| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 18

  1. #1

    الصورة الرمزية Matrixawy

    رقم العضوية : 10720

    تاريخ التسجيل : 15May2008

    المشاركات : 355

    الاقامة : CAIRO

    الحالة : Matrixawy غير متواجد حالياً

    Exclamation ** بنود قانون المرور الجديد ** - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    * لا يجوز الترخيص بالسيارات الأجرة التي يكون قد مضي علي صنعها عشر سنوات بما فيها سنة الصنع وذلك عند الترخيص بها لأول مرة وكذلك لا يجوز الاستمرار في الترخيص للسيارات الأجرة التي مضي علي صنعها عشرون سنة وفي جميع الأحوال
    يسمح لمالك المركبة الأجرة بنقل الترخيص الساري لمركبته إلي المركبة الجديدة المستبدلة بها.

    * ويحظر المشروع الاستيراد أو التصنيع أو الترخيص بمقطورة أو بنصف مقطورة يجرها جرار أو سيارة أو أي آلة أخري ويعاقب علي استيراد أو تصنيع أو تسيير مقطورات أو نصف مقطورات بالحبس مدة لا تقل عن سنة وبغرامة لا تقل عن خمسة آلاف جنيه
    ولا تزيد علي عشرين ألف جنيه و يحكم بمصادرة المقطورة وما يجرها.

    * ويجوز استخدام الدراجات النارية «التوك توك» في نقل الأشخاص بأجر وفقاً للاشتراطات الفنية والتصنيعية التي يصدر بها قرار من وزارة التجارة والصناعة.

    * وجاء بالقانون الجديد أنه يشترط أن تحمل كل مركبة أثناء سيرها لوحتين معدنيتين تصرفهما إدارة المرور المختصة بعد إتمام إجراءات الترخيص وأداء تأمين عنهما ويحدد وزير الداخلية بقرار منه شكل اللوحات والبيانات التي تتضمنها وعلامات تأمينها ومدة صلاحيتها وأماكن تثبيتها علي المركبة وقيمة التأمين الذي يؤدي عنها بما لا يجاوز مائتي جنيه وهذه اللوحات ملك الدولة وتختم بخاتمها ولا يجوز الترخيص بغيرها أو تثبيت لوحات أخري عليها وإلا تضبط وتصادر إدارياً.

    * ويجب أن تكون اللوحات ظاهرة دائماً وبياناتها واضحة بحيث يمكن قراءتها من بعد مناسب وتثبت إحدي اللوحتين في مقدمة المركبة والثانية في مؤخرتها في المكان المخصص لتثبيتها أما المركبة المقطورة ونصف المقطورة فيكتفي بتثبيت لوحة واحدة في مؤخرتها، ولا يجوز تغيير مكان تثبيت اللوحات.

    * تحدد تعريفة أجور مركبات الأجرة والدراجات النارية المستخدمة في نقل الأشخاص بأجر ونقل الموتي بقرار من المحافظ المختص بعد موافقة المجلس الشعبي للمحافظة، ولا يجوز تسيير مركبة أجرة في دائرة المحافظة التي صدر فيها قرار باستعمال العدادات «تاكسيميتير»، ما لم تكن مجهزة بعداد معتمد من إدارة المرور المختصة.

    * ويعاقب القانون بالحبس مدة لا تزيد علي ستة أشهر وبغرامة لا تقل عن ثلاثمائة جنيه ولا تزيد علي ألف وخمسمائة جنيه أو بإحدي هاتين العقوبتين كل سائق مركبة أجرة مرخصة بالعداد أو دونه امتنع بغير مبرر عن نقل الركاب أو تشغيل العداد أو طلب أجراً أكثر من المقرر أو نقل عدداً من الركاب يزيد علي الحد الأقصي المقرر أو قام بنقل الركاب من غير مواقف الانتظار المخصصة لمركبات الأجرة دون عداد وتسحب رخصة القيادة ورخصة تسيير المركبة بقرار من مدير إدارة المرور المختص لمدة تتراوح بين شهر وعام طبقاً لنوع المخالفة وفي حالة العودة إلي الفعل ذاته خلال ستة أشهر من تاريخ إعادة الرخصة تضاعف مدة الحبس وفي حالة تكرار المخالفة بعد العودة تلغي الرخصة ولا تجوز إعادة الترخيص قبل مضي ثلاث سنوات، وبعد توافر الشروط الواجبة لمنح الترخيص.

