| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 42

  1. #21

    الصورة الرمزية moh_kamal67

    رقم العضوية : 14046

    تاريخ التسجيل : 02Jul2008

    المشاركات : 235

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nacr city Cairo Egypt

    السيارة: no car

    السيارة[2]: Verna 1600 m/t 2008

    الحالة : moh_kamal67 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    القطة على حسب ما تحن عليها وتربيها ، الشيرازى والفارسى قطط رائعة ولكنها قطط جليد يعنى السلالة الاساسية مواصفاتها كدة وشعرها غزير لانها تعيش فى جو بارد ، موش شرق اوسطية زى البلدى او السيامى بتاعتنا
    القط له ذكاء وعقل زى اى حيوان وله نفسية وبيزعل وبيخاف وبيحب وبيسرح وبيعيط وبيفرح وكمان بيكتئب
    القط لو متربى معاك بيفهمك ويفهم كلامك وبيفهم التعليمات ايه المحظور ايه اللى ممكن ينضرب لو عمله وخلافه ، مين قال القط غدار ، ده لو قط شارع او ميعرفكش
    كان واحد مربى قط بلدى بتاع شارع كل يوم ينزل المحل يلاقى القط مستنيه ، هوة جايبله اكل ، يحطهوله ياكل ثم ينام فى فاترينة فى المحل تحت رجل صاحبه وقبل ماينام يطلع يترمى فى حضنه ويضع ايده على كتفه كأنه بيحضنه وساعات ينام
    بعد مايأخذ تعسيلة الصبحية يصحى ويأكل تانى ثم يمضى لحاله ، وثانى يوم نفس الكلام لحد صاحب القط ده ماتوفى جه القط استنى على باب المحل لقى ناس تانيين فتحوا قعد سرحان موش فاهم ايه اللى بيحصل ثانى يوم استناه على باب المحل لم يجده نظر لى باستفهام طيب ده اقوله ايه ، وامتنع عن الاكل وكل شوية ينظر فى الخارج ويرجع يسرح لحد ما احتويت الموقف وقعدت الاطفه وارتب عليه واقوله معلش لازم تاكل علشان تعيش انا بداله اهو واخدت احن عليه لحد ما ابتدى يستجيب ويقبل الاكل
    مين قال القط غدار ده عنده عاطفة صافية وعميقة وبيتالم نفسيا كمان
    والناس اللى بتحب القطط بيكون لها عاطفة قوية وحساسة وتوجد رحمة فطرية فى قلوبهم


  2. #22

    الصورة الرمزية omardeneo

    رقم العضوية : 8843

    تاريخ التسجيل : 13Apr2008

    المشاركات : 123

    الاقامة : El Nozha El Gededa

    السيارة: LANCER 2008 SUPER ACTION

    السيارة[2]: KIA SOUL 2010 High Line

    الحالة : omardeneo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amir مشاهدة المشاركة
    تصحيح
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amir مشاهدة المشاركة
    الكلاب مش بالظبط نجسه, هي نجاستها في افرازات الانف
    اما بالنسبه للقطط فهي دون عن بقيه المخلوقات برازها يحتوي علي بكتريا هوائيه في غايه السميه
    و ربنا سبحانه و تعالي الهمها انها تدفن برازها بالرمال علشان محدش يتئذي
    و الله اعلم


    (((((منقول للافاده)))))

