| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 5 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5
النتائج 41 إلى 49 من 49

  1. #41

    الصورة الرمزية حسام الغرباوي

    رقم العضوية : 148392

    تاريخ التسجيل : 09Sep2013

    المشاركات : 584

    النوع : ذكر

    الاقامة : الزقازيق

    السيارة: نيسان التيما

    السيارة[2]: هينوداي اكسل

    الحالة : حسام الغرباوي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة far!d مشاهدة المشاركة
    حلخص ردي على اكتر من تعليق في صوره نقط :
    1-فعلا المستيرال يد طولى اضيفت لمصر
    بخلاف قدرتها على حمل طائرات هيل امكان تحميل قوات بمعدات ديه ميزه هائله يعني ابرار بحري مع طائرات هل حمايه جويه
    طائرات الهل دلوقتي قدرتها على التدمير جوا و برا و بحرا عاليه عن الاول بكتييير و لو كانت الاباتشي من افضل الهل دلوقتي فا ال ka-52 اقوى و احدث مع الشائعات اللي بتقول ان مصر حتستلمها من روسيا قريب و خصوصا ان المستيرال مجهزه ليها (حامله فرنسيه بمواصفات خاصه لروسيا في الاساس )
    عموما بتوفر قدرات قتاليه لمصر خارج حدودها و بتزيد القوه العسكريه للدوله
    والقوي بيملي شروطه على الضعيف عموما في اي حاجه
    2- العمل العسكري ضد اسيوبيا و السد صعب جدا و مستبعد و خصوصا بعد الهبل اللي حصل في الاجتماع ايام مرسي ( مهما استخفينا من الواقعه لكنها واقعه رسميه لشخصيات رسميه في الدوله و برعايه الرئيس شخصيا )
    لكن ولو افتراض حدوثه فممكن و عادي و سهل جدا سواء جويا بعد الرافال او بريا بعمليه مخابراتيه بفريق من القوات الخاصه
    اولا عمليات المخابرات مبتتذاعش سواء نجحت او ﻷ
    ثانيا القوات الخاصه مع المخابرت دائما و ابدا بتلاقي ثغره تدخل تنفذ منها (مفيش نطاق امني مستحيل اختراقه و ديه نظريه امنيه )
    و ثانيا كقوات جويه بازاله علامات التمييز و تخفي من الرادار و خلافه
    3- ايام السادات و مبارك المخابرات المصريه كانت متواجده و اكتر من مره ولا مش لازم تعرف امتى وازاي ') حاجات مبتتعرفش

    دخول افراد دي شيء عادي يحصل ....انما دخول افراد عشان تفجر سد ؟؟
    دخول الافراد دي بتكون مهمات بسيطة ..تحرير رهائن عملية اغتيال ..تفجير حاجة بسيطة ...تنفيذ عملية ...اما تفجير سد عن طريق اشخاص ؟؟


  2. #42

    الصورة الرمزية ali ashraf

    رقم العضوية : 162614

    تاريخ التسجيل : 13Jul2014

    المشاركات : 1,144

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: نيسان صنى

    السيارة[2]: بيجو 508

    الحالة : ali ashraf غير متواجد حالياً

    افتراضي الاستلام فى مارس القادم -

    تم الاعلان ان البحرية المصرية ستستلم الحاملات فى مارس القادم يعنى بعد 4 شهور و طبعا دى مش عربية 2000 سم بتربو لكن محتاجة تدريب طاقم و تجهيز معدات و تسليح الخ و مادام التسليم خلال 4 اشهر اذن عمليات تأهيل الحاملات قائم الان على قدم و ساق اذن هناك احتياج سريع لها ... الحاجة التانية القيام بعمل عسكرى صحيح صعب لكن مش مستحيل ثالثا العمل العسكرى لن يكون بغرض تدمير السد انما بيكون لتحريك و حلحلة الصمت الاثيوبى وخلق اجواء افضل للمفاوض المصرى و اكيد قبل كل ده تجميد العمل فى منشئات السد لان لو بمبة فرقعت هناك الشركات الهندسية العاملة فى المشروع ستجمد نشطها لحين الاطمئنان ان مفيش اى نشاط عسكرى و أخيرا حوض النيل من اكثر الاماكن المرشحة لما يعرف بحرب المياة


