بس اللي اعرفه انهم مابيدوش ارض
بس بيدفعوا فلوس بدلا من الارض
ولا مفيش فلوس ولا ارض
رقم العضوية : 169521
تاريخ التسجيل : 17Dec2014
المشاركات : 98
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: bmw i8
الحالة :
- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اه اولا لو انت من بتوع القضاء والكلام ده فى حل مشاكلك متقرأش الموضوع لانك مش هتعرف تحل خااالص فريح نفسك وريحنى من تعليق اقل ما يوصف سخيف مش ليا بس لا لكل الى هيقراه
طبعا الموضوع بجد حاجه رهيبه انك تتعرضله بالذات فى الايام دى
يمكن معظمكم ميتخيلوش انو حقيقه
بس الموضوع من غير ما احكى اسرار وتفاصيل
لو انت مراتك ليها ورث وطبعا لسه الموضوع ده فى الصعيد
ويقلك البنت مليهاش ميراث او اى كلام اخره انت البنت مش هتاخد حاجه
انت بقى كا جوزها مكنتش عايز تتدخلها علشان الكلام الكتيررر الى بيتقال
زى مثلا ايه الى يدخل حد غريب واحنا عيله فى بعضينا وحاجات تانيه كتير
وان ما انت طبعا الى هتاخد الفلوس
ومراتك غلبانه فهل انت تتدخلها وان كمان الموضوع هيطور لخناقات بالمعنى الحربى والحرفى للكلمه و انت الراجل الى المفروض تتسندلك مش كوز دره
طب انا اقدر ادخل طب لو واحد ابن ناس زى
ولا انت تكون مساند من وراها وده ضعيف فى الحل بصراحه
اه والكبار مش عارفين يحلو لانى الموضوع مع الكبار نفسهم
وفيه كمان موضوع يعتبر منفصل نسبيا انا كنت عايز اقوله بس علشان الموضوع ما يطولش
وان شاء الله هاخد رايكم قريب
رقم العضوية : 25254
تاريخ التسجيل : 15Nov2008
المشاركات : 11,512
النوع : ذكر
الاقامة : القا هره
السيارة: شاهين 1400 /97
السيارة[2]: 516.2008 تيجو2013
دراجة بخارية: دايون 150
الحالة :
بس اللي اعرفه انهم مابيدوش ارض
بس بيدفعوا فلوس بدلا من الارض
ولا مفيش فلوس ولا ارض
ياتقول كلام في محله يا تقول حلو ياحلو
http:///photos/a.879931698703941.107...370587/?type=1
رقم العضوية : 128608
تاريخ التسجيل : 10Aug2012
المشاركات : 162
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt
السيارة[2]: -
دراجة بخارية: -
الحالة :
إنا شايف طلاما هي بلطجه تشوف محامي وهو يتابع الاجرائات بدون ما تظهر في الصوره
رقم العضوية : 152976
تاريخ التسجيل : 09Dec2013
المشاركات : 603
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره
السيارة: ان شاء الله اكسنت
السيارة[2]: اسبيرانزا A516
الحالة :
تاخد حق الارض هو ده العرف ملهاش طين ليها فلوس مين قال ملهاش ورث خالص و لا هما عارضين اقل من تمن الارض ؟
رقم العضوية : 169521
تاريخ التسجيل : 17Dec2014
المشاركات : 98
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: bmw i8
الحالة :
لا الاجرائات ولا هتعمل اى حاجه وبالذات ان الحاجات دى داخله فى بعض وفى الاول ولا الاخر هتكونت انت الى غلطان ده اسمه اخوك وابن عمك
ياريت اصل الموضوع متلعبك بس نقول مثلا انى لو بعت للغريبب هبيع ب150 الف لا هم بيقولو هم 20 الف بعد مناهده
لا وكامن انت اصلا ملكش ارض
والى صعب الموضوع بقى ان انت كنت سايبلهم الارض من 20 سنه
رقم العضوية : 157068
تاريخ التسجيل : 08Mar2014
المشاركات : 442
النوع : ذكر
الاقامة : المحلة الكبرى
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: لايوجد
الحالة :
شوف حضرتك .. كان ليا واحد صاحبى عمة مبلطج عليه وواخد ميراثه وعاوز اى حل معاه دون اللجوء للقضاء .. شورت عليه حركه يعملها ونفذ ..
قولتله يشوف راجل او اتنين كبار فى البلد ( بلدهم قريه فى الغربيه ) عمه يكون بيعملهم حساب ويخاف على صورته قدامهم ويدخلهم فى الموضوع ..
