امين و حسيب الله ونعم الوكيل في كل محتكر ........
رقم العضوية : 42321
تاريخ التسجيل : 11Jun2009
المشاركات : 1,550
النوع : ذكر
الاقامة : كون الله الرحيب
السيارة: BMW e39
السيارة[2]: LANCER 1.3 M/T
دراجة بخارية: no
الحالة :
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علي الرغم من اني باحاول أرفض الإحباط بسبب ثقافة الإستغلال اللي بيتفنن فيها البعض ونفسي والله ما يكونوش كتيير زي مانا شايفهم كده بس للأسف الموضوع ده زي مايكون شبح وبيطاردنا ....
الشعار النهاردة بقي .... كل واحد يقدر يستغل أي أزمة في أي وقت إستغلال كامل يبقي لازم يستغلها أسوأ إستغلال وإلا يبقي .......
وأعتقد مافيش بيت ما إتاثرش بالموضيع دي زي البنزين وأنابيب البوتاجاز وكل حاجة تشح تلاقي اللي عنده يرفع في سعرها او يخزنها ويحاول يلمها من السوق قبل ما الناس تكتشف انها فيها أزمة علشان يبيعها بأضعاف سعرها ويحقق أكبر مكاسب في أسرع وقت ...!!!
من مين؟؟ مني ومنك ومن نفسه ومن أسرته ومن كل الناس اللي عايشين معاه في البلد دي زي ما يكون طار بايت وبيأخده أو وباء واستفحل بيننا.!! ولسة آخر حاجة مكتشفها هي بمناسبة موجة البرد الشديدة أصبحت الدفايات هي أحدث سلعة للإحتكار ومكنتش مصدق نفسي لدرجة إني تعمدت ألف في أماكن كتيرة جدا ومختلفة عشان أشتري دفاية جيدة لبيتي لأن أسرتي كلها بما فيها أولادي الصغار تعبوا من البرد القارس لفيت من مصر الجديدة لمدينة نصر لشارع عبد العزيز ..إلخ لقيت الدفايات الجيدة مختفية تماما من المحلات وحل مكانها بعض الأنواع إما سوقها كان نايم أو رديئة ومش بتناسب معظم البيوت خصوصا اللي فيها أطفال واللي عنده نوع جيد مخبيه وبيفاوضني في السعر بعد ما كان ب 228 من شهر قبل الموجة الباردة دلوقت بيقوللي 400 وواحد قاللي 375 ومش معروضه كمان يعني حيجبهالي مخصوص من المخزن .... حسبنا الله ونعم الوكيل.
مع إن فيه كلام كتير فقهيا في موضوع الإحتكار ومستدل علي ذلك ببعض الأحاديث وحبيت أنقل من أحد المواقع بعض الكلمات عن الموضوع ده:
[frame="5 80"]
حامد العطار........عضو الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين.
ظن بعض الناس أن الإسلام اكتفى بتوجيه الضمائر نحو القيم العليا، ثم وكل الناس إلى ضمائرهم يلتزمون بهذه القيم أو يفرطون، والحق أن الإسلام لم يترك مصير هذه الأخلاق والقيم للضمائر فحسب، ذلك أن الإسلام دين واقعي لا يحلق في مثل عليا مغفلا ما عساه يكون من ضمائر مات فيها الإيمان، ونمت فيها روح الجشع والطغيان؛ فعمد الإسلام بإزاء توجيه القلوب والضمائر إلى سن تشريعات، تأخذ على يد هذه الفئة التي تبغي الفساد في الأرض، وتريد أن تتسلط في إرادة الناس وأموالهم.
ومن هذه الصفحات المشرقة في التشريع الإسلامي الحفاظ على ثروة الناس وأموالهم من الرأسماليين الذين يعملون جهدهم على أن يغنوا بفقر الناس، ويسعدوا ببؤس الناس، وينعموا بشقاء الناس.
ولأن الرأسمالية تقوم على ساقين خبيثتين (الربا والاحتكار) كان للإسلام موقف حاسم تجاه هاتين الرذيلتين، يعنينا منهما الآن الاحتكار.
