جزاكم الله خيرا
رقم العضوية : 1905
تاريخ التسجيل : 25Aug2007
المشاركات : 1,041
النوع : ذكر
الاقامة : بورسعيد
السيارة: مفيش
السيارة[2]: لانسر 2007
دراجة بخارية: لا
الحالة :
عرفني عليه بسرعه وهنعمل جمعيه لا لاحتكار المصريات
هيه وصلت كمان لوصل امانه ؟! الصراحه العيب مش فيهم العيب على ..... الللي ماضي , وحتى برده لو عمل كده ممكن برده يطلقها علقه تمام لغايه ما تمضيله على ضعف الوصل بتاع الامانه او يمضيها وهي نايمه - مش هيغلب يعني- انا مش عارف الناس دي بتبيع الجاريات - بناتهم - بالمنظر المنحط كده ازاي هوه من الاول لو اللي هيتجوز بنتهم ده راااجل مكنش حد عمل كده
اخوكم ... د/ محمود
" وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ "
رقم العضوية : 30884
تاريخ التسجيل : 23Jan2009
المشاركات : 246
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria/Cairo
السيارة: Corolla04,Yaris 09, Megane II 04,Fluence11
السيارة[2]: fiat 127,3Excel,frontira98
الحالة :
جزاكم الله خيرا
رقم العضوية : 4491
تاريخ التسجيل : 19Jan2008
المشاركات : 2,738
النوع : ذكر
الاقامة : Mansoura
السيارة: ----------
السيارة[2]: Excel 1300
دراجة بخارية: ------------
الحالة :
بصراحة يبقى اكبر غلطان اللى يكتب على نفسه وصل امانة سواء فى جواز او غيره
اللهم اجعل قلوبنا عامرة بالإيمان
رقم العضوية : 63884
تاريخ التسجيل : 02Mar2010
المشاركات : 2,270
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: بارك الله فيما رزق
السيارة[2]: نيسان تيدا بلس 2010
دراجة بخارية: no
الحالة :
طيب ولو كان العرف في مصر ان المهر هو الشبكه وان المؤخر المكتوب في القسيمه هو مبلغ يدفع فقط لو حصل طلاق وهو ده الي اغلب الشباب فاكره عن المؤخر ...هل يجب علينا دفع المؤخر في حياتنا لو توفرت الفلوس ؟؟؟؟
ارجو الافادة ..
رقم العضوية : 2387
تاريخ التسجيل : 30Sep2007
المشاركات : 3,446
النوع : ذكر
الاقامة : alexandria
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: accent'99-F/O A/T
الحالة :
هي لو توفرت الفلوس الأفضل طبعا إنه يدفع المؤخر إبراء للذمة لأنه دين في عنقه. ولكن ذلك لا يجب لأن الدين مؤجل
وفي نقطة تانية غاية في الأهمية نسينا نقولها
وهي إن المؤخر تجب في الزكاة على الزوجة طالما مر عليه الحول لأن الدين غير معدوم...يعني لازم كل سنة تحسب الزكاة بتاعته وتطلعها
سبحان الله نسينا النقطة دي وكانت المفروض تتقال أول المناقشة
قال الله عزوجل في محكم آياته
(وإذ أخذ الله ميثاق الذين أوتوا الكتاب لتبيِّنُّنه للناس ولا تكتمونه فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمنًا قليلاً فبئس ما يشترون)
(إن الذين يكتمون ما أنزلنا من البينات والهدى من بعد ما بيناه للناس في الكتاب أولئك يلعنهم الله ويلعنهم اللاعنون . إلا الذين تابوا وأصلحوا وبينوا فأولئك أتوب عليهم وأنا التواب الرحيم)
رقم العضوية : 41767
تاريخ التسجيل : 03Jun2009
المشاركات : 1,505
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: ___
السيارة[2]: Cerato 2006
دراجة بخارية: !!
الحالة :
سئل الشيخ ابن عثيمين رحمه الله : هل يصح تأجيل صداق المرأة ؟ وهل هو دين على الرجل يلزم بدفعه ؟ وهل تجب الزكاة فيه ؟
فأجاب : " الصداق المؤجل جائز ولا بأس به ؛ لقول الله تعالى : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) المائدة/1. والوفاء بالعقد يشمل الوفاء به وبما شرط فيه .
فإذا اشترط الرجل تأجيل الصداق أو بعضه فلا بأس ، ولكن يحل إن كان قد عيّن له أجلا معلوما ، فيحل بهذا الأجل ، وإن لم يؤجل فيحل بالفرقة : بطلاق ، أو فسخ ، أو موت ، ويكون دَيْناً على الزوج يُطالَب به بعد حلول أجله في الحياة ، وبعد الممات كسائر الديون .
وتجب الزكاة على المرأة في هذا الصداق المؤجل إذا كان الزوج مليّا (أي : غنيا باذلا للدين) ، وإن كان فقيرا فلا يلزمها زكاة.
" انتهى من "مجموع فتاوى الشيخ ابن عثيمين" (18/30).
والله أعلم .
المفضلات