    حكم تربية الكلاب

    إن الحمد لله نحمده ونستعينه ، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا وسيئات أعمالنا ، من يهد الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له ، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله ، صلى الله عليه وعلى آله وصحبه ومن اتبع سنته واهتدى بهديه إلى يوم الدين .
    أما بعد فقد انتشر في زماننا عادة تربية الكلاب بأنواعها المختلفة ، بل أصبح الكلب رفيقا وشريكا حتى على مائدة الطعام كأنها فرد من العائلة ، وصار الكلب وسيلة تباهي بين الشباب ؛ يسير معهم في الطرقات ، وقد يكون سببا في ترويع الآمنين ، ولأهمية هذا الأمر كتبت هذه رسالة لتوضح موقف الإسلام من ذلك .
    حكم اقتناء الكلاب :لا يجوز اقتناء كلب إلا للصيد أو للحراسة ؛ عَنْ أبي هُريرة - رضي الله عنه - قال: قال رسولُ الله - صلى الله عليه وسلم - : "من اتْخذَ كَلباً إلا كَلْب ماشيةٍ أَوْ صَيْدٍ أَوْ زرعٍ انْتُقصَ مِنْ أَجْرهِ كلَّ يوْمٍ قيراطٌ" مُتّفقٌ عَلَيهِ.
    الحديث دليل على المنع من اتخاذ الكلاب واقتنائها وإمساكها إلا ما استثناه من الثلاثة، وقد وردت بهذه الألفاظ روايات في الصحيحين وغيرهما.
    واختلف العلماء : هل المنع للتحريم أو للكراهة ؟
    فقيل: للتحريم ويكون نقصان القيراط عقوبة في اتخاذها، بمعنى أن الإثم الحاصل باتخاذها يوازن قدر قيراط من أجر المتخذ له، وفي رواية "قيراطان".وحكمة التحريم: ما في بقائها في البيت من التسبب إلى ترويع الناس وامتناع دخول الملائكة، الذين دخولهم يقرب إلى فعل الطاعات ويبعد عن فعل المعصية، وبُعْدُهم سبب لضد ذلك، ولتنجيسها الأواني. وذهب إلى ذلك الشافعية .
    وقيل: للكراهة ، بدليل نقص بعض الثواب على التدريج، فلو كان حراماً لذهب الثواب مرة واحدة. وفيه أن فعل المكروه تنزيهاً لا يقتضي نقص شيء من الثواب.
    الملائكة لا تدخل بيتاً فيه كلب ولا صورة :
    عن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال: قال رسول اللَّه - صلى الله عليه وسلم - أتاني جبريل فقال: إني كنت أتيتك الليلة فلم يمنعني أن أدخل البيت الذي أنت فيه إلا أنه كان فيه تمثال رجل وكان في البيت قرام ستر فيه تماثيل وكان في البيت كلب فمر برأس التمثال الذي في باب البيت يقطع يصير كهيئة الشجرة وأمر بالستر يقطع فيجعل وسادتين منتبذتين توطآن وأمر بالكلب يخرج ففعل رسول اللَّه - صلى الله عليه وسلم - وإذا الكلب جرو وكان للحسن والحسين تحت نضد لهم.( رواه أحمد وأبو داود والترمذي وصححه .)
    قال الإمام النووي : سبب امتناعهم من بيت فيه كلب لكثرة أكله النجاسات، ولأن بعضها يسمى شيطاناً كما جاء به الحديث ، والملائكة ضد الشياطين . ولقبح رائحة الكلب ؛ والملائكة تكره الرائحة القبيحة . ولأنه منهي عن اتخاذها فعوقب متخذها بحرمانه دخول الملائكة بيته وصلاتها فيه واستغفارها له وتبريكها عليه وفي بيته ودفعها أذى الشيطان.
    وهؤلاء الملائكة الذين لا يدخلون بيتاً فيه كلب أو صورة هم ملائكة يطوفون بالرحمة والتبريك والاستغفار، وأما الحفظة فيدخلون في كل بيت ولا يفارقون بني آدم في كل حال لأنهم مأمورون بإحصاء أعمالهم وكتابتها. قال الخطابي: وإنما لا تدخل الملائكة بيتاً فيه كلب أو صورة مما يحرم اقتناؤه من الكلاب والصور، فأما ما ليس بحرام من كلب الصيد والزرع والماشية والصورة التي تمتهن في البساط والوسادة وغيرهما فلا يمتنع دخول الملائكة بسببه .
    نجاسة الكلب :
    ذهب الشافعية والحنابلة إلى أن الكلب نجس نجاسة عينية ، ودليلهم على ذلك ما رواه مسلم عن النبي - صلى الله عليه وسلم - "إذا ولغ الكلب في إناء أحدكم فليرقه ثم ليغسله سبع مرات ." وفي رواية : " أولاهن بالتراب."
