| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube

مشاهدة نتائج الإستطلاع: في حال عندك القدرة المالية وتريد شراء سيارة في الوقت الراهن فاي سيارة ستختار ؟

المصوتون
34. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • أمريكية

    5 14.71%
  • أوروبية

    16 47.06%
  • يابانية

    13 38.24%
صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 31

  1. #11

    الصورة الرمزية عﻻء سالمان

    رقم العضوية : 174660

    تاريخ التسجيل : 23Apr2015

    المشاركات : 417

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: باسات 2015

    السيارة[2]: ﻻنسر بومة 2008

    الحالة : عﻻء سالمان غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.mark مشاهدة المشاركة
    بيجو 508 و فيها كل اللي انت طالبه و أكتر و مادام انت سواقتك هادية يبقي برضه تنفع معاك الباسات
    كان امامى العربيتين واخترت الباسات عشان اوسع سنة ومريحة اكتر و سواقتى هادية ومشويرى مش كتير والتبترونيك بتاعها ممتع وطالما انت ماشى تيبترونيك فى السواقة البطيئة داخا المدن ودة بيطول عمر الفتيس الى الكﻻم الكتير علية هز نسبة انتشار العربية فى مصر . والفرنسيين بيقولو فى المقارنة بين السيارتين الفخامة الفرنسية فى مواجهة التكنولوجيا اﻻلمانية.. العربيات الفرنساوى ميكانيكتها صعبة برة التوكيل وقطع غيارها اتوقع انها اغلى من اﻻلمانى بس مش متأكد من دى ..البيجو ممكن تحصلها مشاكل للكونتروﻻت ووحدة الكمببوتر فى الحر الشديد بس الموديل دة بالذات ثابت نفسة والشكل الجديد منة فخم.. الباسات سوقها رائج فى اوروبا بالرغم من انك ممكن تحتاج تغير وحدة ميكاترونيكس اول 30 الف كيلو لكن الضمان بيغطيها ولو احتجت تغير حاجة وانت خارج الضمان هتﻻقى قطع غيارها اﻻصلية فى مصر الجديدة ش دمشق وبعدين لما تفتح الكبود بتﻻقى اﻻجزاء الميكانيكية بعيدة عن بعضها وسهل التعامل معاه انا لما جبتها كان عن قناعة ان الفرنسيين مش اذكى من اﻻلمان دة غير ان زمايلى من الفرنسيين فى الشغل بيقولولى وش كدة احنا بنركب اﻻلمانى ونفضلة على الفرنسى وعلى فكرة البيجو ملهاش تواجد ملموس فى فرنسا ومستحيل تﻻقى متﻻ البيجوا 301 بتجرى فشوارع هناك بس احنا هنا فى مصر لنا مقاييس تانية غير الى العالم ماشى بيها ولك حرية اﻻختيار بينن ما اقتنع بة غالبية المصريين وما اقتنع بة غالبية اﻻوروبيين..بقى نقطة اخيرة وهى ان الباسات الموجودة فى مصر جاية من مصنع المانيا وضمانها 3 سنوات او 100 الف كم بينما الموجودة فى دول الخليج جاية من مصنع امريكا فوانيسها الخلفية شكلها مش جذاب زى مصنع المانيا كما انها اقل فى بعض التجهيزات التكنولوجية زى الريموت الذكى وفرامل اليد اﻻلكترونية وضمانها 3 سنوات او 35 الف كم فقط


  2. #12

    الصورة الرمزية Adnfalcon

    رقم العضوية : 159290

    تاريخ التسجيل : 24Apr2014

    المشاركات : 1,938

    النوع : ذكر

    الاقامة : luxor

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Octavia A5

    الحالة : Adnfalcon غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    تصحيح معلومات :
    الباسات ابعدوا عنها ﻷن ال dsg بيبوظ ودا حصل كتيييير وتمنه 70 ألف
    الأوكتافيا مفهاش مشكله فتيس أصلا ﻷنه تيبترونك 6 سرعات
    ال 508 بتمشي ببنزين 92 عادي جدا بدون قلق

    D R . A D N F A L C O N


  3. #13

    الصورة الرمزية Fawzy.Abdelnour

    رقم العضوية : 163093

    تاريخ التسجيل : 25Jul2014

    المشاركات : 522

    النوع : ذكر

    الاقامة : Heliopolis

    السيارة: Lancer 2016

    السيارة[2]: E250 2010

    الحالة : Fawzy.Abdelnour غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فكر فالمازدا الجديده.
    فيها اعلي اوبشنز و اعتمادية الياباني.
    ابتدت تنتشر و قطع الغيار هتبقي اسهل من السوبارو.


