برده ان السلعه اللى داخل جماركها بالمصري هتقل
يبقى حضرتك كشخص اهوه لو مستورد هتأجل استيرادك عشان تستفاد باتلفرق فى الجمارك
و لو عايز تشترى دهب هتشترى اسرع عشان تستفيد من فرق السعر و توففر مبلغ ممكن يفيدك فى شيء اخر
طب ما تحسبهالى كده بالنسبه بقى للبنك المركزى المصري !!!!!!!!
و انا على اتم استعداد انى اشرح اليه العمل و بدايات الفوركس من الالف للياء فى المنتدى لرجاله نايل موتورز فقط و مجانا من غير اى مقابل
نرجع لنقطه الحلال و الحرام
اولا انا بقدم شغل ما بيفيد ناس تانيه و انا بستفاد منه و بكسب و مش معنى انى كسبت انى غيرى خسر ده مقوله غلط تماما
مثال : لو حضرتك بتبيع عربيتك ب 100000 جنيه و انا معايا 150000 جنيه و انا اشتريتها منك بعد الفصال ب 98000 معنى كده انى خسرتك ؟
و لا معنى كده ان حضرتك كسبت مبلغ اقل فقط ؟ و انا وفرت مبلغ اكتر ؟
لكن مش معنى كده انك خسرت عشان انا اكسب و لا قدر الله اخدت مكسبك منك و لا رزقك لا سمح الله
و بعدين التجاره من ايام الرسول صلى الله عليه و سلم و هى مكسب و خساره
و ده طبيعي فى اى سوق ان فلان يخسر و فلان يكسب و بعدين مين اللى لما انا كسبت خسر قدامى حضرتك حددهولى و لو كان فى اخر بلاد العالم
و بالنسبه للفترى اتفضل ياباشا
Hotfile.com: One click file hosting: FOREX.ZIP
انا اتشرفت بالنقاش مع حضرتك وتقريبا انا قلت الكلام الى اعرفه وربنا يوفقك للخير
ناس كتير ما تعرفش الفوركس وناس تسمع عنه بس فياريت بما ان معانا اثنين من الاعضاء شغالين في شركات فروكس ممكن تبلغونا لو في سيمليتور او كورس مجاني في الاسكندريه للفوركس ممكن نستفاد منه
كمان انا كذا مرة احاول اجرب برنامج ميتاتريد للحساب المجاني بس مش بفهم منه حاجه بصراحه
اللهم امين يا رب
عموما ياباشا انا معاك فى النقاش لابعد الحدود و الله المستعان و انا بجد اتشرفت بالنقاش معاك
ودي و تقديري
و الله عايز اقولك ان فى ناس كمان لما تقولها فوركس يقولك هاته من الصيدليه :majd(4):
عموما السيمينارات بتكون اغلبها فى القاهره مش فى الاسكندريه و برده من المفترض انه هيقام معرض ترند الدولى اللى بيقام كل عام فى مصر ان شاء الله فى شهر 11 لو محصلش فى البلد اى قلق
لو تم اقامه المعرض هاوعد نايل موتورز و اعضاءها بسيمينار خاص على شرف المعرض ان شاء الله تعالى
و برده انا معاكم هنا يا شباب للى محتاج اى استفسار او اي سؤال و الله المستعان
استاذ soly ايه اللي حضرتك محتاج تعرفه بالظبط عن الفوركس؟؟؟؟ يعني حضرتك مبتدأ ولا عايز تعرف حاجات advanced اكتر وعلى فكره السيمنارات مش هتفيدك بحاجه مش هتزود معلومات انا انشاء الله احتمال انزل اسكندريه قريب لو نزلت اتمنى اتشرف نقعد مع بعض اعرف حضرتك كل اللي انت عايزه.....ولو حضرتك في حاجه معينه عايز تسأل عليها اتفضل في اي وقت وان شاءالله انا والأستاذ حماده نفيدك :)
طيب و الله يا استاذ عمرو ايه رايك لو نعمل يوم فى اسكندريه و يوم فى القاهره و نقابل كل المهتمين بالمجال ده
و نقعد معاهم قاعده وديه جدا من غير و لا سيمينارات و لا حاجه بالعكس تبقى قاعده تعارف اكتر
على الاقل نعمل تعارف5 ودي بين الاعضاء و نفيد بعض ؟
فكر و رد عليا
انا موافق و معنديش اي مانع.....نظبط ونشوف الناس اللي عايزه تيجي ونعمل الموضوع ده
معاكم يا باشا في اللقاء ده
أي يوم خميس أو جمعة
خلاص تمام يا شباب نعملها يوم فى القاهره و يوم فى الاسكندريه عشان نتعرف على اكبر قدر من الناس
و الدعوه مفتوحه للجميع
عايزيبن بقى ننظم اللقاء و المكان و كل التفاصيل و انا بالنسبه ليا اي يوم مفيش مشكله من بعد الساعه 6 مساءا
عايزين بقى حد من رجاله اسكندريه ينظم المكان و المعاد و كذلك حد من رجاله القاهره
ايه يا شباب الناس نامت ليه تاني ؟
ان الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا ني بعده :
احب ان اتداخل في النقاش الدائر بين الاخوان بخصوص مدى شرعية الفوركس واوجه كلامي خصيصا الى الاخ </B>hamada_amg
الفوركس محرما شرعا لا خلاف عليها للاسباب التا[OVERLINE] ليه :
]السبب الاول :[/
]
1ـ فتاوى هيئة كبار العلماء بالمملكة .
