واللهِ يانجم انا عذرك ... أنتا باين عليك أنتا كمان بتتفرج على مسلسلات تركي كتير وفيديو كليب ...



ماهي هنا الكارثة بجد ... المشكلة الواحد بيفتح التلفزيون ويتفرج على النسوان في التلفزيون ، ويقعد يمخ مخ الاخ ويقعد يختار كده ... أه انا هتجوز جومانا ... لالالالالا لميـس أحلى ، لالالالالا ولا أقولك انا عاوز وحده شبه نـــــــــور ، أو بص بص أنا عاوز وحده فيها من نانسي كده أو جيه على هيفاء شوية ...
ويندمج المسكين مهع احداث المسلسل ... ويفتكر أنو بيتفرج على أعلان ستات ... كأنو بيتفرج على أعلان عربيات ويقعد يحلم مره بحته بي أم أو مره بحته هونداي ... او حته شوفارليه ... لكن في النهاية لمن يجي يصطدم في الواقع يلاقي نفسو مش هيقدر يحصل غير حته فيت أو حته 128 ... حتى مش قادر يجيب حته لادا كده ؟؟؟

كذالك هو الحال ... يجو أهلو يقولوا تعاله في عروووسة جميلة وروعه يروح يبص عليها يلاقيها عروسة 128 أو ززتافه قديمه ... ويذهل الشاب ويقول أيه دي يمه هيا دي العروسة الي جيبهالي دي محصلتش 128 دي بولنيززززززز يمه ... مفهاش ثبات ولا أوبشن ولا أي حاجة ... وياريت هقدر أغيرها بعد كده لمن ربنا يكرمني بقرشين ... الا هلاقيها تلزق في ارابيزي ... ومفيش المشكلة شركات او معارض تاخود مني قرشين وأزود عليها وأجيب حاجة أحلى أو حاجة أجدد ... ومن هنا يصطدم الشاب بالواقع المرير ، وتلاقيه منفصل عن أهلو تماماً ... ويبقى الشاب في وادي وأهلوا في وادي تاني ... هما عوزين يفرحو بيه ويجوزوه ... وهو مش ملاقي الف به الجمال في البنت الي أختروهالوا ... لأنو بيعمل مقارنة على الحجات الي بيشوفها في التلفزيون ، طيب هيعمل أيه المسكين ، ماهو كمان عندو مستوى معين للجمال وأبشن معينه مينفعش يقل عنها ... وتلاقي مامتو ياعني مكسوفه تقول لبنها ... يابني يا حبيبي هو ده الي موجود في مصـر يا كبد أمك ، يابني يا حبيبي أجبلك وحدة شبة نانسي عجرم مين بس ؟؟؟ أضربلك على الارض يعني وأطلعلك بطيخ ؟؟؟ولا أحجزلك على أول طيارة رايحه لبنان تروح تسافر تجبلك عروسة من هناك وتيجي ؟أه منتا أصل أول ما هتسافر لبنان هناك هتلاقي بنات مترميه في الشوارع كده وأي وحده تقلها أنا مصري هتقولك مصري واااااااو فرعون صغير !!! يالله بينا نتجوز !!! وااااو وهتخودني على مصر كمان ؟ انا من زمان نفسي اروح ايجبت واتفرج على كايرو ... واشوف الاهرمات !!! وانتا تسرح بيها وتقلها ده انا هوريكي الاهرمات وأبو الهول كمان وهوديكي على الكورنيش وأركبك مركب في النيل وأخدك على أسكندرية وأفرجك على بيـر مسعود ؟
وهيا تقلك : شووو شووو هيدا يا ألله بير مسعود واااو أنا من زمان بـسمع عنو ... وراح تطعميني جلاتي كمان على الكورنيش ؟ وأنتا تقلها رايح أطعميكي زلبية ولقمت القاضي وجلاتي وبطااطا وتيرمس ولب وسداني كمان لو حبيتي .
يابني يا حبيبي عيش عيشت أهلك والحب بيجي بعد الجواز ؟؟

الله يخرب بيت الدش والستاليت ألي لحس عقول الشباب ، وخلاهم مضربين عن الجواز ... يعني أنتو ياشباب فكرين البنت اللبنانية هتقدر تيجي تستحمل العيشة هنا في مصـر ولا حتى هتقدر تصرف عليها ، مالها يعني البنت المصرية صبورة وهادية وحمالت أسيــــــــــة ، وتشقى وتتعب معاك ومبتهنجش ... تماماً زي أريكسون 688 بتاع زمان فاكرينو كان يوقع من الدور التالت من جيبك في البلكون وتنزل تجيبو وتتكلم فيه عادي ولا كأنو حصلو حاجة ... مش زي البنات التانية النوكيا أول مايقع بس من جيب البنطلون على الارض هبا جبلك شاشة (والشاشة أتكسـرت ) وبطل يشتغل ... مالها البنت المصرية بس ... أهي بتستحمل الشقى والاستخدام ، وصدقوني اللبنانيه مش هتستحمل معاك وهتهنج بسرعة لمن تأكلها كل يوم فول وطعمية ... فول وطعمية ومسقعة ... هتلاقيها هنجت معاك وفيسط كمان ، لأن دول مش زينا البنات بتوع بره دول تلاقيها يفطروا قشطة بالعسل مربه فواكة شوية زعتر بزيت الزيتون على حتت لبنة بيض امليت كده ... مش بيفطرو فول وبالزيت الحاااااااااااااااااااار على الصبح .

انا بقول الكلام ده لأخويا الصغير ... الي عاوز ومحكم راسو انو يسافر بأي شكل بره مصر علشان يتجوز تقلش رايح مسافر يتعالج بره مصر علشان يعالج حالتو المستعصية ... وبقول الكلام ده لكتير من الشباب أخواتي الصغيريين الي مضربين عن الجواز في مصـر ... وأقلهم أرحموا أهاليكم يرحمكم من في السماء ومتعزبوش أهاليكم معاكم أرجوكم !!!