    أما الحنفية فقالوا بطهارة عين الكلب ما دام حيا ً؛ إلا أنهم قالوا بنجاسة لعابه حال الحياة تبعاً لنجاسة لحمه بعد موته، فلو وقع في بئر وخرج حياً ولم يصب فمه الماء لم يفسد الماء، وكذا لو انتفض من بلله فأصاب شيئاً لم ينجسه .
    ولكن المالكية قالوا : كل حيٍّ طاهر العين ، ولو كلبًا ، فنجاسته نجاسة معنوية لا عينية ؛ وما يرشح من الكلب من لعاب ومخاط وعرق ودمع كله طاهر . وذهب مالك في الأمر بإراقة سؤر الكلب وغسل الإناء منه، إلى أن ذلك عبادة غير معللة، وأن الماء الذي يلغ فيه ليس بنجس، ولم ير إراقة ما عدا الماء من الأشياء التي يلغ فيها الكلب في المشهور عنه ، ولأنه ظن أن من فهم أن الكلب نجس العين عارضه ظاهر الكتاب وهو قوله تعالى {فكلوا مما أمسكن عليكم} يريد أنه لو كان نجس العين لنجس الصيد بمماسته .
    لعاب الكلب يصيب بالعمى :في بحث في مجلة " ديلي ميرور " البريطانية كشف عن أن تربية الكلاب والتعرض لفضلاتها ينقل ديدان طفيلية تعرف باسم " توكسو كاركانيس " أكد الدكتور " أيان رايت " إخصائي الطب البيطري في " سوموسيت " أنها تصيب الإنسان بالعمى ، والعدوى تنتقل إلى الإنسان عند ملامسة الكلاب ومداعبتها ( مجلة المجاهد جمادى الآخرة 1425 )
    النهي عن بيع الكلب إلا كلب الصيد :لا يجوز بيع الكلب إلا كلب الصيد الذي يعلم أن من سيشتريه إنما سيستخدمه للصيد ؛ عن أبي مسعود عقبة بن عمرو - رضي الله عنه - قال "نهى رسول اللّه - صلى الله عليه وسلم - عن ثمن الكلب ومهر البغي وحوان الكاهن". رواه الجماعة.
    ‏ وعن أبي حنيفة أنه اشترى حجاما فأمر فكسرت محاجمه وقال إن رسول اللّه - صلى الله عليه وسلم - حرم ثمن الدم وثمن الكلب وكسب البغي ولعن الواشمة والمستوشمة وآكل الربا وموكله ولعن المصورين". متفق عليه.‏
    وعن ابن عباس - رضي الله عنهما - قال "نهى النبي - صلى الله عليه وسلم - عن ثمن الكلب وقال إن جاء يطلب ثمن الكلب فاملأ كفه ترابا". رواه أحمد وأبو داود.‏
    وقال أبو حنيفة يجوز وقال عطاء والنخعي يجوز بيع كلب الصيد دون غيره. ويدل عليه ما أخرجه النسائي من حديث جابر - رضي الله عنه - قال "نهى رسول اللّه - صلى الله عليه وسلم - عن ثمن الكلب إلا كلب صيد "
    هل ينطبق ذلك على جميع أنواع الكلاب :
    نعم ينطبق ذلك على جميع أنواع الكلاب بما فيها الكلاب الصغيرة التي تستخدم للزينة والتي ولعت بها بعض الفتيات حتى أنهن يجعلن تلك الكلاب تشاركهن الفراش .
    النهي عن بسط الذراعين في الصلاة كالكلب :
    عن أنس - رضي الله عنه - عن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال: اعتدلوا في السجود ولا يبسط أحدكم ذراعيه انبساط الكلب . ( رواه الجماعة.‏)
    وعن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال: نهاني رسول اللَّه - صلى الله عليه وسلم - عن ثلاث عن نقرة كنقرة الديك وإقعاء كإقعاء الكلب والتفات كالتفات الثعلب. ( رواه أحمد )
    العطف على الكلب :
    ولا يفهم مما سبق ألا نعطف على الكلب أو نطعمه أو نسقيه ؛ بل ربما يكون سقيه سببا في دخول الجنة وغفران الذنوب ؛ عن أبي هريرة - رضي الله عنه - أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال : بينما رجل يمشي بطريق اشتد عليه العطش فوجد بئرا فنزل فيها فشرب ثم خرج فإذا كلب يلهث يأكل الثرى من العطش فقال الرجل لقد بلغ هذا الكلب من العطش مثل الذي كان بلغ مني فنزل البئر فملأ خفه ماء ثم أمسكه بفيه حتى رقى فسقى الكلب فشكر اللّه له فغفر له قالوا يا رسول اللّه وإن لنا في البهائم أجرا فقال في كل كبد رطبة أجر". متفق عليه.‏
    وعن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - "بينما كلب يطيف بركية قد كاد يقتله العطش ، إذ رأته بغي من بغايا بني إسرائيل ، فنزعت موقها فاستقت له به، فسقته إياه، فغفر لها به".( رواه الشيخان )
    {بركية : ببئر . بغي زانية. موقها :خفها . فغفر لها:أي غفر لها ما سبق منها من الزنا. به :أي بسبب سقيها له}


