| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 27

  1. #1

    الصورة الرمزية sv065

    رقم العضوية : 42321

    تاريخ التسجيل : 11Jun2009

    المشاركات : 1,550

    النوع : ذكر

    الاقامة : كون الله الرحيب

    السيارة: BMW e39

    السيارة[2]: LANCER 1.3 M/T

    دراجة بخارية: no

    الحالة : sv065 غير متواجد حالياً

    Unhappy حتي الإستغلال وصل إلي دي كمان ؟!! دي بقت ظاهرة ولا إيه يارب إستر علينا - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




    علي الرغم من اني باحاول أرفض الإحباط بسبب ثقافة الإستغلال اللي بيتفنن فيها البعض ونفسي والله ما يكونوش كتيير زي مانا شايفهم كده بس للأسف الموضوع ده زي مايكون شبح وبيطاردنا ....





    الشعار النهاردة بقي .... كل واحد يقدر يستغل أي أزمة في أي وقت إستغلال كامل يبقي لازم يستغلها أسوأ إستغلال وإلا يبقي .......







    وأعتقد مافيش بيت ما إتاثرش بالموضيع دي زي البنزين وأنابيب البوتاجاز وكل حاجة تشح تلاقي اللي عنده يرفع في سعرها او يخزنها ويحاول يلمها من السوق قبل ما الناس تكتشف انها فيها أزمة علشان يبيعها بأضعاف سعرها ويحقق أكبر مكاسب في أسرع وقت ...!!!




    من مين؟؟ مني ومنك ومن نفسه ومن أسرته ومن كل الناس اللي عايشين معاه في البلد دي زي ما يكون طار بايت وبيأخده أو وباء واستفحل بيننا.!! ولسة آخر حاجة مكتشفها هي بمناسبة موجة البرد الشديدة أصبحت الدفايات هي أحدث سلعة للإحتكار ومكنتش مصدق نفسي لدرجة إني تعمدت ألف في أماكن كتيرة جدا ومختلفة عشان أشتري دفاية جيدة لبيتي لأن أسرتي كلها بما فيها أولادي الصغار تعبوا من البرد القارس لفيت من مصر الجديدة لمدينة نصر لشارع عبد العزيز ..إلخ لقيت الدفايات الجيدة مختفية تماما من المحلات وحل مكانها بعض الأنواع إما سوقها كان نايم أو رديئة ومش بتناسب معظم البيوت خصوصا اللي فيها أطفال واللي عنده نوع جيد مخبيه وبيفاوضني في السعر بعد ما كان ب 228 من شهر قبل الموجة الباردة دلوقت بيقوللي 400 وواحد قاللي 375 ومش معروضه كمان يعني حيجبهالي مخصوص من المخزن .... حسبنا الله ونعم الوكيل.




    مع إن فيه كلام كتير فقهيا في موضوع الإحتكار ومستدل علي ذلك ببعض الأحاديث وحبيت أنقل من أحد المواقع بعض الكلمات عن الموضوع ده:



    [frame="5 80"]
    حامد العطار........عضو الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين.