  4. #14

    الصورة الرمزية ali ashraf

    رقم العضوية : 162614

    تاريخ التسجيل : 13Jul2014

    المشاركات : 1,144

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: نيسان صنى

    السيارة[2]: بيجو 508

    الحالة : ali ashraf غير متواجد حالياً

    افتراضي الارتفاع عن الارض -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mankindforce مشاهدة المشاركة
    فكر فالمازدا الجديده.
    فيها اعلي اوبشنز و اعتمادية الياباني.
    ابتدت تنتشر و قطع الغيار هتبقي اسهل من السوبارو.
    هل عند حضرتك فكرة فى المازدا خلوص ارتفاعها عن الارض كام تقريبا, الكورولا ممتازة بس ارتفاعها قليل و بتحك , ثانيا مازدا اعتقد يابانى 100% و التيوتوتا تركى و جنوب افريقى فعلا قد تكون خيار جيد


  5. #15

    الصورة الرمزية ENG.MaRk

    رقم العضوية : 157318

    تاريخ التسجيل : 13Mar2014

    المشاركات : 2,257

    النوع : ذكر

    الاقامة : Stuttgart-Hamburg

    السيارة: E63 AMG / Audi R8 / Audi A6

    السيارة[2]: peugeot 508 2015 Highline

    دراجة بخارية: Honda NC700X

    الحالة : ENG.MaRk غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali ashraf مشاهدة المشاركة
    حضرتك البيجو 508 يفضل بنزين 95
    المثل بيقول اسأل مجرب و أنا حابب أقولك إني كملت 25000 كم بال508 و مامونتهاش 95 غير كام مرة و معاك إن هو الrecommended و بيوطي صوت الموتور و يحسن السحب و لكن 92 بيمشيها زي الفل


