| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 39

  1. #1

    الصورة الرمزية captain hosam

    رقم العضوية : 154417

    تاريخ التسجيل : 10Jan2014

    المشاركات : 32

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: nissan

    السيارة[2]: lanos

    الحالة : captain hosam غير متواجد حالياً

    افتراضي تقرير عن نيسان صنى سوبر صالون 2014 الشكل الجديد - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    السلام عليكم
    [اولا : احب اشكر كل القائمين على هذا الموقع الرائع دا و اللى ساعدنى كتيييييييير جدا فى اختيارى لسيارتى الجديده و دا طبعا فضل من ربنا اولا ثم اراء الاخوه الاعضاء الكرام هنا ربنا يبارك فيكم
    نبدا بقى تقريرنا اللى اتمنى من الله انه يوفى كل الاستفسارات لأخوننا الاعضاء الافاضل
    كلامى هيبقى عن النيسان الصنى السوبر صالون 2014 بأخر تحديث ليها بعد اضافة التكييف التتش
    انا احترت كتير قبل ما اجيبها و اخدت اراء ناس كتير و كنت بقارن بينها و بين البيجو 301 و الاوبترا
    و فى الاخر استقريت عليها لان سعرها مناسب جدا بالنسبه للاوبشن الكتير اللى موجود فيها و كذلك وسائل الامان كمان و وسع صالونها و لقيت انى ادفع 120 الف فى سياره كامله و لا انى ادفع 125 فى اول فئه زي البيجو 301 او 117 الف فى سياره فاضيه زى الاوبترا و الحمد لله كان اختيار موفق جدا و خالى من اى عيوب عدا موضوع الكاوتش بتاعها و دا هنتكلم فيه لان قصته كبيره ...
    استلمت السياره من 20 يوم بالظبط و جبتها لونها رمادى و دا اشيك لون فيها انا بحبه و طبعا دى ازواق
    و طلعت من المعرض على البنزينه فولت و طلعت على بتاع كاوتش علشان اغيره لانى كنت واخد القرار دا بناءا على شكاوى كل ملاك الصنى من الكاوتش طبعا بعد السؤال لقيت افضل مقاس 15 *195 *60 فسألت الراجل عليه قاللى انا عندى ال 196 *65 و دا افضل ليك لنك بكدا مش هتلعب غير فى عرض الفرده فقط و طبعا الكلام دا غلط جدا بس انا مكنتش اعرف .. المهم اقنعنى بيه و ركبت 4 فرد بريدجستون
    فرنساوى حديث الصنع و بصراحه الكاوتش كنوع كان تحفه و كشكل كان رااائع لكن للاسف فى الاداء خذلنى و دا هنعرفه بعدين و احنا بنتكلم على الثبات و السرعه ...... و هبقى انزلكم صوره بعد التركيب
    عملت بيها 1700 كم الى الان و طبعا عدت فترة التليين على خير و كنت محافظ على تعليماتها زى ما بيقول الكتاب بالظبط و عملت صيانة الالف كم من 5 ايام فى الاتحاد الوطنى بطنطا و الحمد لله ناس كويسين و تعاملهم محترم و كويس جدا و مخدتش ساعة زمن و حطيت فيها زيت 5 الاف شيل و فلتر و اتكلفت 197 جنيه
    و دا طبعا من كتر ما قريت هنا فى الموقع انه افضل انى احط زيت 5 الاف علشان يبقى نضافه للموتور لحد ما يطبع تماما و نضافه ليه برضه و دى ناحيه فنيه انا مفهمش فيها قوى لكن دى نصائح بعض الاخوه الاعضاء هنا سواءء عن خبره او عن تجربه و عدت على خير و ابتديت اجرى بالعربيه و اتخطى ال100 كم الى ان وصلت بيها على الطريق الصحراوى ل 165 كم و كان رايق شويه فأبتديت اتنقل من حاره لحاره فى مناوره مدروسه و ليس تهور للوقوف على مدى ثبات السياره على السرعات العاليه و كانت المفاجأه ان السياره عومت منى و دا طبعا فيما بعد عرفت انه بسبب الكاوتش اللى غيرته مقاسه مش صح و دا ادى الى رفع العربيع عن الارض اكتر من المعدل الطبيعى بس مكدبش عليكم كنت ببقى معايا الاسره و الشنط و باخد اجدعها مطب على العدل و انا مرتاح بس طبعا فى السفر و على سرعات عاليه طبعا دا خطر جدا جدا و خاصتا لو قمنا بمناوره حاده او غرزه يعنى ممكن الواحد ميعرفش يلم نفسه لا قدر الله المهم رجعت للراجل بتاع الكاوتش و اتناقشت معاه و قولتله على اللى حصل و بدون خوض فى التفاصيل طلع محترم و اتصرفلى فى المقاس الصحيح اللى انا عايزه اللى هوا 15 *159 * 60 و جيبته كومهو فيتنامي لانه عجبنى جدا كنقشه و عامل زى الملبن يعنى طرى جدا و هيحسسك بنعومة العربيه و ركبناه و ظبطناه نيتروجين 33 قدام و 30 ورا زى التعليمات و سافرت تانى و جربت برضه على نفس السرعات و المناورات لقيت الدنيا اتظبططت تمام و العربيه بقت راسيه اكتر من الاول بكتيييييييييييييير و الحمد لله