راح للناس دول وفهمهم الموضوع .. شارو عليه انهم يتقابلو وكأنها(صدفه ) عند عمه ويتفتح الموضوع كأنهم بيسألو عن أخباره وعمل ايه بالورث ..
واتنفذت الحكايه وحياتك اتحلت فى نفس الجلسه وطال من عمه حقه كامل وهوه كان بيطالب بالنص حته وعمه مطنش ..
ممكن تعمل الحل ده ..
وحل تانى انك تهددهم انك تبيع لحد بره يكون اجمد منهم فى البلد وهوه هياخد حقه منهم غصب عنهم
وان شاء الله يخافو ويلمو الدور ..
بلاش محاكم دى قصة طويله خصوصا لو الورث ملعبك .. وكمان المحكمه هتقسم فى الاخر بس مش هتوضع ايدك على ميراثك .
صعوبة موضوعك انهم صعايدة !!!!!! ربنا يحلهالك ان شاء الله ..
رقم العضوية : 169521
تاريخ التسجيل : 17Dec2014
المشاركات : 98
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: bmw i8
الحالة :
رقم العضوية : 169258
تاريخ التسجيل : 10Dec2014
المشاركات : 85
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: بي ام
الحالة :
انا اعرفلك حد ياخد الارض دي بنصف تمنها اللي في السوق او اعلي حاجة بسيطة
من الاخر هو ليه سكة في موضوع المشاكل دي وبيخلصها لنفسه وبيرجع يبيعها
لو كدا اديك رقمه ونسق معاه
رقم العضوية : 58692
تاريخ التسجيل : 11Jan2010
المشاركات : 300
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: الحمد لله
السيارة[2]: الحمد لله - مفيش
دراجة بخارية: no
الحالة :
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله نبينا محمد خير خلق الله
أخونا الكريم إن شاء الله أكون مُقدر تماما للموضوع والصعوبة التى فيه بالنسبة لك ولزوجتك وبالأساس أنتم شىء واحد يعنى موقفك معها يجب أن يكون موقفك مع نفسك إذا كان الأمر يخصك.
ومن خلال تجارب واقعية وإدراك تفكير بعض أهلنا فى الصعيد أو غيره وده أظن متواجد فى محافظات كثيرة وكمان فى دول كثيرة على ما أظن والله أعلم وكمان لأن الموضوع ده دائما علماء المسلمين الأجلاء المخلصين من خلال الاستماع لهم بيكون حاضر فى كلامهم لأنه ظلم كبير وعظيم وهناك أيات كثيرة فى القران الكريم ولكن لا أحفظها توضح هذا الظلم وعواقبه على الفرد والأسرة والمجتمع.
وبالتأكيد من يمنع ميراث عن أحد سواء أنثى أو ذكر ده بيكون حب للفلوس والرغبة فى إمتلاك كل شىء يستطيع أن يأخذه علشان شهوات الدنيا وبيكون المبرر هو الكلام الى حضرتك ذكرت جزء منه فى الموضوع وطبعا من يفكر ويفعل هذا ليس له أى ضمير والضمير يعنى رقابة على نفسه بنفسه وده بيزيد أو بيقل أو مش بيكون موجود حسب التربية والنشأه وفى النهاية هو مستوى الايمان بالله وتصديقه عز وجل وتنفيذ ما أمرنا به سبحانه وتعالى لأنه هو من خلقنا ووضع لنا القواعد التى تسير بها حياتنا الدنيا حتى الانتقال منها وطبعا مش معقول حيكون تفكيرنا أحسن وأشمل من الضوابط التى أبلغنا بها خالقنا عز وجل.
على كل حال أخى الحبيب الموضوع مش حكاية كوز دره زى ما قلت وإلا حتبقي أنت كمان بتفكر نفس التفكير بتاعهم ومش يبقى لك حق تزعل منهم أو تنتقضهم يعنى المسائلة عافية وهما أقوى منكم وسكة العدل مش موجوده وحدور على طريقة تكون بيها قوى وتبقى بدلت أماكن صحيح هو حقكم بس الواقع واضح.
شوف أخى يمكن إذا كنت مكانك كنت حأفضل أفكر كتير جدا تحت ضغط وأعصاب مشدودة ودم محروق من الظلم ده والقهر بس ححاول أقول لك إحتمال كنت حتصرف إزاى بس الفرق أن حضرتك جوه المشكلة والضغط بياخد وقت طويل ومجهود كبير ... الحمد لله.