    ظن بعض الناس أن الإسلام اكتفى بتوجيه الضمائر نحو القيم العليا، ثم وكل الناس إلى ضمائرهم يلتزمون بهذه القيم أو يفرطون، والحق أن الإسلام لم يترك مصير هذه الأخلاق والقيم للضمائر فحسب، ذلك أن الإسلام دين واقعي لا يحلق في مثل عليا مغفلا ما عساه يكون من ضمائر مات فيها الإيمان، ونمت فيها روح الجشع والطغيان؛ فعمد الإسلام بإزاء توجيه القلوب والضمائر إلى سن تشريعات، تأخذ على يد هذه الفئة التي تبغي الفساد في الأرض، وتريد أن تتسلط في إرادة الناس وأموالهم.
    ومن هذه الصفحات المشرقة في التشريع الإسلامي الحفاظ على ثروة الناس وأموالهم من الرأسماليين الذين يعملون جهدهم على أن يغنوا بفقر الناس، ويسعدوا ببؤس الناس، وينعموا بشقاء الناس.
    ولأن الرأسمالية تقوم على ساقين خبيثتين (الربا والاحتكار) كان للإسلام موقف حاسم تجاه هاتين الرذيلتين، يعنينا منهما الآن الاحتكار.
    لقد بلغت حساسية الإسلام ونفوره من الاحتكار أنه لم يكتف بتحريم وتجريم الاحتكار في صوره المباشرة المكشوفة، بل حرم الطرق التي تؤدي إلى الاحتكار، والوسائل التي تكرس لهذه الرذيلة المالية الكبرى.
    فقد حرم الإسلام الاحتكار، ووصفه بما وصف به الطغاة المتجبرين، تنفيرا منه فـ"من احتكر فهو خاطئ"[1] وهو الوصف الذي دمغ القرآن به الطغاة المتجبرين، فرعون وهامان وأعوانهما[2]، فقال: {إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ} (القصص:8).
    وشن حربا لا هوادة فيها على الاحتكار والمحتكرين؛ ففي الحديث أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "من احتكر طعاما أربعين يوما، فقد برئ من الله، وبرئ الله منه"[3].
    والمقصود بالاحتكار حبس السلع التي يحتاج إليها الناس عن التداول في الأسواق حتى يرتفع ثمنها[4].
    العقوبة الدنيوية للمحتكر
    اتفق فقهاء المذاهب الإسلامية على أن الحكومة الإسلامية عليها أن تراقب السوق وتطهره من المحتكرين؛ لذلك نجد أن الكلام عن الاحتكار في كتب الفقه يأتي ضمن الحديث عن الحسبة وواجبات ولي الأمر؛ لكونه يحتاج إلى تشريعات قانونية مع التحريم والتخويف من العقوبة الأخروية، وعلى الحكومة الإسلامية إذا رأت في السوق محتكرًا أن تأمره بإخراج ما احتكر إلى السوق وبيعه للناس. فإن لم يمتثل فهل يجبر على البيع قهرًا وقسرًا؟
    في هذه المسألة تفصيل وخلاف بين الفقهاء:
    أولا: إذا خيف الضرر على العامة أجبر، بل أخذ منه ما احتكره، وباعه، وأعطاه المثل عند وجوده، أو قيمته. وهذا قدر متفق عليه بين الأئمة، ولا يعلم خلاف في ذلك.
    ثانيا: إذا لم يكن هناك خوف على العامة فالمالكية والشافعية والحنابلة ومحمد بن الحسن من الحنفية يرون أن للحاكم جبره إذا لم يمتثل الأمر بالبيع. وأما أبو حنيفة وأبو يوسف فيريان أنه لا يجبر على البيع، وإنما إذا امتنع عن البيع عزره الحاكم. وعند من يرى الجبر فمنهم من يرى الجبر بادئ ذي بدء. ومنهم من يرى الإنذار مرة، وقيل اثنتين، وقيل ثلاثا. وتدل النقول عن الفقهاء أن هذه المسألة مرجعها مراعاة المصلحة. وهو من قبيل السياسة الشرعية[5].
    وقد ذهب بعض الفقهاء إلى أن الاحتكار لا يكون إلا في الطعام، بل الطعام الجاف فقط، والراجح الذي اختاره المحققون أن الاحتكار مجرم ومحرم في أي سلعة يحتاجها الناس طعاما أو غيره، وفي ذلك يقول الدكتور القرضاوي: والأرجح -في رأيي- تحريم الاحتكار لكل ما يحتاج إليه الناس، طعاما كان أو دواء أو لباسا، أو أدوات مدرسية أو منزلية أو مهنية أو غير ذلك؛ فالإنسان في حاجة إلى أن يطعم ويشرب، ويلبس، ويتعلم ويتداوى ويتنقل، ويتواصل مع غيره بشتى الوسائل، ومن هنا أرجح قول الإمام أبي يوسف: كل ما أضر بالناس حبسه فهو احتكار، وكل ما تشتد حاجة الناس إليه يكون احتكاره أشد إثما، وفي مقدمة ذلك الطعام، وفي مقدمة الطعام القوت الضروري[6].
    الاحتكار الجماعي واحتكار الأصناف
    لم يكتف الإسلام بتحريم الاحتكار الواقع، بل إنه مع ذلك تنبه للاحتكار المتوقع، وسد الطرق المؤدية إلى ذلك، وقد عرف فقهاؤنا قديما صورة مشرقة من هذا، فقد تكلم شيخ الإسلام ابن تيمية وتلميذه ابن القيم عن وسائل تؤدي إلى الاحتكار الجماعي والتحكم في أسواق المسلمين، فبينا أنه لا يجوز لإمام المسلمين أن يعطي فردا أو مجموعة احتكار صنف بعينه، بحيث يقتصر تداول هذا الصنف بيعا وشراء على هذه المجموعة، كون ذلك سيكون ذريعة إلى تواطئهم فيما بينهم للتحكم في السوق، يغلون ويرخصون، ويضخون ويمنعون وقتما يشاءون.

