+++++++++++111111111111111111
عرض للطباعة
بجد مش متخيل اللي بيحصل ربع المنتدى تقريبا اتعرض للتثبيت و كل يوم الوضع أسوأ من اللي قبله
لا أرى حل سريع غير انقلاب عسكري و مسك البلد بالحديد والنار
و الاخوان ومرسي يرجعوا السجون تاني ده الحل الوحيد لانقاذ ما بقى من البلد ديه
حسبنا الله ونعم الوكيل
انا ببقى مرعوبة وانا نازلة بالعربية والله مع انها يعنى بونتو بس بردو ببقى قلقانة
شهيد بأمر الله يا فندم
شرعا
حضرتك لا قدر الله لو قُتلت فى موقف زى ده تدخل فى حديث الرسول صلى الله عليه وسلم من قُتل دون ماله فهو شهيد
واكيد لو قتلتهم يبقى بتاخد اجر على تخليص نفسك وغيرك من شرور واذى الناس دى
ورد في عدد من الأحاديث أن من قتل دون ماله فهو شهيد بل ورد في الحديث الآخر, أن النبي صلى الله عليه وسلم : سئل الرجل يأتي ليأخذ مالي ؟ قال : لا تعطه. قال : أريت إن قاتلني ؟ قال : قاتله . قال : أريت إن قتلته ؟ قال : هو في النار . قال : أريت إن قتلني ؟ قال : أنت شهيد .
اما جنائيا ف معنديش فكرة للاسف بس احنا لو فى بلد ماشية صح يدولك وسام على اللى عملتهو حسبنا الله ونعم الوكيل وللامانة الموضوع بيتوقف حسب الحالة يعنى لو تيقنت ان لا قدر الله انك لو قاومت هاتتقتل يبقى حفظ النفس اولى واديهم العربية او الفلوس اما لو الموضوع بسيط وبشوية مقاومة يتحل يبقى قاوم وربنا ينصرك ودى فتوى قرأتها ان شاء الله تفيد حضرتك
كيف نجمع بين من مات دون ماله فهو شهيد وأن حفظ النفس يقدم على حفظ المال؟
الإجابــة
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:
فجواب هذا الاشكال يندفع بأن مصلحة حفظ المال المتيقنة مقدمة على مصلحة حفظ النفس المظنونة، فمن جاءك يريد مالك فهذا يقين وذهاب نفسك إذا دافعته مظنون لأنك قد تسلم .
جاء في شرح منظومة القواعد الفقهية للشيخ سعد الشثري وقد سئل عن هذا السؤال فأجاب بما نصه :
نعم ورد في عدد من الأحاديث أن من قتل دون ماله فهو شهيد بل ورد في الحديث الآخر, أن النبي صلى الله عليه وسلم : سئل الرجل يأتي ليأخذ مالي ؟ قال : لا تعطه. قال : أريت إن قاتلني ؟ قال : قاتله . قال : أريت إن قتلته ؟ قال : هو في النار . قال : أريت إن قتلني ؟ قال : أنت شهيد .
فهنا لم يتعارض أصل مصلحة النفس بأصل مصلحة المال, وإنما تعارض ظن مصلحة النفس مع فوات مصلحة المال المتيقنة, فقدمت ؛ لوجود اليقين ؛ ولوجود الظن . فالتفاوت هنا من أجل اليقين والظن , هذا من جهة . الجهة الثانية : من دافع دون ماله , هو لا يعلم هل ستفوت نفسه ؟ أو لا تفوت ؟ لكن قرر العلماء بالإجماع : أن من دفع ماله جاز له ذلك , إذا كان فيه افتداء لنفسه , وأن حديث لا تعطه . وإن كان نهيا حملوه على غير محمل التحريم , واستدلوا على ذلك بالنصوص الواردة بحفظ النفوس . قالوا : والنهي هنا جاء بعد أمر , والنهي بعد الأمر لا يستفاد منه التحريم , عند كثير من أهل العلم . انتهى .
والله أعلم .
منقول من اسلام ويب
بصراخه بعد ما شفت الفديو ده نزلت مواصلات وحذرت اصحابى كلهم من ان يمشو فى شوارع هاديه واحسن حاجه ان الواحد يمشى فى الزحمه حتى لو كلفنا وقت وبنزين زياده .
وبعدين هو مفيش جهاز ممكن يفصل العربيه من على بعد 50 متر مثلا او تايمر بعد دقيقه ويتحط جنب الاكسراتير الواحد يدوس عليه فى اى موقف زى ده :120146b
الراجل وهو نازل في حالة ذهول ربنا يصبره
انا تقريبا اتثبت بنفس الطريقه دي وبسرعه جدا جدا بيكونوا حواليك وبالسلاح
عنصر المفاجأه صعب اوي وبيشل حركتك
انا لما حاولت اجيب العربيه علي ال r جت علي ال p
و السنتر لوك بيقفل عندي لوحده
وده كان سبب في انهم يضربوا خرطوش في العربيه وكل اللي جوه اتعور وانا اخدت الجزء الاكبر من الشظايا
السنتر لوك ولا هيعمل حاجه ولا حياة البني ادم تفرق معاهم اساسا
اللهم انتقم