    * وأضاف القانون أنه مع عدم الإخلال بأي عقوبة أشد في أي قانون آخر يعاقب بغرامة لا تقل عن ثلاثمائة جنيه ولا تزيد علي ألف وخمسمائة جنيه كل قائد مركبة تسبب في تلويث الطريق بإلقاء فضلات أو مخلفات بناء أو أي أشياء أخري وكذلك كل من قاد مركبة في الطريق تصدر أصواتاً مزعجة أو ينبعث منها دخان كثيف أو رائحة كريهة، أو تتطاير من حمولتها، أو تسيل منها
    مواد قابلة للاشتعال أو مضرة بالصحة العامة أو مؤثرة في صلاحية الطريق للمرور أو يتساقط من حمولتها ما ينال من سلامة الطريق أو يشكل خطراً أو إيذاءً لمستعمليه.
    فإذا ارتكب قائد المركبة الفعل ذاته مرة ثانية خلال ثلاثة أشهر من تاريخ ارتكابه الفعل السابق تضاعف قيمة الغرامة المالية المشار إليها.
    وعند العودة إلي الفعل ذاته مرة أخري خلال ستة أشهر من تاريخ ارتكاب الفعل الثاني تضاعف ثانية قيمة الغرامة المالية المشار إليها في الفقرة السابقة.

    * ويعاقب القانون بالحبس لمدة لا تزيد علي سنة، وبغرامة لا تقل عن ألف جنيه ولا تزيد علي خمسة آلاف جنيه أو بإحدي هاتين العقوبتين كل من استخرج أو استخدم أكثر من رخصة قيادة بطريقة غير مشروعة من حالة رخصته الأولي، وكذلك كل من اتفق أو ساعد أو ساهم بأي طريقة علي استخراج رخصة قيادة جديدة بدلا من الرخصة المسحوبة، أو الملغاة علي خلاف أحكام القانون.
    ويشدد القانون علي أنه مع عدم الإخلال بأي عقوبة أشد في أي قانون آخر.

    * يعاقب بغرامة لا تقل عن مائة وخمسين جنيها، ولا تزيد علي ثلاثمائة جنيه، كل من ارتكب فعلا من الأفعال الآتية:
    1- عدم استخدام قائد السيارة أو من يركب بجواره حزام الأمان أثناء سيرها في الطريق
    وذلك وفقا للقواعد والشروط التي تحددها اللائحة التنفيذية لهذا القانون، ومع ذلك يعاقب قائد السيارة بذات عقوبة من يركب بجواره في حالة عدم استخدام حزام الأمان.
    2- وعدم استخدام قائد الدراجة النارية غطاء الرأس الواقي.
    3- واستخدام التليفون يدويا أثناء القيادة.
    4- وعدم تثبيت اللوحات المعدنية للمركبة في المكان المقرر لها،
    5- وعدم تزويد المركبة بأجهزة الإطفاء الصالحة للاستعمال أو عدم جعلها في متناول قائد السيارة والركاب.
    6- وعدم تزويد المركبة بالمثلث العاكس للضوء.
    7- وعدم تزويد المركبة بحقيبة الإسعافات الأولية.
    8- وعدم حمل مركبة النقل البطيء اللوحة المعدنية المنصرفة لها أو استعمالها لوحة معدنية لغير المركبة المنصرفة لها أو تغيير بيانات أو لون اللوحة المعدنية.
    وفي جميع الأحوال تضاعف عقوبة الغرامة المالية عند ارتكاب أي من الأفعالالمشار إليها خلال ستة أشهر من تاريخ الحكم النهائي بالإدانة.
    وجاء بالقانون أنه مع عدم الإخلال بأي عقوبة أشد في أي قانون آخر.

