لسلام عليكم.

ان شاء الله انا مقبل على شراء سيارة جديدة و عندي شوية استفسارات لو سمحتم. الموضوع دة هيبقى في منتديين عشان احاول احصل على اكثر ردود ممكنة.

انا شفت ال BYD F3R الهاتشباك الجديدة و اعرف ان الموتور بتاعها بتاع اللانسر شارك 1500CC. هل في حد جابها ولا لسه؟. و هل حد يعرف اذا كان قطع غيار الموتور ده منتشرة زي اللانسر بومة 4G18 1600cc ولا لأ وايه اسعارها؟

بالنسبة للي معاه BYD F3 تقفيل صيني هل عنده مشكلة الونة و العضة بتاعت الفتيس اللي في التقفيل المصري لاني بفكر في الهاتشباك عشان التقفيل الصيني بس.

و لو جبت ال BYD F3 اتوماتيك التقفيل المصري..... هل صوت الماتور عالي زي المانيوال مع مراعاة ان صوت اللانسر البومة و اللانسر عموما صوتها اعلى من عربيات تانية كتير و ده عن تجربة لان الحاج معاة لانسر بومة. و لا الصوت اعلى من اللانسر بصورة ملحوظة.

نقطة تانية و هي الضمان. هل هو 60000كم زي الbrochure بتاعها اللي في المعارض ولا بقى 100000كم لاني ساستخدم العربية ان شاء الله في الشغل و السفر يعني من 4000 الى 5000كم شهرياً.

انا بفكر بصراحة في حاجة من اثنين...... رينو لوجان او BYD بس محتار جداً
كل واحدة فيها حاجات كدة تخلي الحلو مايكملش.

اللوجان عربية حلوة و التقفيل و المكونات من غير زعل واضح و عن رؤية شخصية افضل و التوكيل سمعتة كويسة بالنسبة للامل بس فيه برضه غلاء اسعار قطع الغيار ودة بالنسبة للقطع الجامدة زي المقصات و الكبالن و علبة الدركسيون اكيد مقارنة بالـ BYD و احتمالية ان يكون فيها عيوب بتظهر بسرعة زي جلب المقصات و اللي بتتطلب تغير المقص كله في التوكيل.

على الوجه الآخر الـBYD المكونات و التقفيل مش زي اللوجان بس فية اوبشن اعلى زي اير باج زيادة و ال ABS+EBD, التيل الاصلي مش بيستحمل 10000كم استعمال ولو غيرته بتيل كورولا هخرج بره الضمان. وده نقطة نقاش اخرى و هي رخص قطع الغيار بس ممكن تتغير اكثر من الفرنساوي و ده على الاقل لغاية لما اخرج من الضمان و اركب حاجات متسوبيشي و كورولا.
توكيل الامل واضح انه سيء ماعدا توكيل الاسكندرية و اللي واضح ان كل فروع التوكيلات في الاسكندرية بيبقى احسن فرع زي الرينو برضه بس باقي الفروع حلوة برضة بس الاسكندرية احسنهم.

صوت الموتور في الاثنين عالي عن باقي العربيات زي ماملاك العربيتين بيقولوا بس مين اعلى من مين و هل الفرق واضح. مش عارف!

اللوجان مفيش عضة في الفتيس و لا صوت ونة و الـBYD تتفوق في القوة.

اللوجان اوسع و سقفها اعلى من الداخل عن ال BYD عن تجربة بس اللوجان الكنبة الخلفية ظهرها واقف عن الBYD و من هنا جت المساحة الواسعة على ما اعتقد فالكنبة الخلفية اعتقد مش حتبقى مريحة في المسافات الطويلة بس تاخد 3 كبار مستريحين زيادة عن الBYD.

الاثنين تقريباً الصيانة الدورية ليهم بعد 60000كم يعني سنة بالنسبالي هتبقى تقريباً واحدة من 4000 الى 5000جم.

اللوجان فيها ايموبليزر ودة مهم جداً اليومين دول . الBYD فيها نظام حماية بس مش شفرة في المفتاح و دة اسهل في التغلب علية و خصوصا اذا دخل على المنتدى و عرف ازاي يوقف عمله زي ما قيل في احد مشاكل ادارة محرك الBYD.

اللوجان كله فية مواسير مياة سخنة مكشوفة جنب دواسة البنزين و انا شفتها و التوكيل بيحط عازل ليها بس برده ساعات ناس بتحس بالحرارة و ال BYD سمعت منكم ان فية بعضها بيخشها هوا من قدام بيقلل كفاءة التكييف.

سعر اعادة البيع لللوجان هيبقى اعلى بحكم الانتشار الاعلى الحالي ليها في السوق و مع الانتشار اللي ابتدا يبان ليها هتبدتي تعمل زي اللانوس لان الناس ابتدت تزهق من اللانوس و عايزة تجرب حاجة جديدة و انا واحد من دول و عشان كدة اللانوس مبقتش بتبيع زي الاول و توكيلها بيحاول يلحق نفسه بالعروض اللي بيعملها اليومين دول.

معلش انا دقيق الى درجة وحشة و ده يمكن لان ده هتبقى اول عربية ليا ان شاء الله.
انا من اسكندرية و شغال في القاهرة فمشكلة الصيانة في الاسكندرية مش مشكلة ليا.

و في الآخر احب اشكر كل اللي ساهموا في مواضيع سواء اللوجان او الBYD لان الفضل يرجع لهم بعد الله في اني افكر في العربيتين دول.

سلام عليكم.