| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ماذا تفعل اذا صدمت شخص و انت غير مخطىء؟؟

المصوتون
243. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • هل تهرب و تتركه ؟؟

    72 29.63%
  • ام تنقله الى اقرب مستشفى و تقع تحت طائلة القانون ؟

    171 70.37%
صفحة 1 من 18 1 2 3 4 5 6 11 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 175

  1. #1

    الصورة الرمزية Matrixawy

    رقم العضوية : 10720

    تاريخ التسجيل : 15May2008

    المشاركات : 355

    الاقامة : CAIRO

    الحالة : Matrixawy غير متواجد حالياً

    Exclamation ماذا تفعل اذا صدمت شخص بسيارتك ؟؟( تجربة واقعيه ) - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    ماذا تفعل اذا صدمت شخص بسيارتك و انت غير مخطىء؟؟؟

    الاخوة الكرام سوف اعرض عليكم تجربة شخصية واقعية عن هذا الموضوع الهام الذى قد لا يخطر على بال احد منا رغم اننا جميعا معرضين له بسبب قيادة سيارة داخل عاصمة من اكبر العواصم كثافتا فى عدد السكان و امكانية اصابة البشر واردة جدا حتى ان كنت تعتقد انك من محترفين القيادة فكما يقولون ساعة القدر يعمى البصر.

    حيث ان التعامل مع هذا الموضوع بحسن نية و بصورة طبيعية فى مصر يعتبر من اخطر ما يمكن
    لذلك قررت ان اعرض عليكم هذه التجربة لعلها تفيدكم اذا وقعتم فى هذا الحادث لا قدر الله .

    فكيف تتصرف حتى يمر الامر بسلام و خاصة اذا كنت غير مخطىء
    منذ عامين تقريبا كنت اسير ليلا على طريق الكورنيش بجوار النادى الاهلى و قبل تقاطع البرج
    و اذا بى اجد شخص يقفز من الجزيرة الوسطى للطريق امامى بسرعة و لانها مرتفعة كثيرا فلم يستطيع ان يقف فجأة حتى امر من امامه فقام بتكملة تخطيته للشارع من مسافة قصيرة جدا و لان الطريق ضيق لم يكن هناك مجال لتفاديه غير استخدام الفرامل بكل قوة حيث كنت اسير بسرعة 50 كيلومتر و مع ذلك زحفت السيارة عليه و صدمته و قذفته فى الارض .

    و نزلت بسرعة لارى ماذا حدث له و كان يتألم من وقوعه على الارض و عندما سألته عن ما به اخبرنى انه يشعر بألم فى كل جسمه فاعتقدت ان عظامه قد تكسرت. فحملته للسيارة و لم يكن هناك غير عدد قليل جدا من المارة الذين شاهدوا الحادث و اقروا بأنه المخطىء و ليس انا .

    و كانت اقرب مستشفى لمكان الحادث هى مستشفى البرج و لكنهم رفضوا استقباله الا اذا دفعت الف جنية تحت الحساب اولا و حاولت ان ادخله على وعد بدفع المبلغ فيما بعد و لكنهم رفضوا تماما .

    فتوجهت الى مستشفى العجوزة و قاموا باستقباله و بمجرد علمهم بأنها حادثة طريق وجدت امين الشرطة فورا فوق رأسى لتحرير محضر بالواقعة و اعتبرته اجراء عادى و روتينى رغم تكفلى الكامل بعلاج الرجل المصاب و عدم اهمالى له او تركه فى الطريق و تم عمل المحضر و ذكرت به ماحدث بالظبط و بعد عمل الاشاعات اللازمة للرجل لم يجدوا به شىء سوى كسر فى صباع يده الصغيرالتى صد بها السيارة اثناء الحادث .

    و هذه الاصابة من الممكن ان تمر مر الكرام بما انى تكفلت بمصاريف علاجه و لم اتركه و من الممكن ايضا ان تتحول الى جنحة و قضية لانها تحتاج الى علاج اكثر من 21 يوم لان كسر الصباع بيأخذ وقت مثل كسر العظام فى اى مكان اخر بالجسم .

    و بعد انتظارى لقيام امين الشرطة لاستكمال المحضر مع المصاب وأخذ اقواله وجدته بعد ذلك يحجز الرخصة و البطاقة و اتى بوردية من قسم قصر النيل للقبض عليا.