    * يعاقب بالحبس مدة لا تزيد علي ستة أشهر وبغرامة لا تقل عن ثلاثمائة جنيه ولا تزيد علي ألف وخمسمائة جنيه، أو بإحدي هاتين العقوبتين، كل من ارتكب فعلا من الأفعال الآتية:
    «اعتداء قائد المركبة علي رجال المرور بالقول أو بالفعل
    أثناء وبسبب تأدية الوظيفة».
    وفي جميع الأحوال تضاعف العقوبة السالبة للحرية، وعقوبة الغرامة المالية، عند ارتكاب أي من الأفعال المشار إليها خلال ستة أشهر من تاريخ الحكم النهائي بالإدانة.

    *ويعاقب بالحبس مدة لا تزيد علي ستة أشهر وبغرامة لا تقل عن ألف وخمسمائة جنيه، ولا تزيد علي ثلاثة آلاف جنيه، أو بإحدي هاتين العقوبتين
    كل من ارتكب فعلا من الأفعال الآتية: «قيادة مركبة بالمخالفة لحكم المادة (1633- 1633) بند «1636 -1637»
    وذلك بعدم تركيب جهاز محدد السرعة، وجهاز تسجيل البيانات في المركبات المحددة في المادة المشار إليها.
    ومن حاز في المركبة أو استعمل فيها أجهزة تكشف أو تنذر بمواقع أجهزة قياس سرعة المركبات أو تؤثر في عملها، كما يتم ضبط تلك الأجهزة وتقضي المحكمة بمصادرتها.
    وتضاعف العقوبة السالبة للحرية، وعقوبة الغرامة المالية، عند العودة إلي الفعل ذاته خلال سنة من تاريخ الحكم النهائي بالإدانة.

    * ويعاقب كل من قاد مركبة وهو تحت تأثير مخدر أو مسكر بالحبس مدة لا تقل عن ستة أشهر، ولا تزيد علي سنتين، وبغرامة لا تقل عن ألف وخمسمائة جنيه، ولا تزيد علي ثلاثة آلاف جنيه، أو بإحدي هاتين العقوبتين وتضاعف العقوبة السالبة للحرية، وعقوبة الغرامة المالية عند العودة إلي الفعل ذاته خلال سنة من تاريخ
    الحكم النهائي بالإدانة.

    * واشترط القانون لمنح رخص القيادة الخاصة، الحصول علي مؤهل الشهادة الإعدادية علي الأقل، ومؤهل متوسط علي الأقل لرخص القيادة بأنواعها الأخري.

    * وألزم القانون قائدي مركبات النقل «سيارة نقل، سيارة نقل مشترك، سيارة نقل خفيف»، والنقل العام للركاب «أتوبيس، تروللي باص»، والميكروباص المخصص لنقل الركاب بأجر.. بالسير أقصي يمين الطريق
    كما يلتزم قائدو مركبات السياحة والرحلات بالسير في المسار التالي لأقصي اليمين، وذلك كله سواء داخل المدن أم خارجها.

    * يرخص لضباط الشرطة ولأمنائها والمساعدين بتقييد المركبات حال توقفها أو انتظارها في الأماكن المحظور الوقوف فيها، بصورة تعوق انسياب حركة المرور، وذلك بوضع أقفال حديدية علي إطاراتها لمنع حركتها، ولحين استكمال إجراءات سحبها، وتحرير المخالفة اللازمة لها.

    * ويعاقب بالحبس لمدة لا تزيد علي سنة، وبغرامة لا تقل عن ثلاثمائة جنيه ولا تزيد علي ألفي جنيه، أو بإحدي هاتين العقوبتين، كل من حاول العبث أو إزالة أو فك أو الاحتفاظ بأي من تلك الأقفال بالمخالفة لأحكام هذا القانون.