لقد بلغت حساسية الإسلام ونفوره من الاحتكار أنه لم يكتف بتحريم وتجريم الاحتكار في صوره المباشرة المكشوفة، بل حرم الطرق التي تؤدي إلى الاحتكار، والوسائل التي تكرس لهذه الرذيلة المالية الكبرى.
فقد حرم الإسلام الاحتكار، ووصفه بما وصف به الطغاة المتجبرين، تنفيرا منه فـ"من احتكر فهو خاطئ"[1] وهو الوصف الذي دمغ القرآن به الطغاة المتجبرين، فرعون وهامان وأعوانهما[2]، فقال: {إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ} (القصص:8).
وشن حربا لا هوادة فيها على الاحتكار والمحتكرين؛ ففي الحديث أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "من احتكر طعاما أربعين يوما، فقد برئ من الله، وبرئ الله منه"[3].
والمقصود بالاحتكار حبس السلع التي يحتاج إليها الناس عن التداول في الأسواق حتى يرتفع ثمنها[4].
العقوبة الدنيوية للمحتكر
اتفق فقهاء المذاهب الإسلامية على أن الحكومة الإسلامية عليها أن تراقب السوق وتطهره من المحتكرين؛ لذلك نجد أن الكلام عن الاحتكار في كتب الفقه يأتي ضمن الحديث عن الحسبة وواجبات ولي الأمر؛ لكونه يحتاج إلى تشريعات قانونية مع التحريم والتخويف من العقوبة الأخروية، وعلى الحكومة الإسلامية إذا رأت في السوق محتكرًا أن تأمره بإخراج ما احتكر إلى السوق وبيعه للناس. فإن لم يمتثل فهل يجبر على البيع قهرًا وقسرًا؟
في هذه المسألة تفصيل وخلاف بين الفقهاء:
أولا: إذا خيف الضرر على العامة أجبر، بل أخذ منه ما احتكره، وباعه، وأعطاه المثل عند وجوده، أو قيمته. وهذا قدر متفق عليه بين الأئمة، ولا يعلم خلاف في ذلك.
ثانيا: إذا لم يكن هناك خوف على العامة فالمالكية والشافعية والحنابلة ومحمد بن الحسن من الحنفية يرون أن للحاكم جبره إذا لم يمتثل الأمر بالبيع. وأما أبو حنيفة وأبو يوسف فيريان أنه لا يجبر على البيع، وإنما إذا امتنع عن البيع عزره الحاكم. وعند من يرى الجبر فمنهم من يرى الجبر بادئ ذي بدء. ومنهم من يرى الإنذار مرة، وقيل اثنتين، وقيل ثلاثا. وتدل النقول عن الفقهاء أن هذه المسألة مرجعها مراعاة المصلحة. وهو من قبيل السياسة الشرعية[5].
وقد ذهب بعض الفقهاء إلى أن الاحتكار لا يكون إلا في الطعام، بل الطعام الجاف فقط، والراجح الذي اختاره المحققون أن الاحتكار مجرم ومحرم في أي سلعة يحتاجها الناس طعاما أو غيره، وفي ذلك يقول الدكتور القرضاوي: والأرجح -في رأيي- تحريم الاحتكار لكل ما يحتاج إليه الناس، طعاما كان أو دواء أو لباسا، أو أدوات مدرسية أو منزلية أو مهنية أو غير ذلك؛ فالإنسان في حاجة إلى أن يطعم ويشرب، ويلبس، ويتعلم ويتداوى ويتنقل، ويتواصل مع غيره بشتى الوسائل، ومن هنا أرجح قول الإمام أبي يوسف: كل ما أضر بالناس حبسه فهو احتكار، وكل ما تشتد حاجة الناس إليه يكون احتكاره أشد إثما، وفي مقدمة ذلك الطعام، وفي مقدمة الطعام القوت الضروري[6].