إن شاء الله وبناء على الاستماع للعلماء وخصوصا فضيلة الشيخ الدكتور عمر عبد الكافى فالشيخ يصب الاهتمام على الاسرة والعلاقات بها ولأنه دائما ما يذكر هذا الأمر تحديدا هو أكل ميراث البنات (تذكر أنك وزجتك شىء واحد ده فضل ربنا عليها وعليك يعنى الموضوع من وجهة نظرى الشخصية كانه معاك يعنى مش مع واحده ست ضعيفة عايشة فى الدنيا لوحدها )
وعظيم الظلم فالموضوع والله اعلم أن النساء من الضعفاء والرسول الكريم خير خلق الله نبينا محمد عليه الصلاة والسلام أوصى بتقوى الله فى الضعفيين اليتمي والنساء كما سمعت.
بمنتهى الوضوح ولا تستغرب أشور عليك بالحل فى الأسطر القادمة إن شاء الله بس لازم حاجة مهمة جدا جدا جدا إذا كنت ستنفذ هذا الحل .... الإخلاص الصادق مع الله ..... يعنى الحل ده حيكون منكم بصدق تام مع الله عز وجل وهذه نوايا تتحول لتصرفات وأفعال .
حضرتك وزوجتك بعد المناقشة وصلاة الإستخارة وصلاة طلب الحاجة
مش حتعمل اى حاجة خالص وحتبلغهم أنكم مش عايزين غير ما أمر الله به وإذا كنت عايزين أختكم تحصل على الميراث يكون الحمد لله وجزاكم الله خير وإذا كنتم مش عايزين إحنا مش حنعمل أى حاجة ولا حنطلب أى حاجة غير مره واحده وبس ونفوض أمرنا إلى الله.
اطيب إيه الفايده ليكم من كده
1- إذا كان التصرف ده لوجه الله بإخلاص إن شاء الله ربنا يرضي عنكم وده أعظم حاجة ممكن تحصل لأى حد على الاطلاق إذا رضي الله عنه
2- إن شاء الله رزقكم ستحصلون عليه فى كل الاحوال (يقين)
3- التصرف ده حيكون مانع لخلافات ومشاكل واضح مداها ممكن يكون ايه ، صحيح أنه لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا ولكن النيه منع الخلافات داخل البيوت والعائلات بسبب المال وده مجرد حاجة مهمة علشان الحياه وهو رزق من الله وليس مطلوب مننا التصارع عليه لدرجة ما نحن فيه
4- القوة مش بالعضلات القوة أنك تتحكم فى نفسك فى وقت يستدعى الغضب وده بيكون لله وإلا إذا غضب الجميع ماذا سيحدث
5- زوجتك لما تقتنع بهذا التصرف والهدف منه فى سبيل الله واليقين بما عند الله سواء فى الدنيا أو الأخرة ، أكيد ده سيزيد الترابط بينكم وده الاهم للأسرة بالتأكيد
جمل سمعتها سأنقلها لك إن شاء الله
إذا كان هناك من ظلمك وتريد أن تقطع له ذراع دع الله يقطع لك رقبته
قد يجب على المظلوم أن يشكر الظالم لأنه يكون سبب فى أن يكون فى رعايه الله عز وجل
إذا كان أخوك يريد أن يأكل مالك فدعه له ( كما قصة ابنى أدم عليه السلام وكان قتل مش فلوس بس كانوا اخوات شقيقين مش غرب عن بعد)
من ترك شىء لله عوضه الله خير منه (يقين)
وطبعا موضوع الظلم ده كبير جدا والكلام فيه كثير ولكن الفرق بين أنواع الظلم يختلف إذا كان بين عائلات أو غيره.
ده يا أستاذنا تقريبا الشكل النموذجى للإجابة وشخصيا قد لا أستطيع تحقيق 75 % منه إذا كنت أتعرض لمشكلة لأنى مثلا عصبي وبتأثر بسرعة بس الاختبارات والمشاكل بتكون فرصة علشان التدريب وهنا الفرق بين شخص وأخر فى درجة الايمان بالله واليقين به عز وجل وتطويع النفس للتصرف بشكل سليم وطبعا على حسب نسبة تحقيق النتيجة يكون الفوز إن شاء الله.