    * ويعاقب بالحبس مدة لا تزيد علي سنة، وبغرامة لا تقل عن ثلاثمائة جنيه ولا تزيد علي ألفي جنيه، أو بإحدي هاتين العقوبتين، كل من: استعمل جهاز تنبيه المركبة في غير تنبيه لمركبة أو لشخص أو لحيوان لمنع ضرر جسيم محدق قد يلحق بأي منها،

    * وكل قائد مركبة لا يغلق أبواب مركبته كاملا، أثناء السير بها،
    * وكل قائد مركبة يتعمد التوقف أو السير ببطء شديد علي الكباري أو عند مطالعها أو منازلها، أو في الأنفاق أو عند مداخلها أومخارجها، أو في تقاطع الطرق.
    وفي جميع الأحوال تضاعف العقوبة السالبة للحرية، وعقوبة الغرامة المالية، عند العودة لارتكاب أي من الأفعال المشار إليها خلال ستة أشهر من تاريخ الحكم النهائي بالإدانة.

    * ويعاقب بالحبس لمدة لا تزيد علي ستة أشهر، وبغرامة لا تقل عن مائة جنيه ولا تزيد علي خمسمائة جنيه، كل من قاد مركبة دون رخصة تسيير أو برخصة منتهية أو ملغاة، أو دون حصوله علي رخصة قيادة أو سحبت رخصته أو انتهت أو ألغيت أو برخصة قيادة لا تجيز قيادتها.

    * ويعاقب بالحبس وبغرامة لا تقل عن ألف جنيه ولا تزيد علي ثلاثة آلاف جنيه أو بإحدي هاتين العقوبتين كل من تعمد السير عكس الاتجاه في الطريق العام داخل المدن أو خارجها فإذا نجم عن ذلك السير المعاكس أو مخالفة إشارات المرور الخاصة بتنظيم السير حدوث إصابات أو وفاة للغير، تضاعف مدة العقوبة السالبة للحرية والغرامة المالية المنصوص عليها في الفقرة السابقة.

    * ويعاقب القانون قائدي المركبات التي تتسبب بإيقافها أمام المحال العامة والتجارية في تعطيل حركة المرور أو تعويقها، بالحبس مدة لا تزيد علي سنة وبغرامة لا تقل عن خمسمائة جنيه ولا تزيد علي ألفي جنيه أو بإحدي هاتين العقوبتين، وتضاعف العقوبة السالبة للحرية، والغرامة المالية عند العودة لارتكاب ذات الفعل خلال ستة أشهر من تاريخ الحكم النهائي بالإدانة.

    * ولضباط الشرطة وأمنائها والمساعدين إزالة أسباب المخالفة علي نفقة المتسبب بالطريق الإداري ومع عدم الإخلال بأي عقوبة أشد في أي قانون آخر.

    * يعاقب كل من أقام مطباً صناعياً دون ترخيص، أو قام بغلق مكان، أو اقتطاع، أو احتجاز، أو منع استخدام جزء من نهر الطريق بشكل يؤدي إلي تضييقه، وإعاقة المرور أو تعريض الأرواح أو الأموال للخطر، بالحبس مدة لا تزيد علي سنة وبغرامة لاتقل عن ألف جنيه ولا تزيد علي ثلاثة آلاف جنيه، أو بإحدي هاتين العقوبتين وتضاعف العقوبة السالبة للحرية والغرامة المالية عند العودة لارتكاب الفعل خلال سنة من تاريخ الحكم النهائي بالإدانة.
    ولضباط الشرطة وأمنائها والمساعدين إزالة أسباب المخالفة علي نفقة المتسبب بالطريق الإداري ومع عدم الإخلال بالتدابير المقررة في هذا القانون، أو أي عقوبة أشد في أي قانون آخر.

    * يعاقب بذات العقوبة المقررة للفعل كل من سمح بقيادة مركبة لمن دون الثامنة عشرة، أو لأي شخص غير مرخص له بالقيادة، إذا نجم عن ذلك حدوث إصابة أو وفاة أو ضرر للغير.