  6. #16

    الصورة الرمزية ENG.MaRk

    رقم العضوية : 157318

    تاريخ التسجيل : 13Mar2014

    المشاركات : 2,257

    النوع : ذكر

    الاقامة : Stuttgart-Hamburg

    السيارة: E63 AMG / Audi R8 / Audi A6

    السيارة[2]: peugeot 508 2015 Highline

    دراجة بخارية: Honda NC700X

    الحالة : ENG.MaRk غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عﻻء سالمان مشاهدة المشاركة
    كان امامى العربيتين واخترت الباسات عشان اوسع سنة ومريحة اكتر و سواقتى هادية ومشويرى مش كتير والتبترونيك بتاعها ممتع وطالما انت ماشى تيبترونيك فى السواقة البطيئة داخا المدن ودة بيطول عمر الفتيس الى الكﻻم الكتير علية هز نسبة انتشار العربية فى مصر . والفرنسيين بيقولو فى المقارنة بين السيارتين الفخامة الفرنسية فى مواجهة التكنولوجيا اﻻلمانية.. العربيات الفرنساوى ميكانيكتها صعبة برة التوكيل وقطع غيارها اتوقع انها اغلى من اﻻلمانى بس مش متأكد من دى ..البيجو ممكن تحصلها مشاكل للكونتروﻻت ووحدة الكمببوتر فى الحر الشديد بس الموديل دة بالذات ثابت نفسة والشكل الجديد منة فخم.. الباسات سوقها رائج فى اوروبا بالرغم من انك ممكن تحتاج تغير وحدة ميكاترونيكس اول 30 الف كيلو لكن الضمان بيغطيها ولو احتجت تغير حاجة وانت خارج الضمان هتﻻقى قطع غيارها اﻻصلية فى مصر الجديدة ش دمشق وبعدين لما تفتح الكبود بتﻻقى اﻻجزاء الميكانيكية بعيدة عن بعضها وسهل التعامل معاه انا لما جبتها كان عن قناعة ان الفرنسيين مش اذكى من اﻻلمان دة غير ان زمايلى من الفرنسيين فى الشغل بيقولولى وش كدة احنا بنركب اﻻلمانى ونفضلة على الفرنسى وعلى فكرة البيجو ملهاش تواجد ملموس فى فرنسا ومستحيل تﻻقى متﻻ البيجوا 301 بتجرى فشوارع هناك بس احنا هنا فى مصر لنا مقاييس تانية غير الى العالم ماشى بيها ولك حرية اﻻختيار بينن ما اقتنع بة غالبية المصريين وما اقتنع بة غالبية اﻻوروبيين..بقى نقطة اخيرة وهى ان الباسات الموجودة فى مصر جاية من مصنع المانيا وضمانها 3 سنوات او 100 الف كم بينما الموجودة فى دول الخليج جاية من مصنع امريكا فوانيسها الخلفية شكلها مش جذاب زى مصنع المانيا كما انها اقل فى بعض التجهيزات التكنولوجية زى الريموت الذكى وفرامل اليد اﻻلكترونية وضمانها 3 سنوات او 35 الف كم فقط
    أنا عايش معظم حياتي برة مصر و مش بأنزل مصر كتير غير لظروف خارجة عن إرادتي و عارف كل الكلام ده بس أنا حبيت أبقي في الsafe side لأن المبلغ اللي هيتغير بيه وحدة الميكاترونيك مش قليل و كمان لقيت كل ملاك ال508 بيشكروا فيها و مع ذلك أنا مقتنع اقتناع تام إن ال508 تتميز عن الباسات في مصر و أضف لمعلوماتك إن الdominant في فرنسا هو رينو و سيتروين ... عموماً أحييك علي اختيارك و ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها ... الطريقة اللي انت بتسوق بيها الDSG هي الأنسب و أنا كنت كاتب في موضوع قبل كدة تركيبه و أحسن طريقة يتساق بيها لو حابب تزود معلوماتك عن الفتيس الجبار ده دوَر في المواضيع الrelated للDSG ... تحياتي :)


  7. #17

    الصورة الرمزية Fawzy.Abdelnour

    رقم العضوية : 163093

    تاريخ التسجيل : 25Jul2014

    المشاركات : 522

    النوع : ذكر

    الاقامة : Heliopolis

    السيارة: Lancer 2016

    السيارة[2]: E250 2010

    الحالة : Fawzy.Abdelnour غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali ashraf مشاهدة المشاركة
    هل عند حضرتك فكرة فى المازدا خلوص ارتفاعها عن الارض كام تقريبا, الكورولا ممتازة بس ارتفاعها قليل و بتحك , ثانيا مازدا اعتقد يابانى 100% و التيوتوتا تركى و جنوب افريقى فعلا قد تكون خيار جيد
    المازدا ياباني ياباني
    ارتفاعها 16.5 سم.


  8. #18

    الصورة الرمزية Mecha

    رقم العضوية : 147115

    تاريخ التسجيل : 10Aug2013

    المشاركات : 4,610

    النوع : ذكر

    الاقامة : توفي الي رحمة الله ايهاب يوم 7 مارس ارجو الدعاء له

    السيارة: mitsubishi Van ,Cherokee

    السيارة[2]: suzuki , lancer 89,charade

    الحالة : Mecha غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هشتري ياباني حتي لو معايا مليارات,اي ياباني ,راحة بال واعتماديه ومش هتغدر بيك .ومصاريفها معقوله فلاتر وزيت وتيل ودمتم ,حساسات وكهارب توب التوب .بعد الياباني اركب مريكاني شديد ومتين واعتمادي , الاوروبي زبله ملوش عهد ,كهارب وحساسات عره ,اعطال بالجمله مصممينها شوية عيال هُطل بتوع فساتين,عاوزه متخصص يشتغل فيها وتجر الوكيل وراك لو عبرك اصلا .الاوروبي عربيات للفشخره والمنجهة لكن تحميل يومي ولا تسوي قشرة ياباني .الفيصل الطريق واسواق العالم

    http://www.nilemotors.net/Nile/455933-a.html
    http://www.nilemotors.net/Nile/455752-2.html
    http://www.nilemotors.net/Nile/454825-a.html


