| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 35

  1. #21

    الصورة الرمزية امجد مروان 454

    رقم العضوية : 167417

    تاريخ التسجيل : 28Oct2014

    المشاركات : 112

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: -----------

    السيارة[2]: شاهين 2002

    الحالة : امجد مروان 454 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم مجدي مشاهدة المشاركة
    الصورة دي أيضا محرّمة لأنها قرض بفائدة ومفيش فرق بين صديقك وبين البنك.

    الفرق بين البيع والربا هو التعب في الربح والمخاطرة. البائع قد يغرم وقد يغنم, لكن المرابي ربحة مضمون ويزيد مع الوقت دائما. صديقك - في المثال المطروح - مش تاجر, هو شخص معاه فلوس ويستغل حاجة الناس وعوزهم. ويقرضهم بزيادة مضمونة ولايمكن تأخيرها. دا عين الربا

    الصورة الشرعية هي البيع. أنه يكون عنده معرض سيارات, وبيشتري سيارات ويعرضها للبيع بالآجل. وقتها تصبح معاملة شرعية لأنها تجارة. ممكن تشتري منه أو من غيره. ممكن السيارات تفضل عنده محدش يشتريها, وممكن يبيع كاش ويكسب ولا يحتاج لك بالتحديد عشان تشتري منه.

    لكن أنه يشتري السلعة لمجرد احتياجك لها. ويبيعها لك مع الزيادة في الثمن (لأجل التأخير منك في السعر) هو ربا صريح. وهي نفس علّة تحريم تقسيط السيارة من البنك.
    ايه المشكلة فی انه يشتری السلعة ويبيعها لمن طلبها منه مع زيادة فی السعر؟ ده اسمه اﻵمر بالشراء
    وممكن حضرتك تراجعه
    ورد عن حكيم بن خزام أنه قال:(يا رسول الله ياتينی الرجل يريد السلعة وليس عندی فابيعها عليه ثم أذهب فأشتريها فقال صلی الله عليه وسلم :لا تبع ما ليس عندك) فدل ذلك علی انه اذا باعها علی اخيه بعدما ملكها وصارت عنده فلا حرج
    وصورته الصحيحة ان محمد(الذی يريد السلعة) يطلب من احمد (صاحب المال) ان يشتری له شيئا ما فيدفع احمد ثمنه ويصبح هو المالك له بل وينقلها احمد الی محل آخر الی بيته او الی السوق ويخرجها من محل البائع الی محل آخر ثم يبيعها بعد ذلك اذا شاء فقد روی البخاری عن ابن عمر رضی الله عنهما قال:كنا نضرب علی عهد رسول الله صلی الله عليه وسلم علی بيع الطعام فی محله حتی ننقله الی رحالنا وفی لفظ:حتی ننقله من اعلی السوق الی اسفله ومن اسفله الی اعلاه.
    ولا يجوز ان يكون التوقيع علی الشيكات هو نفسه عقد البيع قبل الشراء لانه بيع ما لا يملك وانما يكون التوقيع من باب ضمان الجدية فی الشراء او عربون لا عقد للصفقة قبل التملك.


  2. #22

    الصورة الرمزية Mohamed142

    رقم العضوية : 176488

    تاريخ التسجيل : 11Jun2015

    المشاركات : 51

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلوان

    السيارة: فيرنا

    السيارة[2]: فيات

    الحالة : Mohamed142 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اغلب البنوك ربوية .. ده لو مكنش كلهم


  3. #23

    الصورة الرمزية احمد المصرى

    رقم العضوية : 49520

    تاريخ التسجيل : 10Oct2009

    المشاركات : 6,024

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 اكتوبر

    السيارة: كيا سيراتو 2010

    السيارة[2]: دايو لانوس 2006

    الحالة : احمد المصرى غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم مجدي مشاهدة المشاركة
    الصورة دي أيضا محرّمة لأنها قرض بفائدة ومفيش فرق بين صديقك وبين البنك.

