| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 26

  1. #11

    الصورة الرمزية casper2010

    رقم العضوية : 1521

    تاريخ التسجيل : 21Jul2007

    المشاركات : 202

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: polo

    السيارة[2]: 127

    دراجة بخارية: هوندا

    الحالة : casper2010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    فرق الوقت
    انت ممكن تجيب عربية زي بيجو 206 -2001 ب 50 الف و تصرف ييجي 7 مثلا بس هتبقي جددتها -
    شوف دي لو زيرو مش اقل من 100 الف

    يعني الفرق حوالي 45 الف جنيه

    لو بتحوش 1000 في الشهر - دا لو عرفت - يبقي هتقعد حوالي 3 سنين
    الموضوع برضه يستاهل دا لو حد بيفهم كويس في العربيات


  2. #12

    الصورة الرمزية megane_man

    رقم العضوية : 112

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 563

    النوع : ذكر

    الاقامة : الفيوم

    السيارة: yaris 2007

    السيارة[2]: tigo1600

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : megane_man غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tut4tour مشاهدة المشاركة
    لا استثمار ولا استهلاك لأنه لو هيستثمر يعنى لازم يكسب فلوس وهو مش هيكسب فلوس لأنه هيبيع أقل من السعر اللى اشترى بيه طبعا لكن انا شايف انه هيكسب حاجة أهم هى انه لما يبيع العربية هياخد تمنها ويحط عليه مبلغ معقول وهيشترى عربية زيرو تانية تقعد معاه 5 سنين هو كده صح مش غلط لأنه ريح باله 5 سنين وعلى طول معاه موديل حديث وفى نفس الوقت هو مش استهلاك لآنه مش هيصرف عليها طول الخمس سنين غير بنزين وزيت ومش هتفتح بقها . ده رأى الشخصى
    +10000000000000000000000
    كفاية انك حتوفر المجهود والوقت الضايع عند الصنايعية


  3. #13

    الصورة الرمزية poopoo_966

    رقم العضوية : 9290

    تاريخ التسجيل : 20Apr2008

    المشاركات : 100

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: اكسنت

    السيارة[2]: فيات 128

    الحالة : poopoo_966 غير متواجد حالياً

    Arrow -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casper2010 مشاهدة المشاركة
    فرق الوقت
    انت ممكن تجيب عربية زي بيجو 206 -2001 ب 50 الف و تصرف ييجي 7 مثلا بس هتبقي جددتها -
    شوف دي لو زيرو مش اقل من 100 الف

    يعني الفرق حوالي 45 الف جنيه

    لو بتحوش 1000 في الشهر - دا لو عرفت - يبقي هتقعد حوالي 3 سنين
    الموضوع برضه يستاهل دا لو حد بيفهم كويس في العربيات
    ممكن برده بس يا ترى هتجدد كل حاجه بال 7 الاف خد فى بالك ان الزيرو يعنى كل حاجه فى العربيه زيرو من اصغر زرار لاكبر حاجه و كمان الزيرو دلواتى اوبشن و كماليات اكيد عمرها قصير و استبدالها غالى و تعديلها يفقد قيمتها


  4. #14

    الصورة الرمزية Ahmad

    رقم العضوية : 500

    تاريخ التسجيل : 06May2007

    المشاركات : 384

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: MITSUBISHI LANCER 99' GL

    السيارة[2]: HYUNDAI ACCENT '11

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Ahmad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casper2010 مشاهدة المشاركة
    و الله انا شايف عكس كده
    - الزيرو جميل بس لازم صيانة و كتير بيطلعلهم مشاكل و بيتبهدلوا برضه - دا غير لو فيه حادثة و لا خبطة لا قدر الله + بتدفع كتيييير و لو فيه قسط هتدفع في المجمل اكتر ...
    - المستعمل عاوز واحد فاهم في العربيات او معاه حد فاهم يجيبهالوه - و برضه هيصرف علي العربية شوية فلوس --- بس الموضوع انك هتركب1- ماركة محترمة 2- عربيات متجربة و معروف ميكانيكتها و قطع غيارها 3- غالبا ممكن تركبها سنتين و لا 3 و تبيعها اغلي من السعر اللي جايبها
    بسسسسسسسسسسسسسس - لازم تكون فاهم و انت بتشتري و تدقق 100 100
    أنا أؤيد الرأي دة.
    حجم المجهود المبذول لإصلاح بعض العيوب في سيارة مستعملة لا يساوي خسارة 10 أو 20 أو 30 ألف في 5 سنين.
    مع الوضع في الاعتبار طبعا أن شراء المستعمل محتاج حد فاهم كويس علشان متشتريش عربية تصرف عليها قد تمنها

    و أخيرا,موضوع شراء الزيرو أو المستعمل مش فكرة مين أحسن و مين أسوأ. انما يعتمد في المقام الأول علي ظروف و متطلبات المشتري , بالإضافة إلي خبرته في التعامل مع السيارات .