    * وألزم القانون مالكي الدراجات النارية المستخدمة في نقل الركاب لقاء أجر توفيق أوضاعها خلال ستة أشهر من تاريخ العمل بهذا القانون، طبقاً للاشتراطات الفنية والتصنيعية التي تضعها وزارة التجارة والصناعة، وللأحكام التي تقررها اللائحة التنفيذية لقانون المرور.


  2. #2

    الصورة الرمزية mazen86

    رقم العضوية : 2301

    تاريخ التسجيل : 24Sep2007

    المشاركات : 272

    النوع : ذكر

    الاقامة : mansoura

    السيارة: PUMA 2008

    السيارة[2]: PUMA 2008

    الحالة : mazen86 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله لو دا القانون جديد وهيتطبق كدا يبقي حلو


  3. #3

    الصورة الرمزية Mohamed-Saoud

    رقم العضوية : 743

    تاريخ التسجيل : 20May2007

    المشاركات : 599

    النوع : ذكر

    الاقامة : الملك الصالح-مصر القديمة

    السيارة: Fiat 128

    السيارة[2]: NubiraII 2006

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Mohamed-Saoud غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    * يعاقب كل من أقام مطباً صناعياً دون ترخيص، أو قام بغلق مكان، أو اقتطاع، أو احتجاز، أو منع استخدام جزء من نهر الطريق بشكل يؤدي إلي تضييقه،
    نقطة مهمة تخص بتوع "عصير القصب" اللي كل بيه منهم حاجزلي بعود قصب ب 50 قرش مساحة قصاد محل أهله تصلح لركن سيارة على الأقل!!!!!!

    محمد أبو السعود

    مهندس اتصالات

    آه يا
    بلد ... عاوزه ولد


  4. #4

    الصورة الرمزية MoToRiZeR

    رقم العضوية : 2780

    تاريخ التسجيل : 24Oct2007

    المشاركات : 4,837

    النوع : ذكر

    الاقامة : beneath the sky

    السيارة: Renault Clio 2007

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion XL 2008

    الحالة : MoToRiZeR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اعتقد فيه بعض البنود تم تعديلها .. حبس لو ضربت كلاكس !! يا خبر اسود
    و بعدين باند الإعتداء علي رجال المرور .. ليه مفيش بند لأعتداء رجال المرور علي الناس ( الحالة الأكثر حدوثاَ ! )


    Leadership is based on inspiration, not domination


  5. #5

    الصورة الرمزية Mohamed-Saoud

    رقم العضوية : 743

    تاريخ التسجيل : 20May2007

    المشاركات : 599

    النوع : ذكر

    الاقامة : الملك الصالح-مصر القديمة

    السيارة: Fiat 128

    السيارة[2]: NubiraII 2006

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Mohamed-Saoud غير متواجد حالياً

    Talking -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoToRiZeR مشاهدة المشاركة
    اعتقد فيه بعض البنود تم تعديلها .. حبس لو ضربت كلاكس !! يا خبر اسود
    و بعدين باند الإعتداء علي رجال المرور .. ليه مفيش بند لأعتداء رجال المرور علي جيوب الناس ( الحالة الأكثر حدوثاَ ! )
    أنظر التصحيح :) :)

    محمد أبو السعود

    مهندس اتصالات

    آه يا
    بلد ... عاوزه ولد


  6. #6

    الصورة الرمزية RiVo0

    رقم العضوية : 8159

    تاريخ التسجيل : 29Mar2008

    المشاركات : 49

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 october city

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Mitsubishi Lancer

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : RiVo0 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    دا كله كلام على ورق وقبلوني لو اطبق ولو حصل واطبق بعضه هيبقى عالغلابة اللي ملهمش دهر اما البشوات وولاد الذوات واصحاب الوسايط طبعا معفيين من الكلام ده (وبمسي عليعم)

    من صلى على رسول الله <صلى الله عليه و سلم> صلاه واحده، صلى الله بها عليه عشرا :)
    <<اللهم صلى على محمد و على آل محمد كما صليت على إبراهيم و على آل إبراهيم و بارك على محمد و على آل محمد كما باركت على إبراهيم و على آل إبراهيم فى العالمين إنك حميد مجيد>>