    الفرق بين البيع والربا هو التعب في الربح والمخاطرة. البائع قد يغرم وقد يغنم, لكن المرابي ربحة مضمون ويزيد مع الوقت دائما. صديقك - في المثال المطروح - مش تاجر, هو شخص معاه فلوس ويستغل حاجة الناس وعوزهم. ويقرضهم بزيادة مضمونة ولايمكن تأخيرها. دا عين الربا

    الصورة الشرعية هي البيع. أنه يكون عنده معرض سيارات, وبيشتري سيارات ويعرضها للبيع بالآجل. وقتها تصبح معاملة شرعية لأنها تجارة. ممكن تشتري منه أو من غيره. ممكن السيارات تفضل عنده محدش يشتريها, وممكن يبيع كاش ويكسب ولا يحتاج لك بالتحديد عشان تشتري منه.

    لكن أنه يشتري السلعة لمجرد احتياجك لها. ويبيعها لك مع الزيادة في الثمن (لأجل التأخير منك في السعر) هو ربا صريح. وهي نفس علّة تحريم تقسيط السيارة من البنك.


    عزرا ولكن كلامك غلط وانا سالت دار الافتاء فى الموضوع دا وقالوا حلال مفيش اى مشكله

    اللهم ارزقنى بر والدى

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. #24

    الصورة الرمزية amr_bekhit

    رقم العضوية : 112947

    تاريخ التسجيل : 13Sep2011

    المشاركات : 74

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: nothing

    السيارة[2]: Maruti

    دراجة بخارية: no

    الحالة : amr_bekhit غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امجد مروان 454 مشاهدة المشاركة
    ولا يجوز ان يكون التوقيع علی الشيكات هو نفسه عقد البيع قبل الشراء لانه بيع ما لا يملك وانما يكون التوقيع من باب ضمان الجدية فی الشراء او عربون لا عقد للصفقة قبل التملك.
    معلش مش فاهم الحتة دى؟


  5. #25

    الصورة الرمزية amr_bekhit

    رقم العضوية : 112947

    تاريخ التسجيل : 13Sep2011

    المشاركات : 74

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: nothing

    السيارة[2]: Maruti

    دراجة بخارية: no

    الحالة : amr_bekhit غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد المصرى مشاهدة المشاركة

    عزرا ولكن كلامك غلط وانا سالت دار الافتاء فى الموضوع دا وقالوا حلال مفيش اى مشكله

    معلش .. قولنا بالظبط قولت ايه لدار الافتاء و ردوا انه حلال ؟
    علشان بصراحة انا مش عايز الجاء لدار الافتاء لأن الفترة الاخيرة .. حدث و لا حرج


  6. #26

    الصورة الرمزية ali ashraf

    رقم العضوية : 162614

    تاريخ التسجيل : 13Jul2014

    المشاركات : 1,144

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: نيسان صنى

    السيارة[2]: بيجو 508

    الحالة : ali ashraf غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr_bekhit مشاهدة المشاركة

    ايوه يا استاذنا بس احنا الحمد لله راكبين عربيات
    و عربيتي ماروتي
    و عايز اكبرها و مفيش اى ضرورة يمكن استعمال معها اي رخصة شرعية
    لا فى صحرا و كل الكلام ده
    اختلف مع الموضوع ده لأن الضرورة اللى الشرع اباح المخالفة فيها هي الضرورة التى تهدد استمرار الحياة فى الأغلب الأعم .. و الحمد لله الدنيا peace
    أبدا مفيش اختلاف بالمرة , حضرتك وصلت الصورة نفسها و الفكرة نفسها انا اقول الا نلوى معنى كلمة الضرورات وقلت ان الواحد يجيب كماليات و يعتبرها اساسيات على انها ضرورة و ده طبعا خطأ.