    و انصح كل اللى عايز يغير الكاوتش الماكسس السئ اللى نازل معاها انه يركب المقاس دا و برضه هيحافظ على ارتفاعات السياره كما هى بل و سيزيدها استابلتى اكتر كمان و للعلم انا دفعت فرق بينه و بين الماكسيس 1100 جنيه و دا اقل سعر قدرت اوصله بعد ما سألت محلات كتير جدا
    نيجى بقى للتقفيل .. انا شايف انه كويس جدا كونه مصرى و تسلم الايادى يا نيسان مصر
    الشكل .. ممتاز و مرضى جدا ليا خارجيا و داخليا و خصوصا بعد تغيير التكييف لتتش بدل البكر غير شكل التابلوه تماما و بقى راااااااااااااائع و برضه هبقى ارفع صوره للى مشافوش
    الثبات .. بعد تغيير الكاوتش هتحس بالفرق و دا طبعا للى بيسافر كتير و بيجرى زى حالاتى اما لو مش متوفر معاك فلوسه او مش بتسافر كتير او مش بتحب تجرى فمش لازم تغير و عيش باللى فيها
    التكييف ... شغلته فى يوم حر بعد صيانة الالف كان كويس جدا و بليل فى الساقعه جربت السخانات الخلفيه لاذابة الجليد و الهوايات الاماميه لاذابة التبخير من على الزجاج الامامى كان ممتاز جدا
    العزل .. ممتاز جدا و صوت الموتور هادى جدا و هدى اكتر بعد صيانة الالف
    الكاسيت .. صوته رائع و اوبشن سهل و تحكم الطاره و البلوتوث اكثر من رائع
    الاضاءه ... راااااااااااااائعه جدا جدا سواء شبوره او عالى او واطى
    المساحات و بخخات الزجاج جميله جدا
    سحب السياره .. ممتاز بالنسبه لسعة الموتور و عدد الاحصنه
    استهلاك البنزين ... انا حاسس انه معتدل و ساعات بيبقى كتير شويه و دا حسب طبيعة السواقه
    بس عيبه صغر حجم التانك 41 لتر فقط بس سمعت من بعض الاعضاء الافاضل انه هيتظبط و يوصل لافضل معدل بعد ال 5 الاف كم و العلم عند الله لكن فى المجمل مقبول الى الان
    الفرامل .... كويسه جد و المشاكل القديمه اللى كنا بنسمعها زمان الحمد لله ملقيتهاش موجوده خالص
    الفرش ...جميل و رحت شارع دمشق ركبتلها فرش جلد بيج ب 400 جنيه و في هناك لحد 1200 جنيه و دا طبعا كل واحد و مقدرته و ذوقه فى الاختيار
    بأختصار يا جماعه العربيه على سعرها و امكانياتها صفقه رابحه جدا جدا و انصحكم بيها
    بالنسبه للعيوب اللى انا ليا تعقيب عليها و هى صغر حجم تانك البنزين و العربيه خفيفه شويه على الطريق و دا طبعا لانهم مخففين وزنها علشان تلائم الموتور الجديد لكن هذا هو شأن اغلب السيارات الحديثه و برضه اللي هيفكر يشتريها لازم يبقى حاطط فى دماغه انه مش رايح يجيب بى ام مثلا هههههه زى ما بنقول كده بالبلدى كل برغوت و على قد دمه
    يا رب ما اكون نسيت شئ و قدرت اوصلكم المعلومه بأسلوب مبسط و اسف على الاطاله و اللى عايز اى استفسار انا فى الخدمه و جاهز للرد دائما و دا رابط الصور بعد تركيب الكاوتش الاعرض و شكل التابلوه اللى اتحسن بعد التعديل للتكييف التاتش
    http://www.shy22.com/upfiljpg/xyt25607.jpg
    و تذكروا دائما ان دا رأى شخصى نابع من خبرة ركوب و سنين سواقه و تنوع فى أنواع السيارات و ليس رأى فنى نابع من مصنع او دارس و على رأى المثل اسأل مجرب و متسألش طبيب و دا احلى ما فى الموقع الجميل دا و ربنا يبارك للى عمله و دمتم بخير دائما يا اخوانى