  3. #43

    الصورة الرمزية ali ashraf

    رقم العضوية : 162614

    تاريخ التسجيل : 13Jul2014

    المشاركات : 1,144

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: نيسان صنى

    السيارة[2]: بيجو 508

    الحالة : ali ashraf غير متواجد حالياً

    افتراضي جزأ من تقرير صادر من وكالة امنية حكومية امريكية -

    هذا جزأ من نص تقرير امريكى حكومى ( استقطعت الجزأ الخاص بمصر) يستشعر ان منطقة الشرق الاوسط و شمال افريقيا ستشهد صرعات مسلحة على امدادات المياه وعلشان لا يسأل احد عن مصدر المعلومات فقط اكتب على جوجل باللغة العربية "حرب المياة" و اليكم النص المستقطع من التقرير كوبى بست .... كما تتوقع دراسات الامم المتحدة ان تعاني 30 دولة من "ندرة المياه" في 2025 ارتفاعا من 20 في 1990، و18 من هذه الدول في الشرق الاوسط وشمال افريقيا وأضيفت مصر وليبيا الى القائمة التي أعدت عام 1990 وتضم ايضا اسرائيل والصومال، وتعني ندرة المياه ألا يتاح للفرد سوى 1000 متر مكعب او اقل من المياه سنوي.

    جاءت موريتانيا والكويت والاردن ومصر بين الدول الاقل امانا من حيث امدادات المياه حسب تصنيف اعدته مجموعة مابلكروفت البريطانية لتحليل المخاطر، وذكرت المجموعة ان نقص المياه في الشرق الاوسط وشمال افريقيا قد يسبب توترات سياسية وارتفاع أكبر لاسعار النفط، ونصحت المجموعة الشركات بان تضع توافر امدادات المياه في الحسبان عند اتخاذ قرارات استثمار نتيجة تزايد الطلب من السكان والتاثيرات الاخرى للتغيرات المناخية، وافادت أن موريتانيا في غرب افريقيا صاحبة أقل الامدادات امانا بين 160 دول شملتها الدراسة تليها الكويت والاردن ومصر واسرائيل والنيجر والعراق وسلطنة عمان والاماراتْ، وقالت مابلكروفت في بيان "قد تقود المخاطر المفرطة المتعلقة بامدادات المياه في الشرق الاوسط وشمال افريقيا لزيادة اكبر لاسعار النفط العالمية وتصاعد التوترات السياسية في المستقبل."

    ومما لا شك فيه أن القرن الحادي والعشرين سيشهد نزاعات مقبلة في مناطق عدة من آسيا وإفريقيا والشرق الأوسط على وجه الخصوص، وستقترن بالخلاف على منابع المياه والأحواض المائية من أجل تأمين احتياجاتها المتزايدة، وستغذيها المشاكل السياسية والنزاعات الحدودية .

    فالصراع, على الموارد الاستراتيجية, وفقا للمتخصصين, كان ولا يزال سمة من خصائص السيكولوجية البشرية، واختلفت أشكاله من عصر لآخر . ففي القرن الماضي، تبلورت أوجه تنافس وصراع لم يعهدها العالم لتأمين الموارد الطبيعية ومصادر الطاقة والسيطرة على الأسواق العالمية .

    ومن المرجح أن الدول ستستخدم المياه المصدر الرئيسي للحياة كأداة وهدف لإشعال الحروب والتي من شأنها أن تؤدي إلى زعزعة الاستقرار والأمن العالميين .

    فدول كمصر والسودان وأوغندا وإثيوبيا تشترك في مياه نهر النيل، والعراق وسوريا وتركيا تشترك في مياه نهري دجلة والفرات، وتعاني كل من الأردن ولبنان وسوريا والأراضي الفلسطينية المحتلة من استغلال “إسرائيل” لمياه نهر الأردن، ونهراليرموك، ونهري الليطاني والوزاني، ونهر الجليل في الجولان المحتل .

    كما تشترك عدة جمهوريات من آسيا الوسطى متضمنة قرغيزستان وكازاخستان وأوزباكستان وطاجيكستان وتركمنستان في عدد من الأنهار، وتشترك كل من الهند وباكستان وبنجلاديش والنيبال في عدد من الأنهار الصغيرة .