  7. #27

    الصورة الرمزية امجد مروان 454

    رقم العضوية : 167417

    تاريخ التسجيل : 28Oct2014

    المشاركات : 112

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: -----------

    السيارة[2]: شاهين 2002

    الحالة : امجد مروان 454 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr_bekhit مشاهدة المشاركة
    معلش مش فاهم الحتة دى؟
    المقصود ان فی بعض الحالات يتم الامضاء علی شيكات وابرام العقد قبل ان يتم تملك البنك للسلعة فی الحالة ده انت كده اشتريت من البنك خلاص لان العقد اتكتب ولكن البنك لسه مش هو صاحب السلعة فده هو بيع ما لا يملك وهو منهی عنه
    لكن الصورة الصحيحة ان لو اتكتب شيكات قبل تملك البنك للسلعة يكون من باب ضمان جدية العميل و كعربون لكن العقد مش يتكتب الا بعد دخول السلعة ملكية البنك ملكية حقيقة وليست وهمية


  8. #28

    الصورة الرمزية هيثم مجدي

    رقم العضوية : 145205

    تاريخ التسجيل : 13Jun2013

    المشاركات : 341

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر, الإسكندرية

    السيارة: ربنا كريم

    السيارة[2]: ربنا كريم

    الحالة : هيثم مجدي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امجد مروان 454 مشاهدة المشاركة
    ايه المشكلة فی انه يشتری السلعة ويبيعها لمن طلبها منه مع زيادة فی السعر؟ ده اسمه اﻵمر بالشراء
    وممكن حضرتك تراجعه
    ورد عن حكيم بن خزام أنه قال:(يا رسول الله ياتينی الرجل يريد السلعة وليس عندی فابيعها عليه ثم أذهب فأشتريها فقال صلی الله عليه وسلم :لا تبع ما ليس عندك) فدل ذلك علی انه اذا باعها علی اخيه بعدما ملكها وصارت عنده فلا حرج
    وصورته الصحيحة ان محمد(الذی يريد السلعة) يطلب من احمد (صاحب المال) ان يشتری له شيئا ما فيدفع احمد ثمنه ويصبح هو المالك له بل وينقلها احمد الی محل آخر الی بيته او الی السوق ويخرجها من محل البائع الی محل آخر ثم يبيعها بعد ذلك اذا شاء فقد روی البخاری عن ابن عمر رضی الله عنهما قال:كنا نضرب علی عهد رسول الله صلی الله عليه وسلم علی بيع الطعام فی محله حتی ننقله الی رحالنا وفی لفظ:حتی ننقله من اعلی السوق الی اسفله ومن اسفله الی اعلاه.
    ولا يجوز ان يكون التوقيع علی الشيكات هو نفسه عقد البيع قبل الشراء لانه بيع ما لا يملك وانما يكون التوقيع من باب ضمان الجدية فی الشراء او عربون لا عقد للصفقة قبل التملك.
    اللي بيحصل ان انت بتاخد صديقك وتروحوا محل بيع السيارات و تكونوا خلاص كتبتوا العقود في البيت, و تستلم السيارة من المحل بعد لما صديقك يدفع الفلوس . يعني عملية البيع والقبض "الحيازة" بتبقى وهمية . الوظيفة دي منتشرة في المناطق الشعبية ان فيه واحد قاعد على القهوة اسمه الحج فلان. تروحله وتكتب معاه العقد و تمضي الشيكات و حتى مش بيروح معاك دا بيبعت وكيل له يدفع للمعرض و انت تشيل و تروح بيتك ودي صورة محرمة.

    1 - هل يحدث قبض للسلعة عند المالك الأول "صديقك" ؟ الجواب لا .
    2 - هل يتحمل المالك الأول "صديقك" أي مشكلة في السلعة ؟ الجواب لا
    3 - هل تستطيع ان ترجع في البيع وتترك السلعة بعد شرائها من قبل المالك الأول "صديقك" ؟ الجواب لا

    لو الشروط التلاته دي لم تتحقق تبقى الصورة محرمة. الآمر بالشراء لا تحدث بالصورة الشرعية إلا في حالات نادرة جدا زي الحالة اللي انا وضحتها. ان يكون الشخص دا عنده معرض مثلا, ويحوز السلع ويستطيع التصرف فيها بدون الحاجة للشخص اللي عنده عوز.