    و لم افهم اى شىء منهم سوى ضرورة ذهابى لقسم قصر النيل لان هذه الحادثة تابعة لمنطقة هذا القسم و اقوال المصاب تديننى بشدة و ذهبت للقسم و قابلنى الظابط المسؤول حاولت اشرح له ما حدث فقال لى نحن جهة تنفيذية فقط و المحضر الموجود لابد من عرضه على النيابة و هى التى ستقرر من المخطىء.

    و لأن الوقت متأخر فكان لابد من العرض على النيابة فى اليوم لتالى صباحا فأتصلت بصديق لى و اخبرته عما حدث فأتى و ترجى الظابط ان يضمننى حتى ابيت فى البيت بدلا من البيات فى الحجز مع اللصوص على ان اتى صباحا للعرض على النيابة و قد فعلت ذلك و ذهبت صباحا من القسم الى النيابة و كل هذا على اعتقاد ان الموضوع بسيط و مجرد اجرائات روتينية واجبة فى مثل هذه الحالات و ان وكيل النيابة عندما يسمع منى تفاصيل الحادث سيتم انهاء هذه المشكلة تماما

    و لكن عندما دخلت الى وكيل النيابة لم يعطينى اى فرصة للشرح او للكلام سوى ما اسمك و هل صدمت هذا الشخص ام لا فقط لا غير طبعا قولتله صدمته و الباشا لم يرغب الا فى سماع هذا الاعتراف فقط بغض النظر عن التفاصيل يبدو ان الباشا وقته سمين و لا يهمه غير اثبات ادانة الناس فقط و طلب الافراج عنى على زمة القضية و طبعا الافراج لا يتم من النيابة و لابد من الترحيل مرة اخرى الى قسم قصر النيل ثم بعد ذلك يتم ترحيلى منه الى القسم التابع له سكنى حتى يتم الافراج المؤقت عنى على زمة هذه القضية .

    و بالفعل رجعت الى قسم قصر النيل و اصر الظابط المسؤول على ان اجلس بالحجز حتى يأتى موعد ترحيلى
    و جلست مع اللصوص و شاهدت ما لا عينا رأت و لا اذن سمعت و كل هذا لانى صدمت شخص و كسرت اصبعه الصغير رغم انه المخطىء و لم اتركه و اهرب و تكفلت بكل مصاريف علاجه و فى الاخر وجدت نفسى مع اللصوص فى مكان واحد

    و انتظرت موعد الترحيل كى اخرج من هذا المكان ثم اتصرف بعد ذلك و طال الانتظر حتى دخل الليل و بدأت اتيقن اننى سوف ابيت فى الحجز مع اللصوص لليوم التالى بسبب بطء اجرائات الترحيل و لم يكن امامى سوى الحل الشهير و الاسرع فى مصر و هو البحث عن واسطة لخروجى مما انا فيه فطلبت من قريب لى يتابعنى فى الحجز ان يتصل بصديق ظابط و لحسن حظى انه موجود فى نفس القسم اللى اتحجزت فيه و انا لا اعرف و قام بالافراج عنى فورا و الغى امر الترحيل الى القسم التابع له و ظلوا يعتذروا لى و يتاسفوا على ما حدث و انتهى الجزء الاول من الموضوع.

    و بدأت اتابع القضية عن طريق المحامى و اخبرنى بالاتى بعد اتطلاعه على المحضر و اقوال المجنى عليه و ارجو ان تنتبهوا جميعا الى ما يلى
    ان الرجل الذى صدمته عندما وجدنى طيب معه و خائف عليه استغل هذا الموقف و قام برشوة امين الشرطة فى المستشفى اثناء اخذ اقواله و كتب فى المحضر الاتى و هى صيغة متفق عليها فى حالة رشوة امين الشرطة اثناء عمل المحضر لادانة اى قائد سيارة لابتزازه بعد ذلك.

    و كتب الاتى انه كان يعبر الشارع من منطقة عبور المشاة و اننى كنت اقود السيارة برعونة و لم استعمل الة التنبيه و الانوار كانت مطفئة و كاسيت السيارة صوته مرتفع و ان السيارة كانت ممتلئة بالبنات و هربوا بمجرد ارتكاب الحادث مما ادى اى عدم توقفى فى الوقت المناسب .

