بارك الله فيك
رقم العضوية : 25711
تاريخ التسجيل : 20Nov2008
المشاركات : 4,864
النوع : ذكر
الاقامة : 6octoper
السيارة: nissan sunny 2010 ex
السيارة[2]: renult duster 2014 fo
دراجة بخارية: nefssssy
الحالة :
انا عندى موقف زيك كدة ان المدرسة بتاعتنا كان جايلها وفد صينى واول مادخلوا راحوا باسوا المدرس بتاعنا من يومها لحد ماخرجت من المدرسة واحنا بنقولة (تسومى) دة اسم البت الى باستة ى بفة ....نعمل اية)لسة من ايام حصلي موقف محرج جدا فكرني بالموضوع ده
كنت رايح اقابل ناس في شغل ... المقابلة كانت في فندق
والراجل كانت زوجته فرنسية ...ومتعودة تسلم وتبوس كمان كما هي عادة الاوربيين ... وانا ما اعرفش اساسا ان زوجته معاه او انها فرنسية وفوجئت بالموقف .... وانا سلمت علي الراجل والراجل اللي كان معاه وواقف بعيد عنها و بالسلم عليها بهز رأسي من بعيد ....
وطبعا هيا راحت واقفة وماده ايدها علطول ....
المهم ....
روحت مدخل ايدي في كم الجاكت وسلمت عليها من جوه الجاكت ..... وطبعا عمال اعتذرلها واوضح لها الموضوع ... وهي مش بتتكلم انجليزي .... وانا مش باتكلم فرنساوي .... وانا بقيت زعلان انها احرجت
لكن لما زوجها شرحلها الموضوع تقبلت الموضوع ببساطة ....
بس كان موقف محرج جدا
رقم العضوية : 30677
تاريخ التسجيل : 21Jan2009
المشاركات : 3,496
النوع : ذكر
الاقامة : alex
السيارة: proton saga 1.3
السيارة[2]: BMW E36
دراجة بخارية: no
الحالة :
بارك الله فيك
[mtohg=null]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/f/f9/Ayat_kursi.png[/mtohg]http://www.mp3quran.net/basit_mjwd.html
القران الكريم بصوت الشيخ عبد الباسط عبد الصمد
143
رقم العضوية : 15462
تاريخ التسجيل : 30Jul2008
المشاركات : 900
النوع : ذكر
الاقامة : Tanta & Alexandria
السيارة: Renault Megane II 2006
السيارة[2]: Renault Megane I 1999
دراجة بخارية: ---
الحالة :
استاذي العزيز محمد محسن او محسن بيه .. ايهما احب الى قلبك ..
انا عايز افهم من حضرتك شيء واحد وهو نفس الاستفسار اللي الحج احمد طرحه عليك .. ما هو الضرر من اننا ندعو للسنة ولتطبيق شرع الله في ابسط معاملاتنا ؟؟!! حضرتك ممكن تقول ان حاجة زي كده مش مهمة وانها شيء صغير مش بيقدم ولا بيأخر .. بس حضرتك لازم تاخد بالك من شيء مهم جدا .. ان اكبر مصيبة عندنا كشعوب في كل مجالات حياتنا وليس الدينية فحسب اننا بنهمل الصغائر وبنقول عليها مش مهمة وبالتالي انقلبت المعايير عندنا و بقى اللي بيهتم بيها انسان غريب و بيدقق على حاجات هايفة و بيتلكك وغيره من الأوصاف اللي ابتدعناها ..
وبعدين فيه فرق شاسع بين تطبيق العبادات لمجرد التطبيق (وده اللي حاصل للأسف الشديد عندنا ) وبين جعل المجتمع له مبادئ وقيم نابعة من طاقة داخلية روحية في كل فرد من افراده والمتمثلة في الدين .
كل ما فات كان أولا ..
ثانيا وهي نصيحة اخوية صغيرة ... ان حضرتك قبل ما تستدل بآية قرآنية او حديث شريف انك تكون متأكد من المصدر و انك تلحق استدلالك بالمصدر يعني لو آية يبقى رقمها واسم السورة ولو حديث يكون راويه و درجة صحته ..اولا النص الي حضرتك تقصده ( ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه )اليس العمل عباده ايضا ؟ الا يقول الحديث الشريف " ان الله يحب من يعمل عملا ان يتقنه "
ثانيا معظم علماء الحديث ضعفو الحديث (ما عدا الشيخ الألباني) ولذلك لا يفضل الاستدلال به وممكن حضرتك تستدل بحاجة اصح زي حديث شداد بن أوس الذي رواه مسلم " إن الله كتب الإحسان على كل شيء"..
