السلام عليكم

دي اول مشاركة ليا هنا و فيها باسرد ملخص اول مشوار اعمله في رحلة شراء اول عربية في حياتي و انا لا افقه شئ عن القيادة سوى ما تعلمته في مدرسة السواقة و الكام المرة اللي سقت فيهم عربية والدي البولونيز (( شايفك ياللي بتضحك )) ..

انا اولا ميزانيتي اوائل السبعينات و كنت مستقر عاللوجان و مقتنع بيها جدا و متوكل على الله و قلت انزل اشوفها عالطبيعة فتوكلت على الله و نزلت على المصرية فرع جرين بلازا (( أيون انا اسكندراني )) و سألته عاللوجان مانوال كاملة ، قاللي مش متوفرة دلوقتي ، طب امتي يا عم ؟ قاللي ممكن بعد العيد ، طب سعرها كام ؟ قاللي في حدود 73 او 73 و نص ، المهم خدت منه الكلام المخيب للامال ده و رحت عالطارق اللي في مصطفى كامل و لقيته قافل :019f3b~14:

فاتمشيت شوية لحد ما لقيت معرض اسمه (( نيو عربية )) في كليوباترا شارع ابو قير ، سالته هناك عن اللوجان الكاملة المانوال ، فاتصل بصاحب المعرض اللواء بحري فلان الفلاني و سأله و كانت الاجوبة كالتالي ، اه موجودة ، بكام ؟ ب 72 طب الالوان ؟ كل الالوان موجودة ، طب الاستلام ؟ بعد يوم ! !
حسيت اني واقف في مصنع رينو الام في فرنسا و بانقي العربية اللي على مزاجي
رغم ان العرض مشجع بس ما ارتحتش برضه . . .

مشيت شوية و عديت على اباظة في سبورتنج ، سالته عاللوجان قاللي مش موجودة خالص و لو موجودة عليها اوفر برايس على السعر الرسمي 4 الاف جنيه (( أهلا بيك يا حبيبي ))

المهم لقيت عنده بروتون ساجا اوتوماتيك ، سالته عليها قاللي ب 75 بسعر الوكيل من غير اوفر ، فتحهالي و عاينتها و قعدت فيها ، و يا ريتني ما قعدت :019f3b~14:

رجعت احتار تاني بين اللوجان المانوال و الساجا الاوتوماتيك ، و مالقتش غير منتداكم لاتوجه اليه بعد الله للاسترشاد و طلب النصح ..

يا ريت محدش يقوللي لوجان اوتو عشان ميزانيتي للاسف لا تسمح و شكرا مقدما

أخوكم المحتار : د. أحمد رضوان ، طبيب امتياز طالع عينه في جامعة اسكندرية