    لقد صدمنى هذا المحضر كثيرا و تأكدت من صحة المثل القائل خيرا تعمل شرا تلقى حيث انه كان بأمكانى تركه و الهرب ولم افعل ذلك بل انى حملته و تحملت كل مصاريف علاجه و سألت المحامى لماذا فعل كل هذا؟؟

    قال لى ان هناك اشخاص كثيرين اذا شعروا ان الشخص طيب معهم يستغلون مثل هذه الحوادث لابتزاز الناس حتى يتنازلوا عن القضية فى مقابل مادى كبير و هذا ما حدث معى تماما
    و ما هو الحل قال المحامى لابد ان تتصل بالرجل اولا و تذهب له بالمنزل وتحاول التفاوض معه و بالفعل ذهبت للرجل و صدق كلام المحامى لى بل انى وجدت الرجل قد اتفق مع محامى اخر على المطالبة بتعويض مادى كبير منى و المصيبة اننى اكتشفت ايضا ان المحامى الذى سيقوم له بذلك لن يأخذ اتعاب منه بل سيأخذها من التعويض اى ان المحامى الوقح اتفق مع الرجل على ابتزازى .

    و بدأ الرجل بمساومتى على مبلغ 5000 جنية و ينهى كل شىء .
    و لكنى رفضت الخضوع لابتزازه و تهديده و قلت له لن ادفع اى شىء لك و اذا احضرت محامى سوف احضر 10 محامين امامك و انت تعلم جيدا انك المخطىء و المكان مثبت فى المحضر و سوف احضر خريطة من المرور او من المساحة و اثبت بها عدم وجود مكان لعبور المشاة كما كذبت فى المحضر و ان اردت ان تجعلها قضية فلتكن كذلك و لنرى من فينا سيستمر الى الاخر و هددته بأننى ثأثبت انه المخطىء و اثبت ايضا واقعة الرشوة و تلفيق المحضر و ادخله السجن و اطالب بتعويض منه ايضا .

    و يبدو ان تهديدى له و عدم خضوعى لمطالبه اتى بنتيجة و وجدته بعد يومين يتصل بى و يطلب مبلغ 200 جنية فقط مقابل التنازل فى النيابة عن القضية فقلت له لن ادفع غير 100 جنية فقط فوافق و تم التنازل و انتهى الموضوع.
    و اضيف ان بعد تنازله عن القضية و خروجنا من سرايا النيابة معا لم اتمالك نفسى و اكلته مقص طرحه ارضا و تركته و مشيت.

    و من هذه القصة لابد ان نخرج منها بعدة اشياء هامة يجب اتباعها فى حالة اذا كنت غير مخطىء

    1- اذا صدمت شخص و انت لست المخطىء و لم يراك احد فمن الافضل ان تمشى .

    2- اذا صدمت شخص و توقفت فلا تظهر اى شفقه نحوه و يجب ان يعلم جيدا انه المخطىء و سبب المشكلة .

    3- اذا اضطرتك الظروف الى اخذه مستشفى و شعرت انه غير محترم و سيقوم بتضخيم الموضوع و عمل محضر لك فمن الافضل ان تلقيه فى اى مكان و لا تذهب معه الى المستشفى.

    4- لا تتأخر ابدا فى استخدام اى واسط متاحة قد تصلح فى تلك الظروف .

    6- لا تتأخر فى استدعاء محامى لانه خبرة بهذه الاشياء و من الممكن ان يمنع تضخم القضية من اولها.

    5- عدم الخضوع للابتزاز و اظهار القوة و انك مسنود من ناس كبيرة فى البلد و التهديد بذلك فهذا التهديد له تأثير قوى على نفوس المبتزين اللصوص .

    6- و هذا اهم بند فى الموضوع كله ارجو ان تنتبهوا له جيدا لانه السبب الرئيسى فى المشكلة كلها اذا وصل الامر لعمل محضر بالمستشفى و قام امين الشرطة باخذ اقوالك فلابد ان ترشى امين الشرطة هذا باكبر مبلغ ممكن معك و فى هذه الحالة سيحل المشكلة تماما و ينهيها فى وقتها و ربما يغلق المحضر من اساسه و اذا كتب محضر سيكتب الاتى ان الرجل الذى صدمته كان فى حالة سكر و قام بعبور الشارع فجأة من مكان غير مخصص لعبور المشاه و لم يستجيب لكلاكس السيارة و لا الى تنبيهات المارة.

    من عنده بند مفيد او تجربة فى هذا الموضوع ارجو ان يضيفها لنا . .