الاحتكار الجماعي واحتكار الأصناف
لم يكتف الإسلام بتحريم الاحتكار الواقع، بل إنه مع ذلك تنبه للاحتكار المتوقع، وسد الطرق المؤدية إلى ذلك، وقد عرف فقهاؤنا قديما صورة مشرقة من هذا، فقد تكلم شيخ الإسلام ابن تيمية وتلميذه ابن القيم عن وسائل تؤدي إلى الاحتكار الجماعي والتحكم في أسواق المسلمين، فبينا أنه لا يجوز لإمام المسلمين أن يعطي فردا أو مجموعة احتكار صنف بعينه، بحيث يقتصر تداول هذا الصنف بيعا وشراء على هذه المجموعة، كون ذلك سيكون ذريعة إلى تواطئهم فيما بينهم للتحكم في السوق، يغلون ويرخصون، ويضخون ويمنعون وقتما يشاءون.
[1] - رواه مسلم وغيره من حديث معمر.
[2] - دور القيم والأخلاق في الاقتصاد (292) للشيخ القرضاوي
[3] - رواه أحمد في مسند ابن عمر، وصححه أحمد شاكر، وضعفه الشيخ الألباني.
[4] - المرجع السابق (293)
[5] - الموسوعة الفقهية (2/95)
[6] - دور القيم والأخلاق في الإسلام (295)
[/frame]
المصدر :- http://www.badlah.com/page-377.html
ولا أقول الكل يكون فدائي ويضحي بنفسه علشان إخواته والكلام ده بس علي الأقل مانخليش الجشع يعمينا أكتر من كده لأن ده كله إحنا اللي حندفع تمنه من قوتنا مش حد تاني وبسببه عملتنا نازلة انهيار بالرغم من محاولات انعاشها ولو شكليا لكن احنا المضرورين في الآخر
يارب نلحق نفوق ونرجع لقيم ديننا الجميل السمح الي فيه أدوية كل الأمراض ونلم أشلائنا ونوقف نزيف الخسارة في قيمتنا اللي وصلت لقيم فلكية
قولوا:--- آآآآآآمين
رقم العضوية : 644
تاريخ التسجيل : 13May2007
المشاركات : 191
النوع : ذكر
الاقامة : london
السيارة: kia-Picanto
السيارة[2]: 127
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
امين و حسيب الله ونعم الوكيل في كل محتكر ........
رقم العضوية : 36548
تاريخ التسجيل : 27Mar2009
المشاركات : 2,216
النوع : ذكر
الاقامة : alexandria
السيارة: ان شاء الله BMW
السيارة[2]: nubira1 1500
دراجة بخارية: no
الحالة :
امين يارب العالمين
بس هيا وصلت للدفايات كمان
بجد ناس معندهاش ضمير
لا اله الا الله محمد رسول الله
يارب احمى مصر
رقم العضوية : 62792
تاريخ التسجيل : 20Feb2010
المشاركات : 2,961
النوع : ذكر
الاقامة : Almaza/Nasr City
السيارة: الحمد لله
السيارة[2]: New Accent
دراجة بخارية: None
الحالة :
لا حول ولا قوة الا بالله.
حضرتك جربت منفذ بيع اوليمبك اللى فى مدينة نصر.لاننى شايفهم عارضين دفايات فى المعرض وكانت بحوالى 270 جنيه من 3 ايام.
[marq="3;right;3;scroll"]لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
[/marq]
رقم العضوية : 118308
تاريخ التسجيل : 27Dec2011
المشاركات : 397
النوع : ذكر
الاقامة : المهندسين
السيارة: فيات
السيارة[2]: مازدا
دراجة بخارية: سوزوكي
الحالة :
حسب الله ونعم الوكيل في كل فرد يستغل الازمات لصالحة
رقم العضوية : 93022
تاريخ التسجيل : 31Mar2011
المشاركات : 2,657
النوع : ذكر
الاقامة : FAISAL- Eltalbia
السيارة: Daewoo Nubira2 05 A/T
السيارة[2]: Daewoo Lanos 99 A/T
الحالة :
ااااااااااامين
[img2]http://nileup.com/up/uploads/nilemotors_14050294221.jpg[/img2]
رقم العضوية : 42321
تاريخ التسجيل : 11Jun2009
المشاركات : 1,550
النوع : ذكر
الاقامة : كون الله الرحيب
السيارة: BMW e39
السيارة[2]: LANCER 1.3 M/T
دراجة بخارية: no
الحالة :
أشكر جدا جدا تكرم حضرتك وياريت حضرتك تعرفني أي فرع هل عباس العقاد ولا فرع إنبي و فين أروح بكرة علي طول الصبح يمكن تكون هي اللي بادور عليها أنا رحت بي تك بس مش في مدينة نصر لكن اللي لقيته دفاية زيت وهذا النوع لي معه واقعة منذ شهرين إبني وقعت عليه دفاية زيت في بيت والدي ومش عاوز أقول اللي حصل لأني باتألم من مجرد ذكره لذلك باعتبر الدفاية الزيت خطر جدا عندي ومرفوضة أما النوع الآخر المتوفر هو الشمعة المتوهجة وفي نظري تلك أشد خطورة من الزيت سواء للكبار أو الصغار وربنا يستر من الأضرار دي علي الجميع يارب..
