سائقين التوك توك ... يقطعون طريق مصر اسكندرية الصحراوي اعتراض على ارتفاع سعر التكاتك!




كتب محمود عبد الراضى

قطع عدد من تجار مركبات "التوك توك" طريق مصر إسكندرية الصحراوى، بالقرب من بوابات الرسوم التابعة لمركز شرطة كرداسة بسبب ارتفاع أسعارها فى الشركات التى تقوم ببيعها للتجار.

وانتقل ضباط المباحث بقيادة العميد محمد جبر مأمور المركز، إلى مكان الواقعة، وأقنعوا المتجمهرين بإعادة فتح الطريق بعد التنسيق مع الجهات المختصة لحل أزمتهم المالية.

وقال المتجمهرون إنهم فؤجئوا بزيادة تصل إلى 500 جنيه على سعر الـ"توك توك"، ما دفعهم لقطع الطريق لإلغاء هذه الزيادة، وتم تسيير حركة المرور وتحرر محضر بالواقعة.

فتح طريق مصر إسكندرية بعد قطعه احتجاجا على ارتفاع أسعار الـ"توك توك"

انا من ساعت ماقريت الخبر حاسس بتشنج في جنبي الشمال وايدي ورجلي مش شايلاني وحاسس برعشة ايدي بتترعش كده وبوقي حاسس انوا اتعوج ياترى دي اعراض دبحة ولا شلل نصفي !
وعاوز اشتم خمسمية وستين شتيمه في الثانية بس ... بس الدكتور ما نعني من الشتيمة علشان صحتي .... بس عامةً الله يرحمك يا حج سعد قولتها زمان مفيش فايدة. المره دي قطعوا طريق الصحراوي قبل كده طريق الدائري وياعالم هيقطعوا ايه بكرة إلاهي يقطع عمرهم واشوفهم اشلاء كده. موشلشلة في توسونامي واشوفهم غرقانين يارب العالمين في بلاعة مجاري مفتوحة كده والاقيه. بيمدلي ايدوا وبيقولي والنبي يا حج إلحقني. هغرق في البلاعة يا حج فقولوا ولا يهمك ياحبيبي واطلع اخبط على بيت بيت وشقة شقة في الحارة وفي الحته كلها واقولهم شدوا السفون يا ولاد .

انا بجد حاسس ان ربنا غاضب علينا ... واكيد عملنا حاجة وحشة في حياتنا علشان كده ربنا ابتلانا. بهذا التوك توك اللعين. ... والمشكلة كل عيل فاشل صايع ضايع ومتشرد يروح يقول لاموا ماما عاوز توك توك ... واموا تبيع الغوشتين الي معاها وتروح تجيبلوا ... حسبي الله ونعم الوكيل .... حسبي الله ونعم الوكيل
توب عليا بقه يارب
هو احنا كل ما نخلص من مشكلة نوقع في مشكلة اكبر منها
زمان كانت مشكلة الموتسيكلات والفيزب
خلصنا منها خشينا في موشكلة سواقين النقل العام الاتوبيسات بيزحموا الدنيا وبيوقفوا فجئة
خلصنا منها دخلنا في مشكلة سواقين الميكروبصات خلصنا منها
خلصنا منها دخلنا في مشكلة سواقين النقل التقيل الي بيحششو في الشوارع وهما سيقين
خلنا منها نزلت موشكلة الموتسيكلات الصيني غزت الشوارع
خلصنا منها دخلنا في مشكلة التكاتيك
الله هيا البلد دي ملهاش كبيررررر ولا ايه حكايتها
ياترى رايحه فييييين يا مصر !!!