  2. #2

    الصورة الرمزية إسلام شاهين

    رقم العضوية : 761

    تاريخ التسجيل : 22May2007

    المشاركات : 1,917

    النوع : ذكر

    الاقامة : Qatar

    السيارة: Dodge Durango 2008

    السيارة[2]: peugeot 508 allure 2014

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : إسلام شاهين غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله أنا حصلت معايا نفس مشكلتك بس أنا مشكلتي أكبر لأن الراجل توفي .
    الكلام ده من حوالي أربع سنوات على الكورنيش أمام مستشفى معهد ناصر حوالي الساعه 7 مساء

    نفس اللي حصل معاك بس أنا شلت الراجل على المستشفى وهناك قالولي إنه توفي وبعديها لقيت الدنيا اتقلبت وأمناء وشرطه وحكاية

    المهم أنا أخو المدام عندي رئيس محكمة فاتصلت بيه فورا وجالي على المستشفى وطلعنا على قسم الساحل في شارع شبرا وهناك تم عمل المحضر (أنا فعلا مكنتش غلطان لأنه كان بيعدي من منزل مطلع كوبري) والضابط هناك تفهم الوضع ولكن كان لابد من البقاء في القسم حتى الذهاب للنيابة تاني يوم بس الحمد لله بت في غرفة النوباتشية وفي النيابة أول سؤال اتسأل لأولاد المتوفي (كان عنده ولدين) هو تعرفوا الراجل ده ولالا لأ ؟ وتم عمل المحضر والإراج بضمان محل الإقامة ثم عدت للقسم ومنه خرجت إلى المنزل

    بعد كده وكلت محامي طبعا وشوفت طلباتهم إيه (أنا مشيت حسب الشرع بوجوب دفع الديه) هما بصراحه كانوا ناس كويسين وطلبوا ثلاثة ألاف جنيه دفعتهم وتم التنازل في الشهر العقاري ثم المحكمة وخلص الموضوع على كده

    ارجو لا يتعرض أي حد لمثل هذا الموقف المؤلم .


  3. #3

    الصورة الرمزية Ahmed Hassan

    رقم العضوية : 388

    تاريخ التسجيل : 30Apr2007

    المشاركات : 5,576

    النوع : ذكر

    الاقامة : Port Said

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: BMW 330i

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : Ahmed Hassan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مع الأسف حصل معايا وضع مشابه جدا جدا و برضو مساومه و كذب و خلص الموضوع بطريقه لم اكن اتمناها.

    Thanks
    Ahmed Hassan
    When all you have is a hammer, everything looks like a nail


  4. #4

    الصورة الرمزية hussein

    رقم العضوية : 227

    تاريخ التسجيل : 26Apr2007

    المشاركات : 889

    النوع : ذكر

    الاقامة : maadi

    السيارة: mafish

    السيارة[2]: terios

    دراجة بخارية: no

    الحالة : hussein غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا سمعت مره ان واحد خبطتوا عربيه واللى خبطو هرب واحد معدى شافو متكوم راح خدو فى عربيتو و على المستشفى طبعا الشرطة جت الرجل جيه يمشى قلولو لا دانتا خابط واحد بعربيتك قلهم لا انا مخبطوش حتى اسألوه راحو يسألوه قلهم اه هو اللى خبطنى !!!!
    بس فى الاخر الواحد بيعامل ربنا يعنى لو خبطت حد سواء غلطتك او غلطتو لازم توصلو بس طبعا لازم بأه نرشى الامين و بعد كده تعمل العدل و الحق