وممكن اسأل حضرتك عن مدى معرفتك بالحاج احمد ؟؟ لأن ان كان كما قلت بأنكيبقى ربنا يديلك الصحة كمان وكمان !!!اكبر منك سنا - ربما ضعف عمرك
في النهاية اختلاف الرأي وارد ولكن الأهم اننا كلنا نستفيد من هذا الاختلاف ..
رقم العضوية : 7909
تاريخ التسجيل : 24Mar2008
المشاركات : 233
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: لادا
السيارة[2]: رينو
الحالة :
[QUOTE=Mohammed_Adel_Amin;694293]استاذي العزيز محمد محسن او محسن بيه .. ايهما احب الى قلبك ..
.. ما هو الضرر من اننا ندعو للسنة ولتطبيق شرع الله في ابسط معاملاتنا ؟؟!! حضرتك ممكن تقول ان حاجة زي كده مش مهمة وانها شيء صغير مش بيقدم ولا بيأخر .. بس حضرتك لازم تاخد بالك من شيء مهم جدا .. ان اكبر مصيبة عندنا كشعوب في كل مجالات حياتنا وليس الدينية فحسب اننا بنهمل الصغائر وبنقول عليها مش مهمة وبالتالي انقلبت المعايير عندنا و بقى اللي بيهتم بيها انسان غريب و بيدقق على حاجات هايفة و بيتلكك وغيره من الأوصاف اللي ابتدعناها ..
كلQUOTE]
1 - طيب يعنى انت مهتم قوى بالشئ الصغيرالذى لايقدم او يؤخر و مش مهم الاشياء الكبيرة و الهامة ؟؟ .. مش فاهم يا اخى الفاضل .. انا فقط اقول ان نهتم اساسا و اولا بأساسيات الدين و جوهره قبل ان نهتم و نركز فقط على الفرعيات و المسائل الصغيرة و هو ما نراه حاليا طوال الوقت و فى كل مكان و مجال يتعلق بأساسيات حياتنا ووجودنا و اصبحت الفتاوى تنهال علينا 24 ساعة فى اليوم و معظمها يتناول المسائل الشكلية و المسائل المتعلقة بالنساء كما لو كانو اصل كل الشرور فى الدنيا !
2 - بالنسبة للحديث الخاص بأتقان العمل فأنا لم ادعى انى اقول منطوق الحديث حرفيا بل قلت جوهره و معناه ..
تقول انه حديث ضعيف .. طيب اشمعنى الحديث الذى يحث على اتقان العمل بذمة و ضمير يبقلى حديث ضعيف رغم ان كل ما جاء فى القرأن و السنة النبوية يؤكد معنى الحث على العمل و عدم التواكل و القعود .. يعنى الحديث لا يوجد به ما يتناقض او يمكن ان يتناقض مع الكتاب و السنة او مع العقل فهو على الاقل بالنسبة لفهمى حديث منطقى و سليم لا يتنافى مع العقل او الدين .