    مصر:

    عقب فشل اجتماع وزراء المياه لدول حوض النيل في التوقيع على الاتفاقية الإطارية للتعاون، وقع وزراء خمس دول من حوض النيل على تلك الاتفاقية من دون مصر والسودان، بهدف إعادة توزيع حصص المياه بين دول المصب مصر والسودان ودول المنبع أوغندا وكينيا وإثيوبيا وتنزانيا والكونغو ورواندا وبوروندي .

    وذلك بسبب الخلافات حول الأمن المائي المتعلق بالحفاظ على الحقوق التاريخية لمصر في حصة مياه النيل وإخطار القاهرة قبل الشروع في أي مشاريع وضرورة الحصول على موافقة بالإجماع أو موافقة الأغلبية التي يجب أن تضم مصر والسودان على تلك المشاريع .

    إن أهم ما يلفت الانتباه في قضية الخلاف الجديد بين مصر والسودان من ناحية وثماني دول إفريقية من ناحية أخرى, هو التغيير الكبير في المناخ السياسي والاقتصادي في القارة السمراء، فمصر في الستينيات أخذت من دول إفريقيا كل الذي تريده حينما كانت مصر تقود حركة تحرير إفريقيا وكان الرئيس جمال عبد الناصر يومذاك زعيماً ليس لمصر فقط، وإنما لكل إفريقيا، ولذلك استطاع أن يبني السد العالي كما استطاع أن يأخذ مع السودان النصيب الذي يريد من المياه، أمّا اليوم فإن الأوضاع الاقتصادية والسياسية تساعد دول إفريقيا على التمرد ومراجعة الاتفاقات السابقة كافة، لأن مصر لم تعد مصرعبد الناصر، وإنما تراجع دورها السياسي ــ مع الأسف الشديد ــ حتى وصل إلى درجة الغياب التام، وأمام هذا الغياب دخلت إسرائيل التي كانت تتحين فرصة خروج مصر من القضايا الإفريقية (وأيضاً العربية) وأصبح لإسرائيل حضور قوي في إفريقيا وبالذات في إثيوبيا التي عقدت معها اتفاقيات لبناء سدود في نهر النيل، يضاف إلى ذلك أن الوضع الاقتصادي في دول إفريقيا يفرض على هذه الدول المطالبة بمراجعة الاتفاقات السابقة والحصول على كامل حقوقها المائية في نهر النيل .

    وإذا كان المفاوض المصري يلوح بالعامل الديمغرافي ويقول إن مصر بلغت 82 مليون نسمة، فإن بعض دول إفريقيا تجاوزت 100 مليون نسمة، ولذلك فإن ورقة العامل الديموغرافي لم تعد ورقة مقنعة في المفاوضات، بل أصبحت ورقة لمصلحة الدول التي تطالب بإعادة توزيع حصص مياه النيل.

    إن المطلوب من مصر أن تسعى إلى الحوار مع هذه الدول, وأن تجعل الحوار اللغة الوحيدة في عمليات التفاوض حتى الوصول إلى اتفاق ثابت وراسخ.

    بجانب تضرر مصر المائي من نشوء دولة الجنوب فى السودان ، هناك خطر لا يمكن إغفاله يتعلق بالمخاوف من أن تتحول دولة الجنوب الي مركز متقدم للدولة الصهيونية يحاصر السودان ومصر من الجنوب ، وهي حقيقة يؤكدها العديد من المسئولين السودانيين ، فالدكتور (حجازي إدريس) المستشار الاقتصادي والمفكر السوداني ومؤلف كتاب "السودان وكارثية انفصال الجنوب"، يؤكد أن انفصال جنوب السودان ليس صناعة سودانية وإنما صناعة غربية إسرائيلية، ويؤكد أن أمن مصر القومي في خطر بعد انفصال دولة الجنوب لأن إسرائيل ستعود إلي السودان بغية تحويله إلي ساحة حرب جديدة مع العرب تدار علي أرض الغير في حالة مماثلة لما يحدث في لبنان، إضافة إلي تحويل مياه النيل إلي ورقة سياسية بطريقة غير مباشرة، مع ضمان فتح جبهة حرب ضد جنوب مصر في حال حدوث حرب مصرية إسرائيلية جديدة.

    أيضا انفصال السودان سيكون له أثر سيئ علي مصر؛ بسبب السعي الإسرائيلي لبناء قاعدة عسكرية في جنوب السودان بما يمكن إسرائيل من أن تعتدي علي مصر في أي وقت .

