| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 8 من 8 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 7 8
النتائج 71 إلى 79 من 79

  1. #71

    الصورة الرمزية dongol123

    رقم العضوية : 107940

    تاريخ التسجيل : 18Jul2011

    المشاركات : 170

    النوع : ذكر

    الاقامة : أبو ظبي

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: فورد ايدج

    دراجة بخارية: No

    الحالة : dongol123 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم مجدي مشاهدة المشاركة
    ربنا يكرمك و اكيد محدش يقصد يتهم نيتك ان شاء الله ربما بس حراراة النقاش.

    الجزء اللي تحته خط دا رأي حضرتك ؟ انت بتفترض ان دا علّة التحريم. ودا مقصد الرسول صلى الله عليه وسلم لمّا حرم الربا. أن الذهب بيحتفظ بقيمته

    ازاي قدرت تفهم الكلام دا من الحديث ؟
    بص حضرتك انا مش شيخ و لكن انا هقول لحضرتك علي اللي فاهمة

    العلة في التحريم مش ان الذهب حافظ لقيمته العلة انه اثناء السلف بيحصل زيادة علي اصل المبلغ. يعني ان لو سلفت شخص جرام ذهب و اخذته جرامين بعد سنة فانا هكون اخدت الجرام بتاعي اللي هو في الاساس ما خسرش حاجة بل قيمتة فضلت زي ما هي بالاضافة اني اخدت جرام تاني زياده و هو ده الربا. يعني انا اخدت الدهب بتاعي اللي سلفته للشخص زائد جرام زيادة

    الفلوس الورق بتاعتنا بقي عكس كده انا حطيت في البنك عشرة جنية و التضخم مثلا عشرة في المية يعني بعد سنة قيمة العشرة جنية هتبقي زي قيمة تسعة جنية و في الوقت نفسه البنك اداني ربح 7 في المية يعني اداني سبعين قرش يبقي تسعة جنية زائد سبعين قرش هتبقي تسعة جنية و سبعين قرش اللي هي اقل من العشرة جنية بتاعتي اللي انا حطتها في البنك. يبقي انا كده كسبت و لا خسرت

    ثانيا انا اول كلمة قلتها انا لا مع البنوك و لا ضدها و لا انصح اي حد ان يحط فلوسه في البنوك من الاساس لانه في كل الاحوال خسران .

    انا كل اعتراضي علي الناس اللي دايما تدي وجهة نظرها علي انها هي اللي صح و الناس التانية غلط و اي حد يسألهم النصيحة علطول يدوا لنفسهم حق التحليل و التحريم بدون الاطلاع علي اسباب التحليل و التحريم


  2. #72

    الصورة الرمزية dongol123

    رقم العضوية : 107940

    تاريخ التسجيل : 18Jul2011

    المشاركات : 170

    النوع : ذكر

    الاقامة : أبو ظبي

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: فورد ايدج

    دراجة بخارية: No

    الحالة : dongol123 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مكرر


  3. #73

    الصورة الرمزية hosar

    رقم العضوية : 16955

    تاريخ التسجيل : 22Aug2008

    المشاركات : 1,931

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: no

    السيارة[2]: Nubira II

    دراجة بخارية: no

    الحالة : hosar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بارك الله فيكم جميعا
    أثؤيتم المنتدى بالرأى و الرأى الآخر


  4. #74

    الصورة الرمزية sherifahmed

    رقم العضوية : 177

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 1,037

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: opel astra

    السيارة[2]: seat ibiza

    دراجة بخارية: no

    الحالة : sherifahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم مجدي مشاهدة المشاركة
    هو حضرتك بتختلف مع علماء المسلمين كلهم مش معايا :)
    دا مش رأيي, دا رأي العلماء. أن علّة التحريم - غير جنس الذهب و الفضة لذاتهم - هو مطلق الثمنية.ومعناه أن الذهب والفضة أداة تثمين مطلقة مقبولة. زي النقود حاليأ ومفيش أي فارق بينهم عقلا.

