بصوا يا جماعة من الآخر مفيش حاجة اسمها ده اسلامي في مصر "بغرض انه يتقي ربنا" انما هما بيعملوا كده من مبدأ "اللي تغلب به العب به"
انا بلغوني الموافقة امبارح ورديت عليهم عملتوا ايه في موضوع العقد : قالواانه لازم و اعاوا لي اسبابهم تاني " اللي ذكرتها قبل كده" - انهم بيضمنوا حقهم!!!
طيب خليني معاهم اسمع للآخر (زي ما قلت علشان احط نفسي مكانهم)...
- أولا " : احنا بنقول اسلامي ليه عشان مفيش نسخة مفتاح (البنك كمان دلوقتي مش بيعمل نسخة مفتاح)
- ثانيا": فائدة 1% على التأخير (ده لسه موجودة)
- ثالثا" : حظر البيع (البنك قال لي برده مفيش حظر بيع)
- رابعا" : انه بيشتري العربية و بعدين يبعها لي ( علشان ما يبيعش ما لا يملك) طيب اذا كان هما لسه هيشتروا لي العربية (بعد ما اتفقوا معايا و طلعوا لي الموافقة) يعني هما ما عندهمش معرض و كمان قالوا لي ممكن تروحي تشوفي العربية في معرض تاني و لو جبتيها ارخص ماشي هنجبهالك (طيب ما هو ده برده نفس الكلام اللي قالوه لي في البنك) و برده البنك قال لي هايشتري العربية من المعرض و بعدين يتعاقد معايا!!!
- خامسا": التأمين ( لسه اجباري) آه ممكن يديلك الفرصة تختار بينهم و بين شركة تانية.
- سادسا" : الأساتذة بتوع كونتكت اللي خايفين من العملاء اللي بينصبوا عليهم و علشان كده طلعوا حكاية التوكيل ده - طالبين مني اكتب لهم شيكات بقيمة الأقساط (كل شيك بتاريخ القسط) و لو انا معنديش حساب في البنك هيفتحوا لي في باركليز حساب و امضي على شيكات من غير رصيد!!! علشان اذا فرضنا و انا اتأخرت عن الدفع يروح مندوب ليهم و يصرف الشيك!!!
و أخيرا" الفائدة 8,6% بزيادة 1% عن البنك
التأمين 3,6%
1% مصاريف ادارية
طيب حد يفهمني ... جايز افهم ايه الفرق...
انا بس هأقول حاجة اخيرة : من يومين كنت باسمع محاضرة للدكتور محمد سليم العوا عن الوسطية و الافتاء و الحكم في ظل الظروف و المتغيرات...و الراجل قال انه في حقبة من الزمن اجيز بيع غير ما يملك الفرد و لكن بمعايير محددة حتى لا ترقى إلى اي من شبهات في ربا (وذلك تحت ظروف اجتماعية معينة في هذه المنطقة ) فالأساس أن الحكم ثابت و لكن التطبيق يختلف.
و في النهاية انا هأحاول ابعد عن التقسيط خالص ...و يا رب يلهمني و يوفقني ... و لا ندم من استخار.