3 - فى الوقت الذى قلت فيه ان حديث العمل صحيح لم تذكر اى شئ عن حديث دخول الحمام و غيره من الاحاديث التى اصبح البعض يركز عليها كما لو كانت جوهر الدين ..و بعض من الفقهاء
شككوا فى كثير من الاحاديث المنتشرة الان و قالوا ايضا انها ضعيفة
اما بالنسبة للحاج احمد فلا اعرف سنه بالظبط وان كان الغالب على اعضاء المنتدى كما هو واضح من الشباب - و ليت الشباب يعود يوما !! - متزعلش يا سيدى هو اخوى الصغير وانا حاليا عمرى ستين و شرطتين ! - اخيرا هذه وجهى نظرى و المهم ان نحاول ان نستفيد من اراء بعضنا بعضا بسماحة و لا نتعصب او نغلق
الابواب امام اى شخص او رأى مختلف فهذه يا صديقى افة العالم الاسلامى اليوم كما اعتقد . و خالص تحياتى
مع تحيات محمد محسن ( محسن بيه ) :)
رقم العضوية : 11020
تاريخ التسجيل : 19May2008
المشاركات : 3,938
النوع : ذكر
الاقامة : Kuala Lumpur-Malaysia
السيارة: -
السيارة[2]: Audi A6
دراجة بخارية: -
الحالة :
[QUOTE=MM_Mohsen;694386] ١- الدين الاسلامي مافيهوش صغير وكبير قال رسول الله ( لا تحقرن من المعروف شيئا ولو أن تلق أخاك بوجه طلق)
وبعدين دا احنا الدين الوحيد اللي فيه الحاجات البسيطة بتدي نتايج عظيمة
مش في راجل دخل الجنة علشان شرب كلب عطشان ؟؟
الراجل ده لا جاهد في الميدان ولا عمل صناعة ولا بني امة عظيمة ، بس شرب كلب !
يبقي لا تحقرن من المعروف شيئا
٢- موضوع الحديث الضعيف والصحيح مش بالمزاج او بالمعاني الحلوة ! الصحة والضعف بالسند مش بالمتن لانه مصيبة ان تقول علي لسان رسول الله ما لم يقله هو حتي لو كان كلام جميل بيستحق في نظرك ان يقوله رسول الله
لقوله عليه الصلاة والسلام (من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار)
وان كان الضعيف يؤخذ به في الدعوة ولا يعتد به في التشريع
٣- اعتقد الصحيح و الضعيف و الموضوع مش محل حوارنا الآن المهم انه مافيش عندنا امور تافهة وامور هامة وطالمة لسه ربنا ما امرش بخروج خليفة وبما ان الايام دول والله يداول الايام بين الناس (يعني شوية عندنا و شوية عندهم) فايه المشكلة اننا في سعينا لتحسين وضعنا اننا ندخل الحمام باليمين ومانسلمش علي المحارم ؟ حيحصل ايه يعني ؟؟
رقم العضوية : 15462
تاريخ التسجيل : 30Jul2008
المشاركات : 900
النوع : ذكر
الاقامة : Tanta & Alexandria
السيارة: Renault Megane II 2006
السيارة[2]: Renault Megane I 1999
دراجة بخارية: ---
الحالة :
اعتقد يا استاذي العزيز اني لم اقل اننا نهتم بالصغير ونهمل الكبير انا كل ما اقوله انه يجب التركيز على الأهم مع عدم اهمال المهم .1 - طيب يعنى انت مهتم قوى بالشئ الصغيرالذى لايقدم او يؤخر و مش مهم الاشياء الكبيرة و الهامة ؟؟ .. مش فاهم يا اخى الفاضل .. انا فقط اقول ان نهتم اساسا و اولا بأساسيات الدين و جوهره قبل ان نهتم و نركز فقط على الفرعيات و المسائل الصغيرة و هو ما نراه حاليا طوال الوقت و فى كل مكان و مجال يتعلق بأساسيات حياتنا ووجودنا و اصبحت الفتاوى تنهال علينا 24 ساعة فى اليوم و معظمها يتناول المسائل الشكلية و المسائل المتعلقة بالنساء كما لو كانو اصل كل الشرور فى الدنيا !
طبعا الفتاوى تحتاج الى تنظيم وترتيب ولكن مش معناها اني احاربها او اقلل من اهميتها كما قال ابو رقيةقال رسول الله ( لا تحقرن من المعروف شيئا ولو أن تلق أخاك بوجه طلق)
بالنسبة لموضوع الحديث انا حبيت الفت نظرك للموضوع لا أكثر حتى تستدل بحديث اصح يكون اقوى في حجته , من منطلق الحفاظ على التراث النبوي .2 - بالنسبة للحديث الخاص بأتقان العمل فأنا لم ادعى انى اقول منطوق الحديث حرفيا بل قلت جوهره و معناه ..
تقول انه حديث ضعيف .. طيب اشمعنى الحديث الذى يحث على اتقان العمل بذمة و ضمير يبقلى حديث ضعيف رغم ان كل ما جاء فى القرأن و السنة النبوية يؤكد معنى الحث على العمل و عدم التواكل و القعود .. يعنى الحديث لا يوجد به ما يتناقض او يمكن ان يتناقض مع الكتاب و السنة او مع العقل فهو على الاقل بالنسبة لفهمى حديث منطقى و سليم لا يتنافى مع العقل او الدين .