  2. #2

    الصورة الرمزية amirali

    رقم العضوية : 155721

    تاريخ التسجيل : 07Feb2014

    المشاركات : 146

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: نيسان صنى

    السيارة[2]: شيفورليه افيو

    الحالة : amirali غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع جامد اوى بصراحة وانت فعلا معلم وجيت فى وقتك .. انا كان نفسى فعلا اشوف شكل التابلوه بالكييف

    التاتش وياترى فرق ولا لأ وبصراحة فعلا فرق جامد ومحلى شكل العربية من جوة


  3. #3

    الصورة الرمزية ihabsamir

    رقم العضوية : 141666

    تاريخ التسجيل : 25Apr2013

    المشاركات : 55

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: NISSAN SUNNY 2014

    السيارة[2]: OPTRA

    الحالة : ihabsamir غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هو مش المفروض الكاوتش يكون 15/60/185؟؟؟


  4. #4

    الصورة الرمزية grumby78

    رقم العضوية : 4197

    تاريخ التسجيل : 16Jan2008

    المشاركات : 750

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: my other car is a time machine

    السيارة[2]: nissan sunny EX 2013

    دراجة بخارية: no

    الحالة : grumby78 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ربنا يباركلك فيها يافندم . الكاوتش اللي حضرتك غيرته زاد من المداس اللي هو الجزء من الكاوتش الملامس للارض تقريبا 1 سم وخفض من ارتفاع السياره جزء بسيط جدا .. العربيه معايا من سنه بس انا معايا ex وزي الفل والحمد لله على نعمته وبدون اي شكوى . نيسان صفقه رابحه ومراكز صيانه محترمه .



    Ahmed Hassan




  5. #5

    الصورة الرمزية grumby78

    رقم العضوية : 4197

    تاريخ التسجيل : 16Jan2008

    المشاركات : 750

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: my other car is a time machine

    السيارة[2]: nissan sunny EX 2013

    دراجة بخارية: no

    الحالة : grumby78 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بالمناسبه انا غيرت الكاوتش النهارده الحمد لله بس بنفس المقاس 15 185 65 بريدجستون ar20
    فرده ناعمه جدا وبلاصوت تقريبا والعفشه انعم كتير ..



    Ahmed Hassan




  6. #6

    الصورة الرمزية Dr M.Noaman

    رقم العضوية : 155583

    تاريخ التسجيل : 04Feb2014

    المشاركات : 105

    النوع : ذكر

    الاقامة : المنصورة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: نيسان نيوصني 2014

    الحالة : Dr M.Noaman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    تقرير رائع ، وفعلا المفروض اللي استلموا نيوصني 2014 يبدأوا يتكلموا عن العربية عشان الناس اللي مستغربة اﻹنتشار الواسع ليها في الشارع ولسه موهومين بمشكلة تيل الفرامل اللي من سنة


  7. #7

    الصورة الرمزية omaranes77

    رقم العضوية : 152553

    تاريخ التسجيل : 01Dec2013

    المشاركات : 2,072

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة الجديدة

    السيارة: skoda octavia a4

    السيارة[2]: هيونداي اكسل

    الحالة : omaranes77 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مبروك يا باشا


    السن ..16 سنة


  8. #8

    الصورة الرمزية edodahab

    رقم العضوية : 132787

    تاريخ التسجيل : 28Dec2012

    المشاركات : 420

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: Sunny 2014

    السيارة[2]: Lanos 2011

    الحالة : edodahab غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الف مبروك يا باشا و بنا يكفيك شرها
    تقرير ممتاز


  9. #9

    الصورة الرمزية abohend

    رقم العضوية : 150948

    تاريخ التسجيل : 01Nov2013

    المشاركات : 1,317

    النوع : ذكر

    الاقامة : الأسكندرية

    السيارة: بيجو 301 MT

    السيارة[2]: بيجو 206

    الحالة : abohend غير متواجد حالياً

    افتراضي شوية صور -

    ألف مبروك
    ربنا يبارك لك فيها و يجعلها لك عونا على طاعته
    بس لو تحط شوية صور زيادة التقرير هيبقى أكار من ممتاز


  10. #10

    الصورة الرمزية ihabsamir

    رقم العضوية : 141666

    تاريخ التسجيل : 25Apr2013

    المشاركات : 55

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: NISSAN SUNNY 2014

    السيارة[2]: OPTRA

    الحالة : ihabsamir غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة grumby78 مشاهدة المشاركة
    بالمناسبه انا غيرت الكاوتش النهارده الحمد لله بس بنفس المقاس 15 185 65 بريدجستون ar20
    فرده ناعمه جدا وبلاصوت تقريبا والعفشه انعم كتير ..
    اشتريته بكام ومن فين ؟؟



 
صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. كيا ريو خليجى 2014 ولا نيسان نيو صنى2014 سوبر صالون
    بواسطة mgaballah في المنتدى كـــــيا
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 06-03-2014, 06:33 PM
  2. كود كاسيت صني 2013 سوبر صالون الشكل الجديد
    بواسطة mohamed halim في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 21-04-2013, 01:40 AM
  3. مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 06-03-2013, 04:49 PM
  4. عزل ارضية نيسان سوبر صالون الشكل الجديد
    بواسطة hamadakotb في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 08-02-2013, 03:48 AM
  5. زينون نيسان صنى سوبر صالون الشكل الجديد
    بواسطة MEDO1986 في المنتدى مشاكل الكهربــاء
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 25-06-2009, 02:28 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2