    [1] - رواه مسلم وغيره من حديث معمر.
    [2] - دور القيم والأخلاق في الاقتصاد (292) للشيخ القرضاوي
    [3] - رواه أحمد في مسند ابن عمر، وصححه أحمد شاكر، وضعفه الشيخ الألباني.
    [4] - المرجع السابق (293)
    [5] - الموسوعة الفقهية (2/95)
    [6] - دور القيم والأخلاق في الإسلام (295)

    [/frame]
    المصدر :- http://www.badlah.com/page-377.html




    ولا أقول الكل يكون فدائي ويضحي بنفسه علشان إخواته والكلام ده بس علي الأقل مانخليش الجشع يعمينا أكتر من كده لأن ده كله إحنا اللي حندفع تمنه من قوتنا مش حد تاني وبسببه عملتنا نازلة انهيار بالرغم من محاولات انعاشها ولو شكليا لكن احنا المضرورين في الآخر




    يارب نلحق نفوق ونرجع لقيم ديننا الجميل السمح الي فيه أدوية كل الأمراض ونلم أشلائنا ونوقف نزيف الخسارة في قيمتنا اللي وصلت لقيم فلكية




    قولوا:--- آآآآآآمين


  2. #2

    الصورة الرمزية hogo_9i

    رقم العضوية : 644

    تاريخ التسجيل : 13May2007

    المشاركات : 191

    النوع : ذكر

    الاقامة : london

    السيارة: kia-Picanto

    السيارة[2]: 127

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : hogo_9i غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    امين و حسيب الله ونعم الوكيل في كل محتكر ........


  3. #3

    الصورة الرمزية zocor742

    رقم العضوية : 36548

    تاريخ التسجيل : 27Mar2009

    المشاركات : 2,216

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: ان شاء الله BMW

    السيارة[2]: nubira1 1500

    دراجة بخارية: no

    الحالة : zocor742 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    امين يارب العالمين
    بس هيا وصلت للدفايات كمان
    بجد ناس معندهاش ضمير

    لا اله الا الله محمد رسول الله
    يارب احمى مصر


  4. #4

    الصورة الرمزية Ayman-Ahmed

    رقم العضوية : 62792

    تاريخ التسجيل : 20Feb2010

    المشاركات : 2,961

    النوع : ذكر

    الاقامة : Almaza/Nasr City

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: New Accent

    دراجة بخارية: None

    الحالة : Ayman-Ahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لا حول ولا قوة الا بالله.

    حضرتك جربت منفذ بيع اوليمبك اللى فى مدينة نصر.لاننى شايفهم عارضين دفايات فى المعرض وكانت بحوالى 270 جنيه من 3 ايام.