  3. #23

    الصورة الرمزية mada121977

    رقم العضوية : 198

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 2,429

    النوع : ذكر

    الحالة : mada121977 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh_kamal67 مشاهدة المشاركة
    القطة على حسب ما تحن عليها وتربيها ، الشيرازى والفارسى قطط رائعة ولكنها قطط جليد يعنى السلالة الاساسية مواصفاتها كدة وشعرها غزير لانها تعيش فى جو بارد ، موش شرق اوسطية زى البلدى او السيامى بتاعتنا
    القط له ذكاء وعقل زى اى حيوان وله نفسية وبيزعل وبيخاف وبيحب وبيسرح وبيعيط وبيفرح وكمان بيكتئب
    القط لو متربى معاك بيفهمك ويفهم كلامك وبيفهم التعليمات ايه المحظور ايه اللى ممكن ينضرب لو عمله وخلافه ، مين قال القط غدار ، ده لو قط شارع او ميعرفكش
    كان واحد مربى قط بلدى بتاع شارع كل يوم ينزل المحل يلاقى القط مستنيه ، هوة جايبله اكل ، يحطهوله ياكل ثم ينام فى فاترينة فى المحل تحت رجل صاحبه وقبل ماينام يطلع يترمى فى حضنه ويضع ايده على كتفه كأنه بيحضنه وساعات ينام
    بعد مايأخذ تعسيلة الصبحية يصحى ويأكل تانى ثم يمضى لحاله ، وثانى يوم نفس الكلام لحد صاحب القط ده ماتوفى جه القط استنى على باب المحل لقى ناس تانيين فتحوا قعد سرحان موش فاهم ايه اللى بيحصل ثانى يوم استناه على باب المحل لم يجده نظر لى باستفهام طيب ده اقوله ايه ، وامتنع عن الاكل وكل شوية ينظر فى الخارج ويرجع يسرح لحد ما احتويت الموقف وقعدت الاطفه وارتب عليه واقوله معلش لازم تاكل علشان تعيش انا بداله اهو واخدت احن عليه لحد ما ابتدى يستجيب ويقبل الاكل
    مين قال القط غدار ده عنده عاطفة صافية وعميقة وبيتالم نفسيا كمان
    والناس اللى بتحب القطط بيكون لها عاطفة قوية وحساسة وتوجد رحمة فطرية فى قلوبهم
    كان عندنا واحنا صغيرين قطط سيامى كانوا مرتبطين بينا انا واخواتى بشكل وثيق جدا وفعلا كانوا بيفهموا كل كلامنا وتوجيهاتنا ليهم ولما يعملوا حاجه تضايق بيحسوا انهم عملوا حاجه غلط والعكس لما تلعب معاهم بيبقوا فى قمه السعاده وكنت كل ما ادخل البيت تلاقيهم يجروا عليك كأنهم بيرحبوا بيا .


  4. #24

    الصورة الرمزية Ramy.Gamal

    رقم العضوية : 3649

    تاريخ التسجيل : 10Dec2007

    المشاركات : 772

    النوع : ذكر

    الاقامة : ismailia

    السيارة: NO CAR

    السيارة[2]: lancer 2005

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ramy.Gamal غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا عندى قط شيرازى هاف بيكى وانا شايف انه مخلص وبعتبره ابنى وبرضه كل ما ارجع من الشغل يجرى عليا ولما بكون اللبس علشان اروح الشغل بيبقى زى ما يكون زعلان انى خارج بس عندى سؤالين لصاحب الموضوع وله جزيل الشكر على الموضوع المفيد ده:
    1: لو كان القط فيه كل مواصفات الشيرازى بس عينه خضراء مثل الثعابين او التماسيح يبقى ده شيرازى ولا حاجه تانيه؟
    2:لماذا الاناث اغلى من الذكور؟
    وشكرا...........