اسأل الله ان يهدينا لأحسن الأقوال ... وبحييك على اسلوبك الهادي في الحوار وربنا يديلك الصحة
رقم العضوية : 7909
تاريخ التسجيل : 24Mar2008
المشاركات : 233
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: لادا
السيارة[2]: رينو
الحالة :
بالنسبة لموضوع الاحاديث فحتى كبار محققى الاحاديث كالبخارى و مسلم و غيرهم .. هم ايضا استخدموا منهج التحقق من عدم تعارض الحديث مع القرأن الكريم و عدم تنافيه مع المعروف و الموكد من سيرة الرسول صلى الله عليه و سلم او تنافيه مع المنطق و العقل او الحس السليم ( انظر الحديث الذى اثير مؤخرا عن بول الرسول و هو يتعارض مع الفطرة السليمة و الحس السليم ) ..
و عندما يكون الحديث يؤيد ما جاء فى القرأن كحديث طلب العلم
كفرض على كل مسلم او مسلمة او الحث على الامانة و الاتقان فى العمل فكان محققى الاحاديث كانوا اكثر ميلا للاخذ به مع وجود سند
طبعا ... و اخيرا ففيما عدا الغيبيات المعروفة التى على المسلم الايمان بها كوجود الله و الايمان بالكتب و الرسل و الملائكة و اليوم الاخر و الجنة و النار و البعث الخ و معجزتى الاسراء و المعراج
المذكورتان فى القرأن الكريم ففى شئون الحياة اليومية يدعونا الله لاعمال العقل و التمسك بالاخلاق الحميدة و العمل .. و عن نفسى فلا اثق فى احاديث كثيرة كالثعبان الاقرع مثلا فهذه غيبيات منهى عنها و اشياء كثيرة تنهال علينا من كل حدب و صوب لا تفيد فى شئ و كثير منها يسئ للمسلمين امام غيرهم وواجبنا ان نعمل العكس.. و الله العظيم قدامى الفقهاء كانوا بشرا مثلنا يخطئون و يصيبون واحوالهم غير احوالنا و معارفهم غير معارفنا و ظروف حياتهم مختلفة كليا عنا فليس من الصواب ان نقفل باب الاجتهاد و ان ننغلق خاصة خاصة فى شأن المعاملات اليومية و ان نحرص على ان نبشر لا ان ننفر و ان يكون الاساس هو الاباحة و ليس التحريم و السماحة و ليس التعصب و الانغلاق .. و السماحة و البسمة و ليس التجهم بلا سبب فالدين ليس تجهم و تعسير فى كل نواحى الحياة كما يدعو البعض ! و تحياتى .
مع تحيات محمد محسن ( محسن بيه ) :)
رقم العضوية : 14993
تاريخ التسجيل : 22Jul2008
المشاركات : 736
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: no car
السيارة[2]: opel astra 2014 J
الحالة :
جزاك الله خيرااا
رقم العضوية : 3914
تاريخ التسجيل : 31Dec2007
المشاركات : 9,343
النوع : ذكر
الاقامة : العباسية المنطقة .... مش المستشفى
السيارة: فيرنا 2007
السيارة[2]: سيراتو 2011
دراجة بخارية: مش وش ذلك ههههه
الحالة :
اخي محمد ...
انا متفق مع كثير من الكلام اللي انت كتبته
لكن مش معنى كدة اننا لا نتبع السنن في الامور الفرعية او الظاهرية كما يطلق عليها البعض ... الا بعد ان نطبق السنن الاكثر اهمية ... على حد تعبيرك
انا مش فاهم ليه ما ندعوش لجميع السنن ؟؟؟؟؟
يعني بالمنطق ده يبقى ما نصومش عاشوراء ويوم عرفه مثلا الا لما نحرر القدس و فلسطين والعراق وافغانستان والشيشان ....
ايه اللي يمنع نعمل سنن متكررة في حياتنا اليومية و ناخد عليها ثواب من الله .....