  5. #15

    الصورة الرمزية mexmarine

    رقم العضوية : 11915

    تاريخ التسجيل : 30May2008

    المشاركات : 1,517

    النوع : ذكر

    الاقامة : الاسكندريه

    السيارة: هى واحدة بس

    السيارة[2]: Hyundai Accent RB 2011

    دراجة بخارية: Honda CBR

    الحالة : mexmarine غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    راي انه مع ان الزيرو مش مضمون عندنا فى مصر و ظهر بقوه ما يسمى بعيوب الصناعه إلا إنى مع المثل الانجليزى القائل ( لست غنيا لاشترى قديم)

    ربى لا إله إلا أنت سبحانك إنى كُنت مِن الظالمين
    أخوكم / محمد عبد السلام


  6. #16

    الصورة الرمزية casper2010

    رقم العضوية : 1521

    تاريخ التسجيل : 21Jul2007

    المشاركات : 202

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: polo

    السيارة[2]: 127

    دراجة بخارية: هوندا

    الحالة : casper2010 غير متواجد حالياً

    Talking -

    مثل ايه الغريب اللي مش راكب علي بعضه


  7. #17

    الصورة الرمزية Eng.Sameh

    رقم العضوية : 2430

    تاريخ التسجيل : 02Oct2007

    المشاركات : 2,883

    النوع : ذكر

    الاقامة : " مصر "

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: BMW 316i Sport-2014

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Eng.Sameh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طبعا الزيرو احسن في كل حاجه .. أحدث .. اضمن ... تريح دماغك 5 سنين ... توفر وقت الوقوف عند الميكانيكي كل شويه :)



  8. #18

    الصورة الرمزية Eng.Sameh

    رقم العضوية : 2430

    تاريخ التسجيل : 02Oct2007

    المشاركات : 2,883

    النوع : ذكر

    الاقامة : " مصر "

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: BMW 316i Sport-2014

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Eng.Sameh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casper2010 مشاهدة المشاركة
    مثل ايه الغريب اللي مش راكب علي بعضه
    لأ هو المثل ده صحيح .. ومعناه ان المستعمل بيحتاج مصاريف كل شويه ومحتاج واحد يسد على المصاريف دي .. انما الزيرو مش محتاج كل شويه تصليح ومصاريف ... ادي الفكره



  9. #19

    الصورة الرمزية Scent7104

    رقم العضوية : 10300

    تاريخ التسجيل : 08May2008

    المشاركات : 195

    النوع : انثى

    الاقامة : Egypt

    السيارة: T-Corolla

    السيارة[2]: Daewoo

    الحالة : Scent7104 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة justs مشاهدة المشاركة
    لأ هو المثل ده صحيح .. ومعناه ان المستعمل بيحتاج مصاريف كل شويه ومحتاج واحد يسد على المصاريف دي .. انما الزيرو مش محتاج كل شويه تصليح ومصاريف ... ادي الفكره
    Fully agreed
    الزيرو مهما كان أحسن و هيوفر مجهود و وقت و فلوس في قطع غيار و سرقة ولف على صنايعية ما بيفهموش.


  10. #20

    الصورة الرمزية mexmarine

    رقم العضوية : 11915

    تاريخ التسجيل : 30May2008

    المشاركات : 1,517

    النوع : ذكر

    الاقامة : الاسكندريه

    السيارة: هى واحدة بس

    السيارة[2]: Hyundai Accent RB 2011

    دراجة بخارية: Honda CBR

    الحالة : mexmarine غير متواجد حالياً

    Smile الله ينور عليك -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة justs مشاهدة المشاركة
    لأ هو المثل ده صحيح .. ومعناه ان المستعمل بيحتاج مصاريف كل شويه ومحتاج واحد يسد على المصاريف دي .. انما الزيرو مش محتاج كل شويه تصليح ومصاريف ... ادي الفكره
    فعلا ده الواقع و الحقيقه,, القديم مكلف جدا و على فكره اللى قال لى المثل ده واحد انجليزى معايا فى الشغل و طبعا بخيل مثلهم و لما شاف صورة عربيتى الإبيزا قبل ما ابيعها (هى موديل 94) قالى دى قديمه قوى , اكيد انت غنى لأنك محتفظ بها حتى الان (مش عارف الخيبه و انها تعتبر موديل حديث عندنا) و سالته على عربيته قال لى لاند روفر موديل السنه لأنه فقير:laugh:

    ربى لا إله إلا أنت سبحانك إنى كُنت مِن الظالمين
    أخوكم / محمد عبد السلام



 
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. شراء سيينا زيرو
    بواسطة ahmed_aly007 في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 03-01-2009, 10:49 PM
  2. تشتغرى ارخص عربية زيرو و تكون اقل استهلاك بنزين على الاطلاق ولا لقى ؟؟؟؟
    بواسطة atamim في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 04-11-2008, 03:20 PM
  3. أريد شراء لانوس 2008 زيرو ما رأيكم وهل هناك سيارة زيرو أفضل وبنفس السعر؟
    بواسطة محمود نجيب في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 30
    آخر مشاركة: 29-10-2008, 01:16 PM
  4. زيرو و عندى مشكله فى استهلاك البنزين
    بواسطة أبو ياسين في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 24
    آخر مشاركة: 09-11-2007, 03:43 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2