  9. #19

    الصورة الرمزية MaZaGAngeE

    رقم العضوية : 19004

    تاريخ التسجيل : 14Sep2008

    المشاركات : 5,735

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-menya

    السيارة: Lancer 1993 & VW 1964

    السيارة[2]: نيسان صني فيس لفت

    دراجة بخارية: هانكو 150

    الحالة : MaZaGAngeE غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بصفة عامة…
    الاوروبي عيوبه… صيانه مكلفة ، تكنولوجيا معقدة ، مفيش صنايعية يفهموا فيه ..
    مميزاته ، مواصفات قياسية عالية ، تغيير ابموديلات بيكون علي فترة من 7 الي 10 سنوات..

    الامريكي عيوبه حجم ضخم ، استهلاك بنزين عالي جدا ..
    مميزاته ، فخامه ، الصيانة متوسطة التكاليف .. عملي .
    الياباني عيوبه حجم متوسط الي صغير ، الشكل بيتغير كل 4 سنوات في الغالب ..
    مميزاته ،الصيانه رخيصة ، الورش كتير بتشتغل فيه ، عملي جدا ..


    لو معايا فلوس كويسة هشتري امريكي جي ام سي او دودج .. او هروح للياباني و مازدا 6 او سي اكس 9 بالتحديد .. لكن اوروبي مش وارد ابدا ليا ..

    [mshosh2]http://www.4shared.com/photo/lCkSz74F/morsee.html[/mshosh2]


  10. #20

    الصورة الرمزية Mecha

    رقم العضوية : 147115

    تاريخ التسجيل : 10Aug2013

    المشاركات : 4,610

    النوع : ذكر

    الاقامة : توفي الي رحمة الله ايهاب يوم 7 مارس ارجو الدعاء له

    السيارة: mitsubishi Van ,Cherokee

    السيارة[2]: suzuki , lancer 89,charade

    الحالة : Mecha غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazagangee مشاهدة المشاركة
    بصفة عامة…
    الاوروبي عيوبه… صيانه مكلفة ، تكنولوجيا معقدة ، مفيش صنايعية يفهموا فيه ..
    مميزاته ، مواصفات قياسية عالية ، تغيير ابموديلات بيكون علي فترة من 7 الي 10 سنوات..

    الامريكي عيوبه حجم ضخم ، استهلاك بنزين عالي جدا ..
    مميزاته ، فخامه ، الصيانة متوسطة التكاليف .. عملي .
    الياباني عيوبه حجم متوسط الي صغير ، الشكل بيتغير كل 4 سنوات في الغالب ..
    مميزاته ،الصيانه رخيصة ، الورش كتير بتشتغل فيه ، عملي جدا ..


    لو معايا فلوس كويسة هشتري امريكي جي ام سي او دودج .. او هروح للياباني و مازدا 6 او سي اكس 9 بالتحديد .. لكن اوروبي مش وارد ابدا ليا ..
    اباشا ,هو ليه مشاركتك دي ديما تبان انها حديثه كل يوم ,رغم انها اتكتبت 16/5 ,وشكرا

    http://www.nilemotors.net/Nile/455933-a.html
    http://www.nilemotors.net/Nile/455752-2.html
    http://www.nilemotors.net/Nile/454825-a.html



 
صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. أوبل أسترا أفضل سيارة أوروبية
    بواسطة HNaga في المنتدى أوبـــــل
    مشاركات: 24
    آخر مشاركة: 02-04-2010, 03:55 AM
  2. سيارة يابانية تسير بالماء
    بواسطة الطنطاوي في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 16-06-2008, 02:47 PM
  3. معلومات عن كل سيارة شركة أوروبية!!
    بواسطة احمدعبدالعزيز في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 30-07-2007, 05:23 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2