2ـ فتاوي المجمع الفقهي .
من المعروف ان هاتين الهيئتين تضم اكابر علماء الامة الاسلامية اليوم من جميع اقطارها ولا يرد اجماع مجموع العلماء لاجل فتوى شيخ واحد.
لا يوجد شئ في الدين يرد الى العقل بل الى اولي العلم كما امر الله عزوجل .
السبب الثاني :
[frame="1 80"](((اولا نظام العموله و التبييت عشان الناس اللى مش فاهمه
هو حضرتك لو اشتريت عربيه او شقه مثلا و دفعت عموله للسمسار اللى دور و تعب عشان يجيبلك العربيه او الشقه ده هل ده حرام ؟)))
[frame="1 80"]
(((حضرتك فى الفوركس بتدفع عموله للشركه عشان هى ادتك مجال و مكان تتداول فيه على سلعه مش موجوده فى بلدك )))
[/frame][/frame]
الحرمانية الان ليست في العمولة التي تعطى للمكتب بما انه سمسار فهذا جائز شرعا ولمن المحرم هو ان المكتب يعطيك مالا زيادة لتضارب به (مضاعفة رأس مالك ) ولكن هذا المال الذي سلفك اياه لتضارب به هو في الشرع قرض واي قرض جر نفعا فهو ربا ((اذا اين المحرم )) المحرم انك لابد ان تضارب به لصالح نفس المكتب ولا تستطيع ان تضارب به مثلا في مكتب اخر اذا فهذا القرض جر نفعا للمكتب صاحب القرض وهي السمسرة او العمولة الذي ياخذها على هذا المال بسبب المضاربة .اذا لحل هذه المشكلة لابد لابد ان تضارب بمالك فقط بلا اي زيادة وعندئذ لن تصبح المضاربة ذات قيمة . وهذا ما اشار اليه الاخ الكريم في نص فتواه(((ثانيا: أن اشتراط الوسيط على العميل أن تكون تجارته عن طريقه ، يؤدي إلى الجمع بين سلف ومعاوضة ( السمسرة ) ، وهو في معنى الجمع بين سلف وبيع ، المنهي عنه شرعاً في قول الرسول صلى الله عليه وسلم : ( لا يحل سلف وبيع ...) الحديث رواه أبو داود (3/384) والترمذي (3/526) وقال : حديث حسن صحيح . وهو بهذا يكون قد انتفع من قرضه ، وقد اتفق الفقهاء على أن كل قرض جر نفعاً فهو من الربا المحرم .)))
بخصوص دعوتك الكريمة الى الاخ الكريم
((ياريت حضرتك قبل الرد تفكر فى الكلام ده واحده واحده و نتناقش فيه
و لو على الفتاوى مفيش اكتر منها لكن فين العقل اللى يحكم على الكلام ))
فانا اقول انه لا يحكم عقل في دين بل نختار احد العلماء الثقات او فتاوي مجموعة من العلماء الثقات ونعبد الله عزوجل على علمهم لانه لا يصح ان نجلس نختار من الفتاوي من يعجبنا ونرد من الفتاةي ما لايعجبنا بحجة ان فتوى ترد فتوى لاننا عندئذ سنتبع هوانا في اختيار الفتوى قال تعالى ((ومن اضل ممن اتبع هواه)) ولا يرد فتاوى الهيئات العلمية الكبرى تحت اي ظرف من الظروف لانه لا يوافق هوانا .
ونصيحتي اخواني لا يوجد اقضل من المشاريع الحقيقة على ارض الواقع التي مهما كانت صغيرة فانها كل يوم تكبر وتستطيع ان تتركها لاولادك بعدك
المتابع للواقع يجد ان البورصات سواء الورقية او العملات ما هي الا وهم كبير يضحكون به على السمك الصغير لاجل عيون الحيتان الكبيرة وانا احد الذين خسروا امولا كثيرة في البورصة المصرية منذ فترة وثلاث سنوات تداول لم اجلس مع احد كسب في البورصة الا الوهم . ومن ترك شئ لله عوضه الله خيرا منه فهذه فرصه اتركها لله وانتظر وعد الله بالافضل وهدانا الله عزوجل لما يحب ويرضى ..:majd(4)::B4_388::00020140::pass:
الفوركس حلال مش حرام لأن احنا بنشتغل بحسابات مفيهاش فوائد تبييت ... السمسار بياخد عمولة بس . و فيه فتاوي كتيرة لشيوخ متخصصين في الاقتصاد الاسلامي و كلهم بيقولوا حلال
انت ممكن تكسب كده فعلا .......... بس لازم تكون قريت و اتعلمت كويس جدا و خلي بالك لما تحط 500 دولار مش بتاجر بيهم ... انت بتختار مارجن و دي حاجة كده زي انك بتحط تأمين عند السمسار مثلا 100 دولار و لو المارجن بتاعك 1:200 يبقى انت ممكن تتاجر ب 2000 دولار لكل 100 دولار بتحطها تامين عند السمسار ,,, بس خلي بالك انك لو خسرت أو كسبت بتخسر و بتكسب على اساس انك دافع 2000 دولار ... و السمسار مش هيسيبك تخسر أكتر من 100 دولار اللي انت حطيتهم تامين عشان يحافظ على فلوسه .