    الترحيب بدولة الجنوب الوليدة التي أصبحت أمر واقع بحلول 9 يوليه 2011، قد يكون مشوبا بالتالي بمخاوف تتعلق بخطر قادم إن عاجلا أو أجلا علي ملف نقص المياه الواردة من منابع النيل لمصر، وملف الوجود الإسرائيلي في الجنوب الذي سيضر بلا شك أمن مصر القومي أو بمعني اصح يفتح جبهة تهديد جديدة لمصر !.

    اسرائيل:

    طبول الحرب ــ بسبب المياه ــ بدأت تقرع طبولها في أكثر من مكان, لقد أصبحت إسرائيل تستحوذ بالقوة على النصيب الأكبر من المياه العربية المتدفقة من نهر الأردن ونهر الليطاني وبحيرة طبرية.

    أن تأمين مصادر وفيرة من المياه ، كان ولايزال هدف أستراتيجي .للدولة العبرية بعد ظهور بوادر أزمة المياه منذ الستينات . وبعد الأرتفاع المطرد في الهجرة الى أسرائيل . وتصاعد عمليات التنمية لأستعاب المهاجرين الجدد . والذي كان أحد مبررات السياسة التوسعية سواءً في أحتلالها الضفة الغربية الغنية بمياهها . أو مرتفعات الجولان المعروفة بوفرة مياهها الجارية .

    وهناك حراك أسرائيلي في القارة الأفريقية . وتحديداً مع دولة أثيوبيا أحد أهم منابع نهر النيل بإقامة سدود كهرمائية وتخزين المياه .

    إزاء التفوق العسكري الإسرائيلي بات العرب يقبلون مرغمين ومذعنين بالوضع الحالي لأزمة المياه، لكن أزمة المياه بين العرب وإسرائيل ستدخل ــ عاجلاً أو آجلا ــ مرحلة تستحيل معها الحياة دون ماء، وعندئذ تكون الحرب بين العرب وإسرائيل على المياه خيارا لا مفر منه.
    انتهى التقرير اعداد الاستاذ ايهاب شوقى من ملفات المخابرات الامريكية فى 2011 نشر على موقع ANN news


  4. #44

    الصورة الرمزية mohamed hussei

    رقم العضوية : 126748

    تاريخ التسجيل : 28Jun2012

    المشاركات : 1,283

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: 128

    السيارة[2]: seat toledo 2015

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : mohamed hussei غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ياجماعه من الاخر هما مش عاوزيين يستخدمو الحل العسكري كان ممكن يستخدموا من زمان
    1-فرق صاعقه او مرتزقه تضرب سفن او نقلات المعدات من بحر لاثيوبيا المسافه طويله عقبال متوصل
    2-ضرب السد لما كان في البدايه بالطيارات او بtnt كان اصغر من كده بكتير علي الاقل لو مدمرش كلو نسبه كبيره هتبوظ وهيبئا مكلف وممكن يوقفو المشروع


  5. #45

    الصورة الرمزية DreAmO

    رقم العضوية : 77862

    تاريخ التسجيل : 17Aug2010

    المشاركات : 588

    النوع : ذكر

    الاقامة : EgYpT

    السيارة: n/a

    السيارة[2]: n/a

    دراجة بخارية: n/a

    الحالة : DreAmO غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شوفت الموضوع قبل ما اي حد يرد .. لكن ماحبتش ارد
    لكن بعد الردود دي كلها .. حبيت أحوط التاتش بتاعي :)

    بخصوص الميسترال
    انا شوفت صور وشورحات ليها كتير .. وهي مش بس حاملة طائرات هليكوبتر .. دي بتشيل حجات كتير
    وليها مميزات وليها عيوب .. أنصحكم بالقراءة عنها .. لان الكلام كتير

    بخصوص سد النهضة
    اولاً : مساوىء السد بدأت تظهر .. والدليل ان منسوب نهر النيل منخفض هذه الفترة .. والكثير من محطات المياه تعطلت
    بسبب الطمي .. وبعض المحطات لجأت الى استخراج مياه جوفية وخلطها بمياه النيل .. ( دي معلومات مؤكدة ومعلنة .. مش تخمين )

    كذلك من حين لأخر يطل علينا خبر .. مثل .. نجاح فريق كذا في تحلية مياه البحر
    بحث طرق ري اراضي المنطقة الفلانيه بمياه البحر المحلاه .. الخ الخ