    [marq="3;right;3;scroll"]لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
    [/marq]


  5. #5

    الصورة الرمزية abdo7000

    رقم العضوية : 118308

    تاريخ التسجيل : 27Dec2011

    المشاركات : 397

    النوع : ذكر

    الاقامة : المهندسين

    السيارة: فيات

    السيارة[2]: مازدا

    دراجة بخارية: سوزوكي

    الحالة : abdo7000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    حسب الله ونعم الوكيل في كل فرد يستغل الازمات لصالحة


  6. #6

    الصورة الرمزية elpasha1

    رقم العضوية : 93022

    تاريخ التسجيل : 31Mar2011

    المشاركات : 2,657

    النوع : ذكر

    الاقامة : FAISAL- Eltalbia‏

    السيارة: Daewoo Nubira2 05 A/T

    السيارة[2]: Daewoo Lanos 99 A/T

    الحالة : elpasha1 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ااااااااااامين

    [img2]http://nileup.com/up/uploads/nilemotors_14050294221.jpg[/img2]


  7. #7

    الصورة الرمزية sv065

    رقم العضوية : 42321

    تاريخ التسجيل : 11Jun2009

    المشاركات : 1,550

    النوع : ذكر

    الاقامة : كون الله الرحيب

    السيارة: BMW e39

    السيارة[2]: LANCER 1.3 M/T

    دراجة بخارية: no

    الحالة : sv065 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman-ahmed مشاهدة المشاركة
    لا حول ولا قوة الا بالله.

    حضرتك جربت منفذ بيع اوليمبك اللى فى مدينة نصر.لاننى شايفهم عارضين دفايات فى المعرض وكانت بحوالى 270 جنيه من 3 ايام.
    أشكر جدا جدا تكرم حضرتك وياريت حضرتك تعرفني أي فرع هل عباس العقاد ولا فرع إنبي و فين أروح بكرة علي طول الصبح يمكن تكون هي اللي بادور عليها أنا رحت بي تك بس مش في مدينة نصر لكن اللي لقيته دفاية زيت وهذا النوع لي معه واقعة منذ شهرين إبني وقعت عليه دفاية زيت في بيت والدي ومش عاوز أقول اللي حصل لأني باتألم من مجرد ذكره لذلك باعتبر الدفاية الزيت خطر جدا عندي ومرفوضة أما النوع الآخر المتوفر هو الشمعة المتوهجة وفي نظري تلك أشد خطورة من الزيت سواء للكبار أو الصغار وربنا يستر من الأضرار دي علي الجميع يارب..

    النوع الذي ابحث عنه واللي كان بيساومني عليها 2 من تجار شارع عبد العزيز بوسط القاهرة بما يقارب من ضعف ثمنها الحقيقي تقريبا ...أخي إشتراهها من حوالي شهر من محل اسمه أسواق عبد العزيز بمدينة نصر وبيسموها دفاية سبليت لأنه شبه التكييف السبليت بالظبط وبتكون تدفئتها خفيفة وبتقلب الهواء وغير مباشرة وأعتقد بتايمر علشان تنام فيها بأمان وماتضرش لما تغير المكان من سخن لبارد وكده ودي كانت ب 228 جم بالظبط وكانت متوفرة بكثرة وفي عدة محلات وتقريبا ماركة تايجر وكانت في محلات كتيرة بأسماء اخري وكله صيني ولما رحت لم أجد سوا آخر قطعة دفاية زيت مصري وطبعا مش حاقدر اشتريها

    أكرر شكري لحضرتك علي إهتمامك وأسأل الله ان يجعله في ميزان حسناتك


    خالص تحياتي


  8. #8

    الصورة الرمزية minicooper20

    رقم العضوية : 78428

    تاريخ التسجيل : 24Aug2010

    المشاركات : 4,106

    النوع : ذكر

    الاقامة : ksa .geda

    السيارة: Pegute 407

    السيارة[2]: b.m.w 130i 2008

    دراجة بخارية: mesh 3andy

    الحالة : minicooper20 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ااااااااااااااااااااااااا مين

    كولو بالحنيه بيفك مع تجيات جمعيه حنينها قبل متحلبها


  9. #9

    الصورة الرمزية Elawany13

    رقم العضوية : 82537

    تاريخ التسجيل : 02Dec2010

    المشاركات : 11,874

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: الحمد لله رضااااااااا

    السيارة[2]: شاهين 2004

    دراجة بخارية: موتوسيكل صينى

    الحالة : Elawany13 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مفيش دين
    مفيش أخلاق
    كله عاوز يكسب فلوس وخلاص
    حلال .. أو حرام مش فارقه