    قال صلى الله عليه وسلم (كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان (سبحان الله وبحمده ** سبحان الله العظيم)


  7. #7

    الصورة الرمزية شاهين - بنز

    رقم العضوية : 968

    تاريخ التسجيل : 15Jun2007

    المشاركات : 1,422

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الجديدة

    السيارة: fiat dogan

    السيارة[2]: Fantazia 2013

    دراجة بخارية: معنديش والله

    الحالة : شاهين - بنز غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    * ويعاقب بالحبس مدة لا تزيد علي سنة، وبغرامة لا تقل عن ثلاثمائة جنيه ولا تزيد علي ألفي جنيه، أو بإحدي هاتين العقوبتين، كل من: استعمل جهاز تنبيه المركبة في غير تنبيه لمركبة أو لشخص أو لحيوان لمنع ضرر جسيم محدق قد يلحق بأي منها،
    يعني لو وأنا بحود وإيدي جت على الزمارة بالغلط أخش السجن سنة ولكن مسموحلي أقطع الإشارة عادي بدون أي عقوبة... بجد ***
    يعني فرحانين بالبنود الهبلة دي ومحدش عبر إشارة المرور ولا الشاحنات إللي بتمشي من غير نور ولا أي عواكس
    أنا ليه إتولدت مصري بس ياربي بجد أنا بكره البلد دي من قلبي


  8. #8

    الصورة الرمزية شاهين - بنز

    رقم العضوية : 968

    تاريخ التسجيل : 15Jun2007

    المشاركات : 1,422

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الجديدة

    السيارة: fiat dogan

    السيارة[2]: Fantazia 2013

    دراجة بخارية: معنديش والله

    الحالة : شاهين - بنز غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يعني لو وأنا بحود وإيدي جت على الزمارة بالغلط أخش السجن سنة ولكن مسموحلي أقطع الإشارة عادي بدون أي عقوبة... بجد *** يعني فرحانين بالبنود الهبلة دي ومحدش عبر إشارة المرور ولا الشاحنات إللي بتمشي من غير نور ولا أي عواكس
    أنا ليه إتولدت مصري بس ياربي بجد أنا بكره البلد دي من قلبي

    آه أنا خدت بالي حاطيين قانون لإشارات المرور وموضوع ال edit أبو 6 دقايق ده مش نافع ياريت الإدارة تخليها ربع ساعة على الأقل