  5. #5

    الصورة الرمزية mohamed_88sk

    رقم العضوية : 1124

    تاريخ التسجيل : 23Jun2007

    المشاركات : 1,453

    النوع : ذكر

    الاقامة : The Republic of Mine

    السيارة: nothing

    السيارة[2]: toyota corona 92

    الحالة : mohamed_88sk غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لا حول ولا قوة إلا بالله على النفوس المريضة دي للأسف مبقاش في إحتارم ولا رحمة ..
    أنا عن نفسي أسيبه يولع لو لاقيته بيتدلع يعني مثلا خبطة زي حضرتك كده واضح أنها حتكون بسيطه لكن لما ألاقيه يقولي جسمي والحكايه والروايه أسيبه يولع ..
    حصل مع والدي موقف زيه بس الحمد لله خلصه في ساعتها ..
    كان في الشارع اللي قدام الهانوفيل من بره وبيطلع على ال21 وماشي على 30 .. ووالدي شايف واحد عينه في عينه من اليمين ووالدي كان عالشمال ووالدي بيهدي عشان حاسس ان في حاجه مش مظبوطه حتحصل وفجأه الواد ده قام معدي الطريق بسرعه وعمل نفسه اتخبط ونط عالكبوت المفتري ...والدي أفتكره بجد أتخبط المهم نزله لقاه بيتكاهن وبيستموت قاله مالك في ايه قاله جسمي ودراعي والحكايه فوالدي قاله يابني عيب دانا ماشي على 30 وانت عينك في عيني المهم الواد ده أتلم وقاله أسف أنا فعلا اللي غلطان أعذرني وخلص الموضوع (العربيه كانت جمرك )(وكان فيها أمم يعني كان لو كتر كان زمانه أتطحن منهم بس والدي مش بتاع خناق ومبيحبش يظلم حد ) ومتهيألي كمان والدي أداله قرشين مش فاكر بصراحه .


  6. #6

    الصورة الرمزية Fouad Ezz

    رقم العضوية : 11472

    تاريخ التسجيل : 24May2008

    المشاركات : 668

    النوع : ذكر

    الاقامة : New Cairo

    السيارة: No

    السيارة[2]: سبرانزا 516

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Fouad Ezz غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    إلي متي ... الفوضي وشريعة الغاب !!!!!!! والله حرام
    الدول التي كنا نعلم أهلها مبادئ القراءة والكتابة ... أصبحت دول عصرية ومحترمة كل شيئ فيها يسير طبقا لسيادة الشريعة اولا ثم القانون ...
    هناك دوريات مرور راكبة تتجول ليل نهار في الشوارع
    عند حدوث اتصادم مع سيارة الأخر .. بمكالمة مجانية تجد دورية المرور عند الحادث في أقل من نصف ساعة .. يقمون بتقييم سبب الحادث ونسبة المسئولية علي كل طرف ويتكفل التأميين كل شيء ... (تأمين مروري في السنة بـ 450 ريال)
    وإن حدث لاقدر الله وإنك صدمت شخص ... وحتي إن كنت غلطان .. يتحمل التأميين الفدية وكل شيئ .....
    وإن إرتكبت (جرم) مروري مثلا بقطع إشارة ... تدفع غرامة فورية 500 ريال مع التوقيف ليلة واحدة ....
    التوقيف عبارة عن غرفة مكيفة معك فيها أصحاب نفس المخالفة وليس اللصوص والمجرمون ...
    وفي المساء في حجرة التوقيف ... تجد ظابط شرطة يأتي ويقولك ...
    (((( تتعشي إية؟))))

    نفسي مصر تتقدم وتبقي زي مصر سنة 1950
    mytutor2008 سابقا


  7. #7

    الصورة الرمزية MoToRiZeR

    رقم العضوية : 2780

    تاريخ التسجيل : 24Oct2007

    المشاركات : 4,837

    النوع : ذكر

    الاقامة : beneath the sky

    السيارة: Renault Clio 2007

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion XL 2008

    الحالة : MoToRiZeR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا كتير بمشي عالدائري بالليل و اشوف الأشباح اللي بتعدي بدون أدني مبالاة أكنها معدية في الغيط .. و مقرر من زمان عشان لو اتعرضت لا قدر الله للموقف ده مفكرش كتير .. اللي بتخبط في مكان زي ده ( يعني أكيد هو الغلطان ) ملوش دية .. و أحوال البلد متشجعش أن الواحد يعمل خير و يقف ياخده عالمستشفي يقوم يلبس تهمة

    خصوصا أن الحوادث اللي زي كدة بتبقي عشان واحد مكسل ينزل السلم عالدائري و يطلع من الناحية التانية .. أو مكسل يستني الإشارة تقفل في وسط البلد .. او بيعدي و مش باصص للطريق أصلا .. بينتحر في سعادتك

    فوضي


    Leadership is based on inspiration, not domination


  8. #8

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا ليا موقف مماثل و ناس كتير من هنا حضروا الواقعة

    الحادث حصل فى اول يناير 2008... و الحد النهاردة الموضوع امام المحكمة

    بعد ما كان بيتقال "احنا غلابة و مش لاقيين ناكل"... الكلام بقى "احنا عايزين تعزيض 20 الف جنية" و "انتوا ناس مستريحين" و "الباشا راكب عربية بالشىء الفلانى" (لانوس 2001) و "انتوا حتدفعوا كام و تخلصوا؟"