  5. #25

    الصورة الرمزية sab3aawy

    رقم العضوية : 72

    تاريخ التسجيل : 21Apr2007

    المشاركات : 5,092

    النوع : ذكر

    الاقامة : البحرين

    السيارة: سوزوكي ماروتي، مصر

    السيارة[2]: تويوتا ياريس، البحرين

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : sab3aawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    زمان قبل ما اتجوز كنت مربى قطة بلدى عندى فى البيت لقيتها فى الشارع وهى رضيعة ويبدو انها تاهت او امها ماتت ، خدتها البيت على اساس اقعدها كام يوم لحد ما تشد حيلها وبعدين اسرحها، كنت برضعها اللبن بالحقنة وكانت كل ما ترضع ترجع، لحد ما ربنا كرمها وبقت كويسة وبدات تاكل، حاولت انى امشيها بس مقدرتش ، فضلت قاعدة معايا وكانت بتنام جنبى فى السرير، وبعد علقتين او تلاتة اتعلمت ان السرير ليس المكان المناسب لقضاء الحاجة وبقت تروح الحمام فى المكان اللى انا عاملهولها ، بس كان عندها داء منيل بنيلة، كل يوم الساعة 4 الصبح تصحى من النوم وعايزة تلعب معايا، يا سنى اهمدى مافيش فايدة، عايز انام ورايا شغل مافيش فايدة، مفيش حاجة كانت بتظبط الساعة البيولوجية بتاعتها غير انى اشيلها اطوحها فى الهواء تروح مسقوطة جوا دولاب الهدوم بتاعى (كنت دايما بسيبة مفتوح) تقوم تنونو مرتين وبعدين تزهق وتسكت،(بس ساعات الدولاب كان بيكون مقفول فساعتها كانت بلبس فى درفة الدولاب وتتحول الى صورة مرسومة على الدرفة زى افلام توم وجيرى وبعدين تنزلق الى الأرض والخبطة تنبهها الى حقيقة وضعها فى السلم البيولوجى فتسكت برضه، كانت بتاكل من كل اللى احنا بناكل منه، عيش وفول ورز وبسلة، كنت لما احب اكرمها اوى اجيب لها علبه سلمون، حط لها منها حته قد عقلة الصباح واسقيلها رغيفين عيش فى مية السلمون، علبة السلمون دى ممكن تكفيها اسبوع بالطريقة دى، بس كانت جبانة موت، مرة كان فيه قطط مولودة على السلم خدتها تلعب معاهم جالها هلع منهم مع انها كانت اكبر منهم ييجى 5 مرات فى الحجم،

    هييييييييييييييييييه، كانت ايام، القطة فى الآخر وقعت من البلكونة وماتت، كل قطط الدنيا بتقف على سورالبلكونة لكن المعتوهة دى وقعت مش عارف ليه، ومضت كما يمضى كل شئ جميل، حاليا طبعا وبعد الزواج ممنوع القطط فى البيت -مع ان زوجتى بتحب القطط جدا، بس علشان الفرش اولا ، وعلشان التوكسوبلازما ثانيا

    ياللا حصل خير

    سبعاوى
    _______________________________________________


  6. #26

    aif

    الصورة الرمزية aif

    رقم العضوية : 3914

    تاريخ التسجيل : 31Dec2007

    المشاركات : 9,343

    النوع : ذكر

    الاقامة : العباسية المنطقة .... مش المستشفى

    السيارة: فيرنا 2007

    السيارة[2]: سيراتو 2011

    دراجة بخارية: مش وش ذلك ههههه

    الحالة : aif غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا زمان ياما ربيت قطط .... بلدي ورومي وسيامي ....
    اللي خلاني ابطل شيء واحد ....
    ان لما القطة تموت او تمشي لأي سبب .... كان بيجيلي اكتئاب وازعل عليها بشكل رهيب
    من اسماء القطط اللي اتربت عندنا في العيلة :

    مشمش ... كان لونه مشمشي
    كركور ...
    مرمر ....كان لونها زي الرخام
    علي النمس .... كان جسمه طويل جدا ورجليه قصيرة زي النمس
    نابورة .... كان لونه زيتي وكان بينبر كتير
    راخية ..... كانت عاملة زي كيس القطن .... تحطها في مكان ترجع بعد ساعة تلاقيها فيه
    فيانسيه .... كان بيحب يلعب كورة باي حاجة .... علي اسم الكابتن الخطيب :k33:
    وكتييييير غيرهم
    ....
    دلوقت بطلت اربي قطط من سنين ..... بقيت اربي عيال

    يظن الناس بي خيرا وإني ... لأشقى الناس إن لم ترض عني
    ومالي حيــلة إلا رجــائي ... وعفوك إن عفوت وحسن ظني
    محاسب / احمد ابراهيم


