المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 4fun14
الكلام ده تقوله أيام زمان..ايام ماكان ممكن اجيب واحده تتجوز ف بيت ايجار او اجيب بيت ف مكان شعبى..انما اللى حاصل دلوقت انك لازم تجيب شقة تمليك ف مكان كويس..زمان مكنتش الست بتشتغل الا بموافقه جوزها,قالها سيبى الشغل تسيب الشغل..هل ده حاصل دلوقت؟
عموما انا موافق اجيب بيت على قدى واشطبه على قدى وافرشه على قدى وشبكه على قدى"وهو ده المهر" بس في المقابل محدش يطالبنى بهدايا فتره الخطوبه ولا حد يكتبنى مؤخر كبير كضمان انى مطلقش,ولا حد يقولى الشقة صغيره او مكانها مش قد كده او عاوز فرح يليق بعيلتنا وستان العروسة عليك و شهر عسل ف أوروبا وهو احنا هنفرح كام مره...
طالما الكلام ده موجود متجيش تقولى انا عاوز شيك ولا قايمه عشان انا مش مستأمنك..يا اخى احمس
مين فينا اللى يامن للتانى ..جايبلها شقة "تباه من حقها لو حصل انفصال"ومشطبها على اعلى مستوى وجايب هدايا وشبكه وتقولى امضيلى شيكات؟لا ده كده كتير جدا وفعلا قلة ادب..
نفترض ان العفش من صميم حقها زى مانت بتقول..تمضينى على شيكات؟طب انا ايه يضمنلى انك متصرفش الشيك او تسجننى بدون سبب؟ايه يضمنلى انها متبيعش العفش وتتهمنى انى انا اللى بعته؟ايه يضمنلى انها متخوننيش وتاخد العيال وتمشى وتصرف الشيك بتاعى كمان؟ياعم الكلام ده عيب جدا في حق الراجل
ده يرجع للحالة اللي إتعرضت هنا
الراجل صاحب الموضوع موضحش إنه جاب أي حاجه أو ده اللي أنا فهمته
ففي المقابل هياخدوا منه مهر بدل كل حاجه عبارة عن شيك
أنا شايف إن ده حل بالتراضي بينهم مقبول
منين بقى إنت بتقول إنه جاب شقة ووضبها وشبكة وفرش ؟
=
إسمحلي أوضح رأيي في الموضوع تاني :ـ
لو الراجل هيتجوز بنتهم ويسافر بدون شقة أو أي مهر
لابد يكون في مهر أو بديل للمهر
لو إتفقوا إنه يكون شيك
خلاص
إتفقوا يبقى دهب
خلاص
إتفقوا ميحصلش جواز إلا لما يجيب شقة ويجهزها
خلاص
إتفقوا يبقى مبلغ كاش وبس
خلاص
.
.
والمسلمون على شروطهم
الموضوع إتفاق وتراضي
حاجه مقابل حاجه
=
=
=
أنا مش من دعاة القايمة
أنا شايف أفضل طريقة :ــــــــــــــــــــــــ
الراجل يجيب شقه حسب ظروفه إيجار أو تمليك حسب ظروفه
يجهزها ويفرشها حسب ظروفه برضه وقدرته المادية
يقدم شبكة مناسبة حسب ظروفه برضه
يدفع مهر مقدم بدون مغالاة ويتكتب مؤخر بدون مغالاة برضه
بس كده
======
الطريقة دي مش هيوافق عليها الناس
يبقى نشوف بدائل من غير زعل
ـ
المفضلات