    من سنتين لما الكهرباء كانت بتقطع فى مصر كلها
    ضاعفوا اسعار كشافات الطوارئ اللى بتتشحن
    كل حاجه فى حياتنا بقى ماسكين تجار فجار همهم الربح وبس
    إلا من رحم ربى


  10. #10

    الصورة الرمزية Ayman-Ahmed

    رقم العضوية : 62792

    تاريخ التسجيل : 20Feb2010

    المشاركات : 2,961

    النوع : ذكر

    الاقامة : Almaza/Nasr City

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: New Accent

    دراجة بخارية: None

    الحالة : Ayman-Ahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sv065 مشاهدة المشاركة
    أشكر جدا جدا تكرم حضرتك وياريت حضرتك تعرفني أي فرع هل عباس العقاد ولا فرع إنبي و فين أروح بكرة علي طول الصبح يمكن تكون هي اللي بادور عليها أنا رحت بي تك بس مش في مدينة نصر لكن اللي لقيته دفاية زيت وهذا النوع لي معه واقعة منذ شهرين إبني وقعت عليه دفاية زيت في بيت والدي ومش عاوز أقول اللي حصل لأني باتألم من مجرد ذكره لذلك باعتبر الدفاية الزيت خطر جدا عندي ومرفوضة أما النوع الآخر المتوفر هو الشمعة المتوهجة وفي نظري تلك أشد خطورة من الزيت سواء للكبار أو الصغار وربنا يستر من الأضرار دي علي الجميع يارب..

    النوع الذي ابحث عنه واللي كان بيساومني عليها 2 من تجار شارع عبد العزيز بوسط القاهرة بما يقارب من ضعف ثمنها الحقيقي تقريبا ...أخي إشتراهها من حوالي شهر من محل اسمه أسواق عبد العزيز بمدينة نصر وبيسموها دفاية سبليت لأنه شبه التكييف السبليت بالظبط وبتكون تدفئتها خفيفة وبتقلب الهواء وغير مباشرة وأعتقد بتايمر علشان تنام فيها بأمان وماتضرش لما تغير المكان من سخن لبارد وكده ودي كانت ب 228 جم بالظبط وكانت متوفرة بكثرة وفي عدة محلات وتقريبا ماركة تايجر وكانت في محلات كتيرة بأسماء اخري وكله صيني ولما رحت لم أجد سوا آخر قطعة دفاية زيت مصري وطبعا مش حاقدر اشتريها

    أكرر شكري لحضرتك علي إهتمامك وأسأل الله ان يجعله في ميزان حسناتك


    خالص تحياتي
    جزانا الله واياكم واسف على التاخير فى الرد.

    العنوان انا معرفوش بالتفصيل ولكن اوصفلك:

    لو جاى من كوبرى اكتوبر هتنزل اخر منزل اللى فى النص اللى بيودى على الحى السادس وامن الدولة وهتمشى علطول وخلى بالك لان الطريق فيه بلاعلات كتير وعلى اليمين امام مركز تدريب او مركز امن مركزى هتلاقى اوليميبك ,هتركن وتسيب البطاقة وتخش تسال على المعرض وكنا عملنا الموضوع فى غسالة لصاحبى وجاتله بعد يومين فمش عارف ايه الوضع مع الدفاية.

    ولو امشوار بعيد عليك قوللى او سيبلى رقم تيلفونك على الخاص وانا انزل النهاردة بامر الله اسالك.

    [marq="3;right;3;scroll"]لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
    [/marq]



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اللهم هون علينا سكرات الموت و نور علينا قبورنا‏...منقول
    بواسطة Gelgel2004 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 16-10-2012, 04:39 AM
  2. ظاهرة انتشار المختلين عقلياً ....... ظاهرة يجب الوقوف عليها .
    بواسطة محمد جلال في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 03-10-2012, 10:05 PM
  3. قول يا عمار قول .. ربنا ينور لك بصيرتك كمان و كمان يا رب
    بواسطة تامر.محمد في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 06-02-2011, 02:46 PM
  4. مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 25-01-2011, 08:37 PM
  5. دعوة لله يارب اعدي...............يارب
    بواسطة nour_nrc في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 12-01-2011, 05:42 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2