  7. #27

    الصورة الرمزية 3mr Farrag

    رقم العضوية : 119

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 2,376

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: non

    السيارة[2]: Accent

    دراجة بخارية: NON

    الحالة : 3mr Farrag غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    [quote=omardeneo;450005]

    (((((منقول للافاده)))))

    النهي عن بيع الكلب إلا كلب الصيد :لا يجوز بيع الكلب إلا كلب الصيد الذي يعلم أن من سيشتريه إنما سيستخدمه للصيد ؛ عن أبي مسعود عقبة بن عمرو - رضي الله عنه - قال "نهى رسول اللّه - صلى الله عليه وسلم - عن ثمن الكلب ومهر البغي وحوان الكاهن". رواه الجماعة.
    ‏ وعن أبي حنيفة أنه اشترى حجاما فأمر فكسرت محاجمه وقال إن رسول اللّه - صلى الله عليه وسلم - حرم ثمن الدم وثمن الكلب وكسب البغي ولعن الواشمة والمستوشمة وآكل الربا وموكله ولعن المصورين". متفق عليه.‏
    وعن ابن عباس - رضي الله عنهما - قال "نهى النبي - صلى الله عليه وسلم - عن ثمن الكلب وقال إن جاء يطلب ثمن الكلب فاملأ كفه ترابا". رواه أحمد وأبو داود.‏
    وقال أبو حنيفة يجوز وقال عطاء والنخعي يجوز بيع كلب الصيد دون غيره. ويدل عليه ما أخرجه النسائي من حديث جابر - رضي الله عنه - قال "نهى رسول اللّه - صلى الله عليه وسلم - عن ثمن الكلب إلا كلب صيد "

    طيب ممكن اعرف ازاي حرام بيعها شرعا....
    و في نفس الوقت لو واحد محتاج كلب للحراسه مش للصيد يجيبه منين....
    اكيد هيجيبه من تاجر!!!!!!!!!!!



    خلوها تصـــــــــــــدي و موديلها يعـــــــــــــــدي


  8. #28

    الصورة الرمزية الطنطاوي

    رقم العضوية : 9878

    تاريخ التسجيل : 30Apr2008

    المشاركات : 1,051

    النوع : ذكر

    الاقامة : بلاد الله

    السيارة: ميتسوبيشي

    السيارة[2]: بيجو

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : الطنطاوي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    [quote=3mr Farrag;450577]

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omardeneo مشاهدة المشاركة

    طيب ممكن اعرف ازاي حرام بيعها شرعا....
    و في نفس الوقت لو واحد محتاج كلب للحراسه مش للصيد يجيبه منين....
    اكيد هيجيبه من تاجر!!!!!!!!!!!

    روح أسأل شيخ من العلماء وهو يفتيك

    المنتدى لا يوجد به علماء دين

    أحسن الله إليك

    استمع إلى هذا المقطع
    قالوا زمان "لما كلب الباشا مات الناس كلها راحت تعزيه ولما الباشا مات حتى الكلاب ماعزيتش فيه"


  9. #29

    الصورة الرمزية maka

    رقم العضوية : 5950

    تاريخ التسجيل : 18Feb2008

    المشاركات : 8,108

    النوع : ذكر

    الاقامة : .

    السيارة: .

    السيارة[2]: .

    دراجة بخارية: .

    الحالة : maka غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طاب والبلدى بيبقى من سلالة ايه

    بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ


  10. #30

    الصورة الرمزية أبو عمار

    رقم العضوية : 857

    تاريخ التسجيل : 03Jun2007

    المشاركات : 412

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: fantasia 2011&Optra Automatic

    السيارة[2]: C180 W202

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : أبو عمار غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    أنا بخاف من القطط جدا ، الكلاب أحسن بكتير



 
صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اسرار أيه الكرسي
    بواسطة rodyA113 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 08-04-2013, 02:15 AM
  2. اسرار الزينون
    بواسطة amz2011 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 10-11-2011, 01:11 PM
  3. لمحبين القطط
    بواسطة eng.m7md.ali في المنتدى مقــاطـع الفيــديـو و الكليبات و صـور للسيارات
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 07-08-2011, 08:35 PM
  4. القطط
    بواسطة sherif222 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 07-09-2009, 12:08 PM
  5. اسرار آيه الكرسي
    بواسطة أبو كنوز في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 07-09-2009, 10:32 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2