    لكن واحد صديقي يقولي اشتريلك السلعة دي وتقسط لي ثمنها بفائدة . صورة محرمة في 99.9% من الحالات

    فسوف يأتي الله بقوم يحبهم ويحبونه أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء والله واسع عليم. المائدة - 54


  9. #29

    الصورة الرمزية هيثم مجدي

    رقم العضوية : 145205

    تاريخ التسجيل : 13Jun2013

    المشاركات : 341

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر, الإسكندرية

    السيارة: ربنا كريم

    السيارة[2]: ربنا كريم

    الحالة : هيثم مجدي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد المصرى مشاهدة المشاركة

    عزرا ولكن كلامك غلط وانا سالت دار الافتاء فى الموضوع دا وقالوا حلال مفيش اى مشكله
    انا وضحت اكثر في المشاركة السابقة
    الصورة غير المحرمة نادرة الحدوث وبنسبة 99.9% الصورة الحالية محرمة.

    فسوف يأتي الله بقوم يحبهم ويحبونه أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء والله واسع عليم. المائدة - 54


  10. #30

    الصورة الرمزية امجد مروان 454

    رقم العضوية : 167417

    تاريخ التسجيل : 28Oct2014

    المشاركات : 112

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: -----------

    السيارة[2]: شاهين 2002

    الحالة : امجد مروان 454 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم مجدي مشاهدة المشاركة
    اللي بيحصل ان انت بتاخد صديقك وتروحوا محل بيع السيارات و تكونوا خلاص كتبتوا العقود في البيت, و تستلم السيارة من المحل بعد لما صديقك يدفع الفلوس . يعني عملية البيع والقبض "الحيازة" بتبقى وهمية . الوظيفة دي منتشرة في المناطق الشعبية ان فيه واحد قاعد على القهوة اسمه الحج فلان. تروحله وتكتب معاه العقد و تمضي الشيكات و حتى مش بيروح معاك دا بيبعت وكيل له يدفع للمعرض و انت تشيل و تروح بيتك ودي صورة محرمة.

    1 - هل يحدث قبض للسلعة عند المالك الأول "صديقك" ؟ الجواب لا .
    2 - هل يتحمل المالك الأول "صديقك" أي مشكلة في السلعة ؟ الجواب لا
    3 - هل تستطيع ان ترجع في البيع وتترك السلعة بعد شرائها من قبل المالك الأول "صديقك" ؟ الجواب لا

    لو الشروط التلاته دي لم تتحقق تبقى الصورة محرمة. الآمر بالشراء لا تحدث بالصورة الشرعية إلا في حالات نادرة جدا زي الحالة اللي انا وضحتها. ان يكون الشخص دا عنده معرض مثلا, ويحوز السلع ويستطيع التصرف فيها بدون الحاجة للشخص اللي عنده عوز.

    لكن واحد صديقي يقولي اشتريلك السلعة دي وتقسط لي ثمنها بفائدة . صورة محرمة في 99.9% من الحالات
    كلامك مظبوط
    الطريقة اللی انت ذكرتها ربا صريح مئة فی المئة وهی عبارة عن قرض ربوی
    لكن اقصد ان الآمر بالشراء عادی ومفيهوش مشكلة لو التزم بالضوابط الشرعية وتحققت الشروط السليمة



 
صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. عربية سيئة + توكيل ضايع = فلوس بتترمى فى الارض
    بواسطة ahmedsiyam في المنتدى بــروتـــون
    مشاركات: 131
    آخر مشاركة: 30-06-2008, 12:47 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2