  9. #9

    الصورة الرمزية amir

    رقم العضوية : 1365

    تاريخ التسجيل : 08Jul2007

    المشاركات : 3,408

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره, مدينه نصر

    السيارة: SUNNY 2007

    السيارة[2]: FELECIA 1998

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : amir غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لسه شايف الموضوع في جرنال الاخبار النهارده و ليا تعليق بسيط ايه ده اللي بيتكلمو فيه ازاي هيطبق علي الجميع بلا استثناءات, طيب ازاي هي البهوات و ولادهم ينفع يتساوو بالرعاع؟!!
    و لو صدقنا النقطه دي نييجي للي وراها
    ليه موضوع الحبس كعقوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    حد محامي هنا يفتينا اصل انا من وجهه نظري الفقيره في القانون فاهم ان الحبس يكون للجنايه مش جنحه
    و بعدين ده ممكن في العالم الواقعي اللي عايشين فيه يؤدي لشيء واحد بس الرشوه اللي كانت بتتدفع 10 20 جنيه علشان شاي البهوات دلوقتي تبقي 100 200 300 جنيه هربا من السجن!ّ!!!
    ايوه السجن دي كلمه كبيره قوي يا جماعه
    هو احنا خلاص هنبقي اصحاب و حبايب مع الاخوه المجرمين في السجون؟!!!!
    هم الناس بتوع المرور دول كارهينا قوي كده
    طب قبل ما ياخدني مخالفه انتظار انزل اخده مخالفه انه مش موفر اماكن انتظار بجوار الاماكن ذات نسبه عاليه من المترددين زي مترو الانفاق المصالح الحكوميه و المستشفيات و مش هقول سينمات و خلافه بس بجد ده استفزاز
    و بردو ليه ميطبقش نظام النقاط السوداء و سحب الرخصه و الحبس يكون لما تسوق و انت رخصتك مسحوبه
    و نقطه الكلاكس دي و موضوع السير في موكب من غير ترخيص
    هتتثبت ازاي؟!!!!
    فيها براح كبير قوي يسمح بل يدعو للفساد
    طيب انا لما رحنا ندفن الوالد رحمه الله كنا ماشيين ورا بعض مشغلين فلاشرز علشان محدش يتوه من التاني
    دي يبقي اسمها دلوقتي مخالفه و سجن للجميع؟؟ بالذمه ده كلام
    طب و البند بتاع السماح للساده الظباط و معاونيهم بأخلاء السيارات التي تعوق الحركه المروريه ده شيء رائع بس بمدء الكلبشه يبقي شيء مريع افرض واحد راكن صح و اللي قافل عليه هو اللي اتكلبش و بعدين اللي راكن صح ده حصلتله مصيبه و عايز يطلع ضروري يبقي ايه الموقف؟!!!!!!!!!!!!!!
    الكلابش ده شيء متخلف و مسيء للصالح قبل الطالح, مش ييجو يغلظو عقوبه شيله ده اصلا اختراع مستفز و فاشل
    و بعدين بغض النظر عن كوني طبيب, ازاي الادويه المفترض وجودها في شنطه الاسعافات الاوليه تستحمل الحر من غير ما تبوظ؟!! ولا هو حلم في دماغ واحد مش فاهم و بيطبقو بدون مراجعه و تمحيص؟ّّّّ!!!!!( و علي فكره يا جماعه الميكروكروم ده اتمنع و اتحظر في العالم كله نظرا لخطورته علي جسم الانسان دلوقتي المسموح بيه هو اليود فقط في تطهير الجروح)
    و مين عنده العرفه بقواعد الاسعافات الاوليه علشان تجيزله استخدامها؟؟؟
    ولا نعمل زي اللي بيدي للناس عربيات يجربو المشي بيها و يتعلمو في خلق الله لوحدهم!!!
    اتمني ان مجلس الشعب يتتدخل و يتم مراجعه قانون المرور الجديد و تعديله بصوره جذريه ليخدم الهدف الداعي لأنشاءه
    مع التقليل قدر الامكان من عقوبه الحبس فيه الا للحاجات اللي تستاهل بجد

    مستني تعليقاتكو


  10. #10

    الصورة الرمزية mohamed hatem

    رقم العضوية : 1960

    تاريخ التسجيل : 29Aug2007

    المشاركات : 269

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 October

    السيارة: Logan - AT - High Line

    السيارة[2]: Sunny EX 2010 - Aut

    دراجة بخارية: no

    الحالة : mohamed hatem غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    مش عارف حاسس انه في حجات حلوة اوي ....وحجات هيبقى فيها تلكيك اوي ....
    المهم عيون امين الشرطة و ضابط الشرطة هتشفنا ازاي ..وعقلهم هيحسبها ازاي

    ----- إلا رسول الله -----

    قالولي بتحب مصر أخدني صمت طويل
    وجت في بالي ابتسامة وانتهت بعويل



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. قانون المرور الجديد
    بواسطة Frozen_Pain في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 28
    آخر مشاركة: 16-02-2011, 01:29 PM
  2. حد سال نفسة لة المرور طلع قانون المرور الجديد
    بواسطة lada2010 في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 30-01-2010, 09:26 AM
  3. ايطاليا اللي هيا مصر وقواعد المرور بمناسبة قانون المرور الجديد
    بواسطة masryxt في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 23-04-2009, 11:07 AM
  4. قانون المرور الجديد
    بواسطة Nesreen Ali في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 16-07-2008, 03:38 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2