الإخوة الأفاضل الموضوع ده هو تجربتي الشخصية مع الانسجنيا أرجو ان يفيد وان تفيدني ردودكم.

العربية معي من آخر يونيو ٢٠١٤، انا بدأت ببنزين ٩٥ لمدة شهر و نصف و بعد كده اصبح صعب لسفري لأماكن ليس بها ٩٥. اداء السياره كان خرافي سلاسة و سحب رائع.

نقلت ل٩٢ بعد حوالي شهر و نصف وبدأ الأداء يسوء الي ان غيرت الي ٩٥ تاني من حوالي شهر بعد قراءة موضوع للاستاذ منسق أوبل عن أثر ٩٢ السييء علي الموتور. الأداء تحسن فعلا لكن الغريب اني باقرأ لملاك آخرين انهم بيستخدموا ٩٢ و ممكن مرة في الشهر ٩٥ وسعيدين جداً باداء السيارة. انا اصبح عادي عندي انقل للمانيوال علشان أعدي سيارة او أسرع قليلاً.

من او يوم وانا لاحظت ضعف التكييف و كتبت هنا و في كل صيانة كنت اشكو منه. مع صيانة ال١٥٠٠٠ بنفس المركز قيل لي ان "خرطوم التكييف به ثقب و محتاج تغيير ، ولأنه غير موجود ذهبت الأسبوع التالي وتم التغيير، ما زلت اشكو من ضعف التكييف :) وقالوا ان التبريد يكون جيد لما تضبط الحرارة اقل من ٢٠ ....بعد ثاني و ثالث يوم كنت حاسس بتبريد ولان الجو برد أصلا بطلت اجربه. امس هواء المروحة أبرد منه لابد من رحلة تانية مع التوكيل. الغريب ان احيانا يدخل هواء ساخن من المروحة مع إغلاقي للهواء من الخارج!!! افتح و أقفل تاني يظل هكذا لدقائق و يرجع يدخل هواء ساخن آخرين عندهم نفس الملحوظة.

الفرامل ... بدأت اسمع صفارة من قبل ال ١٠٠٠٠ كلم و عند صيانة ال ١٠٠٠٠ طلبت الكشف عن سبب الصرير مع الفرامل ... نظفوا التيل و ...... و بدأت الاحظ هزة مع الفرامل. عند صيانة إل١٥٠٠٠كلم و بعد تكرار الشكوي النتيجة ان التيل "بلط" والدِيسْك او الطوابير الأمامية "اتلسعت" بحسب مصطلحات المهندس. لابد من تغييرهم تماماً لكن الضمان رد ان الطنابير خارج الضمان و تكرر الرد نفسة عند مركز منصور للصيانة إللي بآخر ميدان الرماية. الي عرفته ان دي مشكلة متكررة مع عربيّات كتير و بدون خوض في تفاصيل كثيرة ساءني ان مهندسي منصور كانوا بيتكلموا و كلن دي مشكلة استخدام و ان الطنابير او الديسكات خارج الضمان. ده بالنسبة لي عيب خطير و تصرف غير مسؤل غير ان المهندس قال لي ان العادي اننا نغير التيل عند ١٥٠٠٠ كلم. مع ان التيل تقريبا جديد و غير متآكل.

في صوت واضح لزنة وكأن في موتور صغير بيزن مثل دينامو لعبة مثلا يدور، وده ملحوظ حتي ٢٠٠٠ (ر ب م) قابلت شخص في التوكيل بنفس الشكوي.

احيانا عند التدوير صباحاً أسمع تخبيط داخل السيارة و كأن في حاجات مرتبكة و بتخبط ... ولان وصف ده صعب ما علقتش و امس وجدت بعض المالكين بِيَتَندروا علي ده و يقولوا "قطة الانسجنيا المحبوسة" طبعا في حاجة غلط.

احد الملاك من يومين شكي من ان العربية ما دارتش معاه، أخذها التوكيل علي ونش و قالوا له انها محتاجة تغيير موتور و طه مُغطي بالضمان - حسب ما فهمت- لكن رفضوا اعطاءه اي تقرير بهذا الشأن وهو مستاء جداً طبعاً.
طبعاً هناك بعض الايجابيات و هي الاوبشن الكثيرة بالسيارة لكن من وجهة نظري كمستخدم ان ده ممكن يكون سبب معظم مشاكلها لانها مصممة لاوروبا و جوها اكتر من عندنا. لو عندي الاختيار تاني اكيد حافر في حاجة غيرها.

أرجو ان يكون الملخص أعلاه مفيد للبعض و دي تجربتي انا و ممكن جداً يكون غيري لهم وجهة نظر اخري ولهم كامل الاحترام.