    حل المشكلة .. عسكرياً أنسى أنسى أنسى .. مش علشان احنا مش عارفين
    لأ .. بس علشان في دول بتجرك لكدة ونفسها انك تعمل كدة .. عايزين يوقعوك في الغلط
    والعجل لما يقع بتكتر سكاكينه .. ولاحظ ان مش اثيوبيا اللي بتعمل السد ولا بتموله
    دة في دول بتدعم الموضوع .. كيداً فيك .. زي إسرائيل وقطر وتركيا .. والصين بتموله .. وفي شركات اوربية شغاله فيه
    وسبوبة كبيرة اوي لدول كتير

    وامريكا مظبطة اقمارها الصناعيه على السد وعلى مصر .. وشايفة النملة وهي بتتحرك
    وهتصورلك وتسجلك اي عمل عسكري تقوم بيه .. وتبتزك بيه .

    الموضوع خطير ومش سهل .. ومحتاج سياسة على مستوى راقي جداً جداً .

    ملحوظة : بعض الاسلحة يتم شرائها بمليارات .. حتى لو كانت مش هتستخدم .. ولكن فقط لإستعراض القوة

    زي مالدول العظمى عندها نووي بمليارات المليارات واسلحة تدمر المجموعة الشمسية كلها .. لكن مش بتستخدمها ولا هتستخدمها
    ولكننا نهابها بسبب وجود هذه الأسلحة .

    سبحانك ربي .. لا اله الا انت


  6. #46

    الصورة الرمزية ali ashraf

    رقم العضوية : 162614

    تاريخ التسجيل : 13Jul2014

    المشاركات : 1,144

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: نيسان صنى

    السيارة[2]: بيجو 508

    الحالة : ali ashraf غير متواجد حالياً

    افتراضي اسرائيل وراء انشاء السدود -

    الكتاب يقرأ من عنوانه , اثيوبيا فى سبيلها لانشاء 6 سدود على النيل الازرق ( يغذى 80% من نهر النيل) بما يزيد بمراحل عن احتياجتها و العقل المخطط لهذه السدود هى اسرائيل و كده الهدف واضح ولا يحتمل تأويل آخر وهو ضرب مصر بالقاضية و العجيب ان بن جوريون عام 1955 قال لو عايزين نسيطر على مصر يبقى لازم نسيطر على اثيوبيا (فى اشارة واضحة لمنابيع النيل) .... انا طبعا لا افقه شئ فى العسكرية و لا افتى فى شئ لا أعرفه و لكن من المنظور النظرى اى عمل عسكرى المقصود به فقط عملية تحرك المياة الراكدة و يقوى موقف المفاوض المصرى و يجمد عمليات انشاء السد و السدود القادمة و ليس المقصود تدمير جسم السد نفسه و اليكم جزأ من تقرير آخر نشر عام 2011

