وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حصل موقف مشابه و بعد سؤال الأزهر الأجابه كانت وفاء النذر كما قيل
و ممكن حضرتك تتصل و تسأل بنفسك و تعرف الرد ان شاء الله
رقم العضوية : 103161
تاريخ التسجيل : 11Jun2011
المشاركات : 596
النوع : ذكر
الاقامة : egypt
السيارة: sunny
السيارة[2]: hunday
دراجة بخارية: no
الحالة :
السلام عليكم
انا واحد صاحبى كان قال انه عايز يدبح خروف فى رمضان لانه عايز يتوب من ذنب معين وكمان ربنا يرزقه خير
فهل لازم يدبح ولا ممكن يجيب لحمة مثلا ويوزعها وهتبقى كده اكتر من الخروف وبنفس التمن تقريبا
هو كده هياكل ناس صايمة وكمان بنية التوبة من الذنب
هل يجوز ولا طالما قال انه هيدبح يبقى لازم يدبح
رقم العضوية : 19173
تاريخ التسجيل : 16Sep2008
المشاركات : 4,876
النوع : ذكر
الاقامة : Giza
السيارة: __________
السيارة[2]: __________
دراجة بخارية: ______________
الحالة :
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حصل موقف مشابه و بعد سؤال الأزهر الأجابه كانت وفاء النذر كما قيل
و ممكن حضرتك تتصل و تسأل بنفسك و تعرف الرد ان شاء الله
[sor2]http://s8.postimg.org/y3vj7185h/new5115.png[/sor2]
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
رقم العضوية : 103161
تاريخ التسجيل : 11Jun2011
المشاركات : 596
النوع : ذكر
الاقامة : egypt
السيارة: sunny
السيارة[2]: hunday
دراجة بخارية: no
الحالة :
جزاك الله خيرااا
انا كمان عايز اعرف هل الدبح بنية دفع بلاء او توبة يجوز من الاساس ؟؟
كمان هو مكانش نذر قوووى
هو قال ان شاء الله هدبح فى رمضان علشان اتوب من الذنب
رقم العضوية : 19173
تاريخ التسجيل : 16Sep2008
المشاركات : 4,876
النوع : ذكر
الاقامة : Giza
السيارة: __________
السيارة[2]: __________
دراجة بخارية: ______________
الحالة :
رقم العضوية : 22268
تاريخ التسجيل : 15Oct2008
المشاركات : 4,169
النوع : ذكر
الاقامة : ح حلوان / المعادي
السيارة: It Was Matrix
السيارة[2]: Kia Carens 2012 M/T
الحالة :
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أخي الكريم وعذرا على التأخير في الرد , فلم أر رسالتك إلا متأخراً
بالنسبة لصديقك طالما قال " إن شاء الله هدبح في رمضان " كما ذكرت حضرتك , فهذا تطوع وليس نذر
وكما علمنا النبي صلى الله عليه وسلم أن المتطوع أمير نفسه والناذر أسير نذره
فلا يلزمه الدبح ويمكن استبداله باللحم أو غيره
والنية أنها صدقة واطعام مساكين تقربا لله جل وعلا وعملا صالحا ليدفع عنه البلاء
وهذه الصدقة تطفيء الخطيئة وتطفيء غضب الرب كما علمنا الصادق المصدوق صلى الله عليه وسلم وهذا من باب التوبة
علما بأن التوبة لها شروطها من الإقلاع عن المعصية والندم عليها والعزم على عدم العودة إليها ورد الحقوق لأصحابها
والله أعلى وأعلم وصل اللهم وسلم على الحبيب محمد
Shikh_Khaled سابقا
رقم العضوية : 156747
تاريخ التسجيل : 01Mar2014
المشاركات : 355
النوع : ذكر
الاقامة : الجيزة
السيارة: النترا 2009
السيارة[2]: ماتريكس
الحالة :
هناك فرق بين تعليق النذر على المشيئة او انه قال المشيئة من باب التبرك فقط
فان كان علق النذر على المشيئة فنذره لاينعقد كما قال جمهور الفقهاء
واما ان كان من باب التبرك فى نطقه للنذر فهذا واجب عليه فعله
فان كان نذره صحيحا لزمه مانذر دون غيره حتى وان كان فى معناه او يؤدى نفس الغرض
ولا تبخسوا الناس أشياءهم ولا تعثوا في الأرض مفسدين
رقم العضوية : 33438
تاريخ التسجيل : 19Feb2009
المشاركات : 14,563
النوع : ذكر
الاقامة : استراليا
السيارة: None
السيارة[2]: Toyota Camry
دراجة بخارية: Harley-Davidson
الحالة :
النذر المشروط (نذرت اذا حدث كذا فسافعل كذا ) مكروه كراهة التحريم و قال عنه الرسول صلى الله عليه و سلم "تستخرج به الصدقة من البخيل"
رقم العضوية : 158687
تاريخ التسجيل : 10Apr2014
المشاركات : 1,279
النوع : ذكر
الاقامة : خارج المنتدى
السيارة: مش مهم 2
السيارة[2]: مش مهم
الحالة :
لو كان نذر يبقى لازم يضحي انما كفارة مثلا 60 مسكين الخ ممكن ياكلهم عادي وننتظر باقي الاراء والله اعلم
رقم العضوية : 103161
تاريخ التسجيل : 11Jun2011
المشاركات : 596
النوع : ذكر
الاقامة : egypt
السيارة: sunny
السيارة[2]: hunday
دراجة بخارية: no
الحالة :
جزاكم الله خيرا جميعا
وجزاك الله خيرا شيخنا الجميل خالد
المفضلات