السلام عليكم..كما وعدت برد لي في موضوع آخر بإني هعمل تقرير مصور لسكودا أوكتافيا الجديدة a7 عشان نستبين النقاط اللي عليها الخلاف من قبل ما نشوف العربية أصلاً.ونبقي قطعنا الشورت في البسين..وأيضاً جمعت معلومات عن فئة الهاي لاين اللي لسه الوكيل موزعهاش من أساسه.

نقول بسم الله..همشي بنظام صورة وتعليق.

1- الشكل الخارجي .. فعلاً شكل العربية علي الواقع مختلف عن ما بنشوفه كده علي شاشة الكمبيوتر..فعلاً تصميم ملوش حل..ومن الوهلة الأولي تحس إن فيها كتير من الـ audi .












2- تأتي السيارة بجنوط سبور مقاس 16" مع كاوتش ميشلان :)




3- السيارة مجهزة بحساسات ركن خلفية..وبها خاصية ممتازة جداً..لو بترجع بالعربية وفي جسم وراها وهي بتنبهك بالصوت التحذيري بتاع الحساسات وإنت بردو كملت..العربية بتفرمل لوحدها عشان متريحش علي الحاجة اللي وارها.وبكده بتفادي تجريح الإكصدام أو خبطه.




4- أنتينا الراديو والملاحة




5- مساحة الشنطة الخلفية ( لا تعليق ) :-








6- الإستبن الموجود مع العربية والعدة ( ميشلان أيضاً ) :-



----------------------------------------------------------

* نيجي بقا للعربية من جوة .. مبدئياً الخامات المستخدمة مش هقول أكتر من ممتازة وفوق الوصف في جودتها.سواء في جلد الطابلوه وقطع البلاستيك مروراً بفرش الأبواب والكراسي والسقف والنواكل والحليات

-







- الشئ المبهر في العربية المساحة الخلفية للكنبة..رغم استفحال مساحة الشنطة لكن الكنبة بقت أوسع من الفانتازيا بشكل ملحوظ ! مع توفير مخدع في المنتصف به حوامل للأكواب




- ناقل الحركة الـ DSG الجيل الرابع الجديد




- مخرجين USB و AUX غير البلوتوث




- وحدة تحكم التكييف اللي بتتكون من 6 سرعات للمروحة مش 4 ولكن للأسف الشديد مش Climatronic مش عارف ليه كده




يتبع ....... ابقوا معنا