حضرتك ممكن تناقش في ثبوت هذه السنة او انها موضوعة .... لكن طالما انه يوجد ما يدلل عليها انها عن سيدنا رسول الله .... يبقى لازم نقول سمعنا واطعنا ... مش نقول ( لما نبقى نطبق السنن المهمة نبقى نطبق الاقل اهمية ) لأن موضوع الاهمية ده مش احنا اللي نحدده .... ربنا امرنا باطاعة الرسول .... مش اطاعته فيما يخص الجهاد والعمل فقط ... لأ ... جميع ما امرنا الرسول به يجب ان نطيعه ما استطعنا ....
ما امرتكم به فأتوه ما استطعتم ... وما نهيتكم عنه فانتهو ... او كما قال عليه الصلاة والسلام
ولما الامر يبقى اسمع كلام حبيبي النبي و لا اسمع كلام اي حد غيره .... ولو كان ابي ...ولو كانت نفسي ..... يبقى لازم اسمع كلامة في أدق الاشياء وأعظمها ... لأنه هو شفيعي عند الله
......
بقي كلمة صغيرة
انت لو عمرك ضعف عمري .... يبقى عمرك 90 سنة ....انا كده ح اخليك اكبر اعضاء الانتر نت كله ....
النقطة الاخيرة دي هزار طبعا .... لكن فعلا انا عمري 45 سنة
يظن الناس بي خيرا وإني ... لأشقى الناس إن لم ترض عني
ومالي حيــلة إلا رجــائي ... وعفوك إن عفوت وحسن ظني
محاسب / احمد ابراهيم
رقم العضوية : 7909
تاريخ التسجيل : 24Mar2008
المشاركات : 233
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: لادا
السيارة[2]: رينو
الحالة :
ياعزبزى انت بنفسك قلت انها سنن و السنن قد تناسب عصر و بيئة و ظروف معينة و قد لا توافق بيئة اخرى و ظروف اخرى فمثلا لو جاء حديث فيه ما يتعرض للجمل و الناقة و هى وسيلة التنقلفى زمانها فلا يعنى ذلك ان نهمل السيارة و القطار و الطائرة طالما الرسول الكريم لم يذكر غير الناقة مش كده والا ايه ؟ .. و قس على ذلك اشياء كثيرة جدا ..
الرسول صلى الله عليه و سلم كان يتعامل مع بدو و قبائل
يحاول ان يتحدث معهم فى حدود خبرتهم المحدودة بظروف البيئة الفقيرة المحدودة و عقولهم البسيطة ..
و ثق يا عزيزى ان القرأن و هو كتاب المسلمين و هو كلمة الله لم يكن ليترك شيئا هاما او ذو قدسية الا لبينه ..و ليس من الحكمة ان نترك موضوعات هامة دعا اليها القرأن و نهتم و نركز على احاديث يختلط فيها الصحيح بالمنحول وقد لفت نظرى ان معظم اوجه خلافاتنا الان حول مسائل جاءت فى مجال الاحاديث التى يذكرها البعض.. فهذا يقول ان هذا حديث مكذوب او منحول و ذاك يؤكد على صحته و اخر يقول انه ضعيف و تحدث البلبه و الخلاف و الشقاق ؟ اعتقد علينا ان نتعامل مع هذا الموضوع بحذر و ان ننتبه الى مقاصد الشريعة و هى واضحة و جلية و اما ان ننهمك فى سنن و نوافل و ننشغل بأشياء لم يبينها القرأن الكريم دستور المسلمين و نترك كل القيم الاسلامية الحقيقة و المؤكدة و التى لا عليها خلاف من عدل و احسان وتكافل
و شورى و محاربة الظلم و الفساد و غير ذلك فأعتقد ان العامة من الناس مع الاسف تنشغل بجزئيات و شكليات
و تترك ما يصلح احوال المسلمين فأعتقد انه غير مستحب
كما اننا نستهلك انفسنا و نختلف على مسائل فرعية ..
و اخيرا خليتنى 90 سنه يا راجل ! .. كده ابقى فى سن جدو مش سن والدك ! .. على العموم برضه انت 45 سنه و انا 60 يعنى لو كنت اجوزت فى سن اربعتاشر و خلفت فى سن 15 .. ابقى برضه عمك ياولد !!
:pointi~2[2]:
مع تحيات محمد محسن ( محسن بيه ) :)
المفضلات