    طبعا انا مليش دراع يتلوى ولا كنت غلطان و بالتالى لا حدفع ولا حهبب و لو اخدت حكم حستانف ولو لعشرين سنة... اصل التامين الاجبارى اللى بندفعة ساعة الترخيص هو اللى بيدفع التعويض مش الجانى بس لازم الشق الجنائى (القضية بتاعتى) يخلص الاول و بالتالى كل ما القضية تطول مش فى مصلحتهم

    انا حاولت اخلص بدرى بدرى و دفعت مبلغ صغير فى الاول على سبيل اثبات حسن النية بس يظهر ان دة اعتبر ضعف منى لان من بعدها بدات الحوارات دى

    هى دى عينة الناس اللى فى البلد.. والصراحة انا فعلا واخد قرار انى لا قدر الله حصل معايا الموقف دة تانى مش حقف... و لو اللى خبطة وقع قدام العربية حفرمة و اجرى.... طالما غلطان يستاهل... انا من زمان مبقفش لحد لما المراية تلطش دراعة و كدة لان طالما دراعة جة فى المراية يبقى ماشى فى نص الشارع و لاننا شعب جاهل و بتاع رغى فقط فا حيجيبوا الغلط على اللى راكب عربية عشان راكب عربية و خلاص.

    ممكن الكلام ميعجبكمش بس معلش... انا اللى كنت فى العربية و انا اللى كنت فى القسم و انا اللى رحت النيابة و انا اللى اتحطيت فى الحجز فا انا اللى عارف اللى فيها... حرام تتبهدل و انت مش غلطان... و اللى مش خايف على نفسة مش مطلوب منى انى اخاف علية... يولع بجاااااااز

    صحيح انا عربيتى لما خبط الراجل نزلت ميه التبريد بس كان ممكن تمشى شوية حتى بعيد عن مكان الحادث بس انا وقفت فورا... انا بدات اندم على القرار دة و الندم بيزيد كل يوم

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]





  9. #9

    الصورة الرمزية Xpert

    رقم العضوية : 2999

    تاريخ التسجيل : 04Nov2007

    المشاركات : 2,472

    الاقامة : Beni suef

    الحالة : Xpert غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    القاعده رقم واحد في مصر :
    always be agressive and never be soft


  10. #10

    الصورة الرمزية ahmedsrs

    رقم العضوية : 2401

    تاريخ التسجيل : 30Sep2007

    المشاركات : 2,873

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكوكب الازرق

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: كيا بيكانتو 2011

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ahmedsrs غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    انا حصل معايا موقف ذى ده خبطة عيل حوالى 15 سنة كان بيجرى ورا كورة ومرة واحدة لقيته فى نصف الشارع طبعا خدته على الكبوت وتنطر 10 متر وديته المستشفى وجبتله العلاج واديته رقم التليفون وطبعا اهله مفيش كلمة شكر كل الى عرفته انهم خدوه لمستشفى خاص وحاولوا يضربوا تقرير ان الواد فيه اصابات مع ان الواد ذى الجن ومحصلوش حاجة

    http://imageshack.us/photo/my-images/545/6c6d1551112s.gif/



 
صفحة 1 من 18 1 2 3 4 5 6 11 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ماذا تفعل اذا صدمتك سيارة اخرى اثناء قيادة سيارتك ( تجربة واقعية )
    بواسطة Matrixawy في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 55
    آخر مشاركة: 27-06-2014, 04:26 PM
  2. ماذا تفعل لو صدمت سياره وصاحبها غير موجود ؟
    بواسطة Menna Hassan في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 11-10-2012, 03:59 PM
  3. ::: ماذا تفعل لو صدمت سياره وصاحبها غير موجود :::
    بواسطة Sharky في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 49
    آخر مشاركة: 14-09-2010, 03:49 PM
  4. ماذا تفعل اذا ركنت سيارتك بمكان و اقفلت عليك سيارة اخرى ( تجربة واقعية )
    بواسطة Matrixawy في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 119
    آخر مشاركة: 24-07-2008, 02:36 AM
  5. ماذا تفعل فى حالة حدوث زلزال قوى ( تجربة واقعية )
    بواسطة Matrixawy في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 23-07-2008, 08:18 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2