    حرب المياه القادمة هى حرب من مخطط صهيونى خرج علينا فى الايام الماضية
    رئيس وزراء اثيويبا وهى اكبر دول منابع النيل والذى تحصل مصرمنها على نسبة80%
    من المياه وادلى رئيس الوزراء الاثيوبى ملس زيناوى قال انا لا اخشى ان يغزو المصريون
    اثيوبيا وأنه ماض فى بناء السدود العملاقة فى اثيوبيا وانه لايخشى حرب مص تدرون لماذ؟
    لأنه لا يتكلم بلسانه انما يتكلم بلسان اللوبى الصهيونى والذى تغلغل فى دول حوض النيل بشكل
    ملحوظ ويمول الحكومة الاثيوبيا وبقية دول حوض النيل وفى سياق اخر زيارة وزيرالخارجية
    الاسرئيلى أفيجدور ليبرمان الى اديس ابابا والذى تبين دعم اسرئيل لاثيوبيا ودول حوض النيل
    وقال السفيرالاثيوبى لدى اسرائيل العلاقة الاسرئيلية الأثيوبيا تنموا فى شتى المجالات الاجتماعية
    والاقتصادية والسياحة والاستثمار وشتى المجالات وبين ان شركة الخطوط الجوية الاثيوبية تنقل
    مابين (5:6)رحلات الى اسرئيل اسبوعيا ..وهذاكله يبين لنا العلاقة القوية بين اسرئيل ودول حوض
    النيل وهى خطة صهيونية خبيثة واسرائيل لديه خطة معروفة وهى دولة من الفرات الى النيل ونحن نعلم
    ان اخر دولة على النيل هى اثيوبيا والذى بدات فى بناء السدود على مياه نهر النيل وبرز هذه السدود
    سد :تانابليز الذى تموله الحكومة الايطالية بالاشتراك مع الحومة الاثيوبية
    سد: تيكزى والذى يبلغ ارتفاعه 188مترا
    سد: كرادوبة وهو على الحدود
    هذه من ابرز السدود وبناء هذه السدود يشكل خطرا كبيرا على مصر بحث تقل نسبة مصر فى الحصول على
    المياه بنسبة40% فما هو الحل لهذه الازمة هل الخيار العسكرى والذى سينهك مصر لسنوات وبعد ذالك ? توصف بالارهاب lمثل غيرها و تحتل دون مقاومة ؟
    ام التفاوض ولا اعتقد سيجدى نفعا وهو يجرى من 12 سنة ولم يصل الى حل
    ام رفع الامر للقضاء الدولى الذى احبالة جدا طويلة وقد لا يكون فى صف مصر بضغط من اسرائيل
    وهل ممكن حل المشكلة بعد ان قالت بعض دول حوص النيل مثل اوغندى سنؤدب الحكومة المصرية!
    واخيرا للأ سف كثير من الناس لا يعبئ بقضية مياه النيل كمسألة امن قومى وأخشى ان نظل فى نوم عميق حتى نفاجئ يوما عندما نتفتح حنفيات المياه ولانجد مياشرب .....
    اعد التقرير الاستاذ احمد صبرى عنتر و نشر 2011

    نشر في شباب مصر يوم 27 - 04 - 2011


  7. #47

    الصورة الرمزية Elawany13

    رقم العضوية : 82537

    تاريخ التسجيل : 02Dec2010

    المشاركات : 11,874

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: الحمد لله رضااااااااا

    السيارة[2]: شاهين 2004

    دراجة بخارية: موتوسيكل صينى

    الحالة : Elawany13 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بمناسبة حاملات الطائرات
    اتفرجوا على الفيلم الوثائقى الجامد ده

    هندسة عبقرية
    حاملات الطائرات


    http://www.youtube.com/watch?v=tfAgn_G2Yr0


  8. #48

    الصورة الرمزية تامر.محمد

    رقم العضوية : 5118

    تاريخ التسجيل : 01Feb2008

    المشاركات : 11,185

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Megane II 2010

    السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)

    دراجة بخارية: none

    الحالة : تامر.محمد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ياللا بالتوفيق :)

    التوبيك كنز من كنوز المعرفة بصراحة :)


  9. #49

    الصورة الرمزية 4fun14

    رقم العضوية : 140160

    تاريخ التسجيل : 10Apr2013

    المشاركات : 976

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لانسر شارك

    السيارة[2]: دايو لانوس

    الحالة : 4fun14 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    يا جماعه بطلوا هذار.. اولا السد لو اتضرب دلوقت هيحصل فيضان جامد هيغرق كتير من الاراضي حتي المصريه
    ثانيا في معاهده سربه ثلاثيه بينا وبينهم ومعانا السودان
    ثالثا اللي كان عاوز يعمل حاجه كان عملها من الاول.. وفعلا انا فاكر ان الستدات ضربلهم معدات ف وسط النيل او ع الاقل هددهم بده وحتي عمر سليمان قال اننا مش هنتفرج عليهم وحتي محمد مرسي اللي مكنش له جيش ينفذ كلامه قال كل نقطه مياه تنقص تمنها دم.. انما احنا دلوقت ناس كيوت فمتقوليش ايد طويلة وبتاع



 
صفحة 5 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5

المواضيع المتشابهه

  1. صوت الترزيع اصبح مزعج جدااااااااااااااااااااااا ااا
    بواسطة احمد المصرى في المنتدى كـــــيا
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 19-11-2013, 09:14 AM
  2. الهاتف الشفاف اصبح حقيقة
    بواسطة dolly13 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 16-02-2013, 12:16 PM
  3. الفخامة اصبح لها اكثرمن عنوان ؟؟
    بواسطة temo في المنتدى الصيــــــنى العـــــــام
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 04-03-2010, 12:20 PM
  4. :::هذه قصة كيف اصبح الحب اعمى:::
    بواسطة K!ShO في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 05-01-2010, 11:39 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2