صدقا من خلال التجربة الله عز وجل عدل وحق وكل واحد بياخد حقه بالتمام بس حط كل أحداث حياتك أمامك وركز كده أقسم بالله سترى أن الله حق فى الدنيا والأخرة يقيناً بقدر العمل والاخلاص من العباد له سبحانه وتعالى.
أخيرا الموضوع مهم جدا وإن شاء الله صلاة الاستخارة ركعتين تطلب من الله يا رب أفعل هذا أم هذا وكمان ركعتين طلب الحاجة يا رب وفقنى أعمل ما يرضيك أنت وزجتك ركعتين كل واحد خمس دقائق مع يقين وثقة بالله وإن شاء الله سيكون قلبكم وعقلكم مستقر ومطمئن فى التعامل مع المشكلة.
سبحان الله العظيم وبحمده
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
رقم العضوية : 154710
تاريخ التسجيل : 16Jan2014
المشاركات : 90
النوع : ذكر
الاقامة : fvr
السيارة: يا مُسهّل
السيارة[2]: Toyota
الحالة :
أنا صعيدي من قلب قرية تتوارث فيها الأجيال هذا الموضوع. البنات يأخذن حقهن كاملاً في العقارات أو الفلوس المودعة في البنوك، لكن مسألة وراثة الأرض، خصوصاً الزراعية، موضوع صعب عند كثير من أهل القرى للسببين التاليين:
أولاً: هذه الأرض شقوا وتعبوا وسهروا ليل نهار على تفليحها وزراعتها. باختصار، هم يرون الأرض شرفهم وكبريائهم وتعب حياتهم، ولن يسمحوا بأن تأتي البنت التي تزوجت من قريب أو بعيد لتجني ثمار تعبهم على الجاهز، وتفتت ملكيتهم، وتأتي بمن يشاركهم فيها...
ثانياً: جرى العرف بين الناس على إعطاء البنات مقابل مادي عن ميراثهن. البنت لا تمنع من الميراث حرفياً، إنما تعطى مالاً عن ميراثها بما يساوي بقيمة الأرض. وهذا الموضوع مُشَاهد ومتعارف عليه بين الناس، لكن بسعر أقل من سعر السوق نسبياً..
بعد المقدمة، نأتي الآن للمهم..
أنت تقول في أحد ردودك لو سعر قيراط الأرض 150 ألف فهم يريدون دفع 20 ألف فقط. أنا أسألك: الأرض التي تقصدها زراعية أم أرض بناء (دخلت في كردون القرية/المدينة)؟
إذا كانت زراعية فالسعر الحالي بين 15-35 ألف كحد أقصى. إذا كانت أرض بناء ودخلت في كردون القرية رسمياً بقرار من المحافظة (مش بكلام الناس) فالسعر الحالي بين 150-600 ألف للقيراط الواحد حسب الموقع والأهمية..
نصيحتي لك أن تتعامل مع الموضوع كالتالي:
أولاً: اترك زوجتك هي من يتواصل معهم لأنهم يقبلون منها ما لا يقبلون منك. هي ستحدثهم بنبرة أخت لأخ لكن أنت قد تتحدث بنبرة المطالب بحق، وهنا قد تصل الأمور لنقطة تمس علاقة النسب كلها. تذكر دائماً أن زوجتك بحاجة لأهلها مهما طال الزمن..
ثانياً: تجنب تهديدهم بالمحاكم لأنك وزوجتك ستخسرهم للأبد، حتى وإن حصلتم على حقكم. هل تتصور منظر سيارات الشرطة في القرية لتنفيذ حكم قضائي بنزع ملكية أو قبض على شخص؟. والله فضيحة كبيرة وشيء تتداوله الناس لأجيال متتابعة..
ثالثاً: أنت تقول أن المشكلة مع الكبار، لكن أسألك: هل "كل" الكبار؟ أين أنت من الأخوال؟ أين أنت من الأعمام ذوي الرأي والمشورة؟ صدقني ستجد مخرج وحل وسط لو وسعت مجالات بحثك. اسأل زوجتك عن أكثر شخصية يحترمونها من الأخوال، أو من أهل البلد، لتوسطها إذا لزم الأمر ذلك..
رابعاً: اطلب من زوجتك أن تعرض بوضوح مسألة قبولها للتعويض المادي. أظن لو هذه النقطة وضحت ستوفر عليك الكثير...
باختصار: اسلك كل طريق ودي تقدر عليه، وأكد على موضوع أنكم أهل مهما حصل، ولا تتدخل أنت مطلقاً إلا في الضرورة القصوى..
المفضلات