السلام عليكم
امبارح عن طريق الصدفة عرفت ان المجموعة البافارية عاملة كورسات في ميكانيكا السيارات و الكهرباء و الالكترونيات و الميجاترونيكس لاي حد ... يعني مش مهم يكون خريج هندسة...
خدت بعضي و رحت عليهم و قابلت ا/ صلاح لولح ... مدير عام اكاديمية التدريب و هو شخصية محترمة جدا ... و سالته عن الموضوع... و دار الحوار التالي..

-هل صحيح ان المجموعة البافارية هتدي كورسات؟
-فعلا الكلام ده صحيح وده بسبب المعاناة اللي بنقابلها لما بنعمل اي مقابلات عمل للخريجين الجدد ... اكتشفنا ان الدراسة في اتجاه و متطلبات سوق العمل في اتجاه اخر.

-ازاي؟
-المناهج اللي بيدرسوها قديمة جدا و لا تتماشى مع التكنولوجيا الحديثة...وده بياثر على اي خريج في اي مجال مش مجال السيارات بس...

-و الكورسات دي لمين بالتحديد؟
-لاي حد مش لازم يكون خريج هندسة...يعني ممكن خريج حقوق او تجارة ما دام بيحب المجال ده و عاوز يتعلمه...

-بس خريج هندسة هيكون عنده خلفية كبيرة عن الميكانيكا و الكهرباء احسن من اي حد تاني
-و علشان كده احنا عاملين الكورسات دي مكثفة من اول المبتدا اللي ما يعرفش حاجة لحد مايوصل عندي لدرجة خبير و ده مش كلام لان حاليا انا عندي ناس من حقوق بياخدو الكورسات دي و في نهاية كل دورة بعد الامتحان الطالب هياخد من عندي شهادة معتمدة دوليا من BMW بس مش كل واحد هياخدها اللي هينجح بس لان دي هتكون سمعة المجموعة البافارية .

-طيب الدورات دي عملي و لا نظري؟
-الدورات دي هتكون الاتنين...و العملي طبعا اكتر

-و الدورات دي هتكون فين و مين اللي هيديها؟
-بالنسبة للافراد هتكون عندنا هنا في المجموعة .. فيه عندنا مكان للنظري و الورش للعملي...بالنسبة للشركات يا اما هنا برضه يا اما لو عنده مكانه ممكن...على حسب رغبته. و اللي هيديها مدربين خبرة من عندنا.

-طيب لو حبيت اسجل اسمي في دورة المبتدأين اعمل ايه؟
-هتروح عند شركة aic ودي هي الشركة المسئولة عن تسويق و تنظيم الدورات

-طب و ايه علاقة الشركة دي بكم؟
-فيه بروتوكول تعاون بنا و بين الشركة دي في موضوع التسويق و التنظيم و الشركة دي بتتكلم باسمنا فيما يخص التسويق و التنظيم للدورات.

-طب معلش سؤال تاني غلس شوية...بالنسبة لفلوس الكورسات...بكام ؟ و الدفع امتى؟...و فين؟
-ايه يابني...انت و كيل نيابة؟؟؟ كل دي اسالة...هههه...التفاصيل دي كلها عند شركة aic و تعاملك معاها كانك بتتعامل معانا بالظبط فمتقلقش من حاجة.


شكرت الراجل و اخدت منه العنوان و التليفونات و عندي معاد معاهم النهاردة...و ان شاء الله اعرف التفاصيل و ابلغكم بيها....و اسف على الاطالة...