اولا: علشان تفهم الموضوع دا لاز ترجع وتفهم الموضوع السابق دا http://www.nilemotors.net/Nile/263141-a.html

المقدمة:
في اللقاء السابق لوحوش الرينو ناقشني المهندس محمد في بعض عيوب فكرة إن المريات تقفل وتفتح مع الدوارة ومنها
1- ماهو انا دخلت اصلا جو العربية فامش راح تفرق لو لفت الزرار او لأ (وجهة نظر المهندس محمد)
2- فعلا الواخد بيحتاج المرايا قبل ما يفتح الباب وخصوصا لو الباب على الشارع مش على الرصيف
3- في احيان كثيرة الواحد بيحتاج يقفل ويفتح الكونتاكت اكتر من مرة عند الميكانيكي او الكهربائي..ساعتها المريات هاتقعد تفتح وتقفل مع كل مرة.

والحل الأمثل بعد النقاش إن المريات تفتح وتقفل مع الريموت اي مع lock الابواب.

المشكلة:
المشكلة إني مش لاقي حاجة تقفل وتفتح مع الابواب..قعدت ادور في الراديو وشاشة الراديو والعدادات ونور القدم في الابواب وضفير زرار المريات ومش لاقي حاجة...لحد ما ربنا هداني لزرار غلق الابواب الخلفية او ما يعرف بـchild lock. لقيت نور child lock دا بينور ويطفي مع فتح وغلق الأبواب..بس لسه المشكلة لم تحل للاسباب التالية:
1- الزرار دا بيتعامل مع UCH كمبيوتر العربية..وطبعا دي اخطر حاجة.
2- احتمالات نور الزرار إللي هي child lock on/off مع doors lock/unlock

الحل الوحيد في معرفة اي سلكة في ضفيرة الزرار هي التي ترسل الاشارة للكمبيوتر UCH و اي سلكة فيها تيار كهربي ثابت علشان حالة open/close state.

الحل:
سوكت الزرار فيه 5 اسلاك..المهم منها هما السلكتين في الصف B اول سلكة في B فيها تيار ثابت 12v في حالة لو كانت الابواب مفتوحة..و0v لو كانت الابواب مغلقة والعربية مطفية Acc off.
السلكة الثانية هي التي تعطي الاوامر للكمبيوتر UCH وهي فيها 10v في حالة child lock off و 0.35v تقريبا في حالة child lock on. و 0v في حالة الابواب مغلقة والعربة مطفية



التركيب:
في الدائرة السابق شرحها في الموضوع السابق، سنفك السلكة بتاعة Acc pin2 ونركبها في سوكت الزرار على السلكة الاولى في الصف B يعني B1..وبس خلاص..وجرب بقى هاتلاقيها اشتغلت معاك مع الريموت زي الفيديو دا

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=swpzhzZs308[/youtube]