النوع الذي ابحث عنه واللي كان بيساومني عليها 2 من تجار شارع عبد العزيز بوسط القاهرة بما يقارب من ضعف ثمنها الحقيقي تقريبا ...أخي إشتراهها من حوالي شهر من محل اسمه أسواق عبد العزيز بمدينة نصر وبيسموها دفاية سبليت لأنه شبه التكييف السبليت بالظبط وبتكون تدفئتها خفيفة وبتقلب الهواء وغير مباشرة وأعتقد بتايمر علشان تنام فيها بأمان وماتضرش لما تغير المكان من سخن لبارد وكده ودي كانت ب 228 جم بالظبط وكانت متوفرة بكثرة وفي عدة محلات وتقريبا ماركة تايجر وكانت في محلات كتيرة بأسماء اخري وكله صيني ولما رحت لم أجد سوا آخر قطعة دفاية زيت مصري وطبعا مش حاقدر اشتريها
أكرر شكري لحضرتك علي إهتمامك وأسأل الله ان يجعله في ميزان حسناتك
خالص تحياتي
رقم العضوية : 78428
تاريخ التسجيل : 24Aug2010
المشاركات : 4,106
النوع : ذكر
الاقامة : ksa .geda
السيارة: Pegute 407
السيارة[2]: b.m.w 130i 2008
دراجة بخارية: mesh 3andy
الحالة :
ااااااااااااااااااااااااا مين
كولو بالحنيه بيفك مع تجيات جمعيه حنينها قبل متحلبها
رقم العضوية : 82537
تاريخ التسجيل : 02Dec2010
المشاركات : 11,874
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt
السيارة: الحمد لله رضااااااااا
السيارة[2]: شاهين 2004
دراجة بخارية: موتوسيكل صينى
الحالة :
مفيش دين
مفيش أخلاق
كله عاوز يكسب فلوس وخلاص
حلال .. أو حرام مش فارقه
من سنتين لما الكهرباء كانت بتقطع فى مصر كلها
ضاعفوا اسعار كشافات الطوارئ اللى بتتشحن
كل حاجه فى حياتنا بقى ماسكين تجار فجار همهم الربح وبس
إلا من رحم ربى
رقم العضوية : 62792
تاريخ التسجيل : 20Feb2010
المشاركات : 2,961
النوع : ذكر
الاقامة : Almaza/Nasr City
السيارة: الحمد لله
السيارة[2]: New Accent
دراجة بخارية: None
الحالة :
جزانا الله واياكم واسف على التاخير فى الرد.
العنوان انا معرفوش بالتفصيل ولكن اوصفلك:
لو جاى من كوبرى اكتوبر هتنزل اخر منزل اللى فى النص اللى بيودى على الحى السادس وامن الدولة وهتمشى علطول وخلى بالك لان الطريق فيه بلاعلات كتير وعلى اليمين امام مركز تدريب او مركز امن مركزى هتلاقى اوليميبك ,هتركن وتسيب البطاقة وتخش تسال على المعرض وكنا عملنا الموضوع فى غسالة لصاحبى وجاتله بعد يومين فمش عارف ايه الوضع مع الدفاية.
ولو امشوار بعيد عليك قوللى او سيبلى رقم تيلفونك على الخاص وانا انزل النهاردة بامر الله اسالك.
[marq="3;right;3;scroll"]لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
[/marq]
المفضلات