    باقي المقارنة مش فاهمها اعذرني ممكن توضحها
    وياريت برضه حضرتك تتاكد انك متفق معايا في علّة التحريم, ولو مختلف لازم يكون عندك سند للخلاف دا.
    يا فندم ايوه اداه تثمين مقبولة و ليست مطلقة
    ليه؟ عشان قيمة العملة نفسها متغيرة
    بس فى حالة الدهب و الفضة الاداه هنا مقبولة و مطلقة فى مختلف الاوقات و الاماكن
    الدهب هو المعيار اللى بتقيس عليه فى النهايه
    هو المتر اللى اللى انت بتقيس بيه
    هو الميزان اللى انت بتوزن بيه مش العملة لان العملة متغيرة لحظيا و من هنا جاء اسمها بنك نوت
    bank note
    اى اشعار من البنك و ليست قيمة فى حد ذاتها
    مش يقولك مثلا ال100 جنيه متساواش؟ متساوش ايه؟
    متساوش قيمة
    يقدر حد يقول ال100 جنيه دهب متساواش ؟ لا طبعا لان هيا المطلق
    لما نيجى فى علم الرياضيات و نقول
    y=2x
    دى تفسيرها ان y تساوى 2 مقدار x
    هنا y و x متغيرين بس 2 هيا الثابت
    2 فى حالتنا هيا الدهب constant ثابت فى اى معادلة
    و اى حاجة تانيه متغيرة
    و من هنا جيه الربا
    مينفعش اديك 100 جنيه دهب و اخدهم منك 120 جنيه دهب
    بس ينفع فى الفلوس عشان مقابلها الذهبى تغير بعد العاملة على طول

    -


  5. #75

    الصورة الرمزية M.Radwan

    رقم العضوية : 44557

    تاريخ التسجيل : 06Aug2009

    المشاركات : 1,515

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: None

    السيارة[2]: KIA Cerato ُEX 2011

    دراجة بخارية: 1

    الحالة : M.Radwan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifahmed مشاهدة المشاركة
    يا فندم ايوه اداه تثمين مقبولة و ليست مطلقة
    ليه؟ عشان قيمة العملة نفسها متغيرة
    بس فى حالة الدهب و الفضة الاداه هنا مقبولة و مطلقة فى مختلف الاوقات و الاماكن
    الدهب هو المعيار اللى بتقيس عليه فى النهايه
    هو المتر اللى اللى انت بتقيس بيه
    هو الميزان اللى انت بتوزن بيه مش العملة لان العملة متغيرة لحظيا و من هنا جاء اسمها بنك نوت
    bank note
    اى اشعار من البنك و ليست قيمة فى حد ذاتها
    مش يقولك مثلا ال100 جنيه متساواش؟ متساوش ايه؟
    متساوش قيمة
    يقدر حد يقول ال100 جنيه دهب متساواش ؟ لا طبعا لان هيا المطلق
    لما نيجى فى علم الرياضيات و نقول
    y=2x
    دى تفسيرها ان y تساوى 2 مقدار x
    هنا y و x متغيرين بس 2 هيا الثابت
    2 فى حالتنا هيا الدهب constant ثابت فى اى معادلة
    و اى حاجة تانيه متغيرة
    و من هنا جيه الربا
    مينفعش اديك 100 جنيه دهب و اخدهم منك 120 جنيه دهب
    بس ينفع فى الفلوس عشان مقابلها الذهبى تغير بعد العاملة على طول
    تمام يعني كده مبقاش في ربا تاني خلاص..الحكم ده اتلغى لأننا بقينا نتعامل بنك نوت؟ صح كده؟
    يعني كده نقرض بعض بالفائدة عادي؟ أيدك 100 جنيه وأخدهم منك بعد شهر 120؟

    “في الوقت اللى نص شوارع البلد زبالة..سبحان الله محدش بيسيب عربيته تتخربش وكل المستعمل بيبقى راشش نظافة
    [img2]http://s28.postimg.org/myt8ifkrh/Untitled_1_copy.png[/img2]


  6. #76

    الصورة الرمزية sherifahmed

    رقم العضوية : 177

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 1,037

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: opel astra

    السيارة[2]: seat ibiza

    دراجة بخارية: no

    الحالة : sherifahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.Radwan مشاهدة المشاركة
    تمام يعني كده مبقاش في ربا تاني خلاص..الحكم ده اتلغى لأننا بقينا نتعامل بنك نوت؟ صح كده؟
    يعني كده نقرض بعض بالفائدة عادي؟ أيدك 100 جنيه وأخدهم منك بعد شهر 120؟
    الله اعلم اذا كنت بتتقريق و لا بس ربنا يهدى الجميع
    المهم ايوه يا فندم الاقراض بالفائدة و مش معنا كلمة فائدة انها زيادة
    لا دا معامل ضرب بالموجب او بالسالب
    فلان راح حط 10 جنيه مصرى فى البنك على فائدة 6 %
    بعد سنه مفروض يبقوا 10 * 0.6 +10 يعنى 16
    انت كدا كسبت و فرحان
    لا طبعا معدل التضخم (اللى هو زيادة الاسعار مقابل سلة طعام) فى مصر حوالى 9 %
    Egypt Inflation Rate | 1958-2014 | Data | Chart | Calendar | Forecast

    يعنى 10 * 0.9 +10 تساوى 19
    16 اللى انت كسبتهم - 19 اللى انت صرفتهم تساوى سالب 3
    -3
    سالب سيادتك و قيس كدا على المليارات المتبادلة فى النظام البنكى العالمى عقبال ما قريت البوست دا
    نيجى بأه للدهب
    انت معاك 10 جنيه دهب دلوقتى و جينا فتحنا الموضوع دا بعد سنه ال10 جنيه دهب دول زاده؟ نقصه؟ كدهب مش قيمة ؟ لا طبعا
    سيادتك و واحد صاحبك فى معاملة ماليه مينطبقش الكلام دا عليكو لان غالبا التعامل فى قيم متدنيه و لمدة صغيرة فمقدار فقد او اكتساب قيمة المبلغ لا يذكر اصلا

    -


  7. #77

    الصورة الرمزية M.Radwan

    رقم العضوية : 44557

    تاريخ التسجيل : 06Aug2009

    المشاركات : 1,515

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: None

    السيارة[2]: KIA Cerato ُEX 2011

    دراجة بخارية: 1

    الحالة : M.Radwan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifahmed مشاهدة المشاركة
    الله اعلم اذا كنت بتتقريق و لا بس ربنا يهدى الجميع
    المهم ايوه يا فندم الاقراض بالفائدة و مش معنا كلمة فائدة انها زيادة
    لا دا معامل ضرب بالموجب او بالسالب
    فلان راح حط 10 جنيه مصرى فى البنك على فائدة 6 %
    بعد سنه مفروض يبقوا 10 * 0.6 +10 يعنى 16
    انت كدا كسبت و فرحان
    لا طبعا معدل التضخم (اللى هو زيادة الاسعار مقابل سلة طعام) فى مصر حوالى 9 %
    egypt inflation rate | 1958-2014 | data | chart | calendar | forecast

    يعنى 10 * 0.9 +10 تساوى 19
    16 اللى انت كسبتهم - 19 اللى انت صرفتهم تساوى سالب 3
    -3
    سالب سيادتك و قيس كدا على المليارات المتبادلة فى النظام البنكى العالمى عقبال ما قريت البوست دا
    نيجى بأه للدهب
    انت معاك 10 جنيه دهب دلوقتى و جينا فتحنا الموضوع دا بعد سنه ال10 جنيه دهب دول زاده؟ نقصه؟ كدهب مش قيمة ؟ لا طبعا
    سيادتك و واحد صاحبك فى معاملة ماليه مينطبقش الكلام دا عليكم لان غالبا التعامل فى قيم متدنيه و لمدة صغيرة فمقدار فقد او اكتساب قيمة المبلغ لا يذكر اصلا
    يا فندم أنا مش بتريق على أي حد، أنا بسألك عشان أتأكد من اللى أنا فهمته.
    السؤال بقى، ايه علاقة الكلام اللى انت قولته ده بالربا؟ ولا حاجة
    احنا ايه اللى دخلنا في حوار التضخم؟ هل الربا كان حرام عشان مكنش في تضخم؟
    طبعا لأ..التضخم حاجة والربا حاجة تانية..التضخم بيكون في البيع والشراء وتفاوت السعر نتيجة العرض والطلب..والربا أخذ فائدة على الأموال نفسها دون مقابل..التضخم مباح في الإسلام والربا حرام..مفهوم التضخم كان موجود أيام الرسول صلى الله عليه وسلم عشان بس متفكرش انه حاجة جديدة..بل بالعكس الإسلام أصلا وضع التشريعات الاقتصادية زي الزكاة وتحريم الربا والاحتكار إلخ للسيطرة على ظاهرة التضخم (زيادة السعر نتيجة تفاوت الطلب على السلع).

    “في الوقت اللى نص شوارع البلد زبالة..سبحان الله محدش بيسيب عربيته تتخربش وكل المستعمل بيبقى راشش نظافة
    [img2]http://s28.postimg.org/myt8ifkrh/Untitled_1_copy.png[/img2]


  8. #78

    الصورة الرمزية هيثم مجدي

    رقم العضوية : 145205

    تاريخ التسجيل : 13Jun2013

    المشاركات : 341

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر, الإسكندرية

    السيارة: ربنا كريم

    السيارة[2]: ربنا كريم

    الحالة : هيثم مجدي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dongol123 مشاهدة المشاركة
    بص حضرتك انا مش شيخ و لكن انا هقول لحضرتك علي اللي فاهمة

    العلة في التحريم مش ان الذهب حافظ لقيمته العلة انه اثناء السلف بيحصل زيادة علي اصل المبلغ. يعني ان لو سلفت شخص جرام ذهب و اخذته جرامين بعد سنة فانا هكون اخدت الجرام بتاعي اللي هو في الاساس ما خسرش حاجة بل قيمتة فضلت زي ما هي بالاضافة اني اخدت جرام تاني زياده و هو ده الربا. يعني انا اخدت الدهب بتاعي اللي سلفته للشخص زائد جرام زيادة

    الفلوس الورق بتاعتنا بقي عكس كده انا حطيت في البنك عشرة جنية و التضخم مثلا عشرة في المية يعني بعد سنة قيمة العشرة جنية هتبقي زي قيمة تسعة جنية و في الوقت نفسه البنك اداني ربح 7 في المية يعني اداني سبعين قرش يبقي تسعة جنية زائد سبعين قرش هتبقي تسعة جنية و سبعين قرش اللي هي اقل من العشرة جنية بتاعتي اللي انا حطتها في البنك. يبقي انا كده كسبت و لا خسرت

    ثانيا انا اول كلمة قلتها انا لا مع البنوك و لا ضدها و لا انصح اي حد ان يحط فلوسه في البنوك من الاساس لانه في كل الاحوال خسران .

    انا كل اعتراضي علي الناس اللي دايما تدي وجهة نظرها علي انها هي اللي صح و الناس التانية غلط و اي حد يسألهم النصيحة علطول يدوا لنفسهم حق التحليل و التحريم بدون الاطلاع علي اسباب التحليل و التحريم
    دي العلّة "الظاهرة", ان المشكلة في جنس الذهب والفضة. و دا تفسير ظاهر للحديث. لكن العلّة مش فقط في جنس الذهب والفضة.

    معلش استحملني هسألك سؤال آخر ربما يوضح شئ , الملح بالملح. ايه المشكلة في التفاضل في الملح مثلا ؟ هل الملح برضه قيمته مش متغيره ؟ طيب القمح و البلح ؟ هل القيمة بتاعتهم ثابته مش متغيرة ؟ ليه الرسول صلى الله عليه وسلم ضرب الأمثلة الإضافية دي ؟


    دا الحديث من صحيح مسلم : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم الذهب بالذهب والفضة بالفضة والبر بالبر والشعير بالشعير والتمر بالتمر والملح بالملح مثلا بمثل يدا بيد فمن زاد أو استزاد فقد أربى الآخذ والمعطي فيه سواء.

    التعديل الأخير تم بواسطة هيثم مجدي ; 25-12-2014 الساعة 12:54 PM سبب آخر: اضافة الحديث


  9. #79

    الصورة الرمزية أبو آسر

    رقم العضوية : 129815

    تاريخ التسجيل : 29Sep2012

    المشاركات : 3,491

    النوع : ذكر

    الاقامة : Earth

    السيارة: Just one car

    السيارة[2]: Renault Logan 2013 Auto

    الحالة : أبو آسر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dongol123 مشاهدة المشاركة
    بص حضرتك انا مش شيخ و لكن انا هقول لحضرتك علي اللي فاهمة

    العلة في التحريم مش ان الذهب حافظ لقيمته العلة انه اثناء السلف بيحصل زيادة علي اصل المبلغ. يعني ان لو سلفت شخص جرام ذهب و اخذته جرامين بعد سنة فانا هكون اخدت الجرام بتاعي اللي هو في الاساس ما خسرش حاجة بل قيمتة فضلت زي ما هي بالاضافة اني اخدت جرام تاني زياده و هو ده الربا. يعني انا اخدت الدهب بتاعي اللي سلفته للشخص زائد جرام زيادة

    الفلوس الورق بتاعتنا بقي عكس كده انا حطيت في البنك عشرة جنية و التضخم مثلا عشرة في المية يعني بعد سنة قيمة العشرة جنية هتبقي زي قيمة تسعة جنية و في الوقت نفسه البنك اداني ربح 7 في المية يعني اداني سبعين قرش يبقي تسعة جنية زائد سبعين قرش هتبقي تسعة جنية و سبعين قرش اللي هي اقل من العشرة جنية بتاعتي اللي انا حطتها في البنك. يبقي انا كده كسبت و لا خسرت

    ثانيا انا اول كلمة قلتها انا لا مع البنوك و لا ضدها و لا انصح اي حد ان يحط فلوسه في البنوك من الاساس لانه في كل الاحوال خسران .

    انا كل اعتراضي علي الناس اللي دايما تدي وجهة نظرها علي انها هي اللي صح و الناس التانية غلط و اي حد يسألهم النصيحة علطول يدوا لنفسهم حق التحليل و التحريم بدون الاطلاع علي اسباب التحليل و التحريم
    أنا آسف على اللي هقوله بس كلام حضرتك ده كله اسمه "سفسطة" وليس له أي علاقة بالعلم الشرعي لا من قريب ولا من بعيد ولا يوجد أي تفصيل في كتب أهل العلم من زمن الرسول صلى الله عليه وسلم حتى وقت قريب جدا عن اللي حضرتك بتقوله ده بغض النظر عن وجود بنوك من عدمه لأن التضخم وقيمة النقوم الشرائية وكل هذه الأمور كانت موجودة منذ مئات السنين قبل ظهور البنوك بوضعها الحالي
    وطالما حضرتك بتحسبها كده يبقى سيرا على خطى حضرتك هسألك شوية أسئلة
    1. افترضنا معدل التضخم 10% زي ما حضرتك قلت وحطيت في البنك عشرة جنيه يعني بعد سنة هيبقى قيمة الفلوس الحقيقية 9 جنيه زي ما حضرتك قلت ، طيب ايه الحكم في حالة ان البنك فجأة قال يا جماعة أنا هدي فوايد 30% مش 10% مما يعني أن ال10 جنيه قيمتها أصبحت 11 جنيه مثلا كده يبقى ربا عند حضرتك ؟ لو قلت أيوة ربا يبقى انت كده بتحكم بالربا بناء على معدل التضخم اللي ملوش قواعد دقيقة تحدده بالضبط وبالتالي فالشريعة لا تبني أحكامها الشرعية على الأوهام والافتراضات.
    2. مين ضمن لحضرتك انك لو حطيت 10 جنيه النهاردة في البنك وانت موافق على 10% فايدة مقدما ان معدل التضخم هيفضل في ازدياد مش هينزل مثلا وميبقاش في تضخم خلال السنة القادمة ، مش ممكن السنة دي مثلا ميبقاش فيها تضخم وبالتالي ال10 جنيه هتبقى 11 جنيه السنة القادمة وانت وافقت مقدما على الوضع ده يبقى بالتالي وافقت مقدما على التعامل بالربا ؟! ولا لما العام ينقضي وتعرف ان مفيش تضخم والفلوس قيمتها زادت وجيت تسحب فلوسك من البنك فالبنك يقولك خد 11 جنيه أهم بنفس قيمتهم من سنة فاتت تقوم تقولهم لا مقبلش على نفسي الحرام ؟! مين بيعمل كده ومين أصلا بيفهم في التضخم والاقتصاد وقيمة الفلوس الشرائية وكل الكلام ده ؟؟ ولو حضرتك فاهم وهتحسبها كده يبقى ليه نفتي للناس اللي مش فاهمة بحاجة وارد تكون حرام وكبيرة من الكبائر ومبنية أصلا على افتراضات وحسابات اقتصادية أكتر من 99% من الناس متعرفهاش ؟!
    3. افترضنا واحد وضع فلوسه في البنك وبعد 3 شهور حب يسحبهم مع الأرباح هل معدل التضخم في ال3 شهور وقيمة النقود الشرائية هتبقى أقل من المبلغ الزيادة اللي أخدها في ال3 شهور دول بس ؟!
    4. طالما كده كده في تضخم بيقلل من قيمة الفلوس وبالتالي أرباح البنوك في حقيقة الأمر خسارة مش زيادة فليه الناس بتحط فلوسها في حاجة خسرانة مش كسبانة وموافقة على كده وراضية ومبسوطة كمان ؟!

    Freelancer Web Designer & E-marketer
    ( --- جــمــيــــع مــوضــوعـــاتـي --- )



 
صفحة 8 من 8 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 7 8

المواضيع المتشابهه

  1. احمدوا ربنا سعر لتر البنزين 95 14 جنيه ! جنيه ينطح جنيه !*$&#
    بواسطة kimokaim في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 59
    آخر مشاركة: 15-07-2014, 03:54 PM
  2. محتاج استشارة من موظف بالبنك الاهلي ضروري
    بواسطة wowowo في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 23-03-2013, 03:08 PM
  3. فتح حساب بالبنك لابنك الصغير ؟
    بواسطة Forever.Leo في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 29-05-2009, 02:50 PM
  4. تسجيل زلموكه بالشهر العقارى 120 جنيه بينما اونو ب 600 جنيه
    بواسطة maged في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 21
    آخر